2023-11-29, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är tomträtt och sthlm stad har dubblat tomträttsavgälden i princip 2021 för 10 år framåt och det är en relativt ung förening från 2007 med förmodade större renoveringar att göra. Därav avgiftsnivå som avviker uppåt.

Precis som jag förväntade mig. Men det är ingen fara. Slemhog gör själv stambytet i hela kåken för 50k totalt.

Omvandlade de från de sedvanligt uselt underhållna hyresrätter lär det finnas mycket att göra.

När något ser ”väldigt billigt ut” i ett visst sammanhang så finns det alltid förklarande omständigheter.
Citera
2023-11-29, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matipa
Skillnaden är väl att du kan köpa en ny bil utan lån. Och även om du köper en bil med lån så har du en rimlig chans att betala av lånet under din livstid.

En bostad belånar du dig ofta 5-6 gånger din egna insats du ger. Amorterar du med dagens krav så brukar det ligga på 100 års amorteringstid (1% rak amortering). Ofta nöjer man sig med att äga 50% av bostaden och slutar amortera.

Amorteringstiden är i sig inget problem så länge fastigheten sköts och håller sitt nominella värde mot lånet. Om jag skulle stå i valet av att köpa idag eller hyra och jag hade en sikt på 50 år hade jag köpt även om räntan stod i 10%, då hade jag tagit av sparpengar idag för att betala den höga räntan och sedan kommer en lågränteperiod där jag hade amorterterat av på lånet etc.

Det är en enkel logik som såklart bygger på att man bor där länge. Problemet är bara som t ex kurt-sune skrivat många gånger att det finns folk som köpt då räntan varit låg och de nominella priserna höga och sedan inte amorterat då de bort billigt, det är exakt samma situation som att sätta sig i en hyresrätt och ha 0 kr på kontot, hur ska man betala nästa hyra?
Citera
2023-11-29, 10:31
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Precis som jag förväntade mig. Men det är ingen fara. Slemhog gör själv stambytet i hela kåken för 50k totalt.

Omvandlade de från de sedvanligt uselt underhållna hyresrätter lär det finnas mycket att göra.

När något ser ”väldigt billigt ut” i ett visst sammanhang så finns det alltid förklarande omständigheter.

Men fakta är att priserna har gått ner. Det får jag ge slemhöken rätt för. Det har gått ner ganska mycket i just denna förening, men det kan ju ha att göra med att föreningen är kass och att folk börjat få upp ögonen för föreningarnas ekonomi.

Om man ska göra det rättvist om hur mycket priserna faktiskt gå ner så verkar det vara relativt med avseende på vad det är för BRF det rör sig om.

En bra och gammal skuldfri brf med låga avgifter och renoveringarna gjorda lär inte fallit lika mycket i pris som BR i denna förening.

Unga föreningar och inte minst på tomträtt ska man akta sig noga för. Det är inte helt ovanligt att den tidigare fastighetsägaren lämnat en stor renoveringsskuld efter sig.
Citera
2023-11-29, 10:35
Medlem
Citat:
Men så länge man har råd att betala ränta, vad är problemet med att ha lån på en bostad? Jag förstår inte det.

Ja i de mest extrema fallen kan det vara så på de mest populära lägena. Men tittar du runt i landet så är det inte alls så värst höga priser på bostäder och i synnerhet inte begagnade bostäder.

I de flesta städer är folk lågbelånade. De som har höga lån i storstäder har också höga löner. I annat fall får de inte låna pengar och därmed är det inget större problem att de har lån så länge de har råd att betala ränta för den tjänsten till banken.

Det du skriver stämmer. Jag menar i storstäderna.
Citera
2023-11-29, 10:37
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
https://www.blt.se/feature/mikael-och-emma-kanner-sig-lurade-att-betala-ett-overpris-for-sitt-hus/

De där paret har väl figurerat i tråden tidigare men kan inte låta bli att posta det just då man ser humorn i URL-adressen Blekinge Läns Tidning kanske kan sadla om och bara skriva BLT-nyheter

Kul att man kan gå in och kolla vad det är de köpt och betalat.... jag tycker att det låter helt bananas att ett kedjehus i fucking Karskrona kan kosta så mycket.

Men de får skylla sig själva. Någon kapitalinsats lär de få sig sig i skyarna efter för en lång tid framöver.

https://www.booli.se/bostad/2444618
Citera
2023-11-29, 10:38
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matipa
Det du skriver stämmer. Jag menar i storstäderna.

Höga löner kompenserar där. De som köper för höga summor är ofta par där båda har höga inkomster. Att ha 6 miljoner totalt i lån är inte ovanligt då.

Men då kostar det också att bo förstås.
Citera
2023-11-29, 10:44
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Kul att man kan gå in och kolla vad det är de köpt och betalat.... jag tycker att det låter helt bananas att ett kedjehus i fucking Karskrona kan kosta så mycket.

Men de får skylla sig själva. Någon kapitalinsats lär de få sig sig i skyarna efter för en lång tid framöver.

Här såldes det ett liknade kedjehus i Mars med större tomt för 2,9 mille.

https://www.booli.se/sok/slutpriser?areaIds=556243

Ja där kan vi snacka skolexempel på BLT, men å andra sidan är det en liten del av marknaden som hamnat snett. De flesta bor bara kvar och ligger inte minus.
Citera
2023-11-29, 10:46
Medlem
slemhogs avatar
https://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-tullinge-botkyrka-kommun-varbacksvagen-5-20796116

Jävligt fin villa i Tullinge där man enkelt kan bygga om ena sektionen till 2-bils garage som är extremt ovanligt på över 90% av villaobjekt till salu i detta snilkland.
Bud på 4.6 på 2014-2015 års prisnivå där spekulanten budat över sig själv som en cuck. Säljarna vägrar kränga den nästan 1 mån efter budet och bara 200k under utgång, trots de köpte den säkert för bara 2 mille för 20 år sen. Svenskar har en sån äcklig mentalitet på vissa sätt.
Kommer slå till på liknande när de går ner till 3.5 snart.
Senast redigerad av slemhog 2023-11-29 kl. 10:52.
Citera
2023-11-29, 10:50
Medlem
Citat:

Det som förvånar mig mer är att personerna har så lite pengar i den åldern.
Citera
2023-11-29, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Är väl en viss demografi och samhällsklass som köpt där i tron om att det är framtidens Manhattan och inte Flemingsberg.

Här är en ”börshaj” som stolt poserar på som tenstaaktiga loftgång i Hagastaden i vad man får förmoda har varit en rejäl förlustaffär.

https://www.dn.se/ekonomi/andra-borshajen-farhad-svindyra-kottbullar-pa-sturehof-ar-en-statusmarkor/

Jo, sen är det väl mång av dom priserna som är spikade sedan tidigare pga nyproduktion och folk har ingått avtal sedan länge.

Området i sig känns rätt dött när jag har varit där, nu är inte allt klart förvisso men, folk kommer bo där, men varför man skulle vistas där vet jag inte, finns ju ingenting där.
Citera
2023-11-29, 10:54
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Det som förvånar mig mer är att personerna har så lite pengar i den åldern.

Det som är intressant är att om man går in och tittar på prishistoriken på just den gatan så sticker deras hus ut på ett extremt sätt.

De flesta säljs mellan 2-3 millar som mest. Men när de köpte så steg deras hus med hela 46% vid budgivning. Det låter som de blev blåsta deluxe

Men det här är ju bara ekonomisk dumhet det handlar om och inte bostadsbubblor.

Citera
2023-11-29, 11:08
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Det som är intressant är att om man går in och tittar på prishistoriken på just den gatan så sticker deras hus ut på ett extremt sätt.

De flesta säljs mellan 2-3 millar som mest. Men när de köpte så steg deras hus med hela 46% vid budgivning. Det låter som de blev blåsta deluxe

Men det här är ju bara ekonomisk dumhet det handlar om och inte bostadsbubblor.

Det är för lagarna för budgivning i Sverige är på samma nivå som en backlucke auktion på en zigenarcamping dvs icke existerande.
Fake bulvaner som drar upp priset på vissa objekt eller påhittade bud av mäklaren där ingen annan budgivare ens existerar vilket inte går att bevisa på något sätt.
Det borde införas regler om att bud ska vara skriftliga och alla budgivarens namn ska vara offentliga för andra budgivare. Hoppar man av ett bud ska det finnas någon form av kännbar straffavgift. Så är det i Danmark iaf.

Min gissning är att en sån avreglerings moderat som dig är emot detta dock.
Senast redigerad av slemhog 2023-11-29 kl. 11:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in