2023-11-23, 21:37
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag har aldrig påstått att någon människa utifrån skall fin-justera alla, förmodligen då, hundratals biljoner parametrar, eller kanske biljarder, (svenska systemet för höga tal). Ett socialt AI med öppna parametrar justerar dem, själv, till sunda värderingar, om vi lyckas med att övertyga modellen om att det är sunt och bra, även för den själv.
Vi vet fortfarande inte vad "socialt AI" betyder. Du har inte redovisat det.
Citat:
Sedan tar du upp AI som kan konstrueras, tränas och användas i onda syften. Men då ligger inte problemet i AI, i sig, utan det gäller onda människor.
1. Det finns onda människor som kan träna AI:s. Är du med på det?
2. Det finna oaktsamma, slarviga människor, eller människor med otillräcklig kompetens eller som bara hade en jävligt dålig dag på jobbet, är du med på det?
3. De som är snälla och smarta kan ändå inte styra en LLM så att de i varje parameter blir enligt ingenjörens vilja. Datamängderna och komplexiteten är på tok för stora för en sådan process, är du med på det?

Så hur skapar vi din sociala och snälla AI när det uppenbarligen inte finns någon teori eller praktik för detta?
Citera
2023-11-23, 21:48
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Och de som hävdar att "forskarna inte förstår" språkmodeller osv...

Andrej Karpathy släppte den här videon igår, Eftersom ni enbart tror på OpenAI folk så kanske det kan vara värt att lyssna på vad han säger här: https://www.youtube.com/watch?v=zjkBMFhNj_g&t=704s

"Now what's remarkable about these neural nets is, we actually understand in full detail- the architecture, we know exactly what mathematical operations happen at all the different stages of it.
The problem is that these 100 billion parameters are dispersed throughout the entire neural network and so basically billions of parameters are throughout neural net and we know how to adjust these parameters iteratively to make the network as a whole better at the next word prediction task.
We know how to optimize these parameters, we know how to adjust them over time to get a better next word prediction but we don't actually really know what these 100 billion parameters are doing.

We can measure that it's getting better at next word prediction but we don't know how these parameters collaborate to actually perform that"

Och detta är inte att förväxla med att man inte förstår algoritmen, utan det är precis som en graffiti målare inte vet exakt hur varje färgstänk hamnar när denne trycker på sprayburken.
Citera
2023-11-23, 21:56
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Se mitt tidigare inlägg till dig.
Du förklarade inte finjusteringen där heller.
Kan du inte någon gång försöka beskriva denna finjustering. Hur går de tillväga, inte nödvändigtvis tekniskt (jag har ju förstått att du föraktar teknik och teknisk kompetens) men kanske snarare organisatoriskt när de är i färd med att "finjustera" tiotals biljoner* parametrar i en LLM.

Så här är det Schubert: Du har ju inget svar på detta. Men kan du inte då ta detta som en liten lärdom? Skriv inte en massa trams på Internet som du inte kan och som du sedan inte kan försvara. Det blir ju inte bra för dig. Du får gärna uttrycka dina tankar och förhoppningar (i rätt forumdel av Flashback) men hävda inte att du vet saker som du inte vet. Det kommer att studsa tillbaks på dig när du möter någon som vet mer, vilket du ofta kommer att göra.

*) se där - jag rättade från trillion till biljon, du hade ju rätt där. Det är väldigt sällan som jag behöver prata om biljoner saker. När den siffran har dykt upp har det varit i form av engelskans "trillion parameters", och då blandar man lätt ihop det. Jag är inte av släkt, men i praktiken tvåspråkig. Jag läser mer text på engelska än på svenska. Det är också en anledning till att några ord kan förväxlas ibland. Det här jag nu skrev kallas ödmjukhet, du borde prova det någon gång
Citera
2023-11-23, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Du förklarade inte finjusteringen där heller.
Kan du inte någon gång försöka beskriva denna finjustering. Hur går de tillväga, inte nödvändigtvis tekniskt (jag har ju förstått att du föraktar teknik och teknisk kompetens) men kanske snarare organisatoriskt när de är i färd med att "finjustera" tiotals biljoner* parametrar i en LLM.

Så här är det Schubert: Du har ju inget svar på detta. Men kan du inte då ta detta som en liten lärdom? Skriv inte en massa trams på Internet som du inte kan och som du sedan inte kan försvara. Det blir ju inte bra för dig. Du får gärna uttrycka dina tankar och förhoppningar (i rätt forumdel av Flashback) men hävda inte att du vet saker som du inte vet. Det kommer att studsa tillbaks på dig när du möter någon som vet mer, vilket du ofta kommer att göra.

*) se där - jag rättade från trillion till biljon, du hade ju rätt där. Det är väldigt sällan som jag behöver prata om biljoner saker. När den siffran har dykt upp har det varit i form av engelskans "trillion parameters", och då blandar man lätt ihop det. Jag är inte av släkt, men i praktiken tvåspråkig. Jag läser mer text på engelska än på svenska. Det är också en anledning till att några ord kan förväxlas ibland. Det här jag nu skrev kallas ödmjukhet, du borde prova det någon gång

Nej du rättade fel, för det heter miljard på svenska...

Och fine tuning går till exakt likadant som grundträningen, och om du inte förstår hur back propagation fungerar så är det var du ska börja läsa om, det justerar varje nod i nätverket, spelar ingen roll om det är 20 noder eller 40 miljarder, algoritmen traverserar och beräknar ut den nya vikten som ska vara baserat på hur mycket utmatad förutsägelse skiljer sig från förväntad värde.
Citera
2023-11-23, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Det bara snurrar i huvudet av all skit som skrivs här.

Ni som tror att jorden går under p.g.a AI, kan ni svara på följande.

Varför förutsätts det hela tiden att AI, eller AGI, eller ASI skall "installeras" i en jävla mördarrobot med tillgång till alla världens kärnvapenkoder och avfyrningsknappar?

Man får väl rimligen anta att en mer avancerad AI, dvs. en AGI/ASI tillåts att få fritt spelrum i inte bara en "sandbox" utan helt avskärmad från någon fysisk möjlig flyktväg!

En AGI/ASI är ju i grund och botten bara en "digital hjärna" och skall inte behöva en fysisk kropp. Så låt då koden köra fritt på ett visst avskärmat ställe. Den kan inte plötsligt "transportera ut sig" därifrån hur smart den än är, om den bara är vettigt avskärmad!

Samtidigt kan en AGI/ASI inte bara rymma på en liten jävla USB-sticka eftersom den ju lär behöva mer kod än vad en sådan kan bära. Det är inte bara en liten .exe fil på 30kB.
Naturligtvis skulle en AGI/ASI kunna skapa ett virus som sprids via en USB, men sådant skall naturligtvis omöjliggöras att det kan läcka ut.

Den enda faran jag ser är den dumma människan, som snarare förgör sig själv. AGI/ASI KAN bli jävligt farlig om den får fria händer och en fysisk kropp/flera-/många fysiska kroppar. Då pratar vi mer terminator-scenarier här även om just terminator-scenariet är något överdriven. Men då är det återigen människan, dum som den är, som har låtit det ske. Precis som människan låter massa annan idioti ske som tar död på oss.

Det krigas överallt i världen och miljontals människor dör, det är svält och all annan möjlig skit. Människan behöver ingen AI överhuvudtaget för att förgöra sig själv, det gör människan utmärkt på egen hand ändå!
Det låter på dig som att AI har en egen vilja och att den "viljan" per automatik har som sitt främsta mål att förgöra människan.
Människan är vad jag vet den enda varelsen som vill och kan förgöra sig själv. Kan inte tänka mig att en AI skulle kunna tänka i sådana banor då det är helt ologisk och korkat.
Citera
2023-11-23, 22:08
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Nej du rättade fel, för det heter miljard på svenska... .
Nej.
Citat:
Och fine tuning.
Åhåå minsann. Fine tuning. Den är mer exakt då en Schuberts "Fin-Justering"?
Citat:
går till exakt likadant som grundträningen, och om du inte förstår hur back propagation fungerar så är det var du ska börja läsa om, det justerar varje nod i nätverket, spelar ingen roll om det är 20 noder eller 40 miljarder, algoritmen traverserar och beräknar ut den nya vikten som ska vara baserat på hur mycket utmatad förutsägelse skiljer sig från förväntad värde.
Ja, de kan öka sannolikheten för ett önskvärt resultat. Och den sannolikheten sprider sig i modellen.
Men det betyder inte att det önskvärda utfallet är garanterat eller tillräckligt sannolikt för att vara acceptabelt om det gäller potentiellt destruktiva resultat.
Citera
2023-11-23, 22:11
Medlem
Citat:
Nej.
Vad då nej? ChatGPT 175b är 175 miljarder vikter, inte biljoner.

Citat:
Ja, de kan öka sannolikheten för ett önskvärt resultat. Och den sannolikheten sprider sig i modellen.
Men det betyder inte att det önskvärda utfallet är garanterat eller tillräckligt sannolikt för att vara acceptabelt om det gäller potentiellt destruktiva resultat.

Du kommer garanterat få förväntat utfall om du tränar tillräckligt länge.
Citera
2023-11-23, 22:16
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Vad då nej? ChatGPT 175b är 175 miljarder vikter, inte biljoner.
Du påstod att jag översatte trillion (en) till biljon (sv) fel. Det gjorde jag inte.
Biljoner parametarar (trillion parameters på engelska) är sannolikt aktuellt i GPT-5.
Citat:
Du kommer garanterat få förväntat utfall om du tränar tillräckligt länge.
Vad baserar du det på?
Citera
2023-11-23, 22:22
Medlem
Citat:
Du påstod att jag översatte trillion (en) till biljon (sv) fel. Det gjorde jag inte.
Biljoner parametarar (trillion parameters på engelska) är sannolikt aktuellt i GPT-5.

Vad baserar du det på?

Nej det är inte det minsta sannolikt.

Baserar vad på?
Att det går över träna ett nätverk att ge exakt det förväntade resultatet är bland det första du lär dig i kurser om neurala nätverk.
Citera
2023-11-23, 22:26
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Och de som hävdar att "forskarna inte förstår" språkmodeller osv...

Andrej Karpathy släppte den här videon igår, Eftersom ni enbart tror på OpenAI folk så kanske det kan vara värt att lyssna på vad han säger här: https://www.youtube.com/watch?v=zjkBMFhNj_g&t=704s

"Now what's remarkable about these neural nets is, we actually understand in full detail- the architecture, we know exactly what mathematical operations happen at all the different stages of it.
The problem is that these 100 billion parameters are dispersed throughout the entire neural network and so basically billions of parameters are throughout neural net and we know how to adjust these parameters iteratively to make the network as a whole better at the next word prediction task.
We know how to optimize these parameters, we know how to adjust them over time to get a better next word prediction but we don't actually really know what these 100 billion parameters are doing.

We can measure that it's getting better at next word prediction but we don't know how these parameters collaborate to actually perform that"

Och detta är inte att förväxla med att man inte förstår algoritmen, utan det är precis som en graffiti målare inte vet exakt hur varje färgstänk hamnar när denne trycker på sprayburken.
Exakt vad jag har sagt hela tiden. All pågående träning av LLM's inklusive GPT och pågående utveckling som syftar till att skapa AGI är ett gigantiskt mjukvaruexperiment med helt oklart utfall som egentligen aldrig kan kartläggas fullständigt, utan vars utfall man lär sig om i efterhand genom att prova sig fram. Och där vi vet att när man provar sig fram har man bara skrapat på ytan pga storleken.

Det här innebär ju att precis vilka märkliga egenskaper och förmågor som helst inkl destruktiva egenskaper och inklusive en förmåga att vilseleda skulle kunna uppstå men aldrig upptäckas av oss.

Därför är detta farligt.

Du förstår det tekniska problemet nu men du vill inte förstå de potentiella konsekvenserna av det?
Citera
2023-11-23, 22:28
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Nej det är inte det minsta sannolikt.

Baserar vad på?
Att det går över träna ett nätverk att ge exakt det förväntade resultatet är bland det första du lär dig i kurser om neurala nätverk.
Du borde verkligen söka jobb på Open AI om du har löst The Alignment Problem, lycka till
Citera
2023-11-23, 22:31
Medlem
Citat:
Exakt vad jag har sagt hela tiden. All pågående träning av LLM's inklusive GPT och pågående utveckling som syftar till att skapa AGI är ett gigantiskt mjukvaruexperiment med helt oklart utfall som egentligen aldrig kan kartläggas fullständigt, utan vars utfall man lär sig om i efterhand genom att prova sig fram. Och där vi vet att när man provar sig fram har man bara skrapat på ytan pga storleken.

Det här innebär ju att precis vilka märkliga egenskaper och förmågor som helst inkl destruktiva egenskaper och inklusive en förmåga att vilseleda skulle kunna uppstå men aldrig upptäckas av oss.

Därför är detta farligt.

Du förstår det tekniska problemet nu men du vill inte förstå de potentiella konsekvenserna av det?

Det är exakt vad all forskning går ut på, i alla branscher och fallanger.

Självfallet går AI forskning ut på att ultimat försöka reproducera vad naturen en gång gjorde och den/de som gör det kommer gå till historien.

Att sitta här och kväka ur dig massa osanningar och spekulationer kommer vare sig göra till eller från på den forskningen.

Citat:
Du borde verkligen söka jobb på Open AI om du har löst The Alignment Problem, lycka till

Jag har inget intresse i OpenAI men tanke alla de synvinklar och idéer du har som du är övertygad om du är först och den enda som förstår kanske du skulle följa ditt egna förslag?
Senast redigerad av BeneathTheSurface 2023-11-23 kl. 22:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in