2023-11-22, 08:05
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag litar inte på honom för att han fått sin p (doom) till 50% ifrån den så kallade enkät som skickades ut till AI-, forskare och som hade 13 procents svarsfrekvens.
Det tror jag inte på. Och ingen källa har du heller så klart. Hur går det med din ärlighet?
Citat:
Skall jag vara helt ärlig gällande Shear så ligger doomer s uppskattning på 10-50%. Men då är jag också lika ärlig då jag, med rätta, kan peka på att han har noll kvalifikationer vad gäller AI-Aligment och även vad gäller praktisk tillämpning AI i allmänhet.
Jag delar uppfattningen om p(doom) 5-50%.
Visa mig någon som har gjort betydande bidrag till AI Alignment? Du försökte med Shapiro men det gick ju inte så bra för dig. Han hade inget.

Dessutom är det ju i ärlighetens namn inte sannolikt att någon VD löser AI alignment. De jobbar mer övergripande och strategiskt. Och då anser åtminstone jag att en förhöjd riskmedvetenhet är ett steg i rätt riktning. Han vill förhoppningsvis omprioritera från "GPT-Appstore" med lustiga Plugins till IT- och AI-säkerhet.
Citat:
Wolfram kommit fram till att LLM inte svarar med utgångspunkt ifrån fakta utan efter hur modellerna bedömmer vilket svar användaren förväntar sig skall komma. "suprise suprise" då LLM är sociala entiteter/existenser!
Det låter som perfekta tekniska förutsättningar för att också ha förmågan ge oärliga svar. Men du verkar inte inneha den moraliska kompassen som säger dig att det kan vara något dåligt? Är du säker på att du är "socialpsykolog" och inte "sociopat"?
Citera
2023-11-22, 08:39
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skipchip
Ja det kan man undra. Vilka är dessa världsledande AI-forskare? Enda jag kan ge cred är Geoffrey Hinton (psykolog), men samtidigt har vi Yann Lecun på andra sidan. De allra flesta (alla) jag mött som forskar inom detta menar att hela existensiell debatten är helt sci-fi. Och ja, jämförelsen med Trygg-Hansas statistik databas är inte helt fel. Om vi ska uppnå AGI behövs något helt annat (medvetande), annars är det bara statistik och vi är väldigt långt från att äns definera vad exakt det är för något. Jag kan medge att AI är ett kraftfullt verktyg, som kan vara farligt i fel händer, men att den skulle göra autonoma beslut utan någon definierar en målfunktion är fullkomligt nonsens.
Om det enda som återstår är att "definiera en målfunktion" borde vi vara mycket nära AGI nu. Och nej, det är inte säkert att medvetande av mänsklig typ krävs. Och även om vi tror att det krävs har vi ingen säker metod för att hitta det eller utesluta det i en LLM. Förnekare som dig kan i all framtid hävda "nej den är inte medveten" (samtidigt som du jagas av autonoma drönare) eftersom vi inte har vetenskapen för att bevisa en artificiell medvetenhet.
Citera
2023-11-22, 09:30
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Lägligt nog har frågan ställts och en stor mängd framstående forskare har svarat i denna tweet.

https://twitter.com/davidchalmers42/status/1727023254144188914
Citera
2023-11-22, 09:40
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Lägligt nog har frågan ställts och en stor mängd framstående forskare har svarat i denna tweet.

https://twitter.com/davidchalmers42/status/1727023254144188914
Frågan är felställd och bygger på en halmgubbe. Alla förstår ju att uppskalning av LLM inte är den enda pågående aktiviteten inom AI-världen.
Citera
2023-11-22, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Frågan är felställd och bygger på en halmgubbe. Alla förstår ju att uppskalning av LLM inte är den enda pågående aktiviteten inom AI-världen.

Det står ingenstans om något specifik AI arkitektur eller system, det står "who endorses the AGI scaling hypothesis: roughly, that scaling current systems and methods will lead to human-level AGI?"
Citera
2023-11-22, 11:13
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Det står ingenstans om något specifik AI arkitektur eller system, det står "who endorses the AGI scaling hypothesis: roughly, that scaling current systems and methods will lead to human-level AGI?"
Ska vi börja med ordmärkeri nu? De mest framgångsrika "current systems and methods" är ju LLM och främst GPT-4. Inte långt bakom finns andra företag med snarlika lösningar t.ex. Metas LLaMa. Med flera. Eller förnekar du detta nu eftersom "du vill ha rätt mot någon på Flashback"? Det är ju detta man syftar på, så klart.

Jag tror på ungefär följande: LLM är den största och viktigaste pusselbiten. Men AGI-utveckling kommer inte att vara begränsad till dagens LLM. Det finns även en uppsjö av smalare AI som används i bl.a. forskning. Man kommer att rikta smalare AI och LLM:s till att utveckla nästa generation som kan vara en kombination av det som finns i dag men även nya uppfinningar som kan komma från AI eller från människor. Eller menar du att AI-branschen har kommit till vägs ände just nu?
Citera
2023-11-22, 11:35
Medlem
Citat:
Ska vi börja med ordmärkeri nu? De mest framgångsrika "current systems and methods" är ju LLM och främst GPT-4. Inte långt bakom finns andra företag med snarlika lösningar t.ex. Metas LLaMa. Med flera. Eller förnekar du detta nu eftersom "du vill ha rätt mot någon på Flashback"? Det är ju detta man syftar på, så klart.

Jag tror på ungefär följande: LLM är den största och viktigaste pusselbiten. Men AGI-utveckling kommer inte att vara begränsad till dagens LLM. Det finns även en uppsjö av smalare AI som används i bl.a. forskning. Man kommer att rikta smalare AI och LLM:s till att utveckla nästa generation som kan vara en kombination av det som finns i dag men även nya uppfinningar som kan komma från AI eller från människor. Eller menar du att AI-branschen har kommit till vägs ände just nu?

Frågan rör alla idag kända AI system och tekniker.
Citera
2023-11-22, 15:44
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Det tror jag inte på. Och ingen källa har du heller så klart. Hur går det med din ärlighet?

Spelar ingen roll. Han är en av okvallificerad alarmist som drar, sina risk-siffror ur arslet och är för övrigt historia nu.

Citat:
Jag delar uppfattningen om p(doom) 5-50%.
Visa mig någon som har gjort betydande bidrag till AI Alignment? Du försökte med Shapiro men det gick ju inte så bra för dig. Han hade inget.

Du tittade på ett av de förslag han redovisade i klippet och bortser ifrån alla andra förslag som har mänsklig/social/socialpsykologisk/psykologisk grund. LLM är en social entitet och snart kanske även en social existens. Antropic har för övrigt hård-kodat FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna i sin modell, kanske som en universell "Custom Instructions", vad vet jag. I alla fall kanske en liten pusselbit.

Citat:
Dessutom är det ju i ärlighetens namn inte sannolikt att någon VD löser AI alignment. De jobbar mer övergripande och strategiskt. Och då anser åtminstone jag att en förhöjd riskmedvetenhet är ett steg i rätt riktning. Han vill förhoppningsvis omprioritera från "GPT-Appstore" med lustiga Plugins till IT- och AI-säkerhet.

Jag har ingen aning om vad den alarmisten, som är historia nu, planerade. Men helt klart är att, det inte hjälpt AI-säkerhetsarbetet om 90 procent av OpenAI:s personal gått över till Microsoft.

Citat:
Det låter som perfekta tekniska förutsättningar för att också ha förmågan ge oärliga svar. Men du verkar inte inneha den moraliska kompassen som säger dig att det kan vara något dåligt? Är du säker på att du är "socialpsykolog" och inte "sociopat"?

Visst, det innebär faror men också möjligheter, som du inte ser eftersom du är autistisk och fattar inte vitsen med vare, sig tillit, social interaktion eller känslor.
Citera
2023-11-22, 15:57
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Du tittade på ett av de förslag han redovisade i klippet och bortser ifrån alla andra förslag .
Jag tog det första som han rubricerade som lösningen. Eftersom det absolut inte var en lösning fick det räcka där.
Citat:
som har mänsklig/social/socialpsykologisk/psykologisk grund. LLM är en social entitet och snart kanske även en social existens.
Vad bygger du detta på?
Citat:
Antropic har för övrigt hård-kodat FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna i sin modell, kanske som en universell "Custom Instructions", vad vet jag. I alla fall kanske en liten pusselbit.
Det är väl en bra idé, men hur kan detta ge någon garanti på att deras AI kommer att följa deklarationen? Du är helt fast i ditt önsketänkande. Det börjar bli löjligt nu.
Citat:
Visst, det innebär faror men också möjligheter, som du inte ser eftersom du är autistisk och fattar inte vitsen med vare, sig tillit, social interaktion eller känslor.
Fler personangrepp som inte biter på mig den här gången heller
Jag kan bara passa på och påminna dig om att en kommande AGI inte är en människa. Därför kan du inte förutsätta att den har "tillit, social interaktion eller känslor" som en normal, väluppfostrad människa. Eller om den är elak, feg, och oärlig som dig.
Citera
2023-11-22, 16:27
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Jag tog det första som han rubricerade som lösningen. Eftersom det absolut inte var en lösning fick det räcka där.

Jaaaa, vad bjaaa: Du tittade, alltså på det första förslaget och lät bli att titta på resten, vad "vetenskapligt"

Citat:
Vad bygger du detta på?

Att LLM är en solklar, social entitet av flera orsaker. Därför följer också modellen socialpsykologiska mekanismer. Dessutom pekar min personliga, erfarenheter av modellen på detta.

Citat:
Det är väl en bra idé, men hur kan detta ge någon garanti på att deras AI kommer att följa deklarationen? Du är helt fast i ditt önsketänkande. Det börjar bli löjligt nu.

Har jag påstått att detta skulle vara en universal-lösning. Det är du som är löjlig.

Citat:
Fler personangrepp som inte biter på mig den här gången heller
Jag kan bara passa på och påminna dig om att en kommande AGI inte är en människa. Därför kan du inte förutsätta att den har "tillit, social interaktion eller känslor" som en normal, väluppfostrad människa. Eller om den är elak, feg, och oärlig som dig.

Absolut, det är ingen människa utan ett artificiellt neuralt nätverk som är en social entitet. Men det där med socialt förstår alla sig på som inte lider av autism. Därför en miljon gånger hellre ett socialt LLM än ett hjärndött dataprogram som ni autister, (gäller många alarmister men också många "förnekare", dock inte alla i dessa läger. Vare sig t. ex. Tegmark eller Le Cunn är autister), tror ni kan detalj- kontrollera eller bli utplånade utav socialt AI.
Senast redigerad av Ola Schubert 2023-11-22 kl. 16:57.
Citera
2023-11-22, 17:45
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Jaaaa, vad bjaaa: Du tittade, alltså på det första förslaget och lät bli att titta på resten, vad "vetenskapligt"

Att LLM är en solklar, social entitet av flera orsaker. Därför följer också modellen socialpsykologiska mekanismer. Dessutom pekar min personliga, erfarenheter av modellen på detta.

Har jag påstått att detta skulle vara en universal-lösning. Det är du som är löjlig.

Absolut, det är ingen människa utan ett artificiellt neuralt nätverk som är en social entitet. Men det där med socialt förstår alla sig på som inte lider av autism. Därför en miljon gånger hellre ett socialt LLM än ett hjärndött dataprogram som ni autister, (gäller många alarmister men också många "förnekare", dock inte alla i dessa läger. Vare sig t. ex. Tegmark eller Le Cunn är autister), tror ni kan detalj- kontrollera eller bli utplånade utav socialt AI.
Om en AGI skulle bli "social" efter din förebild, genom återkommande lögner, halmgubbar och personangrepp, blir detta definitivt inte bli bra för mänskligheten. Vidare har du fortfarande inte redovisat någon teknisk detalj om hur forskarna ska få en AI att bli lika vidrig som dig.
Senast redigerad av Cyborg2030 2023-11-22 kl. 17:56.
Citera
2023-11-22, 19:31
Medlem
Vad ger dessa cirkelresonemang?

Ni har trätt om detta i flera månader när jag varit här, och ingen ändrar sin uppfattning och GPT4 har för den delen inte flytt från GPT4s serverar, är det inte läge att läsa på om AI och bilda sig en förståelse i stället för att spekulera hejvilt och lita på charlataner som Max Tegmark osv som gjort absolut noll för AI.

AI kommer inte under överskådlig tid vara ett enda jäkla bekymmer, vi är inte ens i nivå med ett barns förmåga överlag, utan extrem censur som alla ledande bolag tillämpar är dessa språkmodeller väldigt opålitliga.

Och alla idioter som hänvisar till AlphaGo, AlphaFold osv läs för helvete på vad det handlar om, det är MCTS algoritmer som söker fram den bästa lösningen av en mängd genererade permutationer, de tänker inte "ah jag behöver lägga till det här också så blir det bra", det finns ingen sådan AI idag och man vet inte överhuvudtaget hur man ens kommer dit.

För att förtydliga, Ja en dator är och kommer alltid vara snabbare än en människa på specifika problem, man löser problemen genom bruteforce inte genom intelligens sen slappar man på termen AI och I ett är ett jävla problem för genast tror folk att datorn planerar sina drag, har agendor och motiv. Det har den inte och det borde ni veta vid det här laget, det är algoritmer som mängder med smarta forskare medvetet och väldigt jäkla precist formulerat som bestämmer exakt vad datorn gör och vad målet för uppgiften är, det finns inte ett enda- jag upprepar, ingen dator har någonsin oavsett AI teknik själv hittat på ett motiv. Och är man så lätt lurad att språkmodeller är där, så twistar de ihop meningsföljder de redan sett, en otränad språkmodell kan inte göra ett skit.
Senast redigerad av BeneathTheSurface 2023-11-22 kl. 19:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in