2023-11-28, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Problemet är att fattiga inte gynnas av hyresregleringen. Det är ironiskt nog de rikaste personer och mest väletablerade som tjänar på rådande hyressättningssystem.

Vad är detta för svar på mitt inlägg?
Citera
2023-11-28, 20:13
Medlem
Kaenkelberries avatar
När nu nu inflationen planar ut rejält enligt riksbanken och övriga experter och räntesänkningen kommer så kommer det nog bli proppen ur för priserna uppåt och sedan fortsätter det som vanligt! Dvs uppåt
Citera
2023-11-28, 20:16
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Lägenheter är på de flesta ställen ned 10-15 % och villor 15-20 %. Du kan i dessa ställen hitta allt från i princip ATH till >30 % ned.

Citat:
Kan hitta enstaka exempel i mitt eget område från den absoluta toppen, men tittar jag på vad lgh säljs för är det knappast 25% ner. Kanske ca -10% på sin höjd, vilket är lite med tanke på prisutvecklingen de senaste 25 åren på bostadsmarknaden.

Var är det 25% ner menar du? I vilket område?

Google, ANDRA träffen:

"SBAB har granskat den reala prisutvecklingen på bostadsmarknaden. Jämfört med oktober 2021 har både bostadsrätter och villor i genomsnitt fallit realt med 25 procent. "
https://www.di.se/nyheter/nya-siffror-sa-dramatiskt-ar-boprisraset-pa-riktigt/

Favorit i repris, småhus:
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/makroekonomi/bostader/Bostadspriser/?graph=/16121/1,2,3/all/

DET FINNS INGEN BUBBLA. DH.
Citera
2023-11-28, 20:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Det är ju samma typer av kedjehus på flera gator.

Hittade ett till, sålt för 8.2 milj sommaren 2022, samma storlek och byggnadstyp. Kollade google street view. En riktig optimist som säkerligen trodde räntan bara skulle gå till 0.25%.

https://www.booli.se/bostad/3669923

Vad säger du nu då?
Undrar hur dessa mår idag när det är värt hälften, alla hypokondriska pundhuvuden som köpt på pandemins topp och ligger flera miljoner back.

Varför mår ni bra av att kika på enskilda objekt och sen dra egna slutsatser hur ”marknaden” har gått? Du har ju mäklarstatistik och booli som gör jobbet åt dig. Men du verkar gilla mer brus än nåt annat.

Du kan väl köpa statistiken från valueguard också, så ingen konspiration där heller.
Citera
2023-11-28, 20:19
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Mina föräldrars liknande kåk har jag varit med och renoverat under 15 år och den är jättefin med det mesta bytt sen år 2000. Inte fan har de kostat 2 miljoner, snarare några hundra tusen för nytt kök, badrum, bubbelbadkar, nybyggt uterum, målning och nya klickgolv och massa mer andra grejer t ex takisolering, värmepump. Man renoverar etappviss under den längre tid man bor där. Betongpannorna tog vi mossdödande konserveringsmedel på så de håller 20 år till istället för byta.
Finns inte ett radhus/kedjehus som är topprenoverat i förorten och blåst ut allt för 2 miljoner med hantverkare, det mesta äldre objekt har renoverats delvis eller har 20 år gamla kök och en hel del 15 år gamla Ikea möbler och det duger åt de flesta ingenjörer som bor där. Alla mina vänners farsor i Tyresö i liknande område renoverade själva en del, en byråkrat farsa bytte ena badrummet själv undra några månader och visade upp för oss 25 åriga grabbar, tror han la 25000 kr och såg kanon ut.
Du är fan sjuk.

Du verkar helt okunnig. Om vi börjar med ditt ”mossdödande medel” på taket så är det ju bra för att undvika kallras men papp/läkt har en livslängd samt även plåtar som man måste byta efter ungefär 30 år.
Då åker du på en takrenovering. Jag har gjort det själv för länge sedan och det är omfattande att göra även med ett par vänner och kostsamt.

Vad gäller köksrenovering så är det ofta även el och fukt som behöver åtgärdas det är inte bara att åka till Ikea och köpa sig ett kök. Lågt räknat pratar vi 150000.
Vad gäller våtrum så skulle jag passa mig noga för att köpa om det inte är en behörig firma- många fuktskadade badrum är rena katastrofen.

Sedan att jag själv inte skulle ta i ett Ikea kök är en annan sak. Ser billigt ut och dålig hållfasthet.
Citera
2023-11-28, 20:19
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Varför mår ni bra av att kika på enskilda objekt och sen dra egna slutsatser hur ”marknaden” har gått? Du har ju mäklarstatistik och booli som gör jobbet åt dig. Men du verkar gilla mer brus än nåt annat.

Du kan väl köpa statistiken från valueguard också, så ingen konspiration där heller.

Ser ut att bli -7-8% på villor i Stockholm på nästa booli prisindex November som kommer om några dagar.
T om PK blaskorna tvingas nog slå upp det på löpsedeln fast dom inte vill.

Denna stora förändringen började jag märka för 1 mån sen i Stockholms kranskommuner, att marknaden tvärdog med massa skambud. Huddinge och Järfälla är kommuner med genomsnittlig prisbild, bebos av svenne medel medelklassen och en bra indikator för hur Stockholms marknaden går som helhet i nuläget och framöver.
Senast redigerad av slemhog 2023-11-28 kl. 20:23.
Citera
2023-11-28, 20:31
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
EN googling, första träffen:

https://www.gp.se/ekonomi/efter-rantechocken-har-ar-stadsdelarna-i-goteborg-dar-bopriserna-fallit-mest.475de661-c0eb-42de-a99e -43c03130fba6

- 28% bra område. DH.
Ganska låg omsättning på villor i det området så det är inte säkert att det är så illa i verkligheten, då skick läge och standard kan variera kraftigt och påverka statistiken. Vad jag kan se ser det fortfarande ut att vara ett mycket dyrt område med villor i 10 miljonerkronorsklassen. Det är inte synd om människorna som bor i detta område.

Vad du missar är prisutvecklingen de senaste 20 åren innan det ytterst modesta prisfallet.
Citera
2023-11-28, 20:32
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Google, ANDRA träffen:

"SBAB har granskat den reala prisutvecklingen på bostadsmarknaden. Jämfört med oktober 2021 har både bostadsrätter och villor i genomsnitt fallit realt med 25 procent. "

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/makroekonomi/bostader/Bostadspriser/?graph=/16121/1,2,3/all/

Menar du att bubblan har brustit på för att priserna gått ner lite? Du får nog visa var rean är för jag hittar bara villor för 10 mille+ i Långedrag. Det är inte billigt.
Citera
2023-11-28, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Du verkar helt okunnig. Om vi börjar med ditt ”mossdödande medel” på taket så är det ju bra för att undvika kallras men papp/läkt har en livslängd samt även plåtar som man måste byta efter ungefär 30 år.
Då åker du på en takrenovering. Jag har gjort det själv för länge sedan och det är omfattande att göra även med ett par vänner och kostsamt.

Vad gäller köksrenovering så är det ofta även el och fukt som behöver åtgärdas det är inte bara att åka till Ikea och köpa sig ett kök. Lågt räknat pratar vi 150000.
Vad gäller våtrum så skulle jag passa mig noga för att köpa om det inte är en behörig firma- många fuktskadade badrum är rena katastrofen.

Sedan att jag själv inte skulle ta i ett Ikea kök är en annan sak. Ser billigt ut och dålig hållfasthet.
Takbyte kostar i snitt 1500kr/kvm så inga hutlösa belopp. "För rivning av befintligt kök och montering av ett nytt ligger ofta denna kostnaden från 80.000 kr till 150.000 kr. Detta är då inkluderat tillhörande el och vvs-arbeten som monteringen kräver." Källa byggstart 2023, utifrån verkliga offerter. Annars gör man det rätt enkelt själv, dock kan man överlämna vissa moment till yrkesfolk så att man har alla papper i sin ordning.
Citera
2023-11-28, 20:49
Medlem
Citat:
Google, ANDRA träffen:

Stackars satar som köpt de två tre senaste åren och måste sälja av någon anledning och inte har x miljoner i bakficka för att kompensera en eventuell förlustförsäljning.

Om vi tar villor i storstadsområdena så är det nog flera nu som kanske förlorat 1-3Msek i scenariot ovan. Vad många kanske inte tänker på är att detta antagligen kommer skuldbelägga personen/arna resten av livet. 1-3Msek kanske inte känns så mycket, men nog lär det svida!

Ta ett fiktivt räkneexempel på 2msek i förlust. Betalt på 30 år blir det ca 5000kr i månaden. varje månad. i 30 år. Sug på den...
Citera
2023-11-28, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsgocrazy
Ta ett fiktivt räkneexempel på 2msek i förlust. Betalt på 30 år blir det ca 5000kr i månaden. varje månad. i 30 år. Sug på den...

Glöm inte räntan. Det blir 7900 kr i månaden, över 30 år, om vi antar 4% ränta och 30% ränteavdrag.
[PHP]>> (2e6 + 2e6/2*0.04*30*0.7)/30/12
ans = 7888.9[/PHP]
Citera
2023-11-28, 21:13
Medlem
Citat:
Ganska låg omsättning på villor i det området så det är inte säkert att det är så illa i verkligheten, då skick läge och standard kan variera kraftigt och påverka statistiken. Vad jag kan se ser det fortfarande ut att vara ett mycket dyrt område med villor i 10 miljonerkronorsklassen. Det är inte synd om människorna som bor i detta område.

Vad du missar är prisutvecklingen de senaste 20 åren innan det ytterst modesta prisfallet.

Självklart kommer marknaden aldrig backa ner till 2000 eller 2005 års priser.. det finns alldeles för mycket pengar idag. Men inflationsjusterade fastighetsprisindexet är ned 24 %. Som referens backade det 28 % under 90-tals krisen så det börjar verkligen närma sig.

Andra "dippar":
2008 & 2010: -6 %
2017/18: -4 %

Detta ras är på alla sätt och vis väldigt anmärkningsvärt och det är inte ens färdigt ännu - ingen kan förneka detta.

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/makroekonomi/bostader/Bostadspriser/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in