2023-11-30, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HkPfooly
Ni som har bytt från suben till metta. Hur gick det till och vad var anledningen att ni fick byta?

Jag har försökt byta nu men läkaren vill inte. Jag upplever att suben inte hjälper mig så bra. Jag har drogsug, tycker inte det håller i sig så bra över 24h (har 24mg, max på min mottagning), sover extremt dåligt och är deprimerad.
Läkaren hänvisar mig bara till VC och säger att diverse SSRI och/eller sömnmedel UTAN narkotikaklassade substanser ska kunna hjälpa mig (han vill ej hjälpa mig på mottagning, skickar mig till VC men ska ändå vara med och bestämma vilken medicin VC ska hjälpa mig med?!) och säger bara att metadon inte är aktuellt i nuläget.
Börjar bli slitsamt nu. Jag har inte tagit ett enda återfall sen jag gick med i programmet för ett år sen samt skött mig prickfritt.

Vad ska krävas för ett byte månne? Ett återfall? Jag tror definitivt mettan skulle hjälpa på alla punkter. Humöret, sömnen och suget. Har ni några tips mina laro-vänner?

Allt gott/
HKP
Jag tog upp drogsug och att jag fick en jävla huvudvärk av suben. Drogsug ska räcka att ta upp för att byta tycker jag om du gått på heroin/oxy eller liknande innan. Om läkaren vägrar byta till metadon tycker jag du ska söka dig till en annan mottagning om möjligt. Vet även folk som behövt bekräfta drogsuget med att ta ett återfall tyvärr, men det ska ej behövas om läkaren är någorlunda vettig.
Citera
2023-11-30, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HermaeusMora
Hej jag har fått en tid till ett första möte på en laro mottagning nu i dagarna..
Men jag blir lite orolig att jag inte kommer in då jag inte har något missbruk dokumenterat dom senaste 4 åren..
Har tagit sub nästan konstant i 3 år och känner att jag inte klarar att sluta själv..

Är chansen stor att dom nekar mig då jag inte har något dokumenterat missbruk av substansen?
Vad kan jag annars göra ifall jag inte skulle komma in?
Vad jag vet är det upp till läkaren nu för tiden att bedöma och avgöra ifall ditt missbruk är såpass allvarligt att laro-behandling är aktuellt. Jag hade ingen dokumenterad missbruksproblematik när jag kom med då jag gick under radarn väldigt länge. Jag blev antagen i samband med att jag la in mig frivilligt på avgiftningen. Hade då gått på opiater och lyrica i stora doser väldigt länge.
Citera
2023-12-01, 08:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av andre82
Jag tog upp drogsug och att jag fick en jävla huvudvärk av suben. Drogsug ska räcka att ta upp för att byta tycker jag om du gått på heroin/oxy eller liknande innan. Om läkaren vägrar byta till metadon tycker jag du ska söka dig till en annan mottagning om möjligt. Vet även folk som behövt bekräfta drogsuget med att ta ett återfall tyvärr, men det ska ej behövas om läkaren är någorlunda vettig.

Sjukt hur det kan variera så mycket från mottagning till mottagning. Jag får inte ens ett läkarsamtal utan blir bara hänvisad, via SSK, att kontakta vårdcentralen. Ingen annan förklaring mer än att det inte är aktuellt i nuläget.
Byta mottagning är inte aktuellt tyvärr då restiden dit är 1h 30 min och till min nuvarande är det gångavstånd.
Nej men jag får väl ta ett återfall på varorna så kanske dom byter. Synd bara med tanke på att mitt liv har liksom blivit ordnat. Men pallar inte må såhär heller.

/ HKP
Citera
2023-12-01, 08:45
Medlem
HermaeusMoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andre82
Vad jag vet är det upp till läkaren nu för tiden att bedöma och avgöra ifall ditt missbruk är såpass allvarligt att laro-behandling är aktuellt. Jag hade ingen dokumenterad missbruksproblematik när jag kom med då jag gick under radarn väldigt länge. Jag blev antagen i samband med att jag la in mig frivilligt på avgiftningen. Hade då gått på opiater och lyrica i stora doser väldigt länge.
Tack för att du svara
Citera
2023-12-01, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av limpwaldny
Det löser sig. Innan du börjar med sub får du antagligen vänta ett dygn, Max 2-3, men det där löser din läkare.
Men om du vill/kan, så kanske en avgiftning skulle vara ett vettigt alternativ i din sits. Åka och få ett par veckors nedtrappning på en klinik. Alternativt nedtrappning i öppenvården. Annars kommer det nog bli att du får starta direkt, bara att berätta när du tog sista dosen oxy och sådär.

Scrolla ner till sida 22 här i Laroboken (en handbok för läkare/ssk som hjälp, med föreskrifter och allmänna råd. Den är matnyttig för oss patienter också. 6 timmar lär du få vänta minst från sista dosen Oxy. Ej mer än ett dygn.)

https://www.akademiska.se/contentassets/8abcf46c866743a28c0f4471c799ab71/klinisk-handbok-laro-2018-01-03.pdf

Hej och tack för svar. Jag har fått tid för första dos på måndag. Lite osäker på exakt vad jag ska få men gissar på buprenorfin.
Hur går det för dig?
Citera
2023-12-03, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av galt
Hade haft bup 16mg i ~11år när jag bytte till buvidal. Har upplevt att buvidal kan variera för mycket gällande effektivitet/långvarighet. Med 4v-intervall kude det ibland uppstå vaga symptom på abstinens under sista veckan. Någon enstaka gång upplevde jag mig nästan påverkad efter injektion v4, så koncentrationen har inte varit stabil och receptorerna inte fullt stimulerande.
Med buvidal tycker jag det varit svårt att identifiera abstinens då den kommer så långsamt, men över tid kan jag i efterhand se att livskvaliteten varit sämre än när jag varit stabil med tabletter. Får nu tätare injektioner samtidigt som sänkt dos. Fungerar bättre men skulle inte rekommendera byte. Undrar egentligen om buvidal är lika effektivt för stabil laro-behandling, främst över längre tid.

Det är ju jättebra ur vårdgivarens perspektiv. Högre säkerhet, inget läckage och även "struliga" patienter kan komma mer sällan.

Tack för svar!!
Ja, precis. Känner också intentionen att pusha alla att byta inte är helt pure/som att de har mer att tjäna på det än vad man har som patient.
Citera
2023-12-07, 10:44
Medlem
limpwaldnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kex.1
Hej och tack för svar. Jag har fått tid för första dos på måndag. Lite osäker på exakt vad jag ska få men gissar på buprenorfin.
Hur går det för dig?

Då har du kört ett par dagar nu? Skönt!! Hur går det?
Jodå det går bra för mig. Har 12mg nu och väntar på en höjning, har börjat jobba första gången på 10 år, skulle aldrig klarat av det utan Laro, så jag ör jättetacksam! Men känner nog att jag skulle behöva ha 16mg. Men det är väl på gång, men på min klinik tar ju allt tid tyvärr!
Citera
2023-12-11, 18:42
Medlem
Någon som varit med om att mottagningen kontaktat patientens arbetsgivare?
Får dom göra det?
Senast redigerad av Sesamevil 2023-12-11 kl. 18:45.
Citera
2023-12-11, 22:22
Medlem
Charliework86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sesamevil
Någon som varit med om att mottagningen kontaktat patientens arbetsgivare?
Får dom göra det?

Har inte laro tystnadsplikt? Trodde alla inom vården hade det.
Citera
2023-12-12, 12:22
Medlem
De har dom garanterat. Men arbetsgivaren kan ju vara med på det.

Tänkte om de är vanligt att mottagningen hör av sig till arbetsplatsen.
Citera
2023-12-13, 20:22
Medlem
Har haft körkort prickfritt i över 20 år. Riskerar jag att bli av med det om jag söker mig till LARO?
Citera
2023-12-14, 06:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SDless
Har haft körkort prickfritt i över 20 år. Riskerar jag att bli av med det om jag söker mig till LARO?

Ingen fara. Laro har inget med det att göra. Jag hade också körkort när jag började och fick dessutom lämna prover samtidigt (pararellt med Laro) till en Körkortsmottagning. Dom kollar inte ens buprenorfin om de inte har en speciell anledning att göra det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in