2023-11-27, 11:39
Medlem
limpwaldnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kex.1
Åh vad skönt att höra. Vill du berätta vad för medicin du har fått och om du fått någon biverkning etc.
Jag har under senaste veckorna tagit ganska höga doser, ca 4-5 st 80 mg oxy 2 gånger per dag. Och det räcker egentligen inte ens men har liksom inte råd med mer. Är bara så orolig att jag inte kommer klara vara på någon substans och mindre dos man får där när bara detta jag tar nu är ett helvete…
Sorry för negativt inlägg.

Nä men jag förstår dig helt. Nu hade jag turen att jag hittade en kran från Laro när jag sökte ungefär i somras, så redan där började jag byta ut oxyn/varorna mot sub.
Ja ssså jag gick från ett par tusen minst (ofta 3-5kkr i veckan) till 1000-1200 i veckan för sub. Nu sen november har jag enbart pröjsar för recepten på apoteket så enorm skillnad för min plånbok.. kunnat köpa 2 nya klockor till och med,så livet är faktiskt drägligt nu, inte bara pga ekonomin men för att jag tänker inte 24/7 på varor/opiater utan jag går dit, tar min morgondos som faktiskt fungerar bra.

Först när jag fick 8mg så kände jag på eftermiddagarna att jag började bli ängslig, det började helt enkelt gå ur. Fick precis höjt till 12mg och ska få till 16 snart, och det funkar bra.
Jag har inga biverkningar i övrigt, på kvällarna känner jag ibland ett sug men mer än så nej.

Jag är helt övertygad om att du kommer må så mycket bättre i programmet. Jag hoppas verkligen du ger det en chans. Och du behöver ej vara orolig för biverkningar och för att du kommer vara abstinent eller så, även om du får en låg dos i början kommer dem garanterat titrera upp dig, dem är flexibla med dos och fungerar inte en sak så testar de en ny, och dosen kommer dem få till tillslut, målet är ju att ta bort själva suger efter knark, då behöver man ha en viss dos, och det är individuellt. Det kommer lösa sig för dig !
Och visst, sub är inte som varor eller oxy men det gör jobbet och jag måste säga att mitt sug efter opiater allmänt är mycket mer hanterbart nu.

Men tänkte fråga hur mycket tar du? Asså jag förstod inte riktigt, 1-2 st 80mg om dagen, 4-5 i veckan?
Edit: eller menar du 320mg om dagen?
Senast redigerad av limpwaldny 2023-11-27 kl. 12:20.
Citera
2023-11-27, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av limpwaldny
Nä men jag förstår dig helt. Nu hade jag turen att jag hittade en kran från Laro när jag sökte ungefär i somras, så redan där började jag byta ut oxyn/varorna mot sub.
Ja ssså jag gick från ett par tusen minst (ofta 3-5kkr i veckan) till 1000-1200 i veckan för sub. Nu sen november har jag enbart pröjsar för recepten på apoteket så enorm skillnad för min plånbok.. kunnat köpa 2 nya klockor till och med,så livet är faktiskt drägligt nu, inte bara pga ekonomin men för att jag tänker inte 24/7 på varor/opiater utan jag går dit, tar min morgondos som faktiskt fungerar bra.

Först när jag fick 8mg så kände jag på eftermiddagarna att jag började bli ängslig, det började helt enkelt gå ur. Fick precis höjt till 12mg och ska få till 16 snart, och det funkar bra.
Jag har inga biverkningar i övrigt, på kvällarna känner jag ibland ett sug men mer än så nej.

Jag är helt övertygad om att du kommer må så mycket bättre i programmet. Jag hoppas verkligen du ger det en chans. Och du behöver ej vara orolig för biverkningar och för att du kommer vara abstinent eller så, även om du får en låg dos i början kommer dem garanterat titrera upp dig, dem är flexibla med dos och fungerar inte en sak så testar de en ny, och dosen kommer dem få till tillslut, målet är ju att ta bort själva suger efter knark, då behöver man ha en viss dos, och det är individuellt. Det kommer lösa sig för dig !
Och visst, sub är inte som varor eller oxy men det gör jobbet och jag måste säga att mitt sug efter opiater allmänt är mycket mer hanterbart nu.

Men tänkte fråga hur mycket tar du? Asså jag förstod inte riktigt, 1-2 st 80mg om dagen, 4-5 i veckan?
Edit: eller menar du 320mg om dagen?

Tack för ditt svar. Det ger mig lite mera hopp!

Jag har som sagt tagit olika doser i olika perioder i mitt liv. Men de senaste veckorna har de blivit att jag tagit ungefär:
80x4=320mg på morgonen och
80x4=320mg på kvällen så typ 640 mg per dag.

Ibland mer och ibland mindre men på ett ungefär. Tänker varje dag att nu måste jag försöka minska dosen lite men skjuter liksom alltid upp det. Helt otroligt…
Citera
2023-11-28, 10:48
Medlem
limpwaldnys avatar
Citat:
Tack för ditt svar. Det ger mig lite mera hopp!

Jag har som sagt tagit olika doser i olika perioder i mitt liv. Men de senaste veckorna har de blivit att jag tagit ungefär:
80x4=320mg på morgonen och
80x4=320mg på kvällen så typ 640 mg per dag.

Ibland mer och ibland mindre men på ett ungefär. Tänker varje dag att nu måste jag försöka minska dosen lite men skjuter liksom alltid upp det. Helt otroligt…

Nu e jag med på noterna, fattar.

Ja asså inga babydoser direkt men långt ifrån de värsta dem sett / hört så dem kommer få till de för för dig. Asså jag har haft perioder när jag slagit så mkt varor så hela min stad blev torr. Det kommer gå bra, det viktiga är att du får komma dit och beättta så lägger ni tsmns upp en plan. Är du inne på att köra med sub eller har du övervägt metadon?
Citera
2023-11-28, 13:22
Medlem
Veniconess avatar
Citat:
Åh vad skönt att höra. Vill du berätta vad för medicin du har fått och om du fått någon biverkning etc.
Jag har under senaste veckorna tagit ganska höga doser, ca 4-5 st 80 mg oxy 2 gånger per dag. Och det räcker egentligen inte ens men har liksom inte råd med mer. Är bara så orolig att jag inte kommer klara vara på någon substans och mindre dos man får där när bara detta jag tar nu är ett helvete…
Sorry för negativt inlägg.

Hoppas du kommer med i programmet snart. Oxy är ju svindyrt, dyrare än heroin (i alla fall var det det när jag gick på varor/oxy för några år sedan, innan jag kom med i programmet), helt sjukt egentligen, då heroin är mycket bättre och skönare än oxy effektmässigt. Men oxy har en förmåga att snabbt äta hål i plånboken.
Citera
2023-11-28, 17:53
Avslutad
Ni som har bytt från suben till metta. Hur gick det till och vad var anledningen att ni fick byta?

Jag har försökt byta nu men läkaren vill inte. Jag upplever att suben inte hjälper mig så bra. Jag har drogsug, tycker inte det håller i sig så bra över 24h (har 24mg, max på min mottagning), sover extremt dåligt och är deprimerad.
Läkaren hänvisar mig bara till VC och säger att diverse SSRI och/eller sömnmedel UTAN narkotikaklassade substanser ska kunna hjälpa mig (han vill ej hjälpa mig på mottagning, skickar mig till VC men ska ändå vara med och bestämma vilken medicin VC ska hjälpa mig med?!) och säger bara att metadon inte är aktuellt i nuläget.
Börjar bli slitsamt nu. Jag har inte tagit ett enda återfall sen jag gick med i programmet för ett år sen samt skött mig prickfritt.

Vad ska krävas för ett byte månne? Ett återfall? Jag tror definitivt mettan skulle hjälpa på alla punkter. Humöret, sömnen och suget. Har ni några tips mina laro-vänner?

Allt gott/
HKP
Citera
2023-11-29, 11:02
Medlem
Citat:

Ja asså inga babydoser direkt men långt ifrån de värsta dem sett / hört så dem kommer få till de för för dig. Asså jag har haft perioder när jag slagit så mkt varor så hela min stad blev torr. Det kommer gå bra, det viktiga är att du får komma dit och beättta så lägger ni tsmns upp en plan. Är du inne på att köra med sub eller har du övervägt metadon?

Tack! Kommer börja på sub. En sak jag inte fattar, visst kan man inte blanda oxy och sub? Alltså suben slår väl ut oxyn eller nåt sånt har jag hört. Hur blir de då med de som tar sub och går i programmet och som tar återfall..? Lär ju inte funka med tex oxy då ju.
Citera
2023-11-29, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venicones
Hoppas du kommer med i programmet snart. Oxy är ju svindyrt, dyrare än heroin (i alla fall var det det när jag gick på varor/oxy för några år sedan, innan jag kom med i programmet), helt sjukt egentligen, då heroin är mycket bättre och skönare än oxy effektmässigt. Men oxy har en förmåga att snabbt äta hål i plånboken.

Tack! Ja, jag har förstört mitt liv tack vare dom jävla tabletterna… samlat på mig massa lån, alltså upp emot 100k… och även sålt en massa. Min bostad var väl de största. Och dessa pengar försvann snabbt.
Fy vad sorgligt när man skriver ner och läser det såhär.
Citera
2023-11-29, 11:39
Medlem
Citat:

Och hur blir de när man ska börja med sin första dos? Om du vet. Alltså, med tanke på att jag är uppe i så höga doser.
Bara jag tar en 80 tablett oxy rinner ju svetten och abstinensen är ohållbar. Hur blir de inte då när man ska börja där. Kommer ju må kasst om man ska trappa in i mini doser. Är så orolig för hur jag ska klara de när att bara stå ut en timme är i princip outhärdligt..
Citera
2023-11-29, 20:28
Medlem
HermaeusMoras avatar
Hej jag har fått en tid till ett första möte på en laro mottagning nu i dagarna..
Men jag blir lite orolig att jag inte kommer in då jag inte har något missbruk dokumenterat dom senaste 4 åren..
Har tagit sub nästan konstant i 3 år och känner att jag inte klarar att sluta själv..

Är chansen stor att dom nekar mig då jag inte har något dokumenterat missbruk av substansen?
Vad kan jag annars göra ifall jag inte skulle komma in?
Citera
2023-11-29, 22:35
Medlem
galts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retzzzina
Hej,

Har haft laro-behandling ca 7 års tid och har väl haft alla mediciner som erbjudits (bup, espanor, subuxone tabletter/filmer, metadon) - förutom Buvidal. Har just nu sub film 16mg/dag och elvanse. Är i övrigt drogfri och har levt ett normalt liv sedan 2,5 år tillbaka. Gick innan dess på mkt höga doser heroin+bens (trots Laro-behandling). Laro har dvs funkat sedan jag själv varit redo för det att funka, tror egentligen inte jag hade behövt det sedan sista insättningen i samband med den senaste behandlingen jag var på 2021 men better safe than sorry.

Har inte haft något drogsug på länge/är over it, hämtar mina mediciner på apoteket och tänker inte så mycket på att jag har sub. Har ett välfungerande liv jag kämpat hårt för - jobbar med beroendepatienter och pluggar till psykolog. Har helt enkelt det normala liv jag alltid drömt om/som jag inte trodde var möjligt för mig.

Min läkare uppmanar mig att byta till Buvidal så undrar vad folk har att säga om det..

Kan se fördelen i att slippa ta tabletter osv, men känner inte alls igen mig i det beteendet kring själva intagningen av tabletterna (filmerna) som han basically menar på är pundigt (baserat på frågan om jag tar hela dosen samma tid varje morgon som jag svarade ärligt nej på, känner inte att jag nödvändigtvis behöver hela dosen varje dag + bra att ha nån backup eftersom mitt liv mer eller mindre bokstavligt trots allt hänger på den medicinen. har varit med om strul från både laros och apotekets sida som hade kunnat sluta med att man står där tomhänt..inte astaggad på att dra ut på stan och härja). Vet hur det är att vara fysiskt/mentalt begränsad/fångad av sitt beroende och känner bara att jag inte har det så längre, minst av allt vad gäller sub xD Minns knappt hur det känns att ”flumma” på sub och enda gången jag lägger märke till att jag har det är om jag glömmer att ta det.

Min största rädsla är att bli abstinent, både för att jag är extremt traumatiserad av hela grejen + att det är den enda situationen jag i dagsläget föreställer mig medför viss risk för återfall (även om det känns långt bort *ta i trä*). Detta är då är min major concern med att byta till buvidal nu mitt i allt när allt för en gångs skull fungerar. Har läst lite här i tråden + hört från folk att man kan må dåligt vid insättningen. Känner bara att jag varken har lust, tid eller ork att genomgå ngn slags opi-abstinens what so ever. Tycker verkligen det är outhärdligt, även när det handlar om ”lindrigare” symtom som vissa i tråden verkar ha upplevt vid insättning av buvidal och som andra säger att de ska sluta klaga på. är alldeles för väl bekant med alla känslor av opioidabstinens, som jag nu tack och lov sluppit ett bra tag.

Har aldrig tyckt filmerna är bäst men har gått in mig på dem nu och det funkar tillräckligt bra/känner ingen akut anledning att försöka byta tillbaka till tabletter eller meta.

Ser ni någon anledning i att byta till buvidal om det funkar så som jag har det nu?

fördelar jag kan komma på är att den inte innehåller naloxon (tror det kan vara det som ibland gör mig lite kallsvettig vilket jag hatar) + att man då slipper planera in att ta sin dos sub (har hänt att jag glömt typ innan skolan eller behövt åka hem istället för att sova borta men försöker ha som rutin att ha nån back up i väskan. är verkligen inget stort problem/hinder i min vardag). Rent logistiskt känns det i övrigt inte som ett jättestort lyft. Hämtar idag sub varannan vecka och elvanse varje månad på apoteket. Har provtagning/kontroller på mottagningen någon gång ibland. Antar buvidal hade inneburit fler besök på mottagningen och ett apoteksbesök mindre i månaden liksom..

Min läkare säger förstås att det hade gått helt smärtfritt men yee.. min tillit till beroendevården är inte överdrivet hög xD

Hade haft bup 16mg i ~11år när jag bytte till buvidal. Har upplevt att buvidal kan variera för mycket gällande effektivitet/långvarighet. Med 4v-intervall kude det ibland uppstå vaga symptom på abstinens under sista veckan. Någon enstaka gång upplevde jag mig nästan påverkad efter injektion v4, så koncentrationen har inte varit stabil och receptorerna inte fullt stimulerande.
Med buvidal tycker jag det varit svårt att identifiera abstinens då den kommer så långsamt, men över tid kan jag i efterhand se att livskvaliteten varit sämre än när jag varit stabil med tabletter. Får nu tätare injektioner samtidigt som sänkt dos. Fungerar bättre men skulle inte rekommendera byte. Undrar egentligen om buvidal är lika effektivt för stabil laro-behandling, främst över längre tid.

Det är ju jättebra ur vårdgivarens perspektiv. Högre säkerhet, inget läckage och även "struliga" patienter kan komma mer sällan.
Citera
2023-11-30, 01:51
Medlem
Om man ska få börja på sub, måste man vänta ett visst antal timmar från sin sista dos oxy då? Försökt läsa men förstår inte riktigt..
Citera
2023-11-30, 11:35
Medlem
limpwaldnys avatar
Citat:
Och hur blir de när man ska börja med sin första dos? Om du vet. Alltså, med tanke på att jag är uppe i så höga doser.
Bara jag tar en 80 tablett oxy rinner ju svetten och abstinensen är ohållbar. Hur blir de inte då när man ska börja där. Kommer ju må kasst om man ska trappa in i mini doser. Är så orolig för hur jag ska klara de när att bara stå ut en timme är i princip outhärdligt..

Det löser sig. Innan du börjar med sub får du antagligen vänta ett dygn, Max 2-3, men det där löser din läkare.
Men om du vill/kan, så kanske en avgiftning skulle vara ett vettigt alternativ i din sits. Åka och få ett par veckors nedtrappning på en klinik. Alternativt nedtrappning i öppenvården. Annars kommer det nog bli att du får starta direkt, bara att berätta när du tog sista dosen oxy och sådär.

Scrolla ner till sida 22 här i Laroboken (en handbok för läkare/ssk som hjälp, med föreskrifter och allmänna råd. Den är matnyttig för oss patienter också. 6 timmar lär du få vänta minst från sista dosen Oxy. Ej mer än ett dygn.)

https://www.akademiska.se/contentassets/8abcf46c866743a28c0f4471c799ab71/klinisk-handbok-laro-2018-01-03.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in