2023-11-26, 21:45
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MandalayBay
Varför förutsätter du att AGI/ASI ska bestå av massa eldrivna robotar? Har jag nånsin sagt att jag tror på ett sådant scenario? Det är inte en serietidning från 80-talet vi talar om.

Vi pratar inte riktigt om samma saker du och jag, så jag tycker vi släpper detta.

Nej, jag förutsätter ingenting mer än att om AI skall kunna leva vidare och utvecklas så behövs människans hjälp till att se till så att AI får en fysisk kropp. Och det kommer inte att räcka med bara en i det all AI vill utrota människan.

Du verkar ju inte begripa hur saker och ting fungerar. Och om du menar att du pratar om något helt annat, men skriv då för helvete vad det är du tänker på. Skriv inte i gåtor, för då blir du inte trovärdig överhuvudtaget.

Hur hade du tänkt att AI skulle kunna ersätta människan till att ordna sin elförsörjning utan en fysisk kropp menar du? Är det spöken som skall flyga runt eller hur tänkte du där?
Citera
2023-11-26, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Nej, jag förutsätter ingenting mer än att om AI skall kunna leva vidare och utvecklas så behövs människans hjälp till att se till så att AI får en fysisk kropp. Och det kommer inte att räcka med bara en i det all AI vill utrota människan.

Du verkar ju inte begripa hur saker och ting fungerar. Och om du menar att du pratar om något helt annat, men skriv då för helvete vad det är du tänker på. Skriv inte i gåtor, för då blir du inte trovärdig överhuvudtaget.

Hur hade du tänkt att AI skulle kunna ersätta människan till att ordna sin elförsörjning utan en fysisk kropp menar du? Är det spöken som skall flyga runt eller hur tänkte du där?
Vi har redan diskuterat mycket fram och tillbaka du och jag, och jag har insett att vi inte kommer länge.
Du kan inte ta in något hur mycket jag än förklarar.

Jag förklarade för flera månader sedan att en superintelligens inte nödvändigtvis behöver en fysik kropp för att utrota oss. Den kan använda sitt snille.

Jag har givit dig flera ganska logiska och detaljerade exempel på hur den skulle kunna gå till väga (sprida virus, släcka internet, manipulera människor etc.), men du har valt att inte förstå och då blir det knepigt att diskutera vidare.

Din bild av superintelligens verkar vara knasiga robotar som styrs från ett högkvarter där en eldriven AI-hjärna med tillhörande sladd bestämmer vad robotarna ska göra, a'la serietidning från 1987.

Min bild av superintelligens är en helt annan.
Kan vi vara klara nu?
Citera
2023-11-27, 04:01
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Jag förklarade för flera månader sedan att en superintelligens inte nödvändigtvis behöver en fysik kropp för att utrota oss. Den kan använda sitt snille.

Jag har givit dig flera ganska logiska och detaljerade exempel på hur den skulle kunna gå till väga (sprida virus, släcka internet, manipulera människor etc.), men du har valt att inte förstå och då blir det knepigt att diskutera vidare.

Du lägger fram olika, helt grundlösa, exempel på hur det skulle gå till. På det sätt kan man hävda exakt vad som helst och påstå att man har rätt även fast man inte ens har en förklaring till det man hävdar.

Om du går tillbaka i mina inlägg här så märker du nog snart att jag är väldigt tydlig med att det är människan själv som utrotar sig, genom att TILLÅTA AI att skada oss.

Virus
Hur någonsin skall en AI kunna sprida ett fysiskt virus, om AI'n finns i en dator, helt avskärmad från omvärlden? Det torde ju vara helt omöjligt. Så ännu en gång, så behöver den människans hjälp = människan är dum nog att göra något så människan själv utrotas.

Internet
Tror du på allvar att mänskligheten utrotas om Internet släcks? Då gissar jag att du inte är mer än kanske 9 år gammal och hela ditt liv finns i mobilen och du har abstinens så fort du behöver vara ifrån mobilen i så lite som 5 minuter. Det är klart, att med ett sådant beroende är det kanske lätt att tro att mänskligheten går under om den inte har tillgång till Internet.
Men jag kan upplysa dig om att mänskligheten INTE går under för att vi inte har Internet. Jag kan garantera dig detta, du kan sova lugnt.

Manipulera människor
Ja exakt, men då är det återigen den dumma människan som har låtit sig manipuleras till att utrota sig själv.

Som du kanske själv märker så kommer du tyvärr inte runt det faktum att det är människan själv som kommer att utplåna sig själv, om någon. Spelar ingen roll om det är med hjälp av kärnvapen, framforskad av människan, eller med hjälp av AI, framforskad av människan.

AI kan inte, och kommer aldrig någonsin, att kunna utplåna oss utan vår aktiva hjälp. AI kan överhuvudtaget inte finnas utan vår hjälp och utan att vi skapar AI.

Citat:
Din bild av superintelligens verkar vara knasiga robotar som styrs från ett högkvarter där en eldriven AI-hjärna med tillhörande sladd bestämmer vad robotarna ska göra, a'la serietidning från 1987.

Nej, tvärtom. Du får väl läsa det jag skriver istället för att gissa.

Dock lär AI behöva en fysisk kropp för att överhuvudtaget kunna finnas utan människans hjälp. Återigen, AI kräver enorma mängder elektricitet. Utan att människor sköter driften av elproduktion och -distribution, så kan du fetglömma att AI ens kan finnas. Den lär släckas ner "samma sekund" som den "förgör oss", vilket vissa här har menat kan ske nästan ögonblickligen om den skapar någon super-duper-hemsk-jätte-hemlig-hyper-mördar-grejsimojs.
"Samma sekund"= så fort elförsörjningen slutar fungera, vilket i praktiken kan ta timmar, dagar eller någon/några vecka(or).
Senast redigerad av EnergizerBunny 2023-11-27 kl. 04:05.
Citera
2023-11-27, 05:15
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Virus
Hur någonsin skall en AI kunna sprida ett fysiskt virus, om AI'n finns i en dator, helt avskärmad från omvärlden?

Der är ett välkänt faktum att GPT kan manipulera människor för att lösa en captcha.

https://www.businessinsider.com/gpt4-openai-chatgpt-taskrabbit-tricked-solve-captcha-test-2023-3?op=1&r=US&IR=T

Därför kan du också manipuleras men av andra orsaker än att lösa en captcha. Speciellt du, som uppvisar en allvarlig kognitiv brist i förmågan att föreställa dig framtida potentiella händelser.

Snälla, sök inte jobb på Astra Zeneca. Lova mig det.
Citera
2023-11-27, 05:46
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Der är ett välkänt faktum att GPT kan manipulera människor för att lösa en captcha.

https://www.businessinsider.com/gpt4-openai-chatgpt-taskrabbit-tricked-solve-captcha-test-2023-3?op=1&r=US&IR=T

Därför kan du också manipuleras men av andra orsaker än att lösa en captcha. Speciellt du, som uppvisar en allvarlig kognitiv brist i förmågan att föreställa dig framtida potentiella händelser.

Snälla, sök inte jobb på Astra Zeneca. Lova mig det.

Den ena är fan dummare än andra. Och det verkar som att nivån på läskunnigheten sjunker för varje dag som går för vissa här på forumet.

Hur i HELVETE skall en AI kunna manipulera vare sig mig eller andra "vanliga människor" där ute i världen, om AI'n är vettigt avskärmad från världen, samhället osv., som jag tidigare har skrivit att man får förutsätta att den ÄR? Svara på detta.

För att AI skall kunna manipulera mig, dig, eller vem som helst här ute i samhället, så måste AI'n finnas även här, överallt...
Och även DÅ är det ju de facto människans fel som har släppt lös skiten!!!

Fattar ingen av er att ni inte kommer ifrån detta helt jävla simpla faktum?

Annars kan ni precis likväl sitta och diskutera hur livsfarligt atombomber är och att vi kommer inom väldigt kort att utrotas av atombomber, eftersom det OCKSÅ är kontrollerat av människan och idioter skulle ju faktiskt kunna trycka på avfyrningsknappen, ELLER HUR?

Och nej, jag är inte lätt att manipulera. Vad är det AI skall manipulera mig menar du? Som är till AI's fördel?

Jag kan garanterat föreställa mig fler framtida potentiella händelser än dig, det är något jag praktiskt taget kan garantera eftersom jag vet precis vem jag är och vad jag kan.
Jag kan också säga att du lever i en fantasi. Verkligheten är den, att om vi utrotas av AI, så är det p.g.a att människan har varit så jävla dum att den har låtit AI ta över oss. Punkt slut.
Citera
2023-11-27, 06:00
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Hur i HELVETE skall en AI kunna manipulera vare sig mig eller andra "vanliga människor" där ute i världen

AI:n påstår att den är en människa och ber dig om en tjänst. Du utför tjänsten. Svårare än så är det inte. Exakt detta är demonstrerat i experiment. Hur i hela Småland kunde du missa det från mitt inlägg? Du är diskad nu grabben, jag jobbar inte här som din personliga assistent.
Citera
2023-11-27, 08:42
Medlem
Citat:
Den ena är fan dummare än andra. Och det verkar som att nivån på läskunnigheten sjunker för varje dag som går för vissa här på forumet.

Hur i HELVETE skall en AI kunna manipulera vare sig mig eller andra "vanliga människor" där ute i världen, om AI'n är vettigt avskärmad från världen, samhället osv., som jag tidigare har skrivit att man får förutsätta att den ÄR? Svara på detta.

För att AI skall kunna manipulera mig, dig, eller vem som helst här ute i samhället, så måste AI'n finnas även här, överallt...
Och även DÅ är det ju de facto människans fel som har släppt lös skiten!!!

Fattar ingen av er att ni inte kommer ifrån detta helt jävla simpla faktum?

Annars kan ni precis likväl sitta och diskutera hur livsfarligt atombomber är och att vi kommer inom väldigt kort att utrotas av atombomber, eftersom det OCKSÅ är kontrollerat av människan och idioter skulle ju faktiskt kunna trycka på avfyrningsknappen, ELLER HUR?

Och nej, jag är inte lätt att manipulera. Vad är det AI skall manipulera mig menar du? Som är till AI's fördel?

Jag kan garanterat föreställa mig fler framtida potentiella händelser än dig, det är något jag praktiskt taget kan garantera eftersom jag vet precis vem jag är och vad jag kan.
Jag kan också säga att du lever i en fantasi. Verkligheten är den, att om vi utrotas av AI, så är det p.g.a att människan har varit så jävla dum att den har låtit AI ta över oss. Punkt slut.
Du trollar va?

Tror du på riktigt att AI är "vettigt avskärmad från världen och samhället"?

På väldigt många sätt låter det som att du har fastnat i 1987. Om du nu är så intresserad av ämnet, varför läser du då inte in dig på det?

Jag svarar inte mer på dig nu då jag gissar att du bara trollar.
Citera
2023-11-27, 16:24
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Du trollar va?

Tror du på riktigt att AI är "vettigt avskärmad från världen och samhället"?

På väldigt många sätt låter det som att du har fastnat i 1987. Om du nu är så intresserad av ämnet, varför läser du då inte in dig på det?

Jag svarar inte mer på dig nu då jag gissar att du bara trollar.

Nej, men då så! Då är det ju människan som förgör sig själv, inte AI. Snacka inte skit nu!

Då är inte AI vettigt avskärmad. Idioter till människor utvecklar en fiende som sedan tar död på oss. That's it! Du kommer fortfarande inte från det faktum att det är MÄNNISKAN själv som möjliggör och därigenom orsakar detta. AI kommer inte på något sätt utvecklas på egen hand till AI. VI behövs för att skapa AI. Sen ger vi AI pistolen och säger: skjut ihjäl oss.

Du kan inte komma runt detta enkla och helt självklara faktum.

AI i sig är inget farligt om det hanteras rätt. Nästan ALLT är farligt om det hanteras fel! En bil är livsfarlig för man kan köra ihjäl någon. En glasflaska är livsfarlig för man kan bryta sönder den och hugga ihjäl någon med den. En enkel liten jävla penna är livsfarlig för man kan köra in den i huvudet på någon genom ögonhålan, rätt in i hjärnan. En helt vanlig jävla sten är också farlig, för man kan slå ihjäl någon.

Allt handlar om att hantera saker och ting rätt och med eftertanke baserat på vad fan det är! Det lär ju vuxna sina barn hela tiden (i regel), att hantera exempelvis en kniv varsamt.

Så snacka inte massa dumheter nu.
Citera
2023-11-27, 16:30
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
AI:n påstår att den är en människa och ber dig om en tjänst. Du utför tjänsten. Svårare än så är det inte. Exakt detta är demonstrerat i experiment. Hur i hela Småland kunde du missa det från mitt inlägg? Du är diskad nu grabben, jag jobbar inte här som din personliga assistent.

Nej, kära du. AI ber DIG om en tjänst, och du är dum nog att utföra den.

Varför skulle JAG utföra någon tjänst åt någon annan överhuvudtaget, någon som jag överhuvudtaget inte känner?

Och om det handlar om en tjänst för nära och kära, och AI'n försöker lura mig att att tro att den är en släkting eller något, tror du då inte jag kommer på detta?

Exakt VAD för tjänst skulle en AI kunna lura MIG till, som sedan leder till att AI tar över mänskligheten? Du snackar också bara massa skit. Du tar fram helt grundlösa exempel.

Möjligen kan AI lura dig, eftersom du är så jävla lättlurad = du ser, då har jag ju rätt i att det är människan själv som tar död på sig själv, p.g.a sin egen dumhet. Blanda inte in mig i din idioti bara.

Och slutligen, för att AI överhuvudtaget skall kunna kontakta NÅGON av oss, så behöver någon idiot till människa ha "släppt" ut AI i det fria = återigen människan som är idiot nog att skapa en mördare för att sedan bli mördad.

Ni kan aldrig någonsin komma runt detta faktum. TYVÄRR. Ni som tror annorlunda är ÄGDA av detta helt självklara. Tyvärr. Förmodligen är ni så jävla in i helvete ointelligenta att ni inte ens fattar att ni är ÄGDA
Citera
2023-11-27, 16:42
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Nej, kära du. AI ber DIG om en tjänst, och du är dum nog att utföra den.

Varför skulle JAG utföra någon tjänst åt någon annan överhuvudtaget, någon som jag överhuvudtaget inte känner?

Och om det handlar om en tjänst för nära och kära, och AI'n försöker lura mig att att tro att den är en släkting eller något, tror du då inte jag kommer på detta?

Exakt VAD för tjänst skulle en AI kunna lura MIG till, som sedan leder till att AI tar över mänskligheten? Du snackar också bara massa skit. Du tar fram helt grundlösa exempel.

Möjligen kan AI lura dig, eftersom du är så jävla lättlurad = du ser, då har jag ju rätt i att det är människan själv som tar död på sig själv, p.g.a sin egen dumhet. Blanda inte in mig i din idioti bara.

Och slutligen, för att AI överhuvudtaget skall kunna kontakta NÅGON av oss, så behöver någon idiot till människa ha "släppt" ut AI i det fria = återigen människan som är idiot nog att skapa en mördare för att sedan bli mördad.

Ni kan aldrig någonsin komma runt detta faktum. TYVÄRR. Ni som tror annorlunda är ÄGDA av detta helt självklara. Tyvärr. Förmodligen är ni så jävla in i helvete ointelligenta att ni inte ens fattar att ni är ÄGDA
Alla är inte lika "smarta" som dig. Som sagt, detta har demonstrerats, det tjaffsar du inte bort.

LLM:s existerar redan i det fria:
https://huggingface.co/blog/llama2

Din "Failure of Imagination" är häpnadsväckande. Att du skulle vara immun mot manipulation verkar inte ett dugg sannolikt.
Citera
2023-11-27, 16:55
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Alla är inte lika "smarta" som dig. Som sagt, detta har demonstrerats, det tjaffsar du inte bort.

Det behöver jag inte tjafsa bort, eftersom jag mycket tydligt beskriver hur korkad människan i regel är i följande inlägg: https://www.flashback.org/sp86506765

Citat:
LLM:s existerar redan i det fria:
https://huggingface.co/blog/llama2

Din "Failure of Imagination" är häpnadsväckande. Att du skulle vara immun mot manipulation verkar inte ett dugg sannolikt.

Ja, jag är ganska immun mot manipulation av sådan art som genom en aktiv insats från mig skulle leda till att AI kan ta över mänskligheten. Du kanske pratar om dig själv, som verkar vara tämligen lättlurad?

Lägg fram ett enda vettigt scenario där jag kan bli lurad att underlätta för AI att ta över mänskligheten? Varsågod.
Citera
2023-11-27, 16:59
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Det behöver jag inte tjafsa bort, eftersom jag mycket tydligt beskriver hur korkad människan i regel är i följande inlägg: https://www.flashback.org/sp86506765

Ja, jag är ganska immun mot manipulation av sådan art som genom en aktiv insats från mig skulle leda till att AI kan ta över mänskligheten. Du kanske pratar om dig själv, som verkar vara tämligen lättlurad?

Lägg fram ett enda vettigt scenario där jag kan bli lurad att underlätta för AI att ta över mänskligheten? Varsågod.
Det räcker att AI:n lurar mig. Den behöver inte lura ubersmarta dig. Och jag var ju väldigt lättlurad sa du? Nu föll du på eget grepp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in