2023-11-27, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Alla behöver inte bo på östermalm eller i innerstaden. Om 70% av befolkningen klarar av marknadsprissättning i ägt bestånd, vad skulle vara skillnaden vid marknadshyror i resterande 30% av bostadsmarknaden? Tar hyresvärdarna ut för höga hyror kommer de att gå med brakförlust och gå i konkurs.
Det gör de inte, de flesta köpte sitt ägda boende för länge sedan. Dagens "marknadspriser" klarar inte många av - iaf inte i storstäderna.
Citera
2023-11-27, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Finns ingen brist så länge man inte vill bli blåst eller har pengar. En 1,5:a på 34m2 för 10250:- i detta område är ju lika med att bli blåst. Hade den gått för 6K hade kötiden varit långt över 10 år.

Ja precis som det varit om staten reglerade alla Teslor till 100k för de som stått xx år i kö
Citera
2023-11-27, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Alla behöver någonstans att bo, ingen behöver äta oxfilé. Om det inte finns bostäder som människor har råd med så spelar det ingen roll om det finns tio miljoner bostäder som står tomma. Det råder alltså brist på bostäder som alla har råd med. Exakt hur denna brist ska formuleras vet vi när alla bidrag och subventioner relaterade till boende tas bort.

Därefter kan vi införa marknadshyra för hela beståndet.

Måste även avreglera alla regler för byggande. Med enorma miljökrav, bullerkrav, handikappsanpassning, hög standard osv är det ekonomiskt omöjligt att bygga lägenheter till en hyra på 4-10k beroende på storlek.

Om det nu är så att en HR i Barkarbystaden på 40-50 kvm kostar 12k i månaden förstår jag att få vill ha dem.
Du kan hitta +40 kvm där för under 2msek. Blir en kostnad på 7-8k i mån med ränta och avgift även med nästan 5% ränta.

https://www.hemnet.se/salda/lagenhet-1rum-barkarbystaden-jarfalla-kommun-viggengatan-11-7691456027295621478
Senast redigerad av flanders 2023-11-27 kl. 20:58.
Citera
2023-11-27, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheWiseOne
Både ifrån f.d sannfinländarna parti medarbetare Sebastian Tynkkynen, som blev fälld de att deras socialpeng går i större utsträckning. De och direkt ifrån Suomi Bankki, där dom skrev deras skuldtak för år 2022:

De videoklippen som Sebastian Tynkkynen togs bort i samband de prövades under folk mot hetsgrupp. För han tog upp ofta om mellanöstern familjer får pengar allt mer utsträckning. Men fakta finns i denna sidan, som är lite diffusa om "social kostnaderna" i samhällen:
https://www.treasuryfinland.fi/central-government-debt-and-cash-management/facts-about-central-government-debt/

Det här var trådens mest förvirrade nonsens på länge. Och det säger en del
Citera
2023-11-27, 21:06
Medlem
tjallepetters avatar
Jag klipper hellre av en kula än säljer för 1 krona mindre än vad jag köpte min bostad förm

Tror många tänker så. Det i kombination med troliga räntesäkninhar nästa år är spiken i kistan för de hyresrättsparasiter som suttit och väntar på en krash.
Citera
2023-11-27, 21:13
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lennart42
Det gör de inte, de flesta köpte sitt ägda boende för länge sedan. Dagens "marknadspriser" klarar inte många av - iaf inte i storstäderna.

Jo medelköparen köpte för helt andra priser "för länge sedan" inkl undertecknad. Annars hade priserna gått ner mycket mer än vad de faktiskt gjort.

Uppenbarligen säljs bostäder för ganska höga nivåer trots allt, så det finns nog personer som har råd med dagens nivåer utom de som inte hunnit spara ihop till en kapitalinsats ännu.
Senast redigerad av kurt-sune 2023-11-27 kl. 21:15.
Citera
2023-11-27, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jo medelköparen köpte för helt andra priser "för länge sedan" inkl undertecknad. Annars hade priserna gått ner mycket mer än vad de faktiskt gjort.

Uppenbarligen säljs bostäder för ganska höga nivåer trots allt, så det finns nog personer som har råd med dagens nivåer utom de som inte hunnit spara ihop till en kapitalinsats ännu.

Ok, nu svarade jag på påståendet "att uppenbarligen klarar 70% marknadsprissättning på det ägda beståndet". Självklart finns det köpare på dagens nivåer men de blir allt färre - långt ifrån 70%. Men jag har sett vad du skriver innan så jag är inte förvånad.
Citera
2023-11-27, 21:31
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lennart42
Ok, nu svarade jag på påståendet "att uppenbarligen klarar 70% marknadsprissättning på det ägda beståndet". Självklart finns det köpare på dagens nivåer men de blir allt färre - långt ifrån 70%. Men jag har sett vad du skriver innan så jag är inte förvånad.

70% av sveriges befolkning bor i det ägda beståndet. Alla är såklart inte köpare. Men 7 av 10 personer bor i ägt boende och det är inte problem. Varför skulle en marknadsprissättning i den resterade 30%:en vara ett problem? Jag förstår inte riktigt det.

Ja är man vänsterbliven är det inte så lätt att förstå hur saker och ting fungerar när det kommer till ekonomi och bostäder.
Citera
2023-11-27, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
I och för sig låter det logiskt. Men det är ändå lite underligt med tanke på utbudet och på hur många objekt som ligger ute osålda och hur trög marknaden verkar vara. Någon gång måste gränsen för hur länge man orkar avvakta på nuarande prisnivå i stället för att anpassa priset för att få det sålt?

Jo, förr eller senare kommer köpare och säljare mötas. Om det blir något närmare den nivå som köpare förväntar sig eller den som säljare för närvarande förväntar sig får tiden utvisa.

Att det inte finns köpare till småhus kan nog delvis förklaras av att färre får sina bostadsrätter sålda. När räntan stabiliserat sig över tid och hyrorna justerats uppåt (vilket måste ske) så kommer omsättningen ta fart igen.
Citera
2023-11-27, 22:03
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Ingen jävel behöver bo i Stockholm, 9,5 miljoner gör det inte. Ni som bara diskuterar bostadspolitik utifrån Stockholm - se till att dra ut huvudet ur arslet. Efter alla dessa år som denna tråd varit aktuell har ni haft gott om tid på er att läsa in er på rikets bostadsmarknadsindex.

Hyresvärdarna tar ut för höga hyror, de kan göra det eftersom allsköns bidrag gör att folk accepterar högre hyreskostnader än vad de har råd med. Varför bostadsbidrag behöver tas bort borde inte behöva förklaras.

Om du hade fått för dig att köpa en kommersiell fastighet så hade du sett att avkastningen är ganska snål. I vissa fall är det bättre att ha pengarna på SBAB än att köpa kommersiella fastighet enligt mig.

Och det är inte pga för höga hyror.
Citera
2023-11-27, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Var är alla hyrestorskar någonstans? Ni försvann väldigt snabbt sedan förra veckans räntebesked.

Detta va en sorgens julklapp till bolånetorskarna
Sätter mina pungkulor på att nästa gång har vi räntehöjning och lixom nästa……
Citera
2023-11-27, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matipa
tja jag är här. Jag vet dock inte om jag kvalificerar som hyrestorsk då jag gjort en resa i bostadsmarknaden.
. Sparkonton ger en helt ok avkastning för den befintliga risken man tar. Insättningsgarantin är ca miljon per sparkonto så man kan fördela det mellan olika för att behålla insättningsgarantin per sparkonto.

Ta hand om er och jag önskar er all lycka i livet!

Du menar väl ha 1 miljon per bank för bankgarantin ska gälla?
Du kan väl inte ha 7mille på en o samma bank med 7 olika konton ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in