2023-11-22, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Det initiala påståendet var att det var ”omöjligt” för två personer att bo på 41kvm.

Oklart hur alla som bott i studentkorridor överlevt

Jo men det är inte långsiktigt. Kanske främst för att folk förväntar sig mer när de är äldre. Tror inte att det finns någon som helst beredskap bland medelklassen att skala ner boytan nämnvärt. Då stoppar man hellre huvudet i sanden pch går i konkurs....
Citera
2023-11-22, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Jo men det är inte långsiktigt. Kanske främst för att folk förväntar sig mer när de är äldre. Tror inte att det finns någon som helst beredskap bland medelklassen att skala ner boytan nämnvärt. Då stoppar man hellre huvudet i sanden pch går i konkurs....

Har bekanta som bor en vuxen plus ett barn på 40-50 kvm i city. De gör hellre det än 80kvm i förorten av bekvämlighetsskäl.

Vad som är ”långsiktigt” är individuellt beroende på preferenser. Inget du kan bestämma åt folk
Citera
2023-11-22, 16:47
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Har bekanta som bor en vuxen plus ett barn på 40-50 kvm i city. De gör hellre det än 80kvm i förorten av bekvämlighetsskäl.

Vad som är ”långsiktigt” är individuellt beroende på preferenser. Inget du kan bestämma åt folk

Det är sant att boyta inte är den enda faktorn som påverkar hur man har det. Det finns ju människor som frivilligt har levt årtionden i tält. Men folk i Sverige bor i genomsnitt på 40kvm per person. Att bo på halva den ytan verkar alltså inte vara något man normalt gärna gör, trots att det ju skulle vara väldigt ekonomiskt fördelaktigt.
Citera
2023-11-22, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Det är sant att boyta inte är den enda faktorn som påverkar hur man har det. Det finns ju människor som frivilligt har levt årtionden i tält. Men folk i Sverige bor i genomsnitt på 40kvm per person. Att bo på halva den ytan verkar alltså inte vara något man normalt gärna gör, trots att det ju skulle vara väldigt ekonomiskt fördelaktigt.

I Stockholm var det drygt 30kvm för ett par år sen.

Skulle aldrig komma på tanken själv att flytta till en förort för att få dubbla bostadsytan. Åtminstone inte till lägenhet. Utan barn hade jag hellre bott hela mitt liv på 50 kvm i city med min partner än 100kvm i Farsta eller Vällingby. Inte ens 300kvm hade ändrat min åsikt
Citera
2023-11-22, 17:07
Medlem
Epistemologens avatar
Det känns ovanligt svårt att gissa hur riksbanken agerar imorgon. Jag gissar på höjning, med delad direktion, där Thedéen, Bunge och Jansson är för höjning, medan Flodén och Breman vill se en stillastående ränta.

Den som är mest svårläst är Per Jansson, eftersom jag tror att han är den som egentligen är mest duvaktig innerst inne. Pro business snarare än pro market. Att han har agerat lite mer hökaktigt vid tidigare möten tror jag har handlat om att han inte har velat vara för uppenbart partisk. Han insåg att han måste upprätthålla någon slags fasad av att vara pro market. Skulle dock inte bli förvånad om han tycker att han kan kosta på sig att slicka svenskt-näringsliv-skor nu igen. Så, om räntan ligger kvar så gissar jag att Jansson är den som viker sig för lobbystormen och sätter särintressena före det han egentligen är satt att göra.

Den som lever får se!
Citera
2023-11-22, 17:10
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Nä, men då får du ändra dina preferenser lr byta stad. Men att gå in med inställningen att det ska gå att köpa 100 kvm med dubbla toaletter i en storstad för en spottstyver är naivt. Det kommer inte ens din idé om plastmattan råda bot mot.

Jag besvarade alltså denna post:
"Vad är trams? Hur många kvm per person måste man ha för att ”kunna bo”? 30? 50? 70?"

Jag var tydlig med vad min preferens var gällande komfortabelt boende. Jag har hittills inte haft svårt att uppnå mina målsättningar, oavsett vad det gäller, och inte förrän det sker kokmer jag ändra mina preferenser.

Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Off topic, men jag håller med. Brukar med få undantag hyra den storleken för två när vi semestrar i Sverige.

Det är dessutom ett ungefärligt standardmått för Sverige. En standard som låg till grund för miljonprogrammen, just för att svenskar inte skulle behöva leva som trångbodda råttor a la utvecklingsland.

Citat:
Ok så det är fri spekulation. Jag tycker det är en plåga att ha mer än en kvarts promenad till jobbet. Således är 99% av Sveriges yta obeboelig för samtliga

Återigen, jag bidrog med mina personliga preferenser som svar till: "Vad är trams? Hur många kvm per person måste man ha för att ”kunna bo”? 30? 50? 70?"
Senast redigerad av Lava 2023-11-22 kl. 17:32.
Citera
2023-11-22, 17:11
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Det initiala påståendet var att det var ”omöjligt” för två personer att bo på 41kvm.

Oklart hur alla som bott i studentkorridor överlevt
Inte ens när man flyttat hemifrån vid tidiga 20 som ungkarl är 41 m2 något att hurra för. Trångt, inget sovrum alt litet sovrum och istället 1.5 m2 kokvrå och mikro badrum och får inte plats med alla saker i garderober och källarförråd. Går inte sova två i en etta och man väcker varann Att bo två på 41 m2 gör bara pissluffare och yngre par i nödfall en period. 47-50m2 är minimum för dräglig ok standard som ensamboende efter 25, något större än så som sambo. Dina åsikter är alltid så märkliga, speciellt me dina minikrav på 250k köksrenoveringar när normalstandard kostar 50k, sekelskiftvåningar i innerstan och sen är de helt plötsligt ok bo två i en 41 m2 skit 1a som en lodis när de inte ens dög åt 25 åriga slemhog som ensamboende knegare och då är jag ganska spartansk och sparsam som person.
Senast redigerad av slemhog 2023-11-22 kl. 17:25.
Citera
2023-11-22, 17:31
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Precis så. Genomsnittet i Sverige är ca 40kvm per person. Mindre än så betyder fällsäng, ont om förvaring, att man stör varandra hela tiden, o.s.v. Det finns forskning som visar att det påverkar hälsa och välmående negativt. Lort-Sverige, helt enkelt.

Precis! Ett av syftena med miljonprogrammen var ny boendestandard för att säga farväl till lort-Sverige och lort-svenskar.

Citat:
Lika otänkbart som DU tycker att det är att bo på 45 kvm kommer andra tycka att det är att bo i området du bor i. Även om du har 400kvm. Preferenser varierar trot eller ej

Har jag påstått att min personliga preferens är allas preferens? Nej. Jag vet däremot att på den tiden när svenskar hade ett val som inte begränsades av ekonomi så valde de inte trångboddhet. Jag kommer inte välja trångboddhet förrän det är utifrån absolut måste som krig, långvarig arbetslöshet, sjukdom eller annat som kraftigt reducerar förmåga att styra upp sitt liv.

Sedan anser jag att bil = frihet, gångavstånd är alltså irrelevant. Därför förväntar jag mig att jag ska kunna ha bilen intill bostaden + jag ska ha möjlighet att sätta mig i varm bil på vintern. Eftersom tid är ovärderligt ska jag ha nära till både arbete och fritidsintressen, jag är inte intresserad av att bränna oåterkallelig livstid på köer och offentliga kommunikationer. Sist men inte minst så kan jag uthärda 180x200 säng men föredrar större, par som delar säng av mindre mått är lika exotiskt som par som delar 40 kvm bostadsyta.

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Du har haft ganska lång tid på dig att beta av lån och bo relativt stort. Varför har du inte gjort det?

Here we go again. Bara för att människor protesterar mot den toxiska bostadsprisutvecklingen, amorteringsfrihet, räntebidrag, nollränta och allt annat som bidragit till bostadsbubblan så innebär det inte att man är låginkomsttagare i överprisad trång förortslägenhet.

Jag startade tråden av samhällsekonomiska skäl då det tydligt gick att se osund prisutveckling på bostadsmarknaden, vilket gynnnar enstaka individer men inte samhället som helhet. Personligen har jag varit skuldfri i större delen av mitt liv (vilket är urkorkat enligt några i tråden) samtidigt som jag både köpt, sålt och byggt de bostäder jag levt i. Har även retat upp en och annan eftersom jag dessutom parallellt haft en helt fantastiskt prisvärd lägenhet inom allmännyttan. En möjlighet som större delen av Sveriges befolkning hade efter miljonprogrammen, men som våra politiker inte haft vett att uppskatta utan sålt ut eller kört i botten genom att fylla beståndet med folk från utvecklingsländer.
Citera
2023-11-22, 17:36
Medlem
Citat:
I Stockholm var det drygt 30kvm för ett par år sen.

Skulle aldrig komma på tanken själv att flytta till en förort för att få dubbla bostadsytan. Åtminstone inte till lägenhet. Utan barn hade jag hellre bott hela mitt liv på 50 kvm i city med min partner än 100kvm i Farsta eller Vällingby. Inte ens 300kvm hade ändrat min åsikt
Jo men inte fan trycker man in en hel familj i en 1a eller minitvå. Två vuxna borde väl kunna ha råd med med en större 3a iaf. Eller är lönerna så pass låga i Stockholm?

Att bo på 30kvm fungerar väl som student alt. som ung vuxen <25 år. Två vuxna bör ha minst 70-80kvm, är väl bara de som gillar kollektivboende som bor på mindre. Jag bodde tidigare själv på drygt 100kvm och kändes faktiskt för stort, som student bodde jag dock rätt litet
Senast redigerad av Niklas86 2023-11-22 kl. 17:39.
Citera
2023-11-22, 17:47
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Vd tror du om marknaden på något års sikt? Hade varit gött med en kåk, men ännu bättre om man kunde få den för några hunk-lusentappar mindre genom att vänta något halvår. Och räntorna är ju killer. När bör man slå till? Jag kommer att basera mitt beslut till 30% på foxxis eventuella svar.

Vafan trodde det gamla gänget i denna tråden har redan köpt och fyndat. Nu går tåget när som helst.

Du möts av stenhårda säljare min vän, men vill du bli en vinnare så ska du leta befintlig nyproduktion där köpare inte har flyttat in och objektet står klart. Befintligt är nog svårt att fynda. L y c k a t i l l
Citera
2023-11-22, 17:48
Avslutad
Citat:
Det känns ovanligt svårt att gissa hur riksbanken agerar imorgon. Jag gissar på höjning, med delad direktion, där Thedéen, Bunge och Jansson är för höjning, medan Flodén och Breman vill se en stillastående ränta.

Den som är mest svårläst är Per Jansson, eftersom jag tror att han är den som egentligen är mest duvaktig innerst inne. Pro business snarare än pro market. Att han har agerat lite mer hökaktigt vid tidigare möten tror jag har handlat om att han inte har velat vara för uppenbart partisk. Han insåg att han måste upprätthålla någon slags fasad av att vara pro market. Skulle dock inte bli förvånad om han tycker att han kan kosta på sig att slicka svenskt-näringsliv-skor nu igen. Så, om räntan ligger kvar så gissar jag att Jansson är den som viker sig för lobbystormen och sätter särintressena före det han egentligen är satt att göra.

Den som lever får se!

Hade inte en sänkning varit sund för köparna och säljare? Inflationen är försvagad och en sänkning skulle ge framtidstro.
Citera
2023-11-22, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarbroPastorelli
Hade inte en sänkning varit sund för köparna och säljare? Inflationen är försvagad och en sänkning skulle ge framtidstro.
Sverige har västvärldens mest negativa realränta och du tycker en sänkning skulle vara sund? Verkligheten kommer komma ikapp dig och resten av landet tids nog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in