2023-11-27, 14:37
Medlem
B3cks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Ok tack. Men.. inte mager, inte luktat.

Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Det kortklippta håret lade de visst inte heller märke till.

När de var och hälsade på senaste gången (den 18 dec) så hade de sagt till innan att de skulle komma. Så Z hade säkert blivit duschad. Likadant i September på barnloppisen när de kom tillbaka andra dagen med Z. Sen har de träffats en hel del utomhus då barnen haft ytterkläder på sig.

Angående vikten menade de på att hon var "liten" och att Jasmine sagt att det berodde på "hjärnskadan".

Det korta håret har föräldrarna säkert skyllt på att Z ville vara pojke eller så kan de ha skyllt det på "hjärnskadan" och "självskadebeteendet". OM Skånes änglar nu reagerat och frågat över det - det vet jag inte.

Zs naglar ska också ha sett helt förfärliga ut när hon kom in på sjukhuset. Undrar om de såg hemska ut 1 vecka innan när SÄ var där? Föräldrarna hann kanske klippa dem innan SÄ kom på besök. Med tanke på att E hållit henne i händerna och värmt dem så borde hon ha sett om Zs naglar såg bedrövliga ut.

Jasmine har varit så bra på att snacka och komma med ursäkter om hjärnskador m.m. - att de säkert snackat bort allt och låtit trovärdiga då de andra barnen ser icke-vanvårdade ut.

- - - - - - - - - - - - -

• Ur förhör med E från Skånes änglar:

"Jag var rädd att Jasmine skulle få EP—anfall så jag hade skickat till Daniel att berätta för Jasmin att vi kommer." (den 18 dec)

"Beskriv hur z såg ut den 18?
Det var mörkt, vi var inte där förrän 7 på kvällen. Pyjamas, vinterkläder. Inget konstigt. Jag har läst i artiklarna om vanvård, det har jag aldrig upplevt."

"Du sa i tidigare förhör att Z var liten, och du berättar att hon har suttit i ditt knä den 18 dec. Du säger också att du har kramat om Z. Har du reagerat något på hennes kroppsvikt, eller på hur hennes kropp känns?
Hon var ju liten. Liten till växten. Jag har tänkt på saker efteråt, om jag kände att hon var mager? Nej, hon var liten. V är rultig, S är kraftig. N är smal, M är väl som en tioåring ser ut. M var en bebis. Barnen är väldigt olika i kroppsbyggnaden. Z var liten. Men jag har inte reagerat något på hur hon ser ut, hon har ju sprungit där i tights och tröja. Jag har inte tänkt på att hon skulle vara mager."

"Och nu när vi var där den 18e december så satt hon i mitt knä. Men ingen av gångerna att jag har reagerat på att hon skulle vara undernärd, för vissa barn är ju smala."

"...Nej, då pratade vi bara om glädje. Likadant när vi kom dit den 13, ungarna satt där med sin saft då satt vi i sofforna. Ronnie tjohade med V. Jag var där uppe en stund med tjejerna men det var ingen diskussion om att någon var sjuk. Jag har sett alla barnen vid flertalet tillfällen jag reagerar så när man läser för jag har inte sett att barnen skulle lukta illa eller bete sig illa. När man ser en vanvårdad unge då reagerar man, de har alltid varit rena. Ungarna kramar en och man skulle märka om de luktade."

"Beskriv hur Z såg ut?
September jag gå tillbaka till för då var det barnloppis, jag sa att jag kunde sponsra med 500 kronor. då kommer Daniel och Jasmin, M, och V. Då menade jag varför alla ungar inte är med, men då kom resterande barn på söndagen. Sen var vi där den 13 december och körde dit med lussekatter och satt och pratade i flera timmar. Då var jag uppe på tjejernas rum, de hade julgran på sitt rum. Då satt jag där uppe och tjoade med dem. Då låg R i Vs säng och tittade på hennes ipad."

• Ur förhör med R från Skånes änglar:

"Berätta om Z.
Hon är tillbakadragen och vill ofta var för sig själv. Det tog ett tag innan hon hade accepterat oss men sen kunde hon hoppa upp i knäet på E. Z ritade även teckningar till E. Z hade något, om det var magen eller tarmen. Hon hade svårt att hålla tätt. Hon hade fått en hjärnskada vid födseln eller något. Vi reagerade för att hon var så liten, men det var på grund av det berättade Jasmine. Det har varit svårt att prata med Z och jag vet inte hur Ellinor har gjort, men det har varit för att hon har varit blyg enligt mig."

• Ur förhör med M från kyrkan:

"Vilka träffar du när du är hemma hos familjen på lucia?
Jag träffade alla barnen utom Z när jag var där hemma. E eller R frågade var Z var. Jag tror att de sa att hon var i Ms rum. Hon kom aldrig ut under hela tiden vi var där. "

FUP aktbilaga 202 - Vittnen Skånes Änglar
https://gofile.io/d/gWWY7x
Senast redigerad av B3ck 2023-11-27 kl. 14:43.
Citera
2023-11-27, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Från SkD:
Henrik Lindahl. Idag*10:11
"Det finns inga uppgifter i förundersökningen om att flickan ska ha berättat att föräldrarna kallat henne för fula saker", säger Gerleman.

Kära advokat EBBA GERLEMAN, har du verkligen läst och tagit in hela FUP??

Om du läser här inne, (för det gör du säkert ) tycker jag att du skall fundera över
vad som är nedvärderande att kalla ett barn. Du har ju själv ett litet barn, en nu treåring enligt ditt eget Twitterkonto @EbbaGerleman.

Inte kallar du väl ditt barn:

* ”KIOSKTROLL”
* ”MINNE SOM EN GULDFISK”
* ”MÖGET”
* ”ZOMBIESKRÄKSPYA”

(Fyll gärna på listan om ni andra stött på fler ”smeknamn)

Jag förmodar att advokaten enbart menar att z inte har berättat om det i förhören. Inte att de inte har kallat henne via sms till varandra. Utan hennes ord är att flickan inte har berättat att hon blivit kallad olika öknamn och det stämmer vad jag kan se. Har inte läst nåt om att z sagt i förhör om smeknamn eller har jag missat det?
Citera
2023-11-27, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B3ck
När de var och hälsade på senaste gången (den 18 dec) så hade de sagt till innan att de skulle komma. Så Z hade säkert blivit duschad. Likadant i September på barnloppisen när de kom tillbaka andra dagen med Z. Sen har de träffats en hel del utomhus då barnen haft ytterkläder på sig.

Angående vikten menade de på att hon var "liten" och att Jasmine sagt att det berodde på "hjärnskadan".

Det korta håret har föräldrarna säkert skyllt på att Z ville vara pojke eller så kan de ha skyllt det på "hjärnskadan" och "självskadebeteendet". OM Skånes änglar nu reagerat och frågat över det - det vet jag inte.

Zs naglar ska också ha sett helt förfärliga ut när hon kom in på sjukhuset. Undrar om de såg hemska ut 1 vecka innan när SÄ var där? Föräldrarna hann kanske klippa dem innan SÄ kom på besök. Med tanke på att E hållit henne i händerna och värmt dem så borde hon ha sett om Zs naglar såg bedrövliga ut.

Jasmine har varit så bra på att snacka och komma med ursäkter om hjärnskador m.m. - att de säkert snackat bort allt och låtit trovärdiga då de andra barnen ser icke-vanvårdade ut.

- - - - - - - - - - - - -

• Ur förhör med E från Skånes änglar:

"Jag var rädd att Jasmine skulle få EP—anfall så jag hade skickat till Daniel att berätta för Jasmin att vi kommer." (den 18 dec)

"Beskriv hur z såg ut den 18?
Det var mörkt, vi var inte där förrän 7 på kvällen. Pyjamas, vinterkläder. Inget konstigt. Jag har läst i artiklarna om vanvård, det har jag aldrig upplevt."

"Du sa i tidigare förhör att Z var liten, och du berättar att hon har suttit i ditt knä den 18 dec. Du säger också att du har kramat om Z. Har du reagerat något på hennes kroppsvikt, eller på hur hennes kropp känns?
Hon var ju liten. Liten till växten. Jag har tänkt på saker efteråt, om jag kände att hon var mager? Nej, hon var liten. V är rultig, S är kraftig. N är smal, M är väl som en tioåring ser ut. M var en bebis. Barnen är väldigt olika i kroppsbyggnaden. Z var liten. Men jag har inte reagerat något på hur hon ser ut, hon har ju sprungit där i tights och tröja. Jag har inte tänkt på att hon skulle vara mager."

"Och nu när vi var där den 18e december så satt hon i mitt knä. Men ingen av gångerna att jag har reagerat på att hon skulle vara undernärd, för vissa barn är ju smala."

"...Nej, då pratade vi bara om glädje. Likadant när vi kom dit den 13, ungarna satt där med sin saft då satt vi i sofforna. Ronnie tjohade med V. Jag var där uppe en stund med tjejerna men det var ingen diskussion om att någon var sjuk. Jag har sett alla barnen vid flertalet tillfällen jag reagerar så när man läser för jag har inte sett att barnen skulle lukta illa eller bete sig illa. När man ser en vanvårdad unge då reagerar man, de har alltid varit rena. Ungarna kramar en och man skulle märka om de luktade."

"Beskriv hur Z såg ut?
September jag gå tillbaka till för då var det barnloppis, jag sa att jag kunde sponsra med 500 kronor. då kommer Daniel och Jasmin, M, och V. Då menade jag varför alla ungar inte är med, men då kom resterande barn på söndagen. Sen var vi där den 13 december och körde dit med lussekatter och satt och pratade i flera timmar. Då var jag uppe på tjejernas rum, de hade julgran på sitt rum. Då satt jag där uppe och tjoade med dem. Då låg R i Vs säng och tittade på hennes ipad."

• Ur förhör med R från Skånes änglar:

"Berätta om Z.
Hon är tillbakadragen och vill ofta var för sig själv. Det tog ett tag innan hon hade accepterat oss men sen kunde hon hoppa upp i knäet på E. Z ritade även teckningar till E. Z hade något, om det var magen eller tarmen. Hon hade svårt att hålla tätt. Hon hade fått en hjärnskada vid födseln eller något. Vi reagerade för att hon var så liten, men det var på grund av det berättade Jasmine. Det har varit svårt att prata med Z och jag vet inte hur Ellinor har gjort, men det har varit för att hon har varit blyg enligt mig."

• Ur förhör med M från kyrkan:

"Vilka träffar du när du är hemma hos familjen på lucia?
Jag träffade alla barnen utom Z när jag var där hemma. E eller R frågade var Z var. Jag tror att de sa att hon var i Ms rum. Hon kom aldrig ut under hela tiden vi var där. "

FUP aktbilaga 202 - Vittnen Skånes Änglar
https://gofile.io/d/gWWY7x

Tack för en utmärkt redogörelse.
Citera
2023-11-27, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Förlåt mitt ”tjat” om Skånes änglar för de kan ju verkligen vara så där fina och goda, men- de beskriver att Z ofta är med, att hon är glad, ute i trädgården, sitter i knät mm förutom nån gång då hon påstår att Z ligger och sover i Melvins rum. DÅ ska D ha visat tvättstugan?! Som nåt slags alibi till att Z inte alls sitter fastspänd där inne.

Jag tycker att de ger en helt annan bild än vad utredningen visar. Sen är det lite ”livets hårda skola” över dom, jo man kan ha ett gott hjärta ändå. Så klart.
Men de ger bilden av en glad unge, inte ett torterat ”gatubarn”.

Varför?

Dels tror jag att de betraktade Z utifrån vad föräldrarna berättat: att hon hade en hjärnskada som orsakade stora svårigheter. Sånt som de kanske normalt skulle ha reagerat på, som att hon var mager, hade dåliga tänder osv tillskrev de "hjärnskadan".

Sedan tycker jag det framkommer på ett par ställen i förhören att de gärna ville att alla barn skulle vara med och frågade efter Zoey när hon inte var det. Jasmine och Daniel kände sig nog helt enkelt tvungna att plocka fram Z och snygga till henne lite inför besök av Skånes änglar.

Nu har jag inte lusläst den delen av fupen men att de träffats en del ute i trädgården tror jag var ett medvetet drag av J och D. Då kommer ingen in och ser misär i hemmet och t ex skador döljs lättare av ytterkläder.

Man kan tycka det är naivt av SÄ men de är inte heller utbildade i att upptäcka missförhållanden. Det verkar ju som om skolan inte heller reagerat vid de tillfällen Z varit där. Det tycker jag är konstigare.
Citera
2023-11-27, 14:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Men ge dig för f*n.

Folk har postat citat, sidhänvisningar och länkar men du envisas ändå med att du har rätt..??
Ser det ut som om vi alla driver med dig?

Läs FUP ordentligt innan du ger dig in i att leka Bror Duktig nästa gång ..

Z kunde börja äta så smått när hon flyttade till jourhemmet.
Finns t.o.m. matlistor postade på vad hon åt dagligen till frukost/lunch/kvällsmat.

Varför massmedia väljer att utesluta den informationen har jag ingen aning om men så är det i alla fall.
Ge mig? Jag har postat fakta via länk, du har enbart uttryckt dig nedlåtande och oerhört äckligt.
Citera
2023-11-27, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Hon klarade av de 5 andra barnen och höll dem hela och rena och dessutom tämligen välgödda med tanke på att sjukvård flaggat risk för fetma för flera av barnen , inte lite övervikt utan risk för fetma
ja den äldsta flickan är väl riktigt gödd.
Redan när Z föddes, så var mamman kall o ointresserad, det saknades väl den där symbiosen mellan
Z o henne, och mamman ville inte ha detta barn. Det har hon verkligen bevisat.
Lilla Z måste ha knytit an till mormor, el någon annan vuxen,
för Z ger intryck av att vara väldigt klar över vem hon är, och markerade tufft i förhören-med, Slutpiatat. Så hennes självkänsla finns,
hon har ju behov av fysisk närhet, förstår man-hon söker sig till vuxnas knä o vill vara nära.
Så hennes fysiska närhets behov är stort, och man får hoppas att ingen mer galen mänska klibbar på henne, så hon blir utnyttjad, hon var ju ändå tydlig med att veta-minkropp-nej.
Det finns så mycket charmigt med Z, och hennes syskon har inte alls samma färgstarka personlighet
den jämnåriga systern hade svårare att uttrycka sig. Och stora systern gav uttryck för att vara besserwisser-tjurig..
Citera
2023-11-27, 14:57
Medlem
Triremers avatar
Det är verkligen sinnessjukt. Z är för tidigt född och föräldrarna misstänker hjärnskador men gör sig okontaktbara och dyker inte upp. Annat kommer alltid före. Z kommer in på sjukhuset och är kraftigt nedkyld med sänkt medvetande. Läkare vittnar om att hon skulle dött om hon inte fått vård. Hennes magsäck fick opereras bort. Z var smutsig, underviktig och kort. Vikten var ca 3 std avvikelser lägre än normalt. Längst ryggen hade hon blåmärken, hon var skitig, kortklippt, naglarna såg konstiga ut. Hon hade ärr och sår, bland annat kring underliv och rumpa. I hemmet hittades blodstänk på elementet och på väggarna från Z. En kroppsdel eller ett föremål med blod på har svingats i rummet.

I hemmet var det 19 grader och 15 i tvättstugan. Experter menar att nedkylningen tar lång tid även i en sådan miljö
De menar också att ättika fräter men inte tas upp av kroppen. Hennes livshotande tillstånd verkar inte bara bero på det. Vidare spottar de flesta ut ättika om de får det i munnen. Att dricka 0,5-1,5 deciliter kräver flera klunkar från ett barn och man kan inte se sår runt läpparna och i munnen.

Jag tolkar det som att hon tvingats vara inlåst i tvättstugan (dörrhandtaget var borttaget från insidan), torterats och tvingats i ättika. Det här verkar vara sjuklig vanvård och försummelse. Rentav tortyr. Pappan verkar dessutom helt likgiltig. Jag hoppas verkligen att föräldrarna åker dit och får riktigt hårda straff. Detta är bland det sjukaste jag har läst.
Senast redigerad av Triremer 2023-11-27 kl. 15:12.
Citera
2023-11-27, 15:06
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Eftersom du inte förstått det tidigare så lär du väl inte förstå det nu heller ens i punktform:

. Advokaten talar sanning när advokaten säger att sådant inte framkommit i förhör med Z.

. Advokaten känner till att sådant förekommit i sms mellan föräldrarna.

. Det är alltså ett juridiskt finlir som advokaten håller på med, som utelämnar fakta och tangerar lögn (och som jag menar är lögn) - rent juridiskt är det dock korrekt.

Fast nu läser du fortfarande inte vad jag skriver, du sa att advokaten ljuger när hon sa Z har inte vittnat om att bli kallad några fula ord.
Eftersom citatet du gjorde var att Z nämner inte i något förhör att hon kallats för saker, sen sa du att advokaten var en lögnare,.

Lögn är när man säger något som är helt fabricerat. Det gjorde hon inte. Hon säger ju det korrekta.
Z har inte i något förhör sagt att hennes föräldrar kallat henne för saker. Sen undviker hon att säga att de kallat henne saker i sms, men det komme ju åklagaren säga.
Senast redigerad av WallabeJoy 2023-11-27 kl. 15:14.
Citera
2023-11-27, 15:12
Medlem
xpxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miseryman
Jasmine och Daniel kände sig nog helt enkelt tvungna att plocka fram Z och snygga till henne lite inför besök av Skånes änglar.

Det var förmodligen dem få gångerna som Z fick duscha...
Citera
2023-11-27, 15:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WallabeJoy
Fast nu läser du fortfarande inte vad jag skriver, du sa att advokaten ljuger när hon sa Z har inte vittnat om att bli kallad några fula ord.
Eftersom citatet du gjorde var att Z nämner inte i något förhör att hon kallats för saker, sen sa du att advokaten var en lögnare,.

Lögn är när man säger något som är helt fabricerat. Det gjorde hon inte. Hon säger ju det korrekta.
Z har inte i något förhör sagt att hennes föräldrar kallat henne för saker. Sen undviker hon att säga att de kallat henne saker i sms, men det komme ju åklagaren säga.

Jag har delgett tråden min syn på saken. Du håller inte med så let's agree to disagree.
Citera
2023-11-27, 15:46
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riley.B
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/76azO9/sa-gick-eslovsflickan-under-samhallets-radar

Utmärkt att IVO kikar på detta.
Undrar om Region Skåne skickat en Lex Maria.
Citera
2023-11-27, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Utmärkt att IVO kikar på detta.
Undrar om Region Skåne skickat en Lex Maria.
Hur tänker du då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in