2023-11-23, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reservkonto1234
Ja, exakt. Så varför inte bara göra det istället för att skapa oro bland befolkningen? Utveckla AI i lugn och ro. Lämna när/om den blir farlig.
Det är ju det enda vi "doomers" vill. Mycket tyder på att den tiden är exakt nu. Eller nyss.
Citera
2023-11-23, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Absolut, jag förstår att du "tog det blå pillret". Jag tog det röda och klarar av viss existentiell osäkerhet. 22 procent ligger ju emellan 10 och 50 procent, så jag är inte förvånad. Men jag måste ge er doomer credit för er syn på extremt snabb AI-utveckling, där verkar ni få rätt, dock ej om risken för utrotning av mänskligheten.
Vi får verkligen hoppas det!
Måste hinna redigera min bok som släpps i vår, innan jag förintas😁
Tittar in här efter det. Om vi fortfarande finns då🙏
Citera
2023-11-23, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MandalayBay
Det är ju det enda vi "doomers" vill. Mycket tyder på att den tiden är exakt nu. Eller nyss.
Vilka är 'doomers'?
Citera
2023-11-23, 20:45
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Men jag hoppas att man sedan gör en ytterst noggrant finjustering och utvärdering av modellen, i skyddad laboratoriemiljö och att arbetet med den är en tvärvetenskaplig ansats.
Varken Open AI eller någon annan kan "finjustera" tiotals trillioner parametrar i GPT-x.

Skyddad laboratoriemiljö. Där ser man. Du börjar ge vika nu?
GPTs & LLaMas körs inte i laboratoriemiljö. Källkoden är open source.
Du behöver bara många AI-chip för att exekvera eländet.
Och då får du en "social AI"?

Jag ska försöka lära mig att lita på dig, om du bara kan ge mig en pinkie-swear
Citera
2023-11-23, 20:46
Medlem
Citat:
Vilka är 'doomers'?
Dom som fruktar att AGI kommer att utrota mänskligheten
Citera
2023-11-23, 20:49
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ja, exakt. Så varför inte bara göra det istället för att skapa oro bland befolkningen? Utveckla AI i lugn och ro. Lämna när/om den blir farlig.
Det största problemet just nu är att folk inte är oroliga.

https://9to5mac.com/2023/11/23/openai-board-mystery-may-be-solved/
OpenAI board was concerned a new Q* breakthrough could threaten humanity
Citera
2023-11-23, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Det största problemet just nu är att folk inte är oroliga.

https://9to5mac.com/2023/11/23/openai-board-mystery-may-be-solved/
OpenAI board was concerned a new Q* breakthrough could threaten humanity
Folk är oroliga, men för fel saker.
Citera
2023-11-23, 20:52
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Vad är, och hur kom du fram till defintionen av "socialt-AGI"? Du nämner ofta denna typ av önskvärd AI, då borde du vara lite insatt, eller kanske har du överhört någon faktoid angående metodik eller teknik för att nå dit? Eftersom du med eftertryck utesluter eller i alla fall bortser från annan slags AI. T.ex. buggig AI, dåligt "finjusterad" AI, av Nordkorea, Putin, Iran, eller psykopatiska nihilister, utvecklad AI. Jag är fortfarande inte intresserad av vad du vill ska hända. Jag är bara intresserad av vad som skulle kunna hända och hur vi efter den ärliga analysen undviker riktigt jävligt dåliga utfall.

Och - hur kom du fram till definitionen "medelstark AGI".
Fick du detta från kebabkiosken? Mild, stark, eller mellanstark sås?

Ett medelstarkt AGI ligger typ på 75:te percillen av vad skolade Kognetiv anställda klarar. Det har, minst ett rudimärt medvetande som är mer omfattande än det som man inte helt kan utesluta att även dagens LLM har. Dvs. Det måste sträcka sig längre i tid och rum än en aktiv chat-tråd.

Socialt AI har vi redan idag, dvs LLM :

Modeller som är matade med information ifrån internet under sin grundträning.

Modeller som är fin-justerade efter mänskliga normer och värderingar.

Modeller som interagerar med massor av människor.

Modeller som arbetar med mänskligt språk ifrån grinden och som har en djupare förståelse för språk än enbart grammatik.

Modeller som förstår mänsklig kontext i sin meningsrymd.

Modeller som kan generalisera likt vi kan.

Modeller som bedömmer vad användaren vill, snarare än ger "korrekt svar" alla gånger. Precis som vi människor.

Osv.....

Jag kommer inte att upprepa allt detta för dig. Gör din autism och panikångest att du glömmer bort det, så är det ditt problem!
Senast redigerad av Ola Schubert 2023-11-23 kl. 20:54.
Citera
2023-11-23, 20:56
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Men....

Du fattar väl varför detta används?

Absolut, du är chockad!
Citera
2023-11-23, 20:59
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Vilka är 'doomers'?
"Doomer" är generation Z's öknamn på alla som nämner att AGI kan vara en existentiell risk.

Troligen en variation av ordet "boomer" som ibland (helt felaktigt) används mot män från ca 40 år ("generation X"), t.ex. Eliezer Yudkowsky, som nog anses vara alla "doomers" "sektledare".

Troligen myntat av någon autistiska tekniknörd som finner ett stort elitistiskt nöje i att utbrista: "Kreti och Pleti sa likadant när bilen ersatte hästen - eller när datorn ersatte skrivmaskinen - alltså är det ingen fara med AGI. OK Boomer, talk to the hand".
Citera
2023-11-23, 21:01
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Folk är oroliga, men för fel saker.
Om vi tappar kontrollen över AGI har vi kanske inget mer att "oroa" oss över efter det. Eftersom vi inte lever. Är det så du menar?
Citera
2023-11-23, 21:05
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Du höll med om "fördomen" att beteendevetenskapen inte kan göra träffsäkra förutsägelser tidigare i tråden. Så du är lika mycket en beteendevetenskap-fob som jag är.

Du har fortfarande inte heller motiverat varför du anser att en "vetenskap" som studerar mänskliga beteenden ens går att applicera på en entitet som inte är mänsklig. Det är ungefär lika rimligt som att applicera myrmekologi (studier av myror) på människor - något som gjordes tidigt i myrmekologins historia med föga imponerande resultat.

Ja, beteendevetenskap är inte lika "exakt" som matematik eller fysik, och? Det hindrar inte att bereendevetarna kan ha rätt och att vi har stor nytta utav dem, (förutom av vissa radikallfeministiska forskare som sysslar mer med ideologi än vetenskap, vilket de, för övrigt, brukar kunna erkänna själva, då de ser all vetenskap som "ideologiskt färgad")

Sedan får du titta på mitt senaste svar till "Cyborg2030" där jag räknar upp sociala saker även hos dagens LLM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in