Citat:
Ursprungligen postat av
hanenhen
Nu övergår ditt resonemang i ren härskarteknik: -"Det här efterblivna resonemanget fortsätter att gå i den här tråden, sluta nu."...
Sanningen är ju att du åker slamom genom lagparagraferna.
Du måste förstå att Tesla inte bryter mot någon lag och att facket straffar en oskyldig spelare som inte gör något fel.
Om nu facket anser det viktigt att företag har KA, varför går de inte på lagstiftaren, och på det viset försöker få till en lagändring som gör det omöjligt att verka i landet utan KA???
Den svenska modellen är just förhandling mellan arbetsmarknadens parter, inte lagstiftning. En arbetsgivare behöver inte fundera på att skaffa ett kollektivavtal om det inte finns anställda på arbetsplatsen som vill ha det. Jag har varit anställd utan kollektivavtal, jag har varit anställd med kollektivavtal. Det är inte enkelt att som enskild anställd förhandla om alla villkor som regleras i kollektivavtalet, det är mer än en fråga om lön.
Du måste förstå att det inte är en fråga om att bryta mot lagen eller inte. Tesla bryter inte mot lagen, facket bryter inte mot lagen. Tesla har rätt att säga nej till kollektivavtal, facket har rätt att införa stridsåtgärder för att Tesla ska ändra sig. Dessa stridsåtgärder kan gå ut över tredje part, även tredje part som är kollektivavtalsansluten. Det är tråkigt, men det är så det fungerar.
Facket vill inte att det ska bli en lagstiftningsfråga.
Arbetsgivarorganisationerna vill inte att det ska bli en lagstiftningsfråga.
Kollektivavtalen är långt mer flexibla än vad lagstiftning någonsin kommer kunna vara. De som är de främsta motståndarna till KA är de som inte förstår vad de är för något.
Du kan börja med att läsa relevant lagstiftning, sen kan du kommentera mitt slalomåkande.
Citat:
Ursprungligen postat av
taenok
Jag tror gemene man med ett någorlunda kvalificerat arbete hade klarat sig utmärkt.
Är man duktigt så ännu bättre.
Tycker du att i tex ett team på 10 där en bär dom övriga 9 så ska hela kollektivet på 10 få samma ersättning?
Kollektivavtalet är ett golv, inte ett tak.