Citat:
Ursprungligen postat av
Cyborg2030
Vad är, och hur kom du fram till defintionen av "socialt-AGI"? Du nämner ofta denna typ av önskvärd AI, då borde du vara lite insatt, eller kanske har du överhört någon faktoid angående metodik eller teknik för att nå dit? Eftersom du med eftertryck utesluter eller i alla fall bortser från annan slags AI. T.ex. buggig AI, dåligt "finjusterad" AI, av Nordkorea, Putin, Iran, eller psykopatiska nihilister, utvecklad AI. Jag är fortfarande inte intresserad av vad du vill ska hända. Jag är bara intresserad av vad som skulle kunna hända och hur vi efter den ärliga analysen undviker riktigt jävligt dåliga utfall.
Och - hur kom du fram till definitionen "medelstark AGI".
Fick du detta från kebabkiosken? Mild, stark, eller mellanstark sås?
Ett medelstarkt AGI ligger typ på 75:te percillen av vad skolade Kognetiv anställda klarar. Det har, minst ett rudimärt medvetande som är mer omfattande än det som man inte helt kan utesluta att även dagens LLM har. Dvs. Det måste sträcka sig längre i tid och rum än en aktiv chat-tråd.
Socialt AI har vi redan idag, dvs LLM :
Modeller som är matade med information ifrån internet under sin grundträning.
Modeller som är fin-justerade efter mänskliga normer och värderingar.
Modeller som interagerar med massor av människor.
Modeller som arbetar med mänskligt språk ifrån grinden och som har en djupare förståelse för språk än enbart grammatik.
Modeller som förstår mänsklig kontext i sin meningsrymd.
Modeller som kan generalisera likt vi kan.
Modeller som bedömmer vad användaren vill, snarare än ger "korrekt svar" alla gånger. Precis som vi människor.
Osv.....
Jag kommer inte att upprepa allt detta för dig. Gör din autism och panikångest att du glömmer bort det, så är det ditt problem!