2023-11-23, 16:03
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diploid
Wow. Nej, du är fullständigt ute och cyklar. Det finns ingenting som "tvingar" en människa att äta mat, oavsett hur hungrig man är. Ja, de flesta faller så klart för frestelsen men du har ju alltid ett VAL att inte äta maten. Det förekommer bland annat inom indiska religioner där man avsiktligt väljer att svälta ihjäl.

Suck.
Nej, det finns inget som tvingar någon att äta, det var därför jag inte skrev det heller. Återigen, du bör nog träna lite på det där med att läsa, det går inte så bra för dig just nu.

Det finns inget som tvingar några andra djur att äta heller, men dom flesta vill överleva, människor såväl som andra djur. Finns det gott om mat så väljer både människor och djur att äta det dom själva föredrar, finns det inte gott om mat så väljer alla förutom några få enstaka fanatiker att äta det som finns.
Citera
2023-11-23, 16:08
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Skaparen är den enklaste förklaringen. Slumpen helt osannolik och bara dumt.
Livet på jorden har naturligtvis en outsinlig evig källa, likaså är energin inte blind utan i en planerande superintelligens händer.
Eländiga materialist, så du menar att du ska bli bakterier och maskar när du dragit din sista suck. Nice!*

Rom 1:18-22:
Guds vrede uppenbaras från himlen över all ogudaktighet och orättfärdighet hos människor som i orättfärdighet undertrycker sanningen. Det man kan veta om Gud är uppenbart bland dem, Gud har ju uppenbarat det för dem. Ända från världens skapelse ses och uppfattas hans osynliga egenskaper, hans eviga makt och gudomliga natur genom de verk som han har skapat. Därför är de utan ursäkt. Fastän de kände till Gud, prisade de honom inte som Gud eller tackade honom, utan förblindades av sina falska föreställningar, så att mörkret sänkte sig över deras oförståndiga hjärtan. De påstod att de var visa, men de blev dårar.

*Not.

Du kan tydligen fortfarande inte ge goda argument för din ståndpunkt att Gud skulle vara en bättre lösning enligt Ockhams rakkniv än att universum alltid har funnits i en form eller annan, utan du skriver bara meningslösa plattityder.

Och du läser lika dåligt som vanligt. Jag har inte påstått något alls om att slump skulle vara sannolikt. Men det är väl så när man lever i en fantasivärld att fantasin tar överhanden.
Citera
2023-11-23, 16:18
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Nej. Du använder ett religiöst språk.
Om du bara kunde begripa att man inte måste göra det så skulle livet på detta stället bli bra mycket enklare. Speciellt för dig eftersom du slipper skriva inlägg efter inlägg där ingen begriper vad du menar.

Om du inte begriper vad jag menar kanske det är där skon klämmer.
Jag vet vad jag menar. Att sedan förklara det för dig är såklart en utmaning.

När du pratar om sånt som moral så använder du ett språk som inte pekar på fysiska objekt utan en annan slags objekt av en högre ordning som upprätthålls genom sociala interaktioner.

Du är evolutionärt hardwired att inte fatta detta, så det är lugnt.

Citat:
Men du väljer att hylla Iran istället för Sverige i denna tråd som handlar om moral. Jag tycker det pekar på en klar brist på moral hos dig.

Nu ljuger du om mig. Det där var riktigt lågt alltså.
Citera
2023-11-23, 17:01
Medlem
diploids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Nej, det finns inget som tvingar någon att äta, det var därför jag inte skrev det heller. Återigen, du bör nog träna lite på det där med att läsa, det går inte så bra för dig just nu.

Det finns inget som tvingar några andra djur att äta heller, men dom flesta vill överleva, människor såväl som andra djur. Finns det gott om mat så väljer både människor och djur att äta det dom själva föredrar, finns det inte gott om mat så väljer alla förutom några få enstaka fanatiker att äta det som finns.
Jag misstänker att du möjligtvis börjat tröttna och istället börjat trolla. Hur kan du fortfarande inte förstå min poäng?

Det finns INGET djur som visar exempel på att avstå från mat frivilligt i de situationer jag beskrivit. Människan däremot har ALLTID ett val att avstå från att äta. Om man sedan gör det eller inte är egentligen ej relevant; det anmärkningsvärda är potentialen till denna typ av moraliska beslut.

Förstår du?
Citera
2023-11-23, 17:40
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Du kan tydligen fortfarande inte ge goda argument för din ståndpunkt att Gud skulle vara en bättre lösning enligt Ockhams rakkniv än att universum alltid har funnits i en form eller annan, utan du skriver bara meningslösa plattityder.

Och du läser lika dåligt som vanligt. Jag har inte påstått något alls om att slump skulle vara sannolikt. Men det är väl så när man lever i en fantasivärld att fantasin tar överhanden.
Antingen slumpen eller Gud.
Det är naturligtvis enklast, när man tittar på skapelsen, att se den som spår av Skaparen: en första orsak, planerare, verkställare och upprätthållare.
Ser man ett hus är det enklaste svaret på frågan om någon byggde det jakande.
Annat är krystade mystifikationer och blind tro illa stöttad av fåniga hjälphypoteser.
Därför är du utan ursäkt och en självklok dåre, avslöjad sådan av Bibeln.
Senast redigerad av Calovius 2023-11-23 kl. 17:48.
Citera
2023-11-23, 19:42
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Det är naturligtvis enklast, när man tittar på skapelsen, att se den som spår av Skaparen: en första orsak, planerare, verkställare och upprätthållare.
Annat är krystade mystifikationer och blind tro illa stöttad av fåniga hjälphypoteser.

Ett hus är inte naturligt, så det är helt klart att det är skapat, ja.
Ett fullkomligt idiotiskt exempel.
Citera
2023-11-23, 20:41
Medlem
Citat:
Varför ska jag göra läxan åt dig? Och jag förklarade ju för dig varför dina källor ej är relevanta i sammanhanget. Jag försöker beskriva hur mänsklig moral skiljer sig från instinkter hos djur, något som är alldeles uppenbart för den som inte är låst i en alternativ värld.

Om du uppriktigt hade varit intresserad av att argumentera frågan och utmana dina övertygelser, hade du i alla fall gjort ett försök att bemöta min respons, vilket du inte gör.

Jag ger dig en till chans och repeterar och förtydligar mitt tidigare inlägg. Var vänlig och dela med dig av en studie där det påvisats att djur medvetet och uppenbart väljer att inte handla efter dess instinkter. Till exempel ett utsvultet lejon på savannen som råkar över ett byte men avstår av "moraliska" skäl som inte har någon uppenbar praktisk övrig fördel. Eftersom det är du som påstår att en motsvarighet till mänsklig moral påträffas hos djur, ligger bevisbördan på dig.

Jaha ja! Det var ju snällt av dig då att "du ger mig en chans till"....hmmm?

Om man använder orden "är alldeles uppenbart" i en debatt så betyder det vanligtvis att man inte har ett skit att backa upp sitt påstående med! Just saying!

Att du "försöker beskriva hur mänsklig moral skiljer sig från instinkter hos djur" framgår. Men bara för att det låter bra inne i ditt huvud, så betyder det ju inte att din definition skulle vara relevant på något sätt? Har du ens någon expertis inom området? Eller ska vi bara nöja oss med dina personliga spekulationer alltså?

Så din beskrivning av hur mänsklig moral skiljer sig från instinkter hos djur för din argumentation är alltså helt irrelevant i samanhanget tills att du kan styrka det på annat sätt än med "jag tycker det"!

Om du däremot gjort dinhemläxa, så hade du ju till exempel själv kunnat ha läst studien Primates and Philosophers : How Morality Evolvedby Waal, F. B. M. de (Frans B. M.) och de experiment som visade sig en schimpans kan föredra att dela matbelöningar med en annan schimpans snarare än att behålla allt för sig själv. Att detta beteende dessutom var beroende av att schimpansen visste att den andra schimpansen faktiskt skulle få belöningen och att det visar på en förmåga till just det moraliska belsutfattande som du nu tjatar om eftersom schimpansen specifikt väljer ett mindre instinktivt själviskt alternativ till förmån för ett mer altruistiskt. Var det inte så du skrev? ​

Eller kanske hade du läst om studien med råttor av Inbal Ben-Ami Bartal och Peggy Mason vid University of Chicago, där man fann att råttor som fick välja mellan två behållare – en innehållande choklad och den andra en fångad råtta som verkade vara i nöd – först försökte hjälpa den lidande råttan innan de gick efter chokladen. Ett beteende som antyder att råttan prioriterar välbefinnandet hos en annan råtta över en omedelbar instinktiv belöning, vilket var precis vad du efterfrågade. Inget lejon, men en råtta kanske duger.

https://neurosciencenews.com/rats-empathy-research-neuroscience-neuroethics/
https://www.newscientist.com/article/dn21256-rats-free-each-other-from-traps-then-share-chocolate/

Så, låt oss summera läget lite. Du har, utöver att det bara är din 'åsikt', inte presenterat några som helst bevis för din definition omkring hur mänsklig moral skiljer sig från djurinstinkter. Du har inte heller presenterat några andra faktabaserade stöd för något annat som du påstår.

Jag har, precis som du bad om, utöver alla de andra empiriska bevis som ligger till grund för mina påståenden och som jag redan redovisat, nu även gett dig direkta och verifierade fakta som var exakt det du klagade över att du saknade.

Du poängterar även att bevisbördan ligger hos mig. Det skulle stämma om det vore så att jag direkt påstod något, men nu har jag inte det, utan bara förklarat vad forskningen på området visar. Men hur du än väljer att tolka det, så ligger bevisbördan på dig nu efter detta inlägg.
Citera
2023-11-23, 21:23
Medlem
Citat:

Så då tror du att spagetti kommer från spegettiträdet eller?

Vad är skillnaden mellan en planka och en trädgren?

Anledningen till att det är ganska lätt att se att en hus är byggt av någon "skapare" är ju för att antalet Myresjöhus som förekomer spontant i naturen är noll. Träd, djur och människor har vi dock väldigt många oberverade förekomster av att de kan uppstå av sig själva i naturen. Faktum är att det finns ingen som helt oserverad förekomst av någon "tillverkat" liv över huvud taget.

Så att du kan veta att en planka i skogen är skapat av någon, och inte bara en gren, har ju bara att göra med att du kan jämföra den tillverkade plankan med en gren.

Samma gäller universum. Men med den fundamentala skillanden att vi inte har något att jämföra med.
Hur menar du att ett unversum som inte skapats av någon ser ut. Mer exakt. Vilket unversum jämför du med?
Citera
2023-11-23, 21:33
Medlem
Citat:

Det finns för övrigt ingen vetenskaplig teori som skulle säga eller peka på att universums uppkomst skulle vara en slump? Wft? Vad får du allt jävla nonsens ifrån?
Citera
2023-11-24, 04:02
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Jag får intrycket att du inte alls är intresserad av de härledningar som finns, och baserat på dina inlägg så lär det knappast spela någon roll vilka argument jag anför eftersom du, till synes, redan är låst av dina övertygelser. Dessutom är väl detta egentligen inte rätt tråd att diskutera bevis för Guds existens. Nåja, i all korthet:
1) Universums skapelse kan endast förklaras som ett resultat av Guds handlande.
2) Själva begreppet, alltså definitionen, av "Gud", kräver dess existens. Kallas för ontologiska gudsbeviset, googla för detaljerad beskrivning.

1) I bibeln är det såmen inte om dufrågar en fysiker med kunskap om big bang.
2) Att jag kan göra en definition av gud bevisar inte Guds existens. Även om du ger fantastiskt fina definitioner av Krishna så bevisar det inte Krishnas existens. Det bevisar bara att du har en kreativ verbal fantasi.
Citera
2023-11-24, 08:07
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Ett hus är inte naturligt, så det är helt klart att det är skapat, ja.
Ett fullkomligt idiotiskt exempel.
Ett hus är ovedersägligen uppbyggt.
Universum är ovedersägligen uppbyggt.
Citera
2023-11-24, 08:09
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
...
Anledningen till att det är ganska lätt att se att en hus är byggt av någon "skapare" är ju för att antalet Myresjöhus som förekomer spontant i naturen är noll. ...
Universum är ovedersägligen uppbyggt, och det mer komplicerat än ett hus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in