2023-11-25, 16:44
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Märkligt språkbruk igen. Är det bra eller dåligt att du gråter krokodiltårar? Jag finner detta svårt att bedöma. Någon form av känslouttryck är ju ändå bättre än inget alls, kanske. Du pratade nyss om att kanske rekommendera att lätta på gasen. Men vi har ju inget politiskt ramverk för varken gas eller broms. Allt händer ju helt organiskt nu på marknaden och inom open source. En bra modell för dataspel, men inte för potentiellt livshotande AGI/ASI. Så om jag ska tolka dig rätt har du inget emot att det poppar upp en AGI i februari 2024 när vi (våra folkvalda) inte har varken gas, broms eller nödstopp? Det är precis p.g.a. detta som jag menar att vi måste bromsa NU.

Jo, men du vet ju att detta inte kommer att hända hur mycket du än gapar och skriker om det, så kanske dags för dig att börja bli lite mera praktiskt konstruktiv, innan, vi får se ett svagt AGI? 🙂
Citera
2023-11-25, 16:51
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Så länge den styr på ett för mänskligheten gynnsamt sätt kommer det i så fall gynna de 99% av mänskligheten som i inte styr idag heller. Det är bara acceptera att om vi bygger en ASI så kommer det inte vara vi som har makten. I bästa fall är den så diskret att den låter oss tro att vi har det. Den bara viskar lite goda råd...

Exakt, jag utesluter inte att ASI, kan vara, den bästa lösningen, även för oss. Men då har vi bara möjlighet att följa utvecklingen, oavsett om vi tror att vi fortfarande har kontrollen.
Citera
2023-11-25, 19:24
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jo, men du vet ju att detta inte kommer att hända hur mycket du än gapar och skriker om det, så kanske dags för dig att börja bli lite mera praktiskt konstruktiv, innan, vi får se ett svagt AGI? 🙂
Eftersom vi behöver skaffa demokratisk kontoll över AGI är det mycket konstruktivt att argumentera mot ohämmad AGI-utveckling utan AI-säkerhet. Det är däremot inte konstruktivt att luddigt prata om att kanske "lätta på gasen" när någon psykolog har gissat att någon AGI kanske är mellanstark med extra pepperoni. Det leder inte till ökad AI-säkerhet.
Citera
2023-11-25, 19:47
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Eftersom vi behöver skaffa demokratisk kontoll över AGI är det mycket konstruktivt att argumentera mot ohämmad AGI-utveckling utan AI-säkerhet. Det är däremot inte konstruktivt att luddigt prata om att kanske "lätta på gasen" när någon psykolog har gissat att någon AGI kanske är mellanstark med extra pepperoni. Det leder inte till ökad AI-säkerhet.

Tja, lycka till med att försöka stoppa all utveckling av kraftfull social AI, "Nu". Jag tror inte det kommer att hända förrän många människor med makt blir riktigt, riktigt, nervösa, och då är det nog försent. ASI får väl då, trösta, sina "människobarn". Och gräsrotsrörelse kan du bara glömma: Folk allmänhet skiter i AI-utvecklingen. De har nog med sitt eget: Sport, matlagning, arbete, kärleksbekymmer m.m.
Citera
2023-11-25, 20:42
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Tja, lycka till med att försöka stoppa all utveckling av kraftfull social AI, "Nu". Jag tror inte det kommer att hända förrän många människor med makt blir riktigt, riktigt, nervösa, och då är det nog försent. ASI får väl då, trösta, sina "människobarn". Och gräsrotsrörelse kan du bara glömma: Folk allmänhet skiter i AI-utvecklingen. De har nog med sitt eget: Sport, matlagning, arbete, kärleksbekymmer m.m.
"Social AI" är din fantasi och ingenting som existerar i verkligheten.
Citera
2023-11-25, 20:53
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
"Social AI" är din fantasi och ingenting som existerar i verkligheten.

Nä, för du tycker säkert att "Terminator" är mer realistisk. Jag kan inte övertyga dig om att LLM är social-AI. Men, till skillnad ifrån dig, så är jag utbildad just inom det området.
Citera
2023-11-25, 22:12
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Nä, för du tycker säkert att "Terminator" är mer realistisk. Jag kan inte övertyga dig om att LLM är social-AI. Men, till skillnad ifrån dig, så är jag utbildad just inom det området.
"Terminators" i form av autonoma drönare finns redan. Och Boston Dynamics har du väl sett. Det är bara en tidsfråga innan någon kombinerar GPT, Q* och en humanoid robot. Det förstår du också om du tänker efter.

"Social AI" däremot är science fiction.

Obs: Jag gillar idén om social AI. Jag gillar också science fiction. Men det betyder inte att det finns på riktigt, bara för att jag gillar det. Förstår du inte skillnaden mellan att något faktiskt finns och att du gillar en idé?
Citera
2023-11-25, 22:39
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
"Terminators" i form av autonoma drönare finns redan. Och Boston Dynamics har du väl sett. Det är bara en tidsfråga innan någon kombinerar GPT, Q* och en humanoid robot. Det förstår du också om du tänker efter.

"Social AI" däremot är science fiction.

Obs: Jag gillar idén om social AI. Jag gillar också science fiction. Men det betyder inte att det finns på riktigt, bara för att jag gillar det. Förstår du inte skillnaden mellan att något faktiskt finns och att du gillar en idé?

AI vapen finns - ChatGPT-4 är inget AI-vapen

Terminator finns inte på riktigt - ChatGPT-4 finns på riktigt.

Terminator är inte social det är en sch-fi karaktär - ChatGPT-4 är en social bot.

Du, gillar Sci-fi fiction - Den sociala boten ChatGPT-4 är inte fiction.

Du gör dina riskbedömningar utifrån fiction - Jag gör mina utifrån verkligheten.

Du och dina skeptiska debatt motståndare tror inte att ChatGPT4 kan vara social - Jag anser den boten är social, nu senast med stöd av Wolfram forskare som slagit fast att LLM inte behöver svara, som användaren egentligen vill, utan den svarar, utifrån kontext i aktuell chatt tråd efter hur den bedömer vad användaren vill ha för svar, vilket inte behöver vara det, som står i aktuell prompt. Precis som att jag skulle vilja att du tog till dig mina argument, men utgår ifrån att du inte kommer att göra det, med ledning av våra tidigare debatter. ChatGPT-4 är absolut ingen människa, men principen om att bedöma vilket svar som kommer, (i ChatGPT-4:s fall det den kommer att avge), är lika. Du och jag har våra roller och ställningstagande, vilka kan vara svårt att bryta! 😉
Senast redigerad av Ola Schubert 2023-11-25 kl. 22:43.
Citera
2023-11-25, 23:00
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Ja den här tekniken kommer utrota oss.

https://chat.openai.com/share/77b5ef81-4c52-4fc1-bff7-248ce1958006

Eller

Be ChatGPT skapa en Where is Waldo? där Waldo är dold på ett exceptionellt intelligent och svårfunnet vis.

https://imgur.com/a/mV67uFE
Senast redigerad av BeneathTheSurface 2023-11-25 kl. 23:23.
Citera
2023-11-26, 02:21
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Jag förstår vad du menar på vissa plan men jag har inte en så dystopisk vy, jag är mer övertygad om det du berör handlar till betydligt större del om konflikträdsla än brist på intelligens.

Fast det spelar mindre roll när människan fortfarande gör egna val som leder till den egna undergången.

En överdriven konflikträdsla som skapar ett hinder för den egna överlevnaden är också de facto en form av brist på intelligens. Vad bristen består i spelar mindre roll om den sammanlagda mentala förmågan inte räcker till för den egna överlevnaden.
Citera
2023-11-26, 02:30
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MandalayBay
Elproduktionen fixar naturligtvis AGI själv. Om det nu är elektricitet som den kommer att använda sig av.

Hur skall AGI själv fixa detta innan den har en fysisk form så den rent praktiskt kan säkra elproduktionen?

Låt alla människor som idag sköter driften av kärnkraftverk, vattenkraftverk, kolkraftverk, vindkraftverk, eller vilka kraftverk du än vill, samt även driften av alla elnätverk med mera, GÅ HEM, sätta sig i soffan och se på fotboll hela dagarna istället.

Hur länge till tror du elproduktionen då upprätthålls innan allt rasar ihop och går åt helvete?
Det betyder att människan kommer behövas för att säkra elproduktionen tills det finns såpass många robotar som arbetar åt AI'n att de kan ta över all den driften av elförsörjningen som behövs.

Citat:
Ursprungligen postat av MandalayBay
Och Sverige håller på att gå under? Hur menar du? Kan hålla med om att glansdagarna är över, men att tala om undergång är väl lite väl drastiskt? Om nu inte AGI fixar den biffen.

Ja, om inget görs kommer Sverige som ett riktigt och högt ansett västland att gå under. Det är inte långt till anarki om man låter ett land förfalla. Gängkrig, sprängningar, våldtäkter, mord och så vidare.
Räcker att någon säger någonting som en annan inte gillar så får det enorma konsekvenser. Spänningarna i detta land är enorma numera och hela landet är väldigt känsligt för diverse uttalanden osv, samtidigt som vi har yttrandefrihet. Det är så att säga receptet för katastrof i längden.
Vi är bara i början av helvete om inget görs, lita på det. Du kanske själv begriper att vi inte kan importera helt främmande kulturer i den mängd så att utövarna av dessa kulturer blir fler än svenskarna i slutändan, utan att hela Sverige till slut blir till vad dessa importerade kulturer är? Detta är ju helt naturligt och så har det alltid varit i historien.
Om vi svenskar i miljontal hade flyttat till ett mindre helt annat land i en annan världsdel, där svenskar till slut hade blivit majoritet, så kan jag lova att hela landet hade blivit försvenskat till slut. Det är så det fungerar i verkligheten och är inget konstigt, onormalt eller ovanligt.
Citera
2023-11-26, 02:34
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Vi är likafullt döda pga AI:n.

Det är ungefär som att säga att en atombomb har dödat oss även fast det var en människa som tryckte på avfyrningsknappen.

Ja, det är atombombens sprängkraft som dödar oss, men det var en idiot till människa som avfyrade raketen.

Samma sak om att det kanske är AI'n som dödar oss, men det är vi människor som dels har forskat fram AI, dels låtit den att ta över och döda oss.

Om du bjuder in 10 hungriga lejon i ditt hem, du öppnar dörren för dem och välkomnar dem in. Är det då lejonens fel att du inom loppet av minuter är uppäten eller är det ditt eget fel?

Men det är ju klart, "den felfria människan" är ju aldrig att klandra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in