Citat:
Ursprungligen postat av
diploid
Varför ska jag göra läxan åt dig? Och jag förklarade ju för dig varför dina källor ej är relevanta i sammanhanget. Jag försöker beskriva hur mänsklig moral skiljer sig från instinkter hos djur, något som är alldeles uppenbart för den som inte är låst i en alternativ värld.
Om du uppriktigt hade varit intresserad av att argumentera frågan och utmana dina övertygelser, hade du i alla fall gjort ett försök att bemöta min respons, vilket du inte gör.
Jag ger dig en till chans och repeterar och förtydligar mitt tidigare inlägg. Var vänlig och dela med dig av en studie där det påvisats att djur medvetet och uppenbart väljer att inte handla efter dess instinkter. Till exempel ett utsvultet lejon på savannen som råkar över ett byte men avstår av "moraliska" skäl som inte har någon uppenbar praktisk övrig fördel. Eftersom det är du som påstår att en motsvarighet till mänsklig moral påträffas hos djur, ligger bevisbördan på dig.
Jaha ja! Det var ju snällt av dig då att "du ger mig en chans till"....hmmm?
Om man använder orden
"är alldeles uppenbart" i en debatt så betyder det vanligtvis att man inte har ett skit att backa upp sitt påstående med! Just saying!
Att du "försöker beskriva hur mänsklig moral skiljer sig från instinkter hos djur" framgår. Men bara för att det låter bra inne i ditt huvud, så betyder det ju inte att din definition skulle vara relevant på något sätt? Har du ens någon expertis inom området? Eller ska vi bara nöja oss med dina personliga spekulationer alltså?
Så din beskrivning av hur mänsklig moral skiljer sig från instinkter hos djur för din argumentation är alltså helt irrelevant i samanhanget tills att du kan styrka det på annat sätt än med "jag tycker det"!
Om du däremot gjort
dinhemläxa, så hade du ju till exempel själv kunnat ha läst studien Primates and Philosophers : How Morality Evolvedby Waal, F. B. M. de (Frans B. M.) och de experiment som visade sig en schimpans kan föredra att dela matbelöningar med en annan schimpans snarare än att behålla allt för sig själv. Att detta beteende dessutom var beroende av att schimpansen visste att den andra schimpansen faktiskt skulle få belöningen och att det visar på en förmåga till just det moraliska belsutfattande som du nu tjatar om
eftersom schimpansen specifikt väljer ett mindre instinktivt själviskt alternativ till förmån för ett mer altruistiskt. Var det inte så du skrev?
Eller kanske hade du läst om studien med råttor av Inbal Ben-Ami Bartal och Peggy Mason vid University of Chicago, där man fann att råttor som fick välja mellan två behållare – en innehållande choklad och den andra en fångad råtta som verkade vara i nöd – först försökte hjälpa den lidande råttan innan de gick efter chokladen. Ett beteende som antyder att råttan prioriterar välbefinnandet hos en annan råtta över en omedelbar instinktiv belöning, vilket var precis vad du efterfrågade. Inget lejon, men en råtta kanske duger.
https://neurosciencenews.com/rats-empathy-research-neuroscience-neuroethics/
https://www.newscientist.com/article/dn21256-rats-free-each-other-from-traps-then-share-chocolate/
Så, låt oss summera läget lite. Du har, utöver att det bara är din 'åsikt', inte presenterat några som helst bevis för din definition omkring hur mänsklig moral skiljer sig från djurinstinkter. Du har inte heller presenterat några andra faktabaserade stöd för något annat som du påstår.
Jag har, precis som du bad om, utöver alla de andra empiriska bevis som ligger till grund för mina påståenden och som jag redan redovisat, nu även gett dig direkta och verifierade fakta som var exakt det du klagade över att du saknade.
Du poängterar även att bevisbördan ligger hos mig. Det skulle stämma om det vore så att jag direkt påstod något, men nu har jag inte det, utan bara förklarat vad forskningen på området visar. Men hur du än väljer att tolka det, så ligger bevisbördan på dig nu efter detta inlägg.