2023-12-01, 08:58
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nextlife
Ingenting. Gjort likadant för fem år sedan och då handlade det om swishar på 25000 några gånger….
Bra - då finns väl ingen anledning till oro?
Citera
2023-12-01, 09:03
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Bra - då finns väl ingen anledning till oro?

Inte just nu, mer att jag förbereder mig mentalt. Men har ju ingenting att oroa mig för om nu banken kommer lägga sig i, känner jag, i takt med trådens gång.
Citera
2023-12-01, 09:24
Medlem
Firewaias avatar
Du gör ingenting fel
Din vän gör ingenting fel
Banken gör ingenting fel

Banken måste dock kontrollera alla suspekta överföringar, men det är oftast bara att berätta vad det handlar om så tackar de och önskar dig en trevlig helg.

Detta är alltså inget problem och kommer inte sätta dig i något problem om du bara är ärlig. Att du faktiskt har dokumentering som stödjer det hela gör det bara mer säkert.
Citera
2023-12-01, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Bankerna rapporterar misstänkt brottslighet till Finanspolisen.

Känns det bra att du fått lära dig att Sverige är ett normalt land?
Är inte finanspolisen en del av polismyndigheten?
Citera
2023-12-01, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Tänker mig att det skulle vara svårt för polisen att ha koll på alla penningtransaktioner.
Om du hade läst hela inlägget istället för endast första meningen, så hade det gått bättre för dig..
Citera
2023-12-01, 11:13
Medlem
Barentss avatar
Banker frågar ibland mina kunder om deras överföringar, men då talar vi större belopp 50-100k. Då räcker det med ett email som ser trovärdigt ut, banken utreder inte men arkiverar väl detta svar så de kan ta fram det om skatteverket eller staten begär det.

Jag hade 1000 swish-inbetalningar på mitt privata konto, jag förklarade dem för Swedbank, men de sa ändå upp mig som kund och jag bytte till en vanlig trevlig bank som icabanken som inte är lika rigida och som bryr sig om sina kunder. Man ska aldrig ha swedbank.
Citera
2023-12-01, 11:32
Medlem
Tropicalss avatar
Det räcker att läsa första meningen för att förstå att upplägget är skapat för att försöka kringgå något. Hoppas att banken ställer till det för er.
Citera
2023-12-01, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
Om du hade läst hela inlägget istället för endast första meningen, så hade det gått bättre för dig..
Ja, och då kontaktar de polisen.
Citera
2023-12-01, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Ja, och då kontaktar de polisen.
Så varför svamlar du om att polisen skulle ha koll på alla penningtransaktioner?…
Läs hela inlägg, men försök att förstå dom också…
Då kommer det gå bättre för dig.
Citera
2023-12-01, 12:51
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals
Det räcker att läsa första meningen för att förstå att upplägget är skapat för att försöka kringgå något. Hoppas att banken ställer till det för er.
Jag behöver inte ens läsa klart första meningen för att konstatera samma sak. För mig så räcker det med ordet spela för att jag skall kunna konstatera att banken gör rätt om de ifrågasätter.

spel = idiotskatt
spelare = speltorsk
Citera
2023-12-01, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
Så varför svamlar du om att polisen skulle ha koll på alla penningtransaktioner?…
Läs hela inlägg, men försök att förstå dom också…
Då kommer det gå bättre för dig.
Var har jag skrivit att polisen skulle ha koll på alla penningtransaktioner?

Är du säker på att du verkligen läser rätt. Läs vad det står, inte vad du tror att det står.

Banken är skyldig att ha koll så att det inte förekommer något olagligt med dina penningtransaktioner. Upptäcker de sådant så anmäler de det till polis. Vad med det är det du inte förstår?
Citera
2023-12-01, 13:43
Medlem
carminaburanas avatar
Om ni "åker fast" råkar inte din polare illa ut med? Vet han om att den risken finns?

I somras fick jag först 40000 swishat till mig, sen 20000 nån vecka senare. Ingen har sagt något ännu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in