2023-11-26, 18:25
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Fast en björntjänst är ju när man gör något för någon i syfte att hjälpa, men det blir tvärtom istället....

Jag hade inget sånt syfte...

Japp! T.ex. föräldrar som ger sitt vuxna missbrukande barn pengar, när det säger att det inte har pengar till mat. Och barnet bara köper mer droger för den summan.
Citera
2023-11-26, 18:31
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noll.con.troll
Men "stol" är ju inte längre grammatiskt korrekt, det låter dessutom väldigt bonnigt. Som att säga "vad är klocka?" ist för klockan. "Att sticka under stolen" är helt enkelt en modern - och korrekt - form av det äldre uttrycket "att sticka under stol".

Det är grammatiskt korrekt eftersom det är en obestämd stol man inte sticker något under. Det är ingen specifik stol som det felaktiga stolen pekar på.

Jämför med "mota Olle i grind".
Citera
2023-11-26, 18:41
Medlem
tempeZZts avatar
En annan sak som ofta används felaktigt är "lägga saker i bakluckan på bilen". I bakluckan ryms inte mycket och man måste också lossa inneklädseln för att kunna lägga något där. Det är som att säga att man lägger något i dörren när man egentligen menar själva rummet.

Med bakluckan stänger man om bagaget där man kan lägga saker.
Citera
2023-11-26, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Att om något har högt odds att hända så är det mer sannolikt än något med lågt odds.

Ovanstående är väl ändå helt fel? Höga odds betyder väl låg sannolikhet, och låga odds hög sannolikhet?
Citera
2023-11-26, 18:54
Medlem
JayJayAdamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
Nej. Ett bättre exempel är att lära någon felaktigt för det är lättare för eleven och läraren. https://sv.wikipedia.org/wiki/Bj%C3%B6rntj%C3%A4nst

Vadå nej? Vad i det jag skrev var felaktigt? Mina föräldrar kontaktar 112 för de är oroliga att mitt liv och min hälsa är i fara men deras handling drabbar mig negativt. De hade gott uppsåt och utfallet blev negativt för mig.

Om du lär ut något felaktigt och du vet om att det är fel och kommer ge konsekvenser är det ingen björntjänst. Har svårt att hitta ett scenario där en person vet att de lär ut fel men tror att det inte skulle påverka eleven negativt i framtiden.

Uppsåtet måste vara väl menat och utfallet måste påverka personen som tar emot tjänster på ett negativt sätt. Så skulle jag beskriva en björntjänst.
Citera
2023-11-26, 19:01
Medlem
Soldatkas avatar
Pleonastiska ord och uttryck:

avsaknad av (saknad av)
tillgång till (gång till)
två tvillingar (tvillingar är alltid två)
gratis gåva (gåvor är alltid gratis)
Citera
2023-11-26, 19:02
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Fast en björntjänst är ju när man gör något för någon i syfte att hjälpa, men det blir tvärtom istället....

Jag hade inget sånt syfte...

Nej jag har adopterat min väninnas sätt att resonera. Typ.
Citera
2023-11-26, 19:04
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soldatka
Pleonastiska ord och uttryck:

avsaknad av (saknad av)
tillgång till (gång till)
två tvillingar (tvillingar är alltid två)
gratis gåva (gåvor är alltid gratis)

Det heter avsaknad av.

Det heter tillgång till, inte gång till.

Ett par tvillingar.

Gåvor är inte längre gratis, eftersom det numera verkar vara tillåtet att marknadsföra "bonusprylar" som gåvor.
Citera
2023-11-26, 19:08
Medlem
Soldatkas avatar
Citat:
Det heter avsaknad av.

Det heter tillgång till, inte gång till.

Ett par tvillingar.

Tvillingar kommer alltså alltid i par om två.

Dubbla prepositioner "av" och "till" är kaka på kaka. Man kan förstå hur sådana former har blivit fasta, men de är ändå felaktiga.
Citera
2023-11-26, 19:12
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soldatka
Tvillingar kommer alltså alltid i par om två.

Dubbla prepositioner "av" och "till" är kaka på kaka. Man kan förstå hur sådana former har blivit fasta, men de är ändå felaktiga.

Fast... tillgång är ju ingen preposition. Det är ett adjektiv som beskriver att någonting finns nära tillhands.
Citera
2023-11-26, 19:15
Medlem
snurresprettiss avatar
Hur många nya ord tillkommer varje år?
Citera
2023-11-26, 19:23
Medlem
Soldatkas avatar
Citat:
Fast... tillgång är ju ingen preposition.

Nej. det är en sammansättning av prepositionen till och verbet gång, på typiskt germansk manér. Man har gång till något, det vill säga tillgång. Ytterligare ett till är inte nödvändigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in