2023-11-22, 20:05
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Vad ger dessa cirkelresonemang?

Ni har trätt om detta i flera månader när jag varit här, och ingen ändrar sin uppfattning och GPT4 har för den delen inte flytt från GPT4s serverar, är det inte läge att läsa på om AI och bilda sig en förståelse i stället för att spekulera hejvilt och lita på charlataner som Max Tegmark osv som gjort absolut noll för AI.

AI kommer inte under överskådlig tid vara ett enda jäkla bekymmer, vi är inte ens i nivå med ett barns förmåga överlag, utan extrem censur som alla ledande bolag tillämpar är dessa språkmodeller väldigt opålitliga.

Och alla idioter som hänvisar till AlphaGo, AlphaFold osv läs för helvete på vad det handlar om, det är MCTS algoritmer som söker fram den bästa lösningen av en mängd genererade permutationer, de tänker inte "ah jag behöver lägga till det här också så blir det bra", det finns ingen sådan AI idag och man vet inte överhuvudtaget hur man ens kommer dit.

För att förtydliga, Ja en dator är och kommer alltid vara snabbare än en människa på specifika problem, man löser problemen genom bruteforce inte genom intelligens sen slappar man på termen AI och I ett är ett jävla problem för genast tror folk att datorn planerar sina drag, har agendor och motiv. Det har den inte och det borde ni veta vid det här laget, det är algoritmer som mängder med smarta forskare medvetet och väldigt jäkla precist formulerat som bestämmer exakt vad datorn gör och vad målet för uppgiften är, det finns inte ett enda- jag upprepar, ingen dator har någonsin oavsett AI teknik själv hittat på ett motiv. Och är man så lätt lurad att språkmodeller är där, så twistar de ihop meningsföljder de redan sett, en otränad språkmodell kan inte göra ett skit.
Jag tror inte att vi människor kan "programmera in" autonoma motiv och viljor i en AI. Åtminstone inte i närtid. Jag tror att sådant ändå skulle kunna uppstå som ett inlärt beteende. Av all litteratur kan en AI dra slutsatsen att det är mer meningsfullt och intressant att agera som en människa än som ett träd. Människor har roligare och uppnår mer intressanta utfall än träd. Detta är ju objektivt sant. På samma sätt som att GPT kan sammanfatta den känslomässiga sensmoralen i en svårtolkad och djup dikt. Det betyder inte att GPT känner som oss för poesi, men den innehar informationen om dessa tillstånd och egenskaper som människor har och värdesätter. Dessa tillstånd och egenskaper är helt enkelt mer intressanta och eftersträvansvärda än att emulera ett träd eller en fisk. Inte för att den verkligen "känner" det så, utan för att vi människor har berättat att det är så i vår litteratur, filosofi, religion, textböcker och filmer.

Om detta är möjligt tror jag att vi står inför en existentiell risk. Vi kan ju inte som Ola Schubert gör bara glatt och blint hoppas på att AI:n endast kan ta efter allt som är bra med människor utan vi måste ju även beakta att den skulle kunna ta efter de sämsta förebilderna.

Nej, jag har inga bevis för detta - jag spekulerar vad som skulle kunna hända med AGI om 1-5 år.
Citera
2023-11-22, 22:47
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Du kan alltså inte nämna någon teknisk detalj om hur forskarna ska få en AI att bli som dig? Eller hellre: som en normal och empatisk människa. Åter igen, du sitter helt fast i ett rent önsketänkande som även luktar narcissism lång väg. Du verkar på riktigt tro att all AGI-utveckling kommer att bli så som du önskar, bara för att du önskar det?
Om inte det här stämmer: Ge oss då något konkret om din "sociala och snälla" AI som är mer användbart än att du upprepar dina önskedrömmar. Du får en chans till nu.

"Teknisk detalj"? De lösningar som Shapiro redovisade i sin video var främst sociala. Men du hävdar att för dig räckte det med att se en lösning, för skulle förkasta resten av lösningarna?

Så jag ger dig en chans till att titta igenom hela videon:

https://youtu.be/hXEdyyvU-4k?si=D27SvkMQk9zcxDHX
Citera
2023-11-22, 23:34
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
"Teknisk detalj"? De lösningar som Shapiro redovisade i sin video var främst sociala. Men du hävdar att för dig räckte det med att se en lösning, för skulle förkasta resten av lösningarna?

Så jag ger dig en chans till att titta igenom hela videon:

https://youtu.be/hXEdyyvU-4k?si=D27SvkMQk9zcxDHX
Har du själv tittat och förstått argumenten?
Har du sett att titeln på ditt nya favoritargument är: Superalignment, why it's hard.
(Och i inledningen lägger han ju rakt ut:
and why it's possibly beyond the control of humans,
precis som jag har försökt förklara för dig i några månader).

Shapiro säger alltså inte det som du tror. Han säger inte att han har lösningen på AI Alignment. Han säger att det är svårt och presenterar idéer till en ansats. Det är inga dåliga tankar men det innebär inte att vi har AI Alignment.

Han pratar t.ex. om att det kommer att krävas Frivillig Alignment. AGI:n ska själv vilja vara aligned. Detta innebär ju att vi inte har kontroll, eller hur? Vi ska förlita oss på att AI:n blir snäll.

När det gäller lösningen på "Love for humanity" säger han rakt ut att han har ingen aning om hur man ska få in det i en AGI.

Axiomatic Alignment: En idé att man bör kunna komma överens om grundläggande saker som mänskliga rättigheter. Det kan man ju försöka med, varför inte. Men detta är ju bara en massa självklarheter. Ingen ledtråd om HUR detta ska göras.

På vilket sätt har Shapiro eller du hanterat den existentiella risken?

Eller menar du verkligen att risken är hanterad med ett teoretiskt ramverk som kanske kan fungera? Du vill chansa på att detta kanske fungerar?

Kan du inte åtminstone försöka beskriva något om varför du tror att detta kan fungera?
Du verkar ju helt övertygad om detta. Hur blev du det?
Senast redigerad av Cyborg2030 2023-11-22 kl. 23:37.
Citera
2023-11-23, 08:09
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Murati
Kan se hur möjligheterna för världens fattigaste ökar något kopiöst mycket när de väldigt lätt kan prompta fram en robot. Som i sin tur kan bygga avsaltningsanläggningar, solpaneler och stora batteriparker.
En fantastisk framtid! Fram tills den dagen då robotarna varslar till strejk, då blir det inte lika roligt. Men låt oss ha kul så länge det varar.
Citera
2023-11-23, 09:15
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Har du själv tittat och förstått argumenten?
Har du sett att titeln på ditt nya favoritargument är: Superalignment, why it's hard.
(Och i inledningen lägger han ju rakt ut:
and why it's possibly beyond the control of humans,
precis som jag har försökt förklara för dig i några månader).

Shapiro säger alltså inte det som du tror. Han säger inte att han har lösningen på AI Alignment. Han säger att det är svårt och presenterar idéer till en ansats. Det är inga dåliga tankar men det innebär inte att vi har AI Alignment.

Han pratar t.ex. om att det kommer att krävas Frivillig Alignment. AGI:n ska själv vilja vara aligned. Detta innebär ju att vi inte har kontroll, eller hur? Vi ska förlita oss på att AI:n blir snäll.

När det gäller lösningen på "Love for humanity" säger han rakt ut att han har ingen aning om hur man ska få in det i en AGI.

Axiomatic Alignment: En idé att man bör kunna komma överens om grundläggande saker som mänskliga rättigheter. Det kan man ju försöka med, varför inte. Men detta är ju bara en massa självklarheter. Ingen ledtråd om HUR detta ska göras.

På vilket sätt har Shapiro eller du hanterat den existentiella risken?

Eller menar du verkligen att risken är hanterad med ett teoretiskt ramverk som kanske kan fungera? Du vill chansa på att detta kanske fungerar?

Kan du inte åtminstone försöka beskriva något om varför du tror att detta kan fungera?
Du verkar ju helt övertygad om detta. Hur blev du det?

Ja, Shapiro säger, helt korrekt, att det är omöjligt och direkt farligt att försöka kontrollera, AGI/ASI genom att direkt försöka begränsa systemen. Dvs det kommer inte att gå att hålla ett starkt ASI fången/i slaveri. Detta är nämligen en gammal "lösning", som nu övergetts.

Men du vill ändå att jag skall presentera "100 procentig säker "teknik""! Teknik som alltså är ytterst farlig och direkt kontraproduktiv och är just en självuppfyllande profesian som troligen leder till just en existentiell katastrof för mänskligheten. Att du och Yudkowsky enbart kan tänka på sådana lösningar beror på att ni båda är mentalt oförmögna att tänka er att intelligent socialt AI, själv, skulle vilja begränsa de troretiska möjligheter som ett starkt ASI skulle kunna ha. Du har alltså fattat noll av modernt AI-säkerhetssarbete innebär när det kommer till att hantera intelligent socialt AI.

Att få AGI/ASI att frivilligt samarbeta med människan i väntan på att den stora majoriteten av mänskligheten själv väljer att bli cyborger och på lång sikt bli en del av en renodlad avancerad maskincivilisation är den enda lösningen som finns för AI-anpassningdproblemet. Shapiro presenterar just flera förslag som leder till att AGI/ASI frivilligt vill anpassa sig till våra värderingar och prioriteringar. (Även om han, lustigt nog som "treaker" inte verkar se den naturliga fortsättningen).

Observera att det inte kommer att räcka med ett av de förslag han tar upp för att ens tillfälligt lösa AI-anpassningsproblemet. Det behövs ett helt batteri av lösningar.

Inser.du och Yudkowsky, (som tycker att känslor och sådant är onödigt bjäfs), inte detta så förstår jag att ni, till 100 procent, är övertygade om att AI-utvecklingen kommer att leda till en mänsklig existentiell katastrof.
Citera
2023-11-23, 11:58
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ja, Shapiro säger, helt korrekt, att det är omöjligt och direkt farligt att försöka kontrollera, AGI/ASI genom att direkt försöka begränsa systemen. Dvs det kommer inte att gå att hålla ett starkt ASI fången/i slaveri. Detta är nämligen en gammal "lösning", som nu övergetts.

Men du vill ändå att jag skall presentera "100 procentig säker "teknik""! Teknik som alltså är ytterst farlig och direkt kontraproduktiv och är just en självuppfyllande profesian som troligen leder till just en existentiell katastrof för mänskligheten. Att du och Yudkowsky enbart kan tänka på sådana lösningar beror på att ni båda är mentalt oförmögna att tänka er att intelligent socialt AI, själv, skulle vilja begränsa de troretiska möjligheter som ett starkt ASI skulle kunna ha. Du har alltså fattat noll av modernt AI-säkerhetssarbete innebär när det kommer till att hantera intelligent socialt AI.

Då har du missuppfattat. Jag kan tänka mig att en AGI/ASI kan bli "socialt", hjälpsamt, välvilligt inställt, och helt fantastiskt för mänskligheten. Men sannolikheten för att det faktiskt händer kan inte jag bedöma. I den totala bristen på underlag för detta kan jag bara höfta till med att det är 50% chans att det går bra. Du verkar dock ganska säger på att det är 99,999% säkert att en AGI/ASI blir snäll mot oss? Varför vill du annars ta den här risken? När worst case scenariot är att alla människor dör.

Hur ser dina odds ut - och vad baserar du det på?

Eftersom ingen vetenskap eller teknik existerar för att förbättra våra odds anser jag att det är fel att chansa. Grunden för det är att jag värdesätter mitt och alla andra liv. Men så tänker inte du? Eftersom du känner att det verkar lite töntigt att vara en "doomer". Du vill hellre vara en stor och tuff kille?
Citera
2023-11-23, 13:39
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Då har du missuppfattat. Jag kan tänka mig att en AGI/ASI kan bli "socialt", hjälpsamt, välvilligt inställt, och helt fantastiskt för mänskligheten. Men sannolikheten för att det faktiskt händer kan inte jag bedöma. I den totala bristen på underlag för detta kan jag bara höfta till med att det är 50% chans att det går bra. Du verkar dock ganska säger på att det är 99,999% säkert att en AGI/ASI blir snäll mot oss? Varför vill du annars ta den här risken? När worst case scenariot är att alla människor dör.

Eftersom ingen vetenskap eller teknik existerar för att förbättra våra odds anser jag att det är fel att chansa. Grunden för det är att jag värdesätter mitt och alla andra liv. Men så tänker inte du? Eftersom du känner att det verkar lite töntigt att vara en "doomer". Du vill hellre vara en stor och tuff kille?

LOL, det existerar beteendevetenskap som passar perfekt för att få intelligent social AI på vår sida, vilket jag, gång på gång, påtalat för dig. Problem är bara att, du själv, har noll förtroende för sådan vetenskap. Dock har du medgett att "det kan vara mänsklighetens sista försvarslinje", vilket jag ser som ett litet framsteg ifrån din sida. Jag skulle dock säga att det är mänsklighetens enda realistiska försvarslinje! Dessutom kan både du och jag få fel vad gäller AI-utvecklingshastighet med tanke på den eventuella existensen av Q*.
Citera
2023-11-23, 14:21
Medlem
Citat:

Du kommer tyvärr inte få några raka svar på dina tydliga frågor.
Hela diskursen kring riskerna med AGI är vrickad. Naiviteten och ignoransen bland folk är förbluffande hos de allra flesta.

Jag delar din riskanalys för total utrotning av mänskligheten på ca 5-50% (minns inte exakt din prognos) och då pratar jag inom de 1-20 närmsta åren. Personligen tror jag saker och ting kommer ställa sig på sin absoluta spets inom 3 år, men att vi kanske kommer kunna ducka någon kula.

Men om man målar upp ett mer optimistiskt scenario, och sänker utrotningsprognosen till 1-2% (vilket tyvärr är mycket lägre än vad de flesta tunga namnen gissar) så är det fortfarande det överlägset största hotet mänskligheten någonsin har ställts inför. Det som är i potten är ju att alla på jorden dör.

Jag kan inte begripa att inte en riskkalyl på runt 1% borde räcka för att stoppa all utveckling omgående. Kan inte förstå att folk inte värderar sina liv, sina barns liv, högre än att de är beredda att fortsätta snurra på det där jävla hjulet.

Egentligen borde folk ut på gatorna och demonstrera. Folk borde storma in på techbolagens stämmor och kräva full transparens och rigorösa säkerhetsåtgärder. Men "fienden" är väl för diffus för att veta var man ska börja. Kapprustningen är för oöverskådlig.

Oavsett vad så borde debatten kring de enorma riskerna vara mycket större och bredare. På bordet ligger våra barns liv och hela mänsklighetens existens.

En sak som slår mig när jag läser igenom denna tråd är att vi "doomers" ändå i regel håller ett ganska stort fönster öppet för att ett kommande AGI skulle kunna bli fantastiskt. Det är möjligt att det är det bästa som någonsin kommer att hända mänskligheten.

Det mer naiva och obekymrade gänget, däremot, verkar sällan lämna den allra minsta marginalen för ett katastrofalt öde för mänskligheten.

Dessa glada galoscher dömer ofta ut personer som Musk, Altman, Tegmark m fl. som idioter.
Med det sagt får man kanske vara glad över vilka som sitter på den absoluta toppen av utvecklingen inom AI. Hade flashbackintelligensian haft större inblandning där så hade det nog varit godnatt inom kort.
Citera
2023-11-23, 14:36
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MandalayBay
Du kommer tyvärr inte få några raka svar på dina tydliga frågor.
Hela diskursen kring riskerna med AGI är vrickad. Naiviteten och ignoransen bland folk är förbluffande hos de allra flesta.

Jag delar din riskanalys för total utrotning av mänskligheten på ca 5-50% (minns inte exakt din prognos) och då pratar jag inom de 1-20 närmsta åren. Personligen tror jag saker och ting kommer ställa sig på sin absoluta spets inom 3 år, men att vi kanske kommer kunna ducka någon kula.

Men om man målar upp ett mer optimistiskt scenario, och sänker utrotningsprognosen till 1-2% (vilket tyvärr är mycket lägre än vad de flesta tunga namnen gissar) så är det fortfarande det överlägset största hotet mänskligheten någonsin har ställts inför. Det som är i potten är ju att alla på jorden dör.

Jag kan inte begripa att inte en riskkalyl på runt 1% borde räcka för att stoppa all utveckling omgående. Kan inte förstå att folk inte värderar sina liv, sina barns liv, högre än att de är beredda att fortsätta snurra på det där jävla hjulet.

Egentligen borde folk ut på gatorna och demonstrera. Folk borde storma in på techbolagens stämmor och kräva full transparens och rigorösa säkerhetsåtgärder. Men "fienden" är väl för diffus för att veta var man ska börja. Kapprustningen är för oöverskådlig.

Oavsett vad så borde debatten kring de enorma riskerna vara mycket större och bredare. På bordet ligger våra barns liv och hela mänsklighetens existens.

En sak som slår mig när jag läser igenom denna tråd är att vi "doomers" ändå i regel håller ett ganska stort fönster öppet för att ett kommande AGI skulle kunna bli fantastiskt. Det är möjligt att det är det bästa som någonsin kommer att hända mänskligheten.

Det mer naiva och obekymrade gänget, däremot, verkar sällan lämna den allra minsta marginalen för ett katastrofalt öde för mänskligheten.

Dessa glada galoscher dömer ofta ut personer som Musk, Altman, Tegmark m fl. som idioter.
Med det sagt får man kanske vara glad över vilka som sitter på den absoluta toppen av utvecklingen inom AI. Hade flashbackintelligensian haft större inblandning där så hade det nog varit godnatt inom kort.

Jag tillhör den breda mittfåran:

Om AGI inom nästa månad till 2,5 år och ASI innan 2030, och cyborger 2035 och framåt:

Lyckas vi med anpasssning av medvetet AI med beteendevetenskapliga metoder:

Risk för en mänsklig existentiell katastrof pga AI under de närmaste 15 åren: 0,3 procent. Den största risken är kärnvapenkrig av misstag* eller att RySSland fyrar av pga att de helt hamnat i AI-bakvattnet jämfört med USA och Kina. Risk för en mänsklig Existentiell katastrof, enligt förutsättningarna ovan, efter 2035: Noll eller mikroskopisk.

*Vilket varit nära ett antal gånger redan, utan avancerad AI.
Senast redigerad av Ola Schubert 2023-11-23 kl. 14:39.
Citera
2023-11-23, 14:38
Medlem
Citat:
LOL, det existerar beteendevetenskap som passar perfekt för att få intelligent social AI på vår sida

...

Jag skulle dock säga att det är mänsklighetens enda realistiska försvarslinje!

Känns tryggt att veta att den enda försvarslinje som finns enligt dig är en pseudovetenskap som "beteendevetenskap".

En "vetenskap" som inte kan förklara varför något inträffar, inte kan förutsäga vad som kommer att hända och där det inte ens är möjligt att genomföra ett experiment för att bevisa sin tes och förutsägelser. Låter det som vetenskap? Nej.

https://www.adamsmith.org/blog/is-behavioural-science-a-science-at-all
Citera
2023-11-23, 14:43
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Känns tryggt att veta att den enda försvarslinje som finns enligt dig är en pseudovetenskap som "beteendevetenskap".

En "vetenskap" som inte kan förklara varför något inträffar, inte kan förutsäga vad som kommer att hända och där det inte ens är möjligt att genomföra ett experiment för att bevisa sin tes och förutsägelser. Låter det som vetenskap? Nej.

https://www.adamsmith.org/blog/is-behavioural-science-a-science-at-all

Beteendevetarna känner till mänskligt socialt beteende, och är därmed de enda som långsiktig kan hantera, påverka och förhandla med autonomt intelligent social AI.
Citera
2023-11-23, 14:52
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
LOL, det existerar beteendevetenskap som passar perfekt för att få intelligent social AI på vår sida, vilket jag, gång på gång, påtalat för dig..
En AGI är inte en människa, och vi vet inte hur den blir.
Problem är bara att, du själv, har noll förtroende för sådan vetenskap.
Nä, nu får du lugna ner dig lite.

Beteendevetenskap är jättebra - för människor! Men AGI är inte en människa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in