2023-11-28, 18:09
Medlem
https://www.hemhyra.se/nyheter/telge-bostaderna-hojer-hyran-med-595-procent-far-kristillagg-for-2023/

Telge Bostäder & Telge Fastigheter med 11 000 lägenheter höjer hyran med 5,95 %.

De gjorde en 2 års-deal 2022/23 som gjorde att hyreshöjningen 2023 endast blev 1,83 % därav extrahöjning med +1,95 %.

2024 års höjning:

Balder 4,5 %
Telge:5,95 % (7,78 % 2023+2024)

Om inte andra bolag börjar avvika verkar hyreshöjningen för 2024 att landa omkring 4-5 %.
Citera
2023-11-28, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
70% av sveriges befolkning bor i det ägda beståndet. Alla är såklart inte köpare. Men 7 av 10 personer bor i ägt boende och det är inte problem. Varför skulle en marknadsprissättning i den resterade 30%:en vara ett problem? Jag förstår inte riktigt det.

Ja är man vänsterbliven är det inte så lätt att förstå hur saker och ting fungerar när det kommer till ekonomi och bostäder.

Jag är inte vänster, men tänker kanske några steg längre än vad du gör. Sedan får man ju vara ödmjuk inför att olika beslut om ekonomiska förutsättningar i samhället gynnar olika grupper. Skatter, bidrag, räntor, lån etc och fördelning av dessa. Kontroll av dessa etc.
Citera
2023-11-28, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Det är ju samma typer av kedjehus på flera gator.

Hittade ett till, sålt för 8.2 milj sommaren 2022, samma storlek och byggnadstyp. Kollade google street view. En riktig optimist som säkerligen trodde räntan bara skulle gå till 0.25%.

https://www.booli.se/bostad/3669923

Vad säger du nu då?
Undrar hur dessa mår idag när det är värt hälften, alla hypokondriska pundhuvuden som köpt på pandemins topp och ligger flera miljoner back.

Inte like for like. Alla hus verkar ha gått mycket högre på den gatan och det är dessutom betydligt större tomter.
Citera
2023-11-28, 18:15
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Jag pratar våtrum. Har du 2 badrum+TS som ska fixas till modern standard eftersom tätskiktet är uttjänt kommer du knappast undan med 200k. Dessutom har detta hus originalel som är 50 år gammal. Självdrag. 50 år gamla fönster etc. Handlar knappast om att lägga lite klickgolv.

Mina föräldrars liknande kåk har jag varit med och renoverat under 15 år och den är jättefin med det mesta bytt sen år 2000. Inte fan har de kostat 2 miljoner, snarare några hundra tusen för nytt kök, badrum, bubbelbadkar, nybyggt uterum, målning och nya klickgolv och massa mer andra grejer t ex takisolering, värmepump. Man renoverar etappviss under den längre tid man bor där. Betongpannorna tog vi mossdödande konserveringsmedel på så de håller 20 år till istället för byta.
Finns inte ett radhus/kedjehus som är topprenoverat i förorten och blåst ut allt för 2 miljoner med hantverkare, det mesta äldre objekt har renoverats delvis eller har 20 år gamla kök och en hel del 15 år gamla Ikea möbler och det duger åt de flesta ingenjörer som bor där. Alla mina vänners farsor i Tyresö i liknande område renoverade själva en del, en byråkrat farsa bytte ena badrummet själv undra några månader och visade upp för oss 25 åriga grabbar, tror han la 25000 kr och såg kanon ut.
Du är fan sjuk.
Senast redigerad av slemhog 2023-11-28 kl. 18:24.
Citera
2023-11-28, 18:22
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Nej det är du inte.
Finns ingen statistik som visar att det inte är rea. Du kan hitta fullt med exempel på både villor och lägenheter som är ned minst 25 % i hela landet.

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Kan hitta enstaka exempel i mitt eget område från den absoluta toppen, men tittar jag på vad lgh säljs för är det knappast 25% ner. Kanske ca -10% på sin höjd, vilket är lite med tanke på prisutvecklingen de senaste 25 åren på bostadsmarknaden. Var är det 25% ner menar du? I vilket område?

EN googling, första träffen:

https://www.gp.se/ekonomi/efter-rantechocken-har-ar-stadsdelarna-i-goteborg-dar-bopriserna-fallit-mest.475de661-c0eb-42de-a99e -43c03130fba6

- 28% bra område. DH.
Citera
2023-11-28, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Jag pratar våtrum. Har du 2 badrum+TS som ska fixas till modern standard eftersom tätskiktet är uttjänt kommer du knappast undan med 200k. Dessutom har detta hus originalel som är 50 år gammal. Självdrag. 50 år gamla fönster etc. Handlar knappast om att lägga lite klickgolv.
Jo snittpriset är 185k för en badrumsrenovering i Stockholm (samma som för övriga landet ungefär). Väljer du en snikvariant kan såklart komma betydligt lägre.
Åtminstone visar byggstarts gedigna statistik över offerter det, sen kan det såklart bli billigare att betala utan fast pris. Men det visste du väl säkert?
https://www.byggstart.se/pris/bygga-badrum

Ja det var ett rejält ras slemhög visade fakta för, även om nu tvättstuga + två badrum behöver renoveras så är det ju rätt rejält nedåt. En kompis landade där runt, men då var italienskt klinkers/kakel och spaavdelning sen lite elarbete för spottar, golvvärme etc.

Ett ett nytt badrum, uppbyggt från grunden, kostar i snitt 215.000kr (2023 års statistik för Stockholm).
Citera
2023-11-28, 19:20
Medlem
Citat:
Mina föräldrars liknande kåk har jag varit med och renoverat under 15 år och den är jättefin med det mesta bytt sen år 2000. Inte fan har de kostat 2 miljoner, snarare några hundra tusen för nytt kök, badrum, bubbelbadkar, nybyggt uterum, målning och nya klickgolv och massa mer andra grejer t ex takisolering, värmepump. Man renoverar etappviss under den längre tid man bor där. Betongpannorna tog vi mossdödande konserveringsmedel på så de håller 20 år till istället för byta.
Finns inte ett radhus/kedjehus som är topprenoverat i förorten och blåst ut allt för 2 miljoner med hantverkare, det mesta äldre objekt har renoverats delvis eller har 20 år gamla kök och en hel del 15 år gamla Ikea möbler och det duger åt de flesta ingenjörer som bor där. Alla mina vänners farsor i Tyresö i liknande område renoverade själva en del, en byråkrat farsa bytte ena badrummet själv undra några månader och visade upp för oss 25 åriga grabbar, tror han la 25000 kr och såg kanon ut.
Du är fan sjuk.

Spelar ingen roll vad dina vänner sysslar med.

Tittad en genomsnittlig köpare på två identiska hus på samma gata där det ena har 30 år gamla våtrum x 3 och det andra har x 3 fräscha helt nyrenoverade med kvalitet så kommer de betala 600k ish mer för det sistnämnda. Kostnaden för att renovera med hantverkare.

Även om du gillar gammalt skräp så gör inte folk i gemen det
Citera
2023-11-28, 19:25
Medlem
Citat:
Du är fan sjuk.
Ja har man inte tummen mitt i handen så är det inga konstigheter att renovera själv ett badrum eller kök. För några tusingar så har du VA/elarbeten gjorda av fackmän. Använder man Flanders Bygg så kostar visst ett standardbadrum 400k. Jaja nu har jag länkat till fakta i ämnet, utifrån verkliga fasta offerter. Surprise dessa visade något helt annat.
Citera
2023-11-28, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Ja men i Nacka får man faktiskt hela 158 kvm för 12 mille endast.

https://www.bonava.se/bostad/stockholm/nacka/altadalen/syrenen

Inget sålt än men några bokade, klart om ett år. Kan bli ett spännande projekt att följa.

Inlägget ovan är 1 år gammalt. Tänkte följa upp med projektet i Nacka.

Idag är villorna i syrenen inflyttningsklara. En miljon i rabatt får du idag.

5 av totalt 22 villor sålda (22%). Ser ut som det ska byggas mycket mer.

Jag ser även att det finns ett villaområde i Göteborg med liknande resultat:
https://www.bonava.se/bostad/goteborg/partille/ojersjo/gokegard/sorgarden

8 av 28 kedjehus bokade (28%). Osäker om man kan flytta in än. Det ser ut som dom även där ska bygga en hel del.
Senast redigerad av Matipa 2023-11-28 kl. 19:38.
Citera
2023-11-28, 19:38
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Tack för den. Ska spara citatet, det kan bli en klassiker.

Haha tror du? 😀
Citera
2023-11-28, 19:41
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matipa
Tror du det kommer påverka marknaden i specifika områden om nyproducerade lägenheter reas ut från 5 miljoner till 3 miljoner? Visst, det kanske blir en hög avgift, men lägre pris kommer göra dessa lägenheter attraktiva. Ska man betala 10 000 i månaden för att helt nyproducerad lägenhet (ränta + avgift) jämfört att köpa en äldre lägenhet i samma område för dyrare pris för samma månadskostnad så tror jag det självklara valet för många är att köpa nytt.

Men vad vet jag.

Ja det skulle jag föredra och därför har jag flyttat till en skuldfri äldre förening. Men nyproduktion behöver inte vara dåligt bara man har koll på priset och skuldsättningen i brf.
Citera
2023-11-28, 19:44
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lennart42
Jag är inte vänster, men tänker kanske några steg längre än vad du gör. Sedan får man ju vara ödmjuk inför att olika beslut om ekonomiska förutsättningar i samhället gynnar olika grupper. Skatter, bidrag, räntor, lån etc och fördelning av dessa. Kontroll av dessa etc.

Problemet är att fattiga inte gynnas av hyresregleringen. Det är ironiskt nog de rikaste personer och mest väletablerade som tjänar på rådande hyressättningssystem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in