2023-11-21, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Klart det går, det går att bo en familj i husvagn också. Men enligt min erfarenhet var det väldigt ovanligt att två pers bodde på 41 kvm bara för 10 år sedan. Nu ser man det titt som tätt innerstad/närförort. Sund utveckling? Om tio år är det väl då ca 25 kvm som gäller.

I Stockholm har det absolut inte varit ovanligt de senaste 30 åren
Citera
2023-11-21, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TurboOMX
Den försvagas oavsett.
Varför har den stärkts senaste tiden då?
Citera
2023-11-21, 16:35
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Vad är trams? Hur många kvm per person måste man ha för att ”kunna bo”? 30? 50? 70?

Ska vi tala om behaglig komfort för två personer så är 75-100 kvm, med briljanta förvaringslösningar + två toaletter, lagom. Allt annat är en kompromiss och en plåga.
Citera
2023-11-21, 16:36
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impartial
klart det är kris om 20% av bolånetagarna redan har beviljats amorteringsfrihet.

vi är bara 10-15% in i krisen.

först tar det längre tid att sälja
sedan går priserna ner
sedan kapitulerar gamlingarna
sedan blir det prisras
sedan blir det tvångsförsäljningar och skilsmässor

vi är på punkt 1

2% har beviljats amorteringsfrihet enl senast tillgängliga statistiken från finansinspektionen.

15% på Södermalm röstar MP, lika stor andel som röstar på moderaterna.

Din analys brister då den bygger på uppenbara felaktigheter.
Citera
2023-11-21, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
2% har beviljats amorteringsfrihet enl senast tillgängliga statistiken från finansinspektionen.

15% på Södermalm röstar MP, lika stor andel som röstar på moderaterna.

Din analys brister då den bygger på uppenbara felaktigheter.
5% har dock ansökt, så om din siffra stämmer så får 60% avslag. Dock ökar ansökningarna explosionsartat
https://www.borskollen.se/nyheter/27/allt-fler-hushall-vill-slippa-amortera

Så bara för att man lever KALP liv är det alltså inte en anledning till att beviljas amorteringsfritt enligt regelverket. Vissa här inne tror ju att det bara är att kontakta banken för amorteringsfritt. Så är bevisligen inte fallet, 60% på ruinens brant blir alltså nekade amorteringsfritt.
Senast redigerad av Niklas86 2023-11-21 kl. 18:29.
Citera
2023-11-21, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av impartial
räntan:
- räntan i sverige kommer fortsätta vara på denna nivå eller högre minst 24 månader framåt.
- räntan i eu och usa kommer fortsätta vara på denna nivå eller högre minst 12 mån framåt.
priserna:
- stora nedgångar på villor de närmsta 36 mån, ca 20% ytterligare ner. Finns stor risk för ännu mer om el och värmekostnader skernar.
- Brf, fina lgh i sthlm oförändrade i pris om de ligger i mkt bra område som östermalm, kungsholmen. Priser i märsta kommer fortsätta ner kraftigt, 20% ner inom 24 mån

20 % ned i Stockholm eller hela riket? Stor skillnad beroende på vilka prissegment vi pratar om.
Citera
2023-11-21, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Ska vi tala om behaglig komfort för två personer så är 75-100 kvm, med briljanta förvaringslösningar + två toaletter, lagom. Allt annat är en kompromiss och en plåga.

Ja, det förklara kanske varför du tycker det har varit en bubbla. Finns inte så många i storstäderna som har råd med det du ser som lägsta standard. Vi vanliga dödliga har fått klara oss på hälften.
Citera
2023-11-21, 20:47
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Ja, det förklara kanske varför du tycker det har varit en bubbla. Finns inte så många i storstäderna som har råd med det du ser som lägsta standard. Vi vanliga dödliga har fått klara oss på hälften.

Mina personliga preferenser har varken kausalitet eller korrelation med konstaterandet att Sverige byggt upp en fet bostadsbubbla sedan 00-talet. Mina personliga preferens är även att inte bosätta mig där bostadspriserna tvingar mig att bo som en inklämd råtta tillsammans med min partner.
Citera
2023-11-21, 22:16
Medlem
Citat:
Mina personliga preferenser har varken kausalitet eller korrelation med konstaterandet att Sverige byggt upp en fet bostadsbubbla sedan 00-talet. Mina personliga preferens är även att inte bosätta mig där bostadspriserna tvingar mig att bo som en inklämd råtta tillsammans med min partner.

Nä, men då får du ändra dina preferenser lr byta stad. Men att gå in med inställningen att det ska gå att köpa 100 kvm med dubbla toaletter i en storstad för en spottstyver är naivt. Det kommer inte ens din idé om plastmattan råda bot mot.
Citera
2023-11-21, 23:26
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:

Off topic, men jag håller med. Brukar med få undantag hyra den storleken för två när vi semestrar i Sverige.
Citera
2023-11-22, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Bor ni två vuxna på 40 kvm? Det låter ju som en mindre angenäm situation.
Citera
2023-11-22, 03:54
Medlem
Journalistfittas avatar
Tror verkligen Sveriges maktetablissemang att de kan rädda bostadsbubblan och undvika att få den att spricka mer än den redan har gjort, med att inte höja räntorna mer? Då tyglar man ju fortfarande inte inflationen, som om svenskarna har råd med det (det kanske de tror att de har, men det har de inte). Min BRF tex. Förvaltaren vill höja avgifterna med 25%. Boendet blir dyrare och självklart kommer dessa höjningar också att påverka priserna på borätterna - nedåt och antagligen nedåt ganska så mycket. Apropå allt det här så har min attityd mot HR alltid varit positiv även tidigare men är även stärkt positiv nu i dessa tider.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in