Citat:
Ursprungligen postat av
Epistemologen
Precis så. Genomsnittet i Sverige är ca 40kvm per person. Mindre än så betyder fällsäng, ont om förvaring, att man stör varandra hela tiden, o.s.v. Det finns forskning som visar att det påverkar hälsa och välmående negativt. Lort-Sverige, helt enkelt.
Precis! Ett av syftena med miljonprogrammen var ny boendestandard för att säga farväl till lort-Sverige och lort-svenskar.
Citat:
Ursprungligen postat av
flanders
Lika otänkbart som DU tycker att det är att bo på 45 kvm kommer andra tycka att det är att bo i området du bor i. Även om du har 400kvm. Preferenser varierar trot eller ej
Har jag påstått att min personliga preferens är allas preferens? Nej. Jag vet däremot att på den tiden när svenskar hade ett val som inte begränsades av ekonomi så valde de inte trångboddhet. Jag kommer inte välja trångboddhet förrän det är utifrån absolut måste som krig, långvarig arbetslöshet, sjukdom eller annat som kraftigt reducerar förmåga att styra upp sitt liv.
Sedan anser jag att bil = frihet, gångavstånd är alltså irrelevant. Därför förväntar jag mig att jag ska kunna ha bilen intill bostaden + jag ska ha möjlighet att sätta mig i varm bil på vintern. Eftersom tid är ovärderligt ska jag ha nära till både arbete och fritidsintressen, jag är inte intresserad av att bränna oåterkallelig livstid på köer och offentliga kommunikationer. Sist men inte minst så kan jag uthärda 180x200 säng men föredrar större, par som delar säng av mindre mått är lika exotiskt som par som delar 40 kvm bostadsyta.
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Du har haft ganska lång tid på dig att beta av lån och bo relativt stort. Varför har du inte gjort det?
Here we go again. Bara för att människor protesterar mot den toxiska bostadsprisutvecklingen, amorteringsfrihet, räntebidrag, nollränta och allt annat som bidragit till bostadsbubblan så innebär det inte att man är låginkomsttagare i överprisad trång förortslägenhet.
Jag startade tråden av samhällsekonomiska skäl då det tydligt gick att se osund prisutveckling på bostadsmarknaden, vilket gynnnar enstaka individer men inte samhället som helhet. Personligen har jag varit skuldfri i större delen av mitt liv (vilket är urkorkat enligt några i tråden) samtidigt som jag både köpt, sålt och byggt de bostäder jag levt i. Har även retat upp en och annan eftersom jag dessutom parallellt haft en helt fantastiskt prisvärd lägenhet inom allmännyttan. En möjlighet som större delen av Sveriges befolkning hade efter miljonprogrammen, men som våra politiker inte haft vett att uppskatta utan sålt ut eller kört i botten genom att fylla beståndet med folk från utvecklingsländer.