Citat:
Ursprungligen postat av
Cyborg2030
OK. Så det ska inte avgöras eller lösas, eftersom vi inte vet vem som ska avgöra det här och nu, eller vad innebär din invändning i praktiken? Kan du försöka att tänka ett steg längre än att du har en förmåga att skicka in en retorisk invändning?
Jag har ingen invändning mot AI forskningen, tvärtom jag gör och bidrar så mycket jag kan.
Att tänka ett steg längre är inte att måla fan på väggen, det är att vara paranoid och icke verklighetsförankrad.
Om 10-20 år kanske vi kan ha den diskussionen, för mig är det totalt och helt osannolikt att någon helt plötsligt skulle skapa artificiellt liv, vilket är vad du egentligen vad du argumenterar om. Kanske den dagen hjärnforskning kommit längre och vi kan replikera en simulation, det är inte vad vi håller på med idag vi har tagit den mest basala förståelse vi har och försöker massera detta med algoritmer för att uppnå specifika mål.
Dessutom är dessa modeller baserade på hur nervceller i näthinnan är organiserade och fungerar snarare än de nervceller och nätverk vi har i hjärnan som vi fortfarande inte förstår trots vi identifierat flera olika typer av nervceller och naturen skapar och behåller naturligtvis inte dessa om de inte skulle ha en funktion. Och även om de opererar liknande i grundläggande, men det är stora skillnader också så som plasticitet osv som inte existerar alls i dagens artificiella neurala nätverk.
Sen kommer alltid argument som "vi vet inte om det behöver vara en replika i struktur för att uppnå AGI/medvetande?"
Nej det gör vi inte, men vi vet så mycket att ingenting utav alla miljoner livsformer som finns på jorden som utvecklats under hundratusentals år.