Citat:
Ursprungligen postat av
MandalayBay
Jag förklarade för flera månader sedan att en superintelligens inte nödvändigtvis behöver en fysik kropp för att utrota oss. Den kan använda sitt snille.
Jag har givit dig flera ganska logiska och detaljerade exempel på hur den skulle kunna gå till väga (sprida virus, släcka internet, manipulera människor etc.), men du har valt att inte förstå och då blir det knepigt att diskutera vidare.
Du lägger fram olika, helt grundlösa, exempel på hur det skulle gå till. På det sätt kan man hävda exakt vad som helst och påstå att man har rätt även fast man inte ens har en förklaring till det man hävdar.
Om du går tillbaka i mina inlägg här så märker du nog snart att jag är väldigt tydlig med att det är människan själv som utrotar sig, genom att TILLÅTA AI att skada oss.
Virus
Hur någonsin skall en AI kunna sprida ett fysiskt virus, om AI'n finns i en dator, helt avskärmad från omvärlden? Det torde ju vara helt omöjligt. Så ännu en gång, så behöver den människans hjälp = människan är dum nog att göra något så människan själv utrotas.
Internet
Tror du på allvar att mänskligheten utrotas om Internet släcks? Då gissar jag att du inte är mer än kanske 9 år gammal och hela ditt liv finns i mobilen och du har abstinens så fort du behöver vara ifrån mobilen i så lite som 5 minuter. Det är klart, att med ett sådant beroende är det kanske lätt att tro att mänskligheten går under om den inte har tillgång till Internet.
Men jag kan upplysa dig om att mänskligheten INTE går under för att vi inte har Internet. Jag kan garantera dig detta, du kan sova lugnt.
Manipulera människor
Ja exakt, men då är det återigen den dumma människan som har låtit sig manipuleras till att utrota sig själv.
Som du kanske själv märker så kommer du tyvärr inte runt det faktum att det är människan själv som kommer att utplåna sig själv, om någon. Spelar ingen roll om det är med hjälp av kärnvapen, framforskad av människan, eller med hjälp av AI, framforskad av människan.
AI kan inte, och kommer aldrig någonsin, att kunna utplåna oss utan vår aktiva hjälp. AI kan överhuvudtaget inte finnas utan vår hjälp och utan att vi skapar AI.
Citat:
Ursprungligen postat av
MandalayBay
Din bild av superintelligens verkar vara knasiga robotar som styrs från ett högkvarter där en eldriven AI-hjärna med tillhörande sladd bestämmer vad robotarna ska göra, a'la serietidning från 1987.
Nej, tvärtom. Du får väl läsa det jag skriver istället för att gissa.
Dock lär AI behöva en fysisk kropp för att överhuvudtaget kunna finnas utan människans hjälp. Återigen, AI kräver enorma mängder elektricitet. Utan att människor sköter driften av elproduktion och -distribution, så kan du fetglömma att AI ens kan finnas. Den lär släckas ner "samma sekund" som den "förgör oss", vilket vissa här har menat kan ske nästan ögonblickligen om den skapar någon super-duper-hemsk-jätte-hemlig-hyper-mördar-grejsimojs.
"Samma sekund"= så fort elförsörjningen slutar fungera, vilket i praktiken kan ta timmar, dagar eller någon/några vecka(or).