Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-11-24, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shabrak
Lyssna på youtube klippet lite i slutet, där nämner vittnet Nordström efter att ha sett paret Palme
och sedan strax efter när hon gått in från balkongen hör två skott, strax därefter kollar klockan som
då visar 23.22, så kan vi konstatera att officiella tiden 23.21.30 stämmer bra.

https://youtu.be/3KKTD3GkMYc

Vad jag sagt om tanten Nordström spelar nog ingen roll här, men om du kollar Gunnar Walls nya bok så har han kollat upp och stämt av detaljerna i hennes uppgifter, och då har han funnit samma sak som jag sedan länge vetat och förstått, nämligen att hennes uppgifter kort sagt inte stämmer.

Nu har jag inte allt i så färskt minne att jag kan citera ur huvudet men Wall tittar bland annat på hur hennes tidsuppgift stämmer med tv-tablån för den kvällen och finner att det hon säger om hur hon skulle vädra efter programmet inte alls stämmer.

Dessutom noterar Wall förstås hur skakigt det är med att tanten råkar titta ut precis när hon ska titta ut för att se paret Palme korsa Sveavägen. Situationen påminner lite om "taxikvinnan" som åker förbi mordplatsen i en taxi minuten före skotten, påstår hon, och ser då makarna Palme med mördaren men ingen annan och ingenting annat.

Att hon hör skotten är kanske inget egendomligt och då kan man ju tänka sig att hon stigit upp från tv-fåtöljen och öppnat balkongdörren för att kika efter. Men att hon som enda vittne dessutom skulle kolla klockan och lägga tiden på minnet verkar mindre troligt, särskilt mot bakgrund av resten av problemen i hennes vittnesmål.

Istället finns all anledning att misstänka att hon läst om både paret Palmes gångväg och om mordtiden i tidningarna och vill sedan "hjälpa till" genom att meddela polisen dessa uppgifter. Jag har i alla fall inte använt hennes tidsuppgift i mitt tidsankare, av sagda skäl. Så ser jag på saken och då tyckte jag att jag borde förklara det här på stubben.
Citera
2023-11-25, 20:33
Medlem
DrLECTERs avatar
Det inkommer nya rön angående mordet på Olof Palme.
Det skulle vara intresant att få veta vilken av de nya uppslagen som Ni ställer Er bakom

1) Palme sköts på Sveavägen 1986 av Christer Pettersson
2) Palme sköts på Sveavägen 1986 av Stig Engström
3) Mordet var ett s k teatermord dvs endast ett skådespel för att Palme insjuknat i HIV
4) Palme sköts av annan person än ovan nämnda namn och iså fall vem?
Citera
2023-11-26, 14:04
Medlem
Basfaktas avatar
Man lär sig nåt nytt varje dag. Jag visste inte att TT redan strax efter 23.30 hade ett nyhetstelegram klart om skotten på Sveavägen. Då var budskapet "Olof Palme skjuten". Men som vi vet dröjde det till 00.20 innan TT gick ut med "Olof Palme död".

https://www.ht.se/2016-02-26/mordet-pa-olof-palme-forandrade-svensk-media-plotsligt-var-vi-en-del-av-varlden

Intressant är också att endast 27% av Sveriges befolkning kände till mordet klockan 07 på morgonen efter mordet. Först vid lunchtid 1 mars hade nyheten nått 98% av svenskarna. Det var andra medietider.

Jämfört med dagens uppkopplade samhälle måste dock spridningen av nyheten betraktas som ett ganska långsamt skeende.
Vid 07.00 på lördagsmorgonen kände 27 procent av befolkningen till att Olof Palme blivit mördad.
En halvtimme senare var siffran uppe i 38 procent och efter klockan 08.00, då SVT vanligen sände "Gomorron Sverige", steg den till 54 procent.
Men först vid lunchtid på lördagen hade 98 procent av befolkningen nåtts av informationen.

Det är medieprofessorn Lennart Weibull vid Göteborgs universitet som säger detta till Hudiksvalls Tidning 26/2 2016.

Med dagens snabba nyhetsförmedling (1 minut? på nätet) hade säkert både poliser, journalister och allmänheten varit på tårna omedelbart vilket kunde ha underlättat mördarjakten. Som vi vet larmades inte mordet ut direkt till poliserna i hela Stockholmsområdet. I dag kunde de ha lyssnat på bilradion och fått nyheten direkt i bilarna. Eller sett den i mobilen.
Citera
2023-11-26, 14:26
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Man lär sig nåt nytt varje dag. Jag visste inte att TT redan strax efter 23.30 hade ett nyhetstelegram klart om skotten på Sveavägen. Då var budskapet "Olof Palme skjuten". Men som vi vet dröjde det till 00.20 innan TT gick ut med "Olof Palme död".

https://www.ht.se/2016-02-26/mordet-pa-olof-palme-forandrade-svensk-media-plotsligt-var-vi-en-del-av-varlden

Intressant är också att endast 27% av Sveriges befolkning kände till mordet klockan 07 på morgonen efter mordet. Först vid lunchtid 1 mars hade nyheten nått 98% av svenskarna. Det var andra medietider.

Jämfört med dagens uppkopplade samhälle måste dock spridningen av nyheten betraktas som ett ganska långsamt skeende.
Vid 07.00 på lördagsmorgonen kände 27 procent av befolkningen till att Olof Palme blivit mördad.
En halvtimme senare var siffran uppe i 38 procent och efter klockan 08.00, då SVT vanligen sände "Gomorron Sverige", steg den till 54 procent.
Men först vid lunchtid på lördagen hade 98 procent av befolkningen nåtts av informationen.

Det är medieprofessorn Lennart Weibull vid Göteborgs universitet som säger detta till Hudiksvalls Tidning 26/2 2016.

Med dagens snabba nyhetsförmedling (1 minut? på nätet) hade säkert både poliser, journalister och allmänheten varit på tårna omedelbart vilket kunde ha underlättat mördarjakten. Som vi vet larmades inte mordet ut direkt till poliserna i hela Stockholmsområdet. I dag kunde de ha lyssnat på bilradion och fått nyheten direkt i bilarna. Eller sett den i mobilen.

MOP förefaller ligga betydligt närmare i tiden än vad som är fallet. Jag kan inte mentalt smälta att nästan 40 år har gått.
MOP-nicks har kommit och gått. Flera är förmodligen avlidna. Endast dumheten och desinformation har bestått, som bekämpas av några få.
Citera
2023-11-26, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
/.../ Utan kärnfrågan handlar om hur Christer Pettersson kom att bli åtalad för mordet utan att någon egentlig grund fanns för det, och hur Lisbeth kunde peka ut honom, och med iskall tvärsäkerhet dessutom, fastän hon inte kunnat ha någon grund för det. /.../
Det är ett känt fenomen att ögonvittnen med säkerhet pekar ut fel person i rättssalen, ofta med förödande konsekvenser för den misstänkte. Ingen ljuger, utan hjärnan blir så att säga lurad och den utpekande parten är övertygad. Rekommenderar följande artikel: https://www.fokus.se/hjarnan/minnet-smittas-darfor-pekas-sa-manga-oskyldiga-ut-for-brott/. Den är bakom betalvägg numer, men eftersom den inte alltid varit det går det ju att vaska fram texten om man så att säga går bakåt i tiden. Den inleder på följande vis:

Citat:
"Ögonblicket brukar vara laddat. I domstolen träder ett vittne fram och pekar med övertygelse ut en misstänkt. Vissheten får igenkännandet att se tillförlitligt ut. En frånvaro av osäkerhet som blir ännu ett åklagarargument som minskar den utpekades chanser. Ögonvittnet har bara redogjort vad hon uppriktigt tror och kommer ihåg. Inte ljugit. Det är just det som ställer till det. Felet är någon annans: minnets, människans erkänt röriga och opålitliga verktyg för hågkomster av det förflutna."

Och avslutar:

Citat:
"Forskningen om minnet säger att tvärsäkra vittnesutpekanden i domstol som föregåtts av osäkra knappast är att lita på."

Poängen jag vill göra är att det - åtminstone för egen del - är troligast att LP inte ljög. Jag tror tvärtom att det är ovanligt att vittnen ljuger. Till exempel tror jag inte att SE ljög heller, samtidigt som det står klart att han inte återgav sanningen om sina egna göranden på mordplatsen. Vi måste tyvärr lämna utrymme för den mänskliga psykologin också, acceptera de osäkerheter som karaktäriserar verkligheten; till skillnad från, t.ex., pusseldeckare med Tjechovs gevär på väggen.
Citera
2023-11-26, 19:12
Medlem
#4 it is - Björn Svanberg, owner of the factory Olof Palme visited on his trip up north just days prior to being shot. Just ask his son Filip Svanberg to hand in the S&W his father had. Be careful asking - Filip is good at gaslighting the issue. Make sure you get the test the ammunition as well.

You ask why Björn. 1. He had the S&W and the ammunition 2. He fits the description perfectly 3. He absolutely hated Olof Palme - OP was a direct threat to his business and Olof Palme had the audacity to visit his factory 4. Björn was dying - died a little over a year later

Go test the S&W and the ammunition!

Citat:
Ursprungligen postat av DrLECTER
Det inkommer nya rön angående mordet på Olof Palme.
Det skulle vara intresant att få veta vilken av de nya uppslagen som Ni ställer Er bakom

1) Palme sköts på Sveavägen 1986 av Christer Pettersson
2) Palme sköts på Sveavägen 1986 av Stig Engström
3) Mordet var ett s k teatermord dvs endast ett skådespel för att Palme insjuknat i HIV
4) Palme sköts av annan person än ovan nämnda namn och iså fall vem?
Citera
2023-11-26, 19:32
Medlem
Suckmesidewayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 86spanare
#4 it is - Björn Svanberg, owner of the factory Olof Palme visited on his trip up north just days prior to being shot. Just ask his son Filip Svanberg to hand in the S&W his father had. Be careful asking - Filip is good at gaslighting the issue. Make sure you get the test the ammunition as well.

You ask why Björn. 1. He had the S&W and the ammunition 2. He fits the description perfectly 3. He absolutely hated Olof Palme - OP was a direct threat to his business and Olof Palme had the audacity to visit his factory 4. Björn was dying - died a little over a year later

Go test the S&W and the ammunition!
You have pointed out BS at least ten times here and you always ask the reader to confront the son. Why is that? Where's your own contribution to solve it or contact Filip? I don't know any background on BS so I don't say you're wrong, just want to know why you don't go forward yourself.
Citera
2023-11-26, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TashunkeWitko
Det är ett känt fenomen att ögonvittnen med säkerhet pekar ut fel person i rättssalen, ofta med förödande konsekvenser för den misstänkte. Ingen ljuger, utan hjärnan blir så att säga lurad och den utpekande parten är övertygad. Rekommenderar följande artikel: https://www.fokus.se/hjarnan/minnet-smittas-darfor-pekas-sa-manga-oskyldiga-ut-for-brott/. Den är bakom betalvägg numer, men eftersom den inte alltid varit det går det ju att vaska fram texten om man så att säga går bakåt i tiden. /.../

Poängen jag vill göra är att det - åtminstone för egen del - är troligast att LP inte ljög. Jag tror tvärtom att det är ovanligt att vittnen ljuger. Till exempel tror jag inte att SE ljög heller, samtidigt som det står klart att han inte återgav sanningen om sina egna göranden på mordplatsen. Vi måste tyvärr lämna utrymme för den mänskliga psykologin också, acceptera de osäkerheter som karaktäriserar verkligheten; till skillnad från, t.ex., pusseldeckare med Tjechovs gevär på väggen.

Du ska ha tack för det inlägget och för den intressanta artikeln (som jag fick i avsaknad av prenumeration fick plocka fram på Wayback Machine). Visst håller jag med om att tvärsäkra utpekanden kan vara förrädiska men däremot är jag kanske inte fullt lika med på noterna vad gäller just Lisbeth Palmes utpekande av Christer Pettersson eller Stig Engströms vittnesmål vid rättegångarna.

Du väljer det välvilliga perspektivet, där de själva är övertygade om vad de säger men ändå blir det fel. Det där placerar dem i en slags gråzon eftersom begreppet "lögn" brukar förknippas med uppsåt, dvs att man kommer med falska eller missvisande uppgifter. Om de falska eller missvisande uppgifterna ges utan uppsåt kan man kanske tala om oaktsamhetslögner, och på den punkten tycker jag nog att både Lisbeth Palme och Stig Engström "åker dit" så det visslar om det.

Ta Stig Engströms utstämplingstider till exempel. Här vittnar han under ed, men likväl kommer han med andra tidsuppgifter i hovrätten än vad han tidigare givit i tingsrätten – och vilka i sin tur skiljer sig från vad han uppgivit i förhör, och som till råga på allt motsäger vad Skandias systemkille Roland Bergström uppger i förhör.

Om Engströms utstämplingstid haft minsta betydelse för målet – vilket det ju inte hade eftersom det inte handlade om Engströms eventuella alibi – så skulle det definitivt vara mened. Men nu blev det fört till rullorna eftersom ingen gitte ta upp det, och att ingen gitte ta upp det berodde på att man vid den tiden ansåg att det saknade betydelse. Men 30 år senare fick det plötsligt betydelse, vilket är ironiskt men också en påminnelse om att sådant här måste hållas efter även om det verkar mer eller mindre betydelselöst.

Vad Lisbeth Palmes utpekande av Christer Pettersson beträffar så var hon ju "målsägande" gubevars och slapp därför vittna under ed under det svenska systemet. I andra länder finns en ordning där sådana målsägande vittnar under ed som åklagarvittnen, men i Sverige är parterna formellt likställda så att vare sig den tilltalade eller målsägaren blir edsvurna. Vad som påstås dem emellan utgör därför i princip bara "ord mot ord", vilket utan stödbevisning aldrig ska kunna leda till en fällande dom. Ändå blev det alltså fällande dom i tingsrätten, detta trots att stödbevisningen var så gott som värdelös.

Att det kunde bli så beror på att Lisbeths anklagande pekfinger inte är vilket pekfinger som helst, utan när hon pekar så väger det tyngre än andras i de politiskt tillsatta nämndemännens vågskålar. Juristerna meddelade förstås skiljaktig mening och när det kom upp till hovrätten blev det friande dom, vilket borde ha varit en självklarhet redan i tingsrätten.

Så långt den yttre sidan av saken, men hur står det då till med Lisbeths inre sida av saken? Sådant kan vi naturligtvis bara gissa om, och då gissar du att hon varit övertygad i sitt pekande. För egen del är jag inte fullt så övertygad om den saken, utan jag lämnar utrymme för möjligheten att Lisbeth pekade ut Christer Pettersson för att på så vis lösa vissa besvärliga problem.

Antingen måste Lisbeth ha varit otroligt naiv, för att inte säga direkt korkad, eller så måste hon ha förstått att hennes utpekande aldrig skulle kunna leda till någon fällande dom. Familjen Palme är ju inga medellösa stackare utan kan leja advokater för rådgivning i den mån de inte redan har sådan expertis i familjen eller släkten (säg från Olofs bror Claes Palme). Då borde de ju kunna upplysa Lisbeth om att det här åtalet är dödfött och att hon kan peka hur mycket hon vill utan att det leder till någon fällande dom i slutänden.

Mot den bakgrunden finns ju även möjligheten, menar jag, att hon varit så pass frivol i sitt pekande just tack vare hennes trygga förvissning om att det inte ändå aldrig skulle kunna leda till fällande dom. För när man väl använt pekfingret i domstol så är det förbrukat och kan inte användas till att senare peka ut någon annan. Med andra ord hade Lisbeth ett "glödhett pekfinger" fram till rättegångarna mot Christer Pettersson men ett "iskallt pekfinger" efter rättegångarna.

Som brottsoffer på den nivån i ett sådant attentat så betyder ett glödhett pekfinger att man är av intresse för dem som faktiskt legat bakom attentatet. Då får man räkna med att de håller koll på en och att de gör vad som behövs för att se till att det heta pekfingret inte kommer till sådan användning som kan vara till men för deras intressen. Att peka ut Christer Pettersson, och på ett sådant sätt att hon aldrig någonsin skulle kunna ge uttryck för någon annan uppfattning ens informellt, kan ju även tänkas vara ett sätt att neutralisera den här situationen så att hon och familjen blir lämnade ifred.

Så ser i alla fall jag på Lisbeths lika vårdslösa som hutlösa utpekande av Christer Pettersson som hennes makes baneman. Det utpekandet har hon gjort mot bättre vetande, menar jag, men med det menar jag inte i sig att utpekandet behöver vara felaktigt, utan just att det gjorts på så pass lösa grunder och med sådan oerhörd tvärsäkerhet. Det ser jag som djupt ansvarslöst och skulle absolut föra det till den där kategorin av "oaktsamt ljugande".

Därtill ljuger hon inte bara genom oaktsamhet utan även genom utelämnanden ("lying by omission", menar jag, vilket ju också är oacceptabelt i ett rättssammanhang som i teorin sägs gå ut på att få säga "sanningen och hela sanningen, och inget förtiga". Hade Lisbeth vittnat under ed skulle hennes vittnesmål med största sannolikhet ha sett ganska annorlunda ut, i alla fall i vissa avseenden. Framför allt skulle hon inte kunnat ha peka ut Christer Pettersson med sådan kallblodig tvärsäkerhet.
Citera
2023-11-26, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta

Vi lever i ett helt annorlunda nyhetsflöde som i nutid , når oss mycket snabbt .
Numera dränks man av nyheter, via mobilen som från början var gjord att ringa med!

Hade MOP hänt vid lunchtid en torsdag så hade rapporteringen och sökande av GM sett annorlunda ut.
Just tidpunkten för mordet , fredag kväll , mörkt och vintertid gör mig övertygad om att mordet var planerat .

Nu med facit i hand blir man konfunderad att ett rättsstat som Sverige kunde fallera så grundligt.
Eftersom de flesta Svenskar tittade på Godmorgon Sverige så nåddes många av nyheten tidigt på lördag morgon.
SR var inte heller på tårna direkt , första sändningen går ut 01:10....någon röd lampa som skulle tändas, om något akut meddelande skulle ut , var ur funktion....

Jag brukar berätta för mina barn om två tv-kanaler att välja emellan , fast telefon som vi inte kunde bära med oss och uppslagsverk i bokhyllan istället för goggle........men då är jag född på 1900- talet också!

Jag har funderat på om mordet hade hänt i nutid ,under samma premisser ,hade blivit löst.
Jag vet inte...det verkar som att det finns krafter bakom detta som inte vill att det ska lösas och de hade varit verksamma även i dag.
Citera
2023-11-26, 20:45
Medlem
riskybizzys avatar
Frågan om mördaren hade huvudbonad i form av en keps har diskuterats eller som "Jägar-nisse" på denna bilden har, dvs mer som en tygmössa med skärm

https://www.bing.com/images/search?view=detailV2&ccid=Xenayf7S&id=DAF6BCFC6304 4240DC23F11131CBB0BE214C3648&thid=OIP.Xenayf7SGjhl auq1exKhhgHaEK&mediaurl=https%3A%2F%2Fstatic.cdn-expressen.se%2Fimages%2Fbf%2Fde%2Fbfde81ec8591430d b5ea9dce6f7268cf %2F16x9%2Foriginal.jpg&cdnurl=https%3A%2F%2Fth.bin g.com%2Fth%2Fid%2FR.5de9dac9fed21a38656aeab57b12a1 86%3Frik%3DSDZMIb6wyzER 8Q%26pid%3DImgRaw%26r%3D0&exph=682&expw=1213&q=j%c 3%a4garnisse+f%c3%b6rebudet&simid=6080175183070502 97&form=IRPRST&ck=64CBB9A0D8F22FBE8C35C9B0D7C7802A &selectedindex=11&ajaxhist=0&ajaxserp=0&vt=3&sim=1 &cal=0.2136602451838879&cab=0.3146417445482866&cat =0.01557632398753894&car=0.4185639229422067
Citera
2023-11-26, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Vi lever i ett helt annorlunda nyhetsflöde som i nutid , når oss mycket snabbt .
Numera dränks man av nyheter, via mobilen som från början var gjord att ringa med!

Hade MOP hänt vid lunchtid en torsdag så hade rapporteringen och sökande av GM sett annorlunda ut.
Just tidpunkten för mordet , fredag kväll , mörkt och vintertid gör mig övertygad om att mordet var planerat .

Nu med facit i hand blir man konfunderad att ett rättsstat som Sverige kunde fallera så grundligt.
Eftersom de flesta Svenskar tittade på Godmorgon Sverige så nåddes många av nyheten tidigt på lördag morgon.
SR var inte heller på tårna direkt , första sändningen går ut 01:10....någon röd lampa som skulle tändas, om något akut meddelande skulle ut , var ur funktion....

Jag brukar berätta för mina barn om två tv-kanaler att välja emellan , fast telefon som vi inte kunde bära med oss och uppslagsverk i bokhyllan istället för goggle........men då är jag född på 1900- talet också!

Jag har funderat på om mordet hade hänt i nutid ,under samma premisser ,hade blivit löst.
Jag vet inte...det verkar som att det finns krafter bakom detta som inte vill att det ska lösas och de hade varit verksamma även i dag.

Jag tror att Inge M nog hade tagit upp
mobilen och filmat hela förloppet.
Han kände på sig att något var på gång
när han iakttog mannen vid Dekorima.
Då hade Palmemordet fått sin egen
" Zapruderfilm " som man sedan hade
studerat i det oändliga..!
Citera
2023-11-27, 02:01
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wastl
Jag tror att Inge M nog hade tagit upp
mobilen och filmat hela förloppet.
Han kände på sig att något var på gång
när han iakttog mannen vid Dekorima.
Då hade Palmemordet fått sin egen
" Zapruderfilm " som man sedan hade
studerat i det oändliga..!

Ja exakt. Då.hade PU haft Zapruder de Lux- en mordfilm inkl GM. Och polisen hade samtidigt med filminspelningen larmats i realtid av något annat vittne. Södermalmspiketen hade gjort en u-sväng och klippt killen direkt.

Istället sitter vi här glåmiga och desperat forskande efter 37 år.

Det var inte bättre förr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in