Citat:
Ursprungligen postat av
Cyborg2030
Det tror jag inte på. Och ingen källa har du heller så klart. Hur går det med din ärlighet?
Spelar ingen roll. Han är en av okvallificerad alarmist som drar, sina risk-siffror ur arslet och är för övrigt historia nu.
Citat:
Jag delar uppfattningen om p(doom) 5-50%.
Visa mig någon som har gjort betydande bidrag till AI Alignment? Du försökte med Shapiro men det gick ju inte så bra för dig. Han hade inget.
Du tittade på
ett av de förslag han redovisade i klippet och bortser ifrån alla andra förslag som har mänsklig/social/socialpsykologisk/psykologisk grund. LLM är en social entitet och snart kanske även en social existens. Antropic har för övrigt hård-kodat FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna i sin modell, kanske som en universell "Custom Instructions", vad vet jag. I alla fall kanske en liten pusselbit.
Citat:
Dessutom är det ju i ärlighetens namn inte sannolikt att någon VD löser AI alignment. De jobbar mer övergripande och strategiskt. Och då anser åtminstone jag att en förhöjd riskmedvetenhet är ett steg i rätt riktning. Han vill förhoppningsvis omprioritera från "GPT-Appstore" med lustiga Plugins till IT- och AI-säkerhet.
Jag har ingen aning om vad den alarmisten, som är historia nu, planerade. Men helt klart är att, det inte hjälpt AI-säkerhetsarbetet om 90 procent av OpenAI:s personal gått över till Microsoft.
Citat:
Det låter som perfekta tekniska förutsättningar för att också ha förmågan ge oärliga svar. Men du verkar inte inneha den moraliska kompassen som säger dig att det kan vara något dåligt? Är du säker på att du är "socialpsykolog" och inte "sociopat"?
Visst, det innebär faror men också möjligheter, som du inte ser eftersom du är autistisk och fattar inte vitsen med vare, sig tillit, social interaktion eller känslor.