2023-11-28, 14:01
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
För oss gnälliga hyrestorskar, är det dyrare idag än för 2 år sedan. En lägenhet för 3 mkr och 1,5% ränta, känns som en bättre deal än en för 2,75 mkr och 5% ränta. Dom 250 laxen jag "tjänar" när jag köper lgh idag, äts snabbt upp av högre boendekostnader.

För låga priser och låg ränta kommer ju "verkligen" att hända.
Enda möjligheten till att göra klipp på bomarknaden, är att köpa när räntan är hög (typ nu) och hålla tummarna för att den snabbt sjunker tillbaka. Då kanske man kan "tjäna" någon hundratusing.

Snarare mycket billigare.

Här, 3 mån annonsering med ett tillbakadraget bud, skambud kom nu på 4.35 milj, dessa såldes för 6.5-7 miljför 1.5-2 år sen.
https://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-viksjo-jarfalla-kommun-kartvagen-18-20688196

Det här ett ett solitt medelklassområde som bebotts av ingenjörer, poliskommisarier och dataanalytiker sen typ 80-talet, vad än stroppen Flanders påstår.

Villamarknaden är stendöd i Nov. - 8% på husmask för Nov i Stockholms län och Stockholm stad.
-32-35% nomniellt prisfall i stockholms ytterområden på iaf kedjehus och -50% reallt av vad jag sett på många objekt.
-25% nominallt fall på villor i Stockholm stad/stockholms län, bara 5% kvar till 90-tals krisen då villor föll 30% på 5-6 år, nu har de bara gått 1.5 år!
Många i denna tråd förnekar faktum och vad som komma skall när 4% styrränta börjar bita snart på riktigt. Slemhog har redan räknat ut detta sen lång tid tillbaka.
Senast redigerad av slemhog 2023-11-28 kl. 14:10.
Citera
2023-11-28, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Snarare mycket billigare.

Här, 3 mån annonsering med ett tillbakadraget bud, skambud kom nu på 4.35 milj, dessa såldes för 6.5-7 miljför 1.5-2 år sen.
https://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-viksjo-jarfalla-kommun-kartvagen-18-20688196

Det här ett ett solitt medelklassområde som bebotts av ingenjörer, poliskommisarier och dataanalytiker sen typ 80-talet, vad än stroppen Flanders påstår.

Villamarknaden är stendöd i Nov. - 8% på husmask för Nov i Stockholms län och Stockholm stad.
-32-35% nomniellt prisfall i stockholms ytterområden på iaf kedjehus och -50% reallt av vad jag sett på många objekt.
-25% nominallt fall på villor i Stockholm stad/stockholms län, bara 5% kvar till 90-tals krisen då villor föll 30% på 5-6 år, nu har de bara gått 1.5 år!
Många i denna tråd förnekar faktum och vad som komma skall när 4% styrränta börjar bita snart på riktigt. Slemhog har redan räknat ut detta sen lång tid tillbaka.

De dyraste objeketen på denna gata har enligt hemnet gått för 5.6. Var har du rökt fram 6,5-7 någonstans?

Objektet du länkar till är ju ruggigt sjaskigt också så väldigt svårt att se hur det skulle gått för 5,6 för bara något år sedan. Våtrummen är miserabla, köket likaså, golv och liknande skriker Ikeas fyndhörna. Ser ju ut som plastmatta på hela nedervåningen. El och fönster original. ALLT behöver ses över.

Lustigt att slemhog som vet allt på förhand sitter och kollar på sjaskobjekt. Borde inte en sådan finansnestor vara ekonomiskt oberoende vid det här laget?
Citera
2023-11-28, 15:50
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
De dyraste objeketen på denna gata har enligt hemnet gått för 5.6. Var har du rökt fram 6,5-7 någonstans?

Objektet du länkar till är ju ruggigt sjaskigt också så väldigt svårt att se hur det skulle gått för 5,6 för bara något år sedan. Våtrummen är miserabla, köket likaså, golv och liknande skriker Ikeas fyndhörna. Ser ju ut som plastmatta på hela nedervåningen. El och fönster original. ALLT behöver ses över.

Lustigt att slemhog som vet allt på förhand sitter och kollar på sjaskobjekt. Borde inte en sådan finansnestor vara ekonomiskt oberoende vid det här laget?

De finns flera gator där med likadana hus som såldes på toppen för 6.5 -7 milj.
Senast redigerad av slemhog 2023-11-28 kl. 15:59.
Citera
2023-11-28, 16:57
Medlem
Citat:
De finns flera gator där med likadana hus som såldes på toppen för 6.5 -7 milj.

Möjligt men inget på denna gata (likadana hus och tomter) har sålts för mer än 5.6. Ska du göra dina jämförelser är det rimligt att jämföra like for like.

Dessutom var detta ett renoveringsobjekt där hela huset behöver blåsas i princip. Inte alls säkert att de som gått högre varit det. Tar man in hantverkare för att få denna kåk till nybyggnadsstandard invändigt pratar vi minst +2msek. ALLT behöver bytas
Citera
2023-11-28, 17:13
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Möjligt men inget på denna gata (likadana hus och tomter) har sålts för mer än 5.6. Ska du göra dina jämförelser är det rimligt att jämföra like for like.

Dessutom var detta ett renoveringsobjekt där hela huset behöver blåsas i princip. Inte alls säkert att de som gått högre varit det. Tar man in hantverkare för att få denna kåk till nybyggnadsstandard invändigt pratar vi minst +2msek. ALLT behöver bytas

Visst bör man jämföra liknande standard. Men smaken är som baken. Jag tycker exempelvis att det är inget fel på köket. Det har karaktär, hellre det än ett nytt budget från IKEA. Men visst, jag får också rysningar av alla nyproducerade lägenheter jag varit inne i. Noll karaktär/charm.
Citera
2023-11-28, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Visst bör man jämföra liknande standard. Men smaken är som baken. Jag tycker exempelvis att det är inget fel på köket. Det har karaktär, hellre det än ett nytt budget från IKEA. Men visst, jag får också rysningar av alla nyproducerade lägenheter jag varit inne i. Noll karaktär/charm.

DU kan ju tycka att plastmattor i 30 år gamla badrum (och hela nedervåningen), en sjaskig tvättstuga i original med plastmattor från 1971, 25 år gamla vitvaror i kök (som var billiga redan då) självdrag, 40 år gamla originalfönster etc etc är charmigt. Men generellt tycker inte köpare det och priset blir ju därefter
Citera
2023-11-28, 17:24
Medlem
Citat:

Nummer 12 på samma gata såldes för 6,2m enligt booli. Sen gick Skalvägen 16 (som ser ut att höra till samma ”komplex”) för 7,1m
Citera
2023-11-28, 17:27
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av londonlondon
Nummer 12 på samma gata såldes för 6,2m enligt booli. Sen gick Skalvägen 16 (som ser ut att höra till samma ”komplex”) för 7,1m

Exakt. Tack för den.

Sen vet ju inte fladdermuttern Flanders vilket skick de var på dessa som gick för 6.5-7, säkerligen minst hälften var risiga. Merparten av förortens villor och kedjehus i medelklassområden har risiga eller äldre ytskikt och det kostar inte 2 miljoner att fixa upp, utan 200k om man succesivt fixar upp det själv genom åren, och de duger för de flesta utom stroppen Flanders.

I flanders land var samtliga objekt som såldes i området år 2021 för 6.5-7 milj av topprenoverade, utblåsta med 2 miljoner renoveringar och de som säljs billigt nu med 35% rabatt är vrak vilket är orsaken till rean. De beror inte på att priserna sjunkit markant sen dess
Senast redigerad av slemhog 2023-11-28 kl. 17:37.
Citera
2023-11-28, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Hur kan de ha 0 kronor i avgift och fortfarande vara en äkta bostadsrättsförening?

https://www.maklarhuset.se/magazine/akta-och-oakta-bostadsrattsforeningar
För att avgiften har 0 inverkan på huruvida den är äkta eller inte. Det som står i länken är inte ens en förenkling utan helt enkelt stämmer inte. Det handlar inte om avgiften. Googla lite och läs andra länkar så kommer du förstå bättre.

Det här är ett jättevanligt missförstånd.

Kan förklara:
Föreningen du kommenterade har ett dussintal lägenheter och en stor lokal på bottenplan som ger goda intäkter. Det som avgör äkta/oäkta är:
Om lägenheterna (bostäderna) hade varit hyresrätter med bruksvärdeshyra, hade intäkterna från den hyran varit högre än lokalens hyra nu är? Om ja, så ska den klassas som äkta. Om nej oäkta. Det handlar alltså om en slags teoretisk hyresnivå för lägenheterna vilket avgör, inte vad deras nuvarande avgift är.

Om det faktiskt hade handlat om avgiften vs lokalintäkterna så hade hälften av stockholms innerstad varit oäkta, vilket ju inte är fallet. Dessutom hade föreningar gått runt och hållt sina avgifter medvetet högre än dom ekonomiskt behöver, upp över en viss gräns för att få fortsätta vara äkta, vilket hade varit knasigt.
Senast redigerad av DrL0c 2023-11-28 kl. 17:41.
Citera
2023-11-28, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Jag klipper hellre av en kula än säljer för 1 krona mindre än vad jag köpte min bostad förm

Tror många tänker så. Det i kombination med troliga räntesäkninhar nästa år är spiken i kistan för de hyresrättsparasiter som suttit och väntar på en krash.

Ska man gå på coping-mekanismer och dess frekvens av förekomst genom åren så känns det som att marknaden bara har börjat krascha.

Med så låga studieskulder är jag inte förvånad att du sitter i ägt boende.
Citera
2023-11-28, 18:09
Medlem
slemhogs avatar
Citat:

Det är ju samma typer av kedjehus på flera gator.

Hittade ett till, sålt för 8.2 milj sommaren 2022, samma storlek och byggnadstyp. Kollade google street view. En riktig optimist som säkerligen trodde räntan bara skulle gå till 0.25%.

https://www.booli.se/bostad/3669923

Vad säger du nu då?
Undrar hur dessa mår idag när det är värt hälften, alla hypokondriska pundhuvuden som köpt på pandemins topp och ligger flera miljoner back.
Senast redigerad av slemhog 2023-11-28 kl. 18:12.
Citera
2023-11-28, 18:09
Medlem
Citat:
Exakt. Tack för den.

Sen vet ju inte fladdermuttern Flanders vilket skick de var på dessa som gick för 6.5-7, säkerligen minst hälften var risiga. Merparten av förortens villor och kedjehus i medelklassområden har risiga eller äldre ytskikt och det kostar inte 2 miljoner att fixa upp, utan 200k om man succesivt fixar upp det själv genom åren, och de duger för de flesta utom stroppen Flanders.

I flanders land var samtliga objekt som såldes i området år 2021 för 6.5-7 milj av topprenoverade, utblåsta med 2 miljoner renoveringar och de som säljs billigt nu med 35% rabatt är vrak vilket är orsaken till rean. De beror inte på att priserna sjunkit markant sen dess

Jag pratar våtrum. Har du 2 badrum+TS som ska fixas till modern standard eftersom tätskiktet är uttjänt kommer du knappast undan med 200k. Dessutom har detta hus originalel som är 50 år gammal. Självdrag. 50 år gamla fönster etc. Handlar knappast om att lägga lite klickgolv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in