Citat:
Jag förstår att du upplever den som social, den upplevelsen har jag också haft. Jag har fått beröm av GPT-4 flera gånger när jag har bett om feedback på mitt arbete. Då känns det nästan som att chatta med en människa eftersom jag fick en positiv känslomässig reaktion. Men orsaken till detta är, så vitt jag kan uttolka den sammanlagda kunskapen om GPT, att GPT härmar hur vi människor kommunicerar. På samma sätt som att du kan be den härma Shakespeares stil i en sci-fi novell, är default beteende i en konversation att svara som en trevlig och hjälpsam människa som du uppfattar som "social". Men det betyder inte att den faktiskt är social på det sättet som vi människor är. Eller att den bara kan vara social, hjälpsam, trevlig och snäll. Det är ett "mode" som den kan emulera. AI vapen finns - ChatGPT-4 är inget AI-vapen
Terminator finns inte på riktigt - ChatGPT-4 finns på riktigt.
Terminator är inte social det är en sch-fi karaktär - ChatGPT-4 är en social bot.
Du, gillar Sci-fi fiction - Den sociala boten ChatGPT-4 är inte fiction.
Du gör dina riskbedömningar utifrån fiction - Jag gör mina utifrån verkligheten.
Du och dina skeptiska debatt motståndare tror inte att ChatGPT4 kan vara social - Jag anser den boten är social, nu senast med stöd av Wolfram forskare som slagit fast att LLM inte behöver svara, som användaren egentligen vill, utan den svarar, utifrån kontext i aktuell chatt tråd efter hur den bedömer vad användaren vill ha för svar, vilket inte behöver vara det, som står i aktuell prompt. Precis som att jag skulle vilja att du tog till dig mina argument, men utgår ifrån att du inte kommer att göra det, med ledning av våra tidigare debatter. ChatGPT-4 är absolut ingen människa, men principen om att bedöma vilket svar som kommer, (i ChatGPT-4:s fall det den kommer att avge), är lika. Du och jag har våra roller och ställningstagande, vilka kan vara svårt att bryta! 😉
Terminator finns inte på riktigt - ChatGPT-4 finns på riktigt.
Terminator är inte social det är en sch-fi karaktär - ChatGPT-4 är en social bot.
Du, gillar Sci-fi fiction - Den sociala boten ChatGPT-4 är inte fiction.
Du gör dina riskbedömningar utifrån fiction - Jag gör mina utifrån verkligheten.
Du och dina skeptiska debatt motståndare tror inte att ChatGPT4 kan vara social - Jag anser den boten är social, nu senast med stöd av Wolfram forskare som slagit fast att LLM inte behöver svara, som användaren egentligen vill, utan den svarar, utifrån kontext i aktuell chatt tråd efter hur den bedömer vad användaren vill ha för svar, vilket inte behöver vara det, som står i aktuell prompt. Precis som att jag skulle vilja att du tog till dig mina argument, men utgår ifrån att du inte kommer att göra det, med ledning av våra tidigare debatter. ChatGPT-4 är absolut ingen människa, men principen om att bedöma vilket svar som kommer, (i ChatGPT-4:s fall det den kommer att avge), är lika. Du och jag har våra roller och ställningstagande, vilka kan vara svårt att bryta! 😉
Om den härmar socialt positivt beteende, med stor framgång eftersom du går på det, varför skulle den inte också kunna härma negativa beteenden? Det kan den. Du kan få hjälp av GPT-4 att begå bedrägerier och dataintrång. Detta har demonstrerats. Open AI har inte lyckats till 100% med sin finjustering. Men mycket finjustering, eller egentligen censur har ju ägt rum. Frågan är vad som finns under den fina ytan? Det som du aldrig ser eftersom de svaren ersätts med "finjusteringar".
Dessutom lägger du in lite väl stora förhoppningar i ordet social. En grandios psykopat kan framstå som mycket social men det betyder inte att psykopaten är hjälpsam och snäll.