Citat:
Ursprungligen postat av
vraalaak
För oss gnälliga hyrestorskar, är det dyrare idag än för 2 år sedan. En lägenhet för 3 mkr och 1,5% ränta, känns som en bättre deal än en för 2,75 mkr och 5% ränta. Dom 250 laxen jag "tjänar" när jag köper lgh idag, äts snabbt upp av högre boendekostnader.
För låga priser och låg ränta kommer ju "verkligen" att hända.
Enda möjligheten till att göra klipp på bomarknaden, är att köpa när räntan är hög (typ nu) och hålla tummarna för att den snabbt sjunker tillbaka. Då kanske man kan "tjäna" någon hundratusing.
Snarare mycket billigare.
Här, 3 mån annonsering med ett tillbakadraget bud, skambud kom nu på 4.35 milj, dessa såldes för 6.5-7 miljför 1.5-2 år sen.
https://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-viksjo-jarfalla-kommun-kartvagen-18-20688196
Det här ett ett solitt medelklassområde som bebotts av ingenjörer, poliskommisarier och dataanalytiker sen typ 80-talet, vad än stroppen Flanders påstår.
Villamarknaden är stendöd i Nov. - 8% på husmask för Nov i Stockholms län och Stockholm stad.
-32-35% nomniellt prisfall i stockholms ytterområden på iaf kedjehus och -50% reallt av vad jag sett på många objekt.
-25% nominallt fall på villor i Stockholm stad/stockholms län, bara 5% kvar till 90-tals krisen då villor föll 30% på 5-6 år, nu har de bara gått 1.5 år!
Många i denna tråd förnekar faktum och vad som komma skall när 4% styrränta börjar bita snart på riktigt. Slemhog har redan räknat ut detta sen lång tid tillbaka.