2025-05-02, 13:53
Medlem
depressed.worlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opitjejen
MEN… problemet är att jag konstant saknar känslan av att vara hög. Mest saknar jag iv-ruschen. Ska man behöva sakna droger resten av sitt liv??? Hur går det för er andra som går LARO med ert drogsug?? Vad kan jag förvänta mig? Kommer suget avta? Just nu tänker jag på sprutor varje dag och hur gärna jag vill injicera… Dessa tankar sitter fast som Karlsson klister i min hjärna…. Blir snart tokig 😢

Samma här! Jag får 300mg Subutex-injektion och har fortfarande abstinens på IV. Annars fungerar behandlingen mycket bra.
Citera
2025-05-03, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stolenChevy
Är det någon som har fått både Buvidal- och Subutexinjektioner inom LARO och kan berätta vilken skillnad du upplever mellan dem?

Har surrat med några sköterskor och de tycker olika, någon hyllar Buvidal, en annan lyfter Subutex.

Jag går på Buvidal och mår väldigt bra på den, men jag kommer bli tvungen att byta till Subutex och det suger häst.

Min sjuksköterska på Laro kliniken där jag går har förklarat skillnaderna mellan dessa.
De använder endast Buvidal av flera olika anledningar. Den största nackdelen med Subutex är att den innehåller plast vilket man inte vill ha kroppen en längre tid. Det finns dem som har fått problem av det.
Buvidal finns i fler storlekar så den är enklare att dosera och passar fler. Den är svensktillverkad och som sagt mycket renare och fungerar bättre än Subutex.
Citera
2025-05-03, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opitjejen
Hej! Jag är en tjej med 6 år som opiattorsk mestadels oxy och morfin men sista 2 åren sprutmissbruk med de tyngsta opiaterna så som fentanyl ex. Jobbat heltid samtidigt som missbruket alla år. Förlorade tillslut jobbet dock vilket är en annan historia.

Går nu LARO sedan slutet av januari. Började med suboxone film upp till 16 mg, sedan gått på buvidal veckodos 32 mg. Ska börja med månadsdos om en vecka 128 mg gissar jag på. Upplever medicinen som rena drömmen mot abstinens. Gick igenom så många abstinenser att jag tillslut fick PTSD av ALLT som förknippades eller likande abstinens. Abstinensen var som att leva i en fruktansvärd mardröm. Och det blev garanterat värre värre och värre med åren. Så på det sättet fungerar medicinen.

MEN… problemet är att jag konstant saknar känslan av att vara hög. Mest saknar jag iv-ruschen. Ska man behöva sakna droger resten av sitt liv??? Hur går det för er andra som går LARO med ert drogsug?? Vad kan jag förvänta mig? Kommer suget avta? Just nu tänker jag på sprutor varje dag och hur gärna jag vill injicera… Dessa tankar sitter fast som Karlsson klister i min hjärna…. Blir snart tokig 😢

Jag har börjat gå på NA möten för att få prata av mig om mitt drogsug och allt annat som pågår i livet. Är ganska ny på Laro. Men får ut väldigt mycket av denna kombination
Citera
2025-05-04, 15:06
Medlem
Vad sidomissbrukar ni för något ni som får Laro behandling och fortfarande missbrukar?
Vad fungerar bra ihop med Bubprenorfin injektioner?
Jag ska inte göra det själv, är bara nyfiken.
Senast redigerad av SophieF 2025-05-04 kl. 15:39.
Citera
2025-05-05, 13:30
Medlem
Vad är skillnaden på beroendecentrum och en LARO mottagning, är det någon skillnad?
Bor i Stockholm och går till beroendecentrum och får suboxone, gillar inte min läkare av en massa olika skäl, står på 10mg sedan januari och jag har bett om höjning i 2 månader och nu fick jag efter mycket om och men 2 mg extra…
Har missbrukat oxy och nitazener i många år och ändå är läkaren så jäävla återhållsam med dosen, blir galen snart.
Kan inte hålla mig till den förskrivna dosen heller utan smäller i mig det mesta vid utdelningen som är 3 ggr I veckan, och sen är jag utan sub tills nästa gång…

Tydligen har dom någon policy också om att inte skriva ut Ritalin utan det är concerta, elvanse och strattera som gäller. Inga undantag, och jag vill verkligen byta till Ritalin pga biverkningar från elvansen som jag inte står ut med längre.

Kan jag byta till någon annan vårdgivare? Kan ingenting om LARO egentligen, så all information är till stor hjälp!
Citera
2025-05-06, 15:59
Medlem
.alprazolam.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solitaires
Vad är skillnaden på beroendecentrum och en LARO mottagning, är det någon skillnad?
Bor i Stockholm och går till beroendecentrum och får suboxone, gillar inte min läkare av en massa olika skäl, står på 10mg sedan januari och jag har bett om höjning i 2 månader och nu fick jag efter mycket om och men 2 mg extra…
Har missbrukat oxy och nitazener i många år och ändå är läkaren så jäävla återhållsam med dosen, blir galen snart.
Kan inte hålla mig till den förskrivna dosen heller utan smäller i mig det mesta vid utdelningen som är 3 ggr I veckan, och sen är jag utan sub tills nästa gång…

Tydligen har dom någon policy också om att inte skriva ut Ritalin utan det är concerta, elvanse och strattera som gäller. Inga undantag, och jag vill verkligen byta till Ritalin pga biverkningar från elvansen som jag inte står ut med längre.

Kan jag byta till någon annan vårdgivare? Kan ingenting om LARO egentligen, så all information är till stor hjälp!

På laro skulle du få höja när du vill till max dos om det vore så, dom är så jävla måna om att man hellre får för mkt sub än återfaller.
Alltså får du 10mg x 3 i veckan? Det är inte så mycket, hur fan ska du klara dig på det. Jag får 24mg om dagen och jag har aldrig ens missbrukat något starkare än oxy och sub...
Tycker du ska byta läkare eller gå till LARO
Citera
2025-05-06, 16:01
Medlem
.alprazolam.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SophieF
Vad sidomissbrukar ni för något ni som får Laro behandling och fortfarande missbrukar?
Vad fungerar bra ihop med Bubprenorfin injektioner?
Jag ska inte göra det själv, är bara nyfiken.

Benzo och tjack allt annat är väl värdelöst med tanke på att bup slår ut de mesta opiat väg.. Har dock inte vågat börja med något än, vill inte bli av med laro
Citera
2025-05-06, 16:07
Medlem
.alprazolam.s avatar
Citat:
Min sjuksköterska på Laro kliniken där jag går har förklarat skillnaderna mellan dessa.
De använder endast Buvidal av flera olika anledningar. Den största nackdelen med Subutex är att den innehåller plast vilket man inte vill ha kroppen en längre tid. Det finns dem som har fått problem av det.
Buvidal finns i fler storlekar så den är enklare att dosera och passar fler. Den är svensktillverkad och som sagt mycket renare och fungerar bättre än Subutex.

Min sjuksköterska förklarade att Subutex sprutan är mycket mer potent än Buvidal, så det är därför dom flesta föredrar den, men dom vill helst alltid testa först med något svagare/mindre potent.
Citera
2025-05-07, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .alprazolam.
På laro skulle du få höja när du vill till max dos om det vore så, dom är så jävla måna om att man hellre får för mkt sub än återfaller.
Alltså får du 10mg x 3 i veckan? Det är inte så mycket, hur fan ska du klara dig på det. Jag får 24mg om dagen och jag har aldrig ens missbrukat något starkare än oxy och sub...
Tycker du ska byta läkare eller gå till LARO

12mg nu 3 x i veckan. Och jag fick känslan av att hon inte kommer höja mer än så på ett bra tag… men läser jag LARO boken så trappar man upp typ 2 mg i veckan tills man mår typ 20. Börjar tröttna rejält.

Har problem med illamående och påpekande att det skulle kunna vara naloxoney ”enligt vad jag läst men jag vet inte?”
”Nä det vet jag inte heller” säger läkaren då… va?! Vet du inte det?

Jaa… vet inte vad jag ska säga…
Citera
2025-05-07, 17:07
Medlem
galts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kasst
Jag har börjat gå på NA möten för att få prata av mig om mitt drogsug och allt annat som pågår i livet. Är ganska ny på Laro. Men får ut väldigt mycket av denna kombination

Har inte varit på något möte sedan jag gick med i LARO så ca 15år sedan sist. Vet att det varierar från möte till möte men hur upplever du (eller någon annan som läser) att att det fungerar och hur är attityden mot LARO?
Citera
2025-05-07, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .alprazolam.
Min sjuksköterska förklarade att Subutex sprutan är mycket mer potent än Buvidal, så det är därför dom flesta föredrar den, men dom vill helst alltid testa först med något svagare/mindre potent.

Och min förklarade tvärtom haha. Vem har rätt. Frågan är om man verkligen vill ha plast i kroppen? Det är avgörande för mig.
Citera
2025-05-08, 00:38
Medlem
galts avatar
Citat:
Och min förklarade tvärtom haha. Vem har rätt. Frågan är om man verkligen vill ha plast i kroppen? Det är avgörande för mig.

Det där med Subutex depot och "plast i kroppen" får nog backas upp av någon för det vore väldigt kontroversiellt om något sådant är verifierat men inte resulterat i några större åtgärder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in