2023-11-23, 21:07
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Kan man få en lista på de här "människans främsta tänkare" som förutsäger AI kommer utrota människans existens?
Citera
2023-11-23, 21:07
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MandalayBay
Vi får verkligen hoppas det!
Måste hinna redigera min bok som släpps i vår, innan jag förintas😁
Tittar in här efter det. Om vi fortfarande finns då🙏

Ja, vi får hoppas på det! Lycka till med boken! 🙂
Citera
2023-11-23, 21:13
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ett medelstarkt AGI ligger typ på 75:te percillen av vad skolade Kognetiv anställda klarar. Det har, minst ett rudimärt medvetande som är mer omfattande än det som man inte helt kan utesluta att även dagens LLM har. Dvs. Det måste sträcka sig längre i tid och rum än en aktiv chat-tråd.
OK. Men att GPT-4 skrev 155 på ett verbalt IQ-test innebär inte "medelstarkt" AGI?
Och det bestämmer du som ordförande i nihilisternas riksförening för AI Armageddon?
Eller har du några mer trovärdiga källor?
Citat:
Modeller som är fin-justerade efter mänskliga normer och värderingar.
Behöver man inte godkänt i svenska för att komma in på det socialpsykopatiska programmet? Man särskriver inte finjustera. Men framför allt, kan du inte någon gång försöka beskriva denna finjustering. Hur går de tillväga, inte nödvändigtvis tekniskt (jag har ju förstått att du föraktar teknik och teknisk kompetens) men kanske snarare organisatoriskt när de är i färd med att "finjustera" tio trillioner parametrar i en LLM.

Det kanske bara behövs en styck Sam Altman som skriver i ett mail till styrelsen att en finjustering har ägt rum?
Citera
2023-11-23, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Om vi tappar kontrollen över AGI har vi kanske inget mer att "oroa" oss över efter det. Eftersom vi inte lever. Är det så du menar?
Nej, jag menar att vi oroar oss för en potentiell fara i framtiden, som möjligen skulle kunna hända i ett worst case scenario, men det är status quo som är den riktiga faran. Vi går mot fullständig förintelse. En AI, även en dålig AI, skulle t ex kunna hjälpa oss att stoppa klimatförändringarna.
Citera
2023-11-23, 21:14
Medlem
Citat:
Ja, vi får hoppas på det! Lycka till med boken! 🙂
Tack! Det är en klassisk deckare, så ingen tramsig sci-fi😅
Citera
2023-11-23, 21:17
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reservkonto1234
Nej, jag menar att vi oroar oss för en potentiell fara i framtiden, som möjligen skulle kunna hända i ett worst case scenario, men det är status quo som är den riktiga faran. Vi går mot fullständig förintelse. En AI, även en dålig AI, skulle t ex kunna hjälpa oss att stoppa klimatförändringarna.
En extremt dålig AGI/ASI skulle kunna förinta allt liv och alla spår av klimat på jorden.

Arten människa överlever säkert +5 grader globalt. Det blir problem förstås och många skulle lida och dö.
Men det är ett mycket litet besvär - jämfört med att hela planeten förintas.
Citera
2023-11-23, 21:22
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Varken Open AI eller någon annan kan "finjustera" tiotals trillioner parametrar i GPT-x.

Skyddad laboratoriemiljö. Där ser man. Du börjar ge vika nu?
GPTs & LLaMas körs inte i laboratoriemiljö. Källkoden är open source.
Du behöver bara många AI-chip för att exekvera eländet.
Och då får du en "social AI"?

Jag ska försöka lära mig att lita på dig, om du bara kan ge mig en pinkie-swear

Jag har aldrig påstått att någon människa utifrån skall fin-justera alla, förmodligen då, hundratals biljoner parametrar, eller kanske biljarder, (svenska systemet för höga tal).Ett socialt AI med öppna parametrar justerar dem, själv, till sunda värderingar, om vi lyckas med att övertyga modellen om att det är sunt och bra, även för den själv.

Sedan tar du upp AI som kan konstrueras, tränas och användas i onda syften. Men då ligger inte problemet i AI, i sig, utan det gäller onda människor.

Du behöver inte lita på mig. Du behöver bara inte bryta mitt finger! 😉
Citera
2023-11-23, 21:22
Medlem
Citat:
En extremt dålig AGI/ASI skulle kunna förinta allt liv och alla spår av klimat på jorden.

Arten människa överlever säkert +5 grader globalt. Det blir problem förstås och många skulle lida och dö.
Men det är ett mycket litet besvär - jämfört med att hela planeten förintas.
Jo, men det finns ingen som helst anledning att tro att hela planeten förintas. Det finns däremot mycket starka skäl att tro att de hinder som alltid reses mot riktiga lösningar på allvarliga problem kan leda till total förintelse.
Citera
2023-11-23, 21:30
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
OK. Men att GPT-4 skrev 155 på ett verbalt IQ-test innebär inte "medelstarkt" AGI?
Och det bestämmer du som ordförande i nihilisternas riksförening för AI Armageddon?
Eller har du några mer trovärdiga källor?

Jag går lite efter deepmind forskarnas typologi, blandat med mina egna definitioner.

Citat:
Behöver man inte godkänt i svenska för att komma in på det socialpsykopatiska programmet? Man särskriver inte finjustera.

Wov "förlåt, alla mina argument faller för att jag särskrev "finjustera! "

Citat:
Men framför allt, kan du inte någon gång försöka beskriva denna finjustering. Hur går de tillväga, inte nödvändigtvis tekniskt (jag har ju förstått att du föraktar teknik och teknisk kompetens) men kanske snarare organisatoriskt när de är i färd med att "finjustera" tio trillioner parametrar i en LLM.

Det kanske bara behövs en styck Sam Altman som skriver i ett mail till styrelsen att en finjustering har ägt rum?

Se mitt tidigare inlägg till dig.
Senast redigerad av Ola Schubert 2023-11-23 kl. 21:33.
Citera
2023-11-23, 21:32
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MandalayBay
Tack! Det är en klassisk deckare, så ingen tramsig sci-fi😅

Skönt, jag blev lite orolig över att du var en berömd datavetare eller fysiker! 🙂
Citera
2023-11-23, 21:33
Medlem
Citat:
Ja, beteendevetenskap är inte lika "exakt" som matematik eller fysik, och? Det hindrar inte att bereendevetarna kan ha rätt och att vi har stor nytta utav dem, (förutom av vissa radikallfeministiska forskare som sysslar mer med ideologi än vetenskap, vilket de, för övrigt, brukar kunna erkänna själva, då de ser all vetenskap som "ideologiskt färgad")

Sedan får du titta på mitt senaste svar till "Cyborg2030" där jag räknar upp sociala saker även hos dagens LLM.

Även om det skulle finnas något man kan ha nytta utav inom beteendevetenskapen så menar jag ändå att om en diffus, ideologiskt färgad vetenskap som mer liknar en pseudovetenskap och som saknar kapacitet att göra förutsägelser med ens hyfsad precision är det bästa och enda vi har så har vi i princip ingen försvarslinje alls.

Jag är inte ens övertygad om att det finns ens den minsta nytta med beteendevetenskap när det kommer till utvecklingen av AI, eftersom att AI är en entitet som inte är mänsklig för fem öre. Varför ens anta att en AI skulle ha något som ens liknar mänskliga beteenden och reaktioner på stimuli?

AI är en helt annan "livsform" (om det ens kvalificerar sig som liv) än människor, och att då anta att vi har något gemensamt och liknande beteenden kan jag inte se någon som helst anledning att göra.

Jag har större tilltro till att myrmekologi som vetenskap ska kunna förklara mänskliga beteenden än att beteendevetenskap som studerar människor ska kunna förklara AI - det vill säga nästintill obefintligt. Med myror har vi i alla fall något gemensamt i ett mycket avlägset släktskap i en gemensam anfader och att vi styrs av biologiska processer. En AI saknar detta och är fundamentalt något helt annat. Något som vi inte ens har en aning om vad det egentligen är.

Citat:
LOL, det existerar beteendevetenskap som passar perfekt för att få intelligent social AI på vår sida

...

Jag skulle dock säga att det är mänsklighetens enda realistiska försvarslinje!
Senast redigerad av Reiwa 2023-11-23 kl. 21:35.
Citera
2023-11-23, 21:36
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Jag har större tilltro till att myrmekologi som vetenskap ska kunna förklara mänskliga beteenden än att beteendevetenskap som studerar människor ska kunna förklara AI - det vill säga nästintill obefintligt. Med myror har vi i alla fall något gemensamt i ett mycket avlägset släktskap i en gemensam anfader och att vi styrs av biologiska processer. En AI saknar detta och är fundamentalt något helt annat. Något som vi inte ens har en aning om vad det egentligen är.

Nej vi vet exakt vad AI är, det är en algoritm som vi förstår till 100%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in