Flashback bygger pepparkakshus!
2023-12-01, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
"?

Banken ska se till att du inte sysslar med kriminell verksamhet, ?
Jag har alltid trott att det är polisens jobb.
i ett normalt land hade banken kontaktat polisen vid misstänkt penningtvätt, varefter polisen gör en utredning.
Men stackars polisen har så mycket att göra så dom hinner inte.
Förutom polisen har vi också ekobrottsmyndigheten.
Citera
2023-12-01, 06:50
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nextlife
Men det är ju inte bankens roll att ifrågasätta att det inte är lagligt att spela på någon annans spelkonto?

Bankens roll är att se till att lagen om penningtvätt följs. Bankens roll är att se till att kontovillkoren uppfylls.

Det spelar ingen roll om du spelar, köper pokemonkort eller handlar skräpmat. Du får göra det på dina konton. Du verkar helt fixerad på att du kan bevisa för din kompis bank att du spelar. De kommer skita i det. De bryr sig om att du använder hans konton som mellanhand och de inte kan veta var pengarna du swishar in kommer från.
Citera
2023-12-01, 06:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Bankens roll är att se till att lagen om penningtvätt följs. Bankens roll är att se till att kontovillkoren uppfylls.

Det spelar ingen roll om du spelar, köper pokemonkort eller handlar skräpmat. Du får göra det på dina konton. Du verkar helt fixerad på att du kan bevisa för din kompis bank att du spelar. De kommer skita i det. De bryr sig om att du använder hans konton som mellanhand och de inte kan veta var pengarna du swishar in kommer från.

Okej men pengarna som används är ju från min lön… där har aldrig kommit in pengar på mitt konto som är någon annanstans än min lön… är kanske fixerad för att jag inte håller på med penningtvätt. Så jag får alltså inte göra såhär? Om en utredning startar så måste jag ju kunna bevisa min oskuld eller döms jag för penningtvätt när jag inte har gjort det? Förstår helt ärligt inte….

När de granskar mitt bankkonto ser de att jag får in pengar från lön. Pengar jag swishar till honom är därmed från min lön. Pengar han swishar mig är från spelvinster.

Edit: Jag använder ju inte hans bankkonto..
Senast redigerad av nextlife 2023-12-01 kl. 06:59.
Citera
2023-12-01, 07:13
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Okej men pengarna som används är ju från min lön… där har aldrig kommit in pengar på mitt konto som är någon annanstans än min lön… är kanske fixerad för att jag inte håller på med penningtvätt. Så jag får alltså inte göra såhär? Om en utredning startar så måste jag ju kunna bevisa min oskuld eller döms jag för penningtvätt när jag inte har gjort det? Förstår helt ärligt inte….

När de granskar mitt bankkonto ser de att jag får in pengar från lön. Pengar jag swishar till honom är därmed från min lön. Pengar han swishar mig är från spelvinster.

Edit: Jag använder ju inte hans bankkonto..

Tror du att din kompis bank kommer lägga ner massa tid på att ta in underlag från dig? De kommer enbart gå på att det kommer in och går massa pengar via Swish till och från dig och det är ett tecken på penningtvätt.

Det är din kompis som bryter mot sina kontovillkor. Hans bank kommer bara begränsa hans engagemang. Stänga av Swish eller möjligtvis avsluta relationen med honom. Du är självisk som utnyttjar honom på det här viset.
Citera
2023-12-01, 07:18
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
i ett normalt land hade banken kontaktat polisen vid misstänkt penningtvätt, varefter polisen gör en utredning.

Bankerna rapporterar misstänkt brottslighet till Finanspolisen.

Känns det bra att du fått lära dig att Sverige är ett normalt land?
Citera
2023-12-01, 07:41
Medlem
davetheslaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Kan tänka mig att det förekommer bland fjortisar som inte får spela, typ som lagning.

Fattar inte kidsen som upplåter sitt konto att de kan råka illa ut?

På grund av all "dubbla insättning första gången du spelar"-kampanjer är det vanligt att folk lånar ut sitt namn (som en engångsgrej ) och tar del av vinsten som tack.

Så gjorde jag i alla fall, snabba 5 lax. Min spelmissbrukande kompis tjänade 10.
Citera
2023-12-01, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
Tänker mig att det skulle vara svårt för polisen att ha koll på alla penningtransaktioner.
Citera
2023-12-01, 07:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Tror du att din kompis bank kommer lägga ner massa tid på att ta in underlag från dig? De kommer enbart gå på att det kommer in och går massa pengar via Swish till och från dig och det är ett tecken på penningtvätt.

Det är din kompis som bryter mot sina kontovillkor. Hans bank kommer bara begränsa hans engagemang. Stänga av Swish eller möjligtvis avsluta relationen med honom. Du är självisk som utnyttjar honom på det här viset.

Då han har mycket dålig ekonomi är han överlycklig över alla tusenlappar jag ordnat fram till honom. Har räddat hela hans månader uttryckte han sig. Har varit jävligt glad över att jag kunnat bidra med det så att killen kan äta och betala sina räkningar. Jag har inte tänkt att det är någon fara det vi gör, därför skapade jag tråden för jag har enbart varit inne på att det inte är någon fara, men okej.
Citera
2023-12-01, 08:18
Medlem
Citat:
Då han har mycket dålig ekonomi är han överlycklig över alla tusenlappar jag ordnat fram till honom.
Känner du inte redan där att något inte riktigt stämmer?
Citera
2023-12-01, 08:23
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Tack, men "skadan" är redan skedd tänker jag.
Har du fått någon förfrågan från banken då?
Citera
2023-12-01, 08:42
Medlem
GregerAfGyllensties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balonzo
Varför måste du spela på din väns spelkonto, kan du inte ha ett eget?

Att du ens behövde fråga det.... Rätt solklart att han är en speltorsk som har bannat sig själv men spelar via vänner.
Citera
2023-12-01, 08:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Har du fått någon förfrågan från banken då?

Ingenting. Gjort likadant för fem år sedan och då handlade det om swishar på 25000 några gånger….
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in