När de var och hälsade på senaste gången (den 18 dec) så hade de sagt till innan att de skulle komma. Så Z hade säkert blivit duschad. Likadant i September på barnloppisen när de kom tillbaka andra dagen med Z. Sen har de träffats en hel del utomhus då barnen haft ytterkläder på sig.
Angående vikten menade de på att hon var "liten" och att Jasmine sagt att det berodde på "hjärnskadan".
Det korta håret har föräldrarna säkert skyllt på att Z ville vara pojke eller så kan de ha skyllt det på "hjärnskadan" och "självskadebeteendet". OM Skånes änglar nu reagerat och frågat över det - det vet jag inte.
Zs naglar ska också ha sett helt förfärliga ut när hon kom in på sjukhuset. Undrar om de såg hemska ut 1 vecka innan när SÄ var där? Föräldrarna hann kanske klippa dem innan SÄ kom på besök. Med tanke på att E hållit henne i händerna och värmt dem så borde hon ha sett om Zs naglar såg bedrövliga ut.
Jasmine har varit så bra på att snacka och komma med ursäkter om hjärnskador m.m. - att de säkert snackat bort allt och låtit trovärdiga då de andra barnen ser icke-vanvårdade ut.
- - - - - - - - - - - - -
• Ur förhör med E från Skånes änglar:
"Jag var rädd att Jasmine skulle få EP—anfall så jag hade skickat till Daniel att berätta för Jasmin att vi kommer." (den 18 dec)
"Beskriv hur z såg ut den 18?
Det var mörkt, vi var inte där förrän 7 på kvällen. Pyjamas, vinterkläder. Inget konstigt. Jag har läst i artiklarna om vanvård, det har jag aldrig upplevt."
"Du sa i tidigare förhör att Z var liten, och du berättar att hon har suttit i ditt knä den 18 dec. Du säger också att du har kramat om Z. Har du reagerat något på hennes kroppsvikt, eller på hur hennes kropp känns?
Hon var ju liten. Liten till växten. Jag har tänkt på saker efteråt, om jag kände att hon var mager? Nej, hon var liten. V är rultig, S är kraftig. N är smal, M är väl som en tioåring ser ut. M var en bebis. Barnen är väldigt olika i kroppsbyggnaden. Z var liten. Men jag har inte reagerat något på hur hon ser ut, hon har ju sprungit där i tights och tröja. Jag har inte tänkt på att hon skulle vara mager."
"Och nu när vi var där den 18e december så satt hon i mitt knä. Men ingen av gångerna att jag har reagerat på att hon skulle vara undernärd, för vissa barn är ju smala."
"...Nej, då pratade vi bara om glädje. Likadant när vi kom dit den 13, ungarna satt där med sin saft då satt vi i sofforna. Ronnie tjohade med V. Jag var där uppe en stund med tjejerna men det var ingen diskussion om att någon var sjuk. Jag har sett alla barnen vid flertalet tillfällen jag reagerar så när man läser för jag har inte sett att barnen skulle lukta illa eller bete sig illa. När man ser en vanvårdad unge då reagerar man, de har alltid varit rena. Ungarna kramar en och man skulle märka om de luktade."
"Beskriv hur Z såg ut?
September jag gå tillbaka till för då var det barnloppis, jag sa att jag kunde sponsra med 500 kronor. då kommer Daniel och Jasmin, M, och V. Då menade jag varför alla ungar inte är med, men då kom resterande barn på söndagen. Sen var vi där den 13 december och körde dit med lussekatter och satt och pratade i flera timmar. Då var jag uppe på tjejernas rum, de hade julgran på sitt rum. Då satt jag där uppe och tjoade med dem. Då låg R i Vs säng och tittade på hennes ipad."
• Ur förhör med R från Skånes änglar:
"Berätta om Z.
Hon är tillbakadragen och vill ofta var för sig själv. Det tog ett tag innan hon hade accepterat oss men sen kunde hon hoppa upp i knäet på E. Z ritade även teckningar till E. Z hade något, om det var magen eller tarmen. Hon hade svårt att hålla tätt. Hon hade fått en hjärnskada vid födseln eller något. Vi reagerade för att hon var så liten, men det var på grund av det berättade Jasmine. Det har varit svårt att prata med Z och jag vet inte hur Ellinor har gjort, men det har varit för att hon har varit blyg enligt mig."
• Ur förhör med M från kyrkan:
"Vilka träffar du när du är hemma hos familjen på lucia?
Jag träffade alla barnen utom Z när jag var där hemma. E eller R frågade var Z var. Jag tror att de sa att hon var i Ms rum. Hon kom aldrig ut under hela tiden vi var där. "
FUP aktbilaga 202 - Vittnen Skånes Änglar
https://gofile.io/d/gWWY7x
Senast redigerad av B3ck 2023-11-27 kl. 14:43.
Senast redigerad av B3ck 2023-11-27 kl. 14:43.
) tycker jag att du skall fundera över
..