2023-11-28, 19:09
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Perfekt tillfälle att etablera en ny datorspelsfestival på elmia. Någon kan tjäna en rejäl hacka här för att rikta sig till alla gamers och nördar med en känsla för tradition.
Citera
2023-11-28, 19:20
Medlem
S3ONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergelius
För en utomstående, vad är grejen med ett hack/lan sen bredband kom och tog över? De behöver väl inte äns koppla upp sig längre? Ganska förvånande att det överlevt. Men är väl att sitta och spela tillsammans ändå som lockar även om själva tekniken i dagsläget gör det onödigt..

Jag förstår inte heller grejen med att sitta där och svettas, få migrän av allt ljud etc. Förr fyllde det en genuin funktion, när bredband inte var särskilt utbyggt och man åkte dit för att tanka film.

Med det sagt fruktansvärt illa att flytta till fjantholm. Hoppas det floppar.
Senast redigerad av S3ON 2023-11-28 kl. 19:23.
Citera
2023-11-28, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S3ON
Jag förstår inte heller grejen med att sitta där och svettas, få migrän av allt ljud etc. Förr fyllde det en genuin funktion, när bredband inte var särskilt utbyggt och man åkte dit för att tanka film.

Med det sagt fruktansvärt illa att flytta till fjantholm. Hoppas det floppar.

Sedan kan jag anta att i många städer i Sverige fanns väl knappt adsl sådär 1998-1999 och därmed skulle jag anta att det blev en stor känsla då man spelade Starcraft:Brood War och Counter Strike 1.4 (eller 1.5) med hög uppkoppling.
Citera
2023-11-28, 19:32
Medlem
Kapitalismen har dödat dreamhack. Var där förra året med dagspass. Företagen har tagit över. Man har massa löjliga tävlingar där man kan vinna en musmatta eller ett par badtofflor. LO-facket har tom ställt upp sin kommunistmonter.

D-Hallen som tidigare var den största hallen, packat med 10.000 datorer har reducerats till en hörna med xbox och sackosäckar. Jag var där året när basshunter hade sin hit med 'vi sitter här i venten'. Då stod hela dreamhack upp och buade. Nu har de tryckt in några EU-pallar i ett hörn på ovanvåningen och har lite godisregn till alla horungar. All charm och karisma på dh har dött. Kapitalismen har käkat upp att kärlek

Det är väl runt 3-7000 uppkopplade datorer nu för tiden. Detta att jämföra dreamhack på sin storhetstid 2010-2013. Med runt 15.000 uppkopplade datorer.
Dreamhack är som ett sjunkande skepp. Att det skulle vara 50.000 besökare förra året tror jag inte en sekund på.
Citera
2023-11-28, 19:37
Medlem
SvampDamp.s avatar
Motivationen känns ju skev ”Gaming hör hemma i Stockholm”…
Citera
2023-11-28, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kastenhof
Kapitalismen har dödat dreamhack. Var där förra året med dagspass. Företagen har tagit över. Man har massa löjliga tävlingar där man kan vinna en musmatta eller ett par badtofflor. LO-facket har tom ställt upp sin kommunistmonter.

D-Hallen som tidigare var den största hallen, packat med 10.000 datorer har reducerats till en hörna med xbox och sackosäckar. Jag var där året när basshunter hade sin hit med 'vi sitter här i venten'. Då stod hela dreamhack upp och buade. Nu har de tryckt in några EU-pallar i ett hörn på ovanvåningen och har lite godisregn till alla horungar. All charm och karisma på dh har dött. Kapitalismen har käkat upp att kärlek

Det är väl runt 3-7000 uppkopplade datorer nu för tiden. Detta att jämföra dreamhack på sin storhetstid 2010-2013. Med runt 15.000 uppkopplade datorer.
Dreamhack är som ett sjunkande skepp. Att det skulle vara 50.000 besökare förra året tror jag inte en sekund på.

Nu då e-sporten är erkänd känns det också som att den lobbyism är död liksom "jaha.....vad gör vi nu då?!"

Är.det inte många tjocka feminister där som är "kända".på Twitch?
Citera
2023-11-28, 19:42
Medlem
lasse-bengtssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Även från Köpenhamn, man är väl framme inom 4 timmar med bil?

Edit: bara cirka 15 mil från Göteborg till Jönköping!? Nice
Varför är det nice!? Har du läst tråden??
Citera
2023-11-28, 19:45
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lostinflashback
Det är väll ett bra beslut för de flesta av deltagarna då det kommer bli närmare för dom att ta sig dit.

Stockholm ska alltid suga åt sig det som skapas och utvecklas i resten av landet.

Kan Stockholm skapa något själv istället?
Citera
2023-11-28, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvampDamp.
Motivationen känns ju skev ”Gaming hör hemma i Stockholm”…

Det hänvisar till alla spelbolag som finns där som Dice.

Skövde är ju den stad som per capita har många spelutvecklare och spelstudio,även omsättningen.

Malmö har väl ett event som heter Nordic och Linköping har Närcon.

Göteborg har en gång i tiden haft retrospelsmässan.
Citera
2023-11-28, 19:49
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lostinflashback
Det är väll ett bra beslut för de flesta av deltagarna då det kommer bli närmare för dom att ta sig dit.

Vill Dreamhack locka så många som möjligt borde de flytta till Köpenhamn då Stockholm trots sin storlek ligger väldigt isolerat.

Dreamhack har ju event i Tyskland också och där hade det dragit ännu mer folk. Eller i Polen där det är billigt att flyga till och billiga omkostnader. Tryggare från Sveriges gängvåld också.
Citera
2023-11-28, 19:52
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Det hänvisar till alla spelbolag som finns där som Dice.

Skövde är ju den stad som per capita har många spelutvecklare och spelstudio,även omsättningen.

Malmö har väl ett event som heter Nordic och Linköping har Närcon.

Göteborg har en gång i tiden haft retrospelsmässan.

Vad har lokala spelbolag egentligen med Dreamhack att göra? Back in the day spelade alla CS, Dota och Starcraft och det drog folk ändå. Att Dice som inte gjort bra spel på många år har något att tjäna på Dreamhack ställer jag mig tveksam till. Paradox kanske kan få lite reklam men det får de ändå?

Feminister och PK har ju både skadat gaming kulturen och LAN kulturen. Kanske Dreamhack passar i Stockholm vid eftertanke?

Citat:
Ursprungligen postat av lasse-bengtsson
Är du dum i hela huvet? En begagnad dator är inte värt ett skit

Sitter det 4090s i datorerna så är de värda otroligt mycket. En grafikkorts raid hade dragit in mycket pengar.

https://www.sweclockers.com/marknad/...-rtx4090-strix
Senast redigerad av sxephil 2023-11-28 kl. 20:03.
Citera
2023-11-28, 20:00
Medlem
-Bukowski-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasse-bengtsson
Är du dum i hela huvet? En begagnad dator är inte värt ett skit

Ok, tror dock inte de kör med någon billig utrustning, men du vet väl bättre än mig...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in