2023-11-27, 17:08
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Det räcker att AI:n lurar mig. Den behöver inte lura ubersmarta dig. Och jag var ju väldigt lättlurad sa du? Nu föll du på eget grepp.

Ja, men då erkänner du att jag har rätt ändå? För du hör väl till mänskligheten förmodar jag? Är människa själv? Eller är du en AI?

Dvs. om du låter dig luras av AI, så den kan bli fri och därför kunna utrota mänskligheten, så är det de facto mänskligheten själv (dvs. du, bland andra) som har sett till att det har kunnat bli så.

Jätteenkelt.

Säger ju att det är människan som kommer ta död på sig själv, dum som människan i regel är!
Citera
2023-11-27, 17:12
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Ja, men då erkänner du att jag har rätt ändå? För du hör väl till mänskligheten förmodar jag? Är människa själv? Eller är du en AI?

Dvs. om du låter dig luras av AI, så den kan bli fri och därför kunna utrota mänskligheten, så är det de facto mänskligheten själv (dvs. du, bland andra) som har sett till att det har kunnat bli så.

Jätteenkelt.

Säger ju att det är människan som kommer ta död på sig själv, dum som människan i regel är!
OK så det gör dig inget om AI tar kontrollen och utrotar dig, om det går att skylla på en människa som AI:använde som ett verktyg i övertagandet?
Citera
2023-11-27, 17:38
Medlem
Tror folk överdriver om AI. Är en del hysteri inblandat.
Citera
2023-11-27, 18:03
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
OK så det gör dig inget om AI tar kontrollen och utrotar dig, om det går att skylla på en människa som AI:använde som ett verktyg i övertagandet?

Nej, det har jag aldrig sagt. Men vad skall jag göra åt det menar du? Gå ut med en skylt och protestera? Det finns 8 miljarder människor på jorden...

Det är bara till att gilla läget så att säga.
Citera
2023-11-27, 18:40
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Nej, det har jag aldrig sagt. Men vad skall jag göra åt det menar du? Gå ut med en skylt och protestera? Det finns 8 miljarder människor på jorden...

Det är bara till att gilla läget så att säga.
Gilla läget? Nja, jag tycker nog att vi ska göra ett försök att överleva ändå. Det kan vi klara om vi tar kontroll över utvecklingen och inte låter dagens vilda västern fortsätta. Jag vill ha AI och vi kommer att ha AI men vi behöver införa det kontrollerat och säkert. Just NU är det inte akut men så snabbt som hjulen snurrar nu kan läget väldigt plötsligt bli akut, eventuellt redan inom några månader.
Citera
2023-11-28, 01:15
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Gilla läget? Nja, jag tycker nog att vi ska göra ett försök att överleva ändå. Det kan vi klara om vi tar kontroll över utvecklingen och inte låter dagens vilda västern fortsätta. Jag vill ha AI och vi kommer att ha AI men vi behöver införa det kontrollerat och säkert. Just NU är det inte akut men så snabbt som hjulen snurrar nu kan läget väldigt plötsligt bli akut, eventuellt redan inom några månader.

Ja, jag håller med dig, men vi är bara två människor. Spelar inte ens någon roll om du kan värva hälften av alla Flashbackmedlemmar, eller ens halva Sverige. Det finns så att säga inte så mycket att göra mer än att sitta och se hur det utvecklar sig.

Hade jag haft sådan makt att mitt ord väger tungt och jag kan bestämma, så hade jag gått fram betydligt mer försiktigt!!! Snabbt, så snabbt som möjligt, men ändå försiktigt! Säkerhet före hastighet i detta fall.

Men tyvärr har jag ingen makt. Man kan ju alltid hoppas att AI kommer skona vettiga människor och se de som allierade,...då har man åtminstone någon chans. De första som kommer ryka är de utan logiskt tänkande, är jag övertygad om. Idioter som inte kan skilja på äpplen och päron, inte kan kalla en spade för en spade, osv.

Lite som Elon Musk säger:
"Den kanske värsta farhågan är den så kallade singulariteten. Enkelt uttryckt handlar det om artificiell intelligens som blir så kraftfull att den kan förbättra sig själv och skapa nya versioner som blir okontrollerbara. En av frågorna är hur en sådan AI skulle betrakta människan, med dess krig, miljöförstöring och andra mindre bra sidor."

Källa: https://www.svd.se/a/l3o2kG/musk-gates-och-tallinn-varnar-ai-hot-mot-manskligheten?utm_source=ab-box&utm_medium=iframe&utm_campaign=2023-11-27
Citera
2023-11-28, 01:31
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Eller så utgår vi från att någon kommer bli manipulerad på någon nivå eller att någon diktaturstat kommer använda en utvecklad ai med dunkla avsikter och att framtiden faktiskt nödvändigtvis kommer att bli så Eller värre.

Och fokuserar på att ta fram motmedel.

En betydligt vassare ai som ska hantera de andra.

Givetvis är det den som kommer ut i det fria.

(Låter som ett dåligt manus till en hollywoodfilm när jag tänker på det.)
Citera
2023-11-28, 01:33
Medlem
SexgalenZombies avatar
Citat:
En av frågorna är hur en sådan AI skulle betrakta människan, med dess krig, miljöförstöring och andra mindre bra sidor."[/i]

Det är väl inte särskilt svårt att lista ut vad en avancerad intelligens skulle tänka om mänskligheten?

Det enda som behövs för att få svaret på den frågan är att se mänskligheten utifrån, objektivt, vilket kanhända en majoritet inte klarar av.

Sanningen är den att mänskligheten är den mest brutala livsformen som frambringsts på jorden, och vi är betydligt farligare och bättre på att döda än till och med de värsta tänkbara "monstren" från forntiden, värre än Tyrannosaurus Rex som av människor i sagor skildras som den mest hänsynslösa mördaren som någonsin vandrat i ett par skor på vår planet. De dödade sannolikt bara när det var nödvändigt, av den hunger som allt levande känner, men människan dödar istället av mängder av andra anledningar varav nästan inga har med hunger eller självförsvar att göra....
Senast redigerad av SexgalenZombie 2023-11-28 kl. 01:36.
Citera
2023-11-28, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie
Det är väl inte särskilt svårt att lista ut vad en avancerad intelligens skulle tänka om mänskligheten?

Det enda som behövs för att få svaret på den frågan är att se mänskligheten utifrån, objektivt, vilket kanhända en majoritet inte klarar av.

Sanningen är den att mänskligheten är den mest brutala livsformen som frambringsts på jorden, och vi är betydligt farligare och bättre på att döda än till och med de värsta tänkbara "monstren" från forntiden, värre än Tyrannosaurus Rex som av människor i sagor skildras som den mest hänsynslösa mördaren som någonsin vandrat i ett par skor på vår planet. De dödade sannolikt bara när det var nödvändigt, av den hunger som allt levande känner, men människan dödar istället av mängder av andra anledningar varav nästan inga har med hunger eller självförsvar att göra....

AIs tänker inte. De har inga tankar eller subjektiva åsikter om människan eller mänskligheten.

Djur är väldigt mycket råare än vad människor är, och surplus killing, där djur dödar för sport, tortyr eller för att de är uttråkade, är väldigt vanligt.

Sedan har vi änder som gruppvåldtar, delfiner som torterar osv.

Nej, AI är inte ett existentiellt hot, och ni borde hoppa på era mediciner istället.
Citera
2023-11-28, 02:10
Medlem
SexgalenZombies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stoix
AIs tänker inte. De har inga tankar eller subjektiva åsikter om människan eller mänskligheten.

Djur är väldigt mycket råare än vad människor är, och surplus killing, där djur dödar för sport, tortyr eller för att de är uttråkade, är väldigt vanligt.

Sedan har vi änder som gruppvåldtar, delfiner som torterar osv.

Nej, AI är inte ett existentiellt hot, och ni borde hoppa på era mediciner istället.

AI är ju just en tänkande maskin. Begriper du inte ens vad det är hela det här delforumet handlar om??

AI har kanske inte tankar eller åsikter om något idagsläget. Men experterna inom ämnet har ju en oro för att sådant kan komma att uppstå i framtiden, och inte ens en särskilt avlägsen framtid eftersom utvecklingen tydligen går mycket fort nu, efter ett längre uppehåll på ett par decennier då mycket lite hände inom AI pga bristande datakraft och bristande mängder insamlad data som AI kunde tränas på, problem som idag inte längre finns.

Djur är inte alls råare än människor, ingen har påstått att en del djur inte använder våld eller uppvisar sadistiska tendenser. Men visa mig det djur som släppt kärnvapen och dödat hundratusentals individer, av samma art som sig själv. Det kan du inte. För bara människor gör sådant. Vi är det ondskefullaste fulaste som funnits på planeten jorden under alla miljarder år, kanske är vi värst i hela galaxen....

Och de mest fula och onda av människor är de som inte ens begriper hur onda vi är. Då syftar jag på sådana som du, som av dumhet och någon slags storhetsvansinne inte ens verkar tåla tanken på att mänskligheten är som döden för allt avancerat liv på vår egen planet, och därför leende och obekymrat fortsätter sprida död och förstöra planeten. Räddningen vore att avliva din sort, och börja avla på en annan sorts människa som inte har huvudet uppkört i arslet.
Senast redigerad av SexgalenZombie 2023-11-28 kl. 02:18.
Citera
2023-11-28, 02:19
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie

Ja, så mänskligheten i stort kommer ju inte vara så populär i AI's "ögon"

Mänskligheten är bara en enda stor konkurrent för AI. Dock gissar jag att den definitivt skulle skona vettiga människor som kan leva i harmoni, inte minst för att det förmodligen vore destruktivt för AI själv att bara förgöra människan helt och hållet. Gör den det, kan det ju vara omöjligt att få tillbaka den så att säga, genteknik hit eller dit.
Citera
2023-11-28, 02:35
Avstängd
Knivur-273s avatar
En dag så ligger vi död, haha, nu sväller soldjävulen opp och förintar oss alla. Bara några milijarder år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in