2023-11-23, 20:14
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Jag har inte sagt att jag har en lösning. Att ingen har en lösning och att påpeka det naiva och irrationella som du gör när du nedvärderar riskerna genom att hänvisa till beteendevetenskap var liksom hela poängen.

Nej, jag ser riskerna med artificiella sociala entiteter. Och jag ser att ett tvärvetenskapligt samarbete mellan datavetare och beteendevetare skulle kunna minska dem, förhoppningsvis drastiskt. Att sedan du har fördomar gentemot beteendevetare är ditt lilla problem. Jag kan lova att du några gånger använt begrepp som "grupptryck", "inne-- ute-grupp" , "sociala normer" osv. Vad du inte vet är att dessa, numera vardagliga begrepp, en gång i tiden skapats i något sociologiskt seminarierum. Så varför använder folk dessa begrepp, jo för att de stämmer överens med vad folk ser/upplever i sin vardag. Därför är de användbara!

Men sådant tänker inte datavetare på, utom möjligtvis det psykologiska samlingsbegreppet "autism".
Citera
2023-11-23, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Det bara snurrar i huvudet av all skit som skrivs här.

Ni som tror att jorden går under p.g.a AI, kan ni svara på följande.

Varför förutsätts det hela tiden att AI, eller AGI, eller ASI skall "installeras" i en jävla mördarrobot med tillgång till alla världens kärnvapenkoder och avfyrningsknappar?

Man får väl rimligen anta att en mer avancerad AI, dvs. en AGI/ASI tillåts att få fritt spelrum i inte bara en "sandbox" utan helt avskärmad från någon fysisk möjlig flyktväg!

En AGI/ASI är ju i grund och botten bara en "digital hjärna" och skall inte behöva en fysisk kropp. Så låt då koden köra fritt på ett visst avskärmat ställe. Den kan inte plötsligt "transportera ut sig" därifrån hur smart den än är, om den bara är vettigt avskärmad!

Samtidigt kan en AGI/ASI inte bara rymma på en liten jävla USB-sticka eftersom den ju lär behöva mer kod än vad en sådan kan bära. Det är inte bara en liten .exe fil på 30kB.
Naturligtvis skulle en AGI/ASI kunna skapa ett virus som sprids via en USB, men sådant skall naturligtvis omöjliggöras att det kan läcka ut.

Den enda faran jag ser är den dumma människan, som snarare förgör sig själv. AGI/ASI KAN bli jävligt farlig om den får fria händer och en fysisk kropp/flera-/många fysiska kroppar. Då pratar vi mer terminator-scenarier här även om just terminator-scenariet är något överdriven. Men då är det återigen människan, dum som den är, som har låtit det ske. Precis som människan låter massa annan idioti ske som tar död på oss.

Det krigas överallt i världen och miljontals människor dör, det är svält och all annan möjlig skit. Människan behöver ingen AI överhuvudtaget för att förgöra sig själv, det gör människan utmärkt på egen hand ändå!
Om du ska hänvisa till högteknologiska installationer som du läst i 'illustrerad vetenskap' eller din mobil (och det ska du verkligen inte) kan du väl åtminstone göra ett ÄRLIGT försök att representera det du läst på ett korrekt sätt. Vi som sitter här på forumet har tillräckliga problem utan att du ska förvärra vår vardag med fabulösa inlägg.
Citera
2023-11-23, 20:17
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Men, just därför bör det tvärvetenskapliga arbetet börja när vi nått ett svagt socialt-AGI och uppdateringen av/träning av modeller/nya modeller bör saktas in till typ faktor 1 av 10. Men vi kommer ändå att nå ett medvetet Medelstarkt socialt-AI inom ett eller några år. När vi gjort det så är det dags för en, minst, två-årig träningsaus av nya modeller Och paus av uppdateringar av medelstark AGI. Sedan måste vi förhanda med den/de existenser a. För väntar vi med det till ASI så blir vi helt bortkolade. Allt detta har jag tagit upp tidigare, det vet du!
Vad är, och hur kom du fram till defintionen av "socialt-AGI"? Du nämner ofta denna typ av önskvärd AI, då borde du vara lite insatt, eller kanske har du överhört någon faktoid angående metodik eller teknik för att nå dit? Eftersom du med eftertryck utesluter eller i alla fall bortser från annan slags AI. T.ex. buggig AI, dåligt "finjusterad" AI, av Nordkorea, Putin, Iran, eller psykopatiska nihilister, utvecklad AI. Jag är fortfarande inte intresserad av vad du vill ska hända. Jag är bara intresserad av vad som skulle kunna hända och hur vi efter den ärliga analysen undviker riktigt jävligt dåliga utfall.

Och - hur kom du fram till definitionen "medelstark AGI".
Fick du detta från kebabkiosken? Mild, stark, eller mellanstark sås?
Citera
2023-11-23, 20:21
Medlem
Citat:
Nej, jag ser riskerna med artificiella sociala entiteter. Och jag ser att ett tvärvetenskapligt samarbete mellan datavetare och beteendevetare skulle kunna minska dem, förhoppningsvis drastiskt. Att sedan du har fördomar gentemot beteendevetare är ditt lilla problem. Jag kan lova att du några gånger använt begrepp som "grupptryck", "inne-- ute-grupp" , "sociala normer" osv. Vad du inte vet är att dessa, numera vardagliga begrepp, en gång i tiden skapats i något sociologiskt seminarierum. Så varför använder folk dessa begrepp, jo för att de stämmer överens med vad folk ser/upplever i sin vardag. Därför är de användbara!

Men sådant tänker inte datavetare på, utom möjligtvis det psykologiska samlingsbegreppet "autism".
Men....

Du fattar väl varför detta används?
Citera
2023-11-23, 20:21
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reservkonto1234
Inget är säkert. Men kolonisering av galaxen osv är så långsökt att jag inte kan oroa mig. Och som sagt, det betyder inte att AI är ofarligt. I händerna på illasinnade människor kan den göra stor skada. Men så är det med allt. En dålig AI är bättre än ingen alls.
Jag har tidigare i de här trådarna dragit parallellen till en vithaj. Han är inte intelligent eller välutbildad.

Inte alls så påläst på fransk poesi som Chat GPT är.

Men ändå ganska farlig, eller tycker du inte det?
Citera
2023-11-23, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Jag har tidigare i de här trådarna dragit parallellen till en vithaj. Han är inte intelligent eller välutbildad.

Inte alls så påläst på fransk poesi som Chat GPT är.

Men ändå ganska farlig, eller tycker du inte det?
Är det detta du anser vara värt all uppståndelse? Att en vithaj kan vara farlig trots att den är ointelligent och obildad? Ja, det kan den, men vi måste inte simma runt den. Vi kan välja att gå ur vattnet där den simmar. Då blir den faktiskt helt ofarlig för oss.
Citera
2023-11-23, 20:25
Medlem
Citat:

Du höll med om "fördomen" att beteendevetenskapen inte kan göra träffsäkra förutsägelser tidigare i tråden. Så du är lika mycket en beteendevetenskap-fob som jag är.

Du har fortfarande inte heller motiverat varför du anser att en "vetenskap" som studerar mänskliga beteenden ens går att applicera på en entitet som inte är mänsklig. Det är ungefär lika rimligt som att applicera myrmekologi (studier av myror) på människor - något som gjordes tidigt i myrmekologins historia med föga imponerande resultat.
Citera
2023-11-23, 20:27
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Nej, jag konstaterar bara att vi inte vet. Kanske bryr den sig, kanske inte, det beror på hur vi bygger den och om vi förstår konsekvenserna av det vi stoppar in i den.

Men det lär vara omöjligt att skapa ett ASI som inte är ett gigantiskt ANN. Och för att föda ett sådan lär vi inte bara få mata det med all information som människan någonsin skapat eller dokumenterat. Dessutom måste en sådan modell matas med massor av artificiella tokens, som skapas av andra AI. (Det har visat sig att sådana tokens kan vara av hög kvalitet och innebär ingen degenerering).

Så det var alltså grundträningen. Men jag hoppas att man sedan gör en ytterst noggrant finjustering och utvärdering av modellen, i skyddad laboratoriemiljö och att arbetet med den är en tvärvetenskaplig ansats.
Citera
2023-11-23, 20:29
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reservkonto1234
Är det detta du anser vara värt all uppståndelse? Att en vithaj kan vara farlig trots att den är ointelligent och obildad? Ja, det kan den, men vi måste inte simma runt den. Vi kan välja att gå ur vattnet där den simmar. Då blir den faktiskt helt ofarlig för oss.
Precis, nu är du nästan med.
Vi kan välja att gå ur vattnet innan vithajen/AGI är för nära.
Citera
2023-11-23, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Precis, nu är du nästan med.
Vi kan välja att gå ur vattnet innan vithajen/AGI är för nära.
Ja, exakt. Så varför inte bara göra det istället för att skapa oro bland befolkningen? Utveckla AI i lugn och ro. Lämna när/om den blir farlig.
Citera
2023-11-23, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Det bara snurrar i huvudet av all skit som skrivs här.

Ni som tror att jorden går under p.g.a AI, kan ni svara på följande.

Varför förutsätts det hela tiden att AI, eller AGI, eller ASI skall "installeras" i en jävla mördarrobot med tillgång till alla världens kärnvapenkoder och avfyrningsknappar?

Man får väl rimligen anta att en mer avancerad AI, dvs. en AGI/ASI tillåts att få fritt spelrum i inte bara en "sandbox" utan helt avskärmad från någon fysisk möjlig flyktväg!

En AGI/ASI är ju i grund och botten bara en "digital hjärna" och skall inte behöva en fysisk kropp. Så låt då koden köra fritt på ett visst avskärmat ställe. Den kan inte plötsligt "transportera ut sig" därifrån hur smart den än är, om den bara är vettigt avskärmad!

Samtidigt kan en AGI/ASI inte bara rymma på en liten jävla USB-sticka eftersom den ju lär behöva mer kod än vad en sådan kan bära. Det är inte bara en liten .exe fil på 30kB.
Naturligtvis skulle en AGI/ASI kunna skapa ett virus som sprids via en USB, men sådant skall naturligtvis omöjliggöras att det kan läcka ut.

Den enda faran jag ser är den dumma människan, som snarare förgör sig själv. AGI/ASI KAN bli jävligt farlig om den får fria händer och en fysisk kropp/flera-/många fysiska kroppar. Då pratar vi mer terminator-scenarier här även om just terminator-scenariet är något överdriven. Men då är det återigen människan, dum som den är, som har låtit det ske. Precis som människan låter massa annan idioti ske som tar död på oss.

Det krigas överallt i världen och miljontals människor dör, det är svält och all annan möjlig skit. Människan behöver ingen AI överhuvudtaget för att förgöra sig själv, det gör människan utmärkt på egen hand ändå!
Det är väldigt få här i västvärlden som "förgör sig själva"...

Och för att besvara din första fråga: Nej det är nästan ingen som tror på ett "terminator-scenario" Det finns fler sätt att utrota människor på för en hyperintelligent AGI. Den behöver knappast anta materiell form för att lyckas med den uppgiften.
Citera
2023-11-23, 20:35
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MandalayBay
Haha... Ja vi "doomers" har väl ofta liknande resonemang som ofta tar avstamp i vad flera av världens främsta tänkare och innovatörer i ämnet anser vara rimligt.

Om du vill ha en exakt siffra på hur jag bedömer risken för utrotning av mänskligheten de närmsta 5 åren så säger jag 22%.

Du kanske kan föreställa dig att man blir hyfsat störd av din typ av blåögd naivitet när man är en sådan dysterkvist som mig?😂

Absolut, jag förstår att du "tog det blå pillret". Jag tog det röda och klarar av viss existentiell osäkerhet. 22 procent ligger ju emellan 10 och 50 procent, så jag är inte förvånad. Men jag måste ge er doomer credit för er syn på extremt snabb AI-utveckling, där verkar ni få rätt, dock ej om risken för utrotning av mänskligheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in