Citat:
Den stora skillnaden, är att medan en bostad bara tappar värde när marknaden går ner, kan en investeringsfastighet vara en fantastisk tillgång att äga oavsett om marknaden går upp, ner eller åt sidan. Att investera i fastigheter, särskilt under en nedgång, kan vara ett mycket smart strategiskt drag, till skillnad från bostäder. Främst för att de som säljer sina hem under ekonomiska svårigheter behöver sälja just sina bostäder. Dessa människor letar sedan efter hyresrätt att bo i, eftersom att hyra sänker deras levnadskostnader jämfört med att äga en bostad. Folk är mer försiktiga med att göra stora ekonomiska åtaganden när ekonomin är svag, detta leder ofta till en ökad efterfrågan på att hyra, eftersom de kan välja att hyra istället för att köpa, vilket bidrar till en stabilare hyresmarknad. Detta ökar effektivt efterfrågan på hyresrätter.Du har här skrivit en textvägg som definitivt visar på att du inte alls förstår dig på vardagsekonomi.
Får jag ge lite ledtrådar.
Äger du din bostad så står du för en ekonomisk risk: Men den skiljer sig inte mot en fastighet för uthyrning. Snarare något mindre då en hyresfastighet kan stå utan hyresgäst.
Får jag ge lite ledtrådar.
Äger du din bostad så står du för en ekonomisk risk: Men den skiljer sig inte mot en fastighet för uthyrning. Snarare något mindre då en hyresfastighet kan stå utan hyresgäst.
En investeringsfastighet fungerar vanligtvis som en naturlig hedge på en volatil ekonomi. Folk förlorar sina jobb, sina inkomster och sina hem. Under sådana perioder kan det vara ganska enkelt att hitta hyresgäster. Ett primärt behov som alltid efterfrågas är någonstans att bo. Folk kan avstå från att skaffa en ny mobiltelefon eller en bil, men att välja att bo på gatan är det absolut sista stoppet. Med ett noggrant urval och bra förvaltning, kan sådana fastigheter generera ett mycket positivt kassaflöde eftersom efterfrågan på att hyra förblir stabil eller ökar. Hyresgäster som föredrar att hyra under osäkra tider är ofta mer stabila. De kan vara mindre benägna att flytta, vilket ger en ström av hyresintäkter och minskar risken för vakanser.
En bostad tappar sitt värde. Marknadsvärdet på bostaden minskar, vilket resulterar i en förlust av hushållets kapital. Att sälja en bostad kan bli svårt då, den minskade efterfrågan på bostadsmarknaden kan innebära längre väntetider på notering och större svårigheter att hitta köpare. Om värdet på din bostad sjunker under ditt bolån, kan du hamna i en situation med en reell skuld. Detta kan begränsa dina alternativ om du behöver sälja eller refinansiera.
Om arbetslösheten ökar, gör det svårt för vissa husägare att uppfylla bankens krav. Detta kan leda till utmätningar. Banken kan bli mer försiktiga vid lågkonjukturer, vilket gör det svårare att få tillgång till krediter eller refinansiera sina bolån, även om räntorna är gynnsamma. För att kompensera för ökade risker, kan försäkringarna stiga, vilket ökar den totala kostnaden för bostaden.
En bostad binder ofta upp en betydande del av en hushållets förmögenhet. Går marknaden ner tvingas hushållet att skjuta upp andra mål, som att investera i tillgångar eller att spara till utbildning eller pension.
Till skillnad från investeringsfastigheter som genererar pengar, ger en bostad vanligtvis ingen direkt ekonomisk avkastning. Värdet av bostaden är ofta mer knutet till personligt bruk och en förhoppning om att värdet kommer att öka. (Köpa, hoppas och be.)
Citat:
Förväntningen att ägare ansvarar för underhållet är inte i sig ett dåligt argument; i själva verket är det en grundläggande aspekt av att äga en bostad. Men i vissa sammanhang kan detta vara en nackdel.
Som ägare av en hyresfastighet förväntar du dig en avkastning på satsat kapital: Det är en summa som du antingen förväntar dig komma från en hyresgäst alternativt från en värdestegring av fastigheten.
Som ägare av en fastighet förväntas du sköta underhåll etc. det kan du göra med eget arbete (Som i så fall beskattas som sådant) eller du får betala någon som gör det.
Som ägare av en fastighet förväntas du sköta underhåll etc. det kan du göra med eget arbete (Som i så fall beskattas som sådant) eller du får betala någon som gör det.
För vissa individer, särskilt de med en stram budget, kan underhåll ses som en nackdel. Underhållning kräver tid och ansträngning. Du måste utnyttja din egen tid och energi för att ta hand om underhållet, reparationer och renoveringar. Detta kan vara en börda för individer med fullspäckade scheman eller de som föredrar att inte ta itu med dessa saker. Vissa kan välja att skjuta upp underhållet istället på grund av ekonomiska begränsningar eller andra skäl. Uppskjutet underhåll kan leda till större problem över tid, påverka bostadens värde och potentiellt leda till större reparationskostnader.
Även om underhåll är en del av ägandet, är det inte alla som tycker om eller utmärker sig som en mästare i denna aspekt. Vissa kan tycka att det är utmanande att effektivt samordna och övervaka underhållet.
Ibland används argumentet om underhåll för att lyfta fram den upplevda enkelheten i att hyra. Underhållsansvaret faller typiskt sett på hyresvärden. Hyresgästerna kan se detta som en fördel, särskilt om de föredrar en mer praktisk inställning.
Citat:
Även om det kanske inte finns direkta skatter på arbete och förbättringar som sätts in i bostaden, finns det en alternativkostnad förknippad med att låsa fast kapital i bostaden. Pengarna som används till underhåll skulle potentiellt kunna ha investerats någon annanstans och genererat avkastning eller likviditet som en bostaden kanske inte ger. Och även om du undviker att betala hyra till en hyresvärd, innebär bostadsägande en ekonomisk ekvation som inkluderar både direkta kostnader och indirekta kostnader (möjlighetskostnader, uteblivna investeringsmöjligheter).
Som ägare av en fastighet som du bor i själv slipper du skatt på eget arbete, du slipper stå för den avkastning och risktillägg som en annan ägare vill ha i utbyte för sin ekonomiska investering.
Citat:
En bostad fungerar i första hand som en plats att bo på, ger skydd och möter ett grundläggande mänskligt behov. Till skillnad från en investering, som fastigheter, eller obligationer, är värdet på en bostad personligt. En investering förväntas generera pengar, ägandet av en bostad kommer med pågående kostnader som underhåll, försäkringar och ränta på bolån. Dessa kostnader är inte investeringar som genererar pengar, utan snarare utgifter för att underhålla bostaden.
Allt detta gör att under en längre period är det ekonomiskt riktigt att äga sitt boende, i min värd en investering. Sen hur det begränsar ditt övriga utrymme får man se till fall till fall. Men om jag ser till mig själv så har jag utan tvekan haft en lägre bostadskostnad per månad genom att äga kontra hyra.
Citat:
Uttalandet beskriver inte investering, utan speglar snarare en analys av att äga en bostad ur en ägares perspektiv för personligt bruk. Du beskriver ett fokus på de ekonomiska aspekterna av att äga kontra att hyra en bostad. Generellt sett är investerare, särskilt de som fokuserar på fastigheter, främst oroade över kassaflödet och ser fastigheter som tillgångar, snarare än bostäder för personligt bruk. De bedömer om en fastighet, vare sig den ägs eller hyrs ut till hyresgäster, kan generera positivt kassaflöde och bidra till deras portfölj eller inte.
Nu har vi haft perioder med en hög värdeökning, men jag räknar inte med den.
Jag räknar med de faktiska kosnaderna jag har per månad, dvs ränta löpande driftkosnader samt underhållskosnader(Utan min arbetstid). Då kan jag konstarter att jag hade behövt en rejäl direktavkasning på min investering bara för att ha täcka den skillnaden som finns mellan en hyrd bostad kontra ägd bostad.
Även om jag skulle idag få för mig att sälja min nuvarande bostad och få loss en relativ hög summa pengar skulle jag ha svårigheter att hitta en direktavkasning som skulle täcka skillnaden mellan mina idag faktiska boendekostnader kontra en hyresrätt med motsvarande standard.
Nu pratar jag knappast om några känslomässiga band etc, ren ekonomi.
Jag skulle nog säga att detsamma gäller för majoriteten av sveriges bostadsägare trotts att vi idag har hamnat i en period med vad jag skulle kalla normlaränta.
Sen om mina idag bundna kapital i min bostad(Som jag skulle kunna realisera om jag säljer) kommer att öka eller minska med tiden vet vi inte mycket om, men detsamma gäller för en person som hyr ut sin fastighet.
Är dett atydligt för herr gangster.
Påminner mig mycket om den diskusion jag hade i slutet av 80talet med en kompis som då pluggade nationalekonomi i Uppsala.
Han ansåg att man som hyresbolag kunde räkna in framtida värdeökningar på fastighetsbetåndet i företagets rörelseresultat.
Vilket fick ett snabbt facit ibara några år senare.
Jag räknar med de faktiska kosnaderna jag har per månad, dvs ränta löpande driftkosnader samt underhållskosnader(Utan min arbetstid). Då kan jag konstarter att jag hade behövt en rejäl direktavkasning på min investering bara för att ha täcka den skillnaden som finns mellan en hyrd bostad kontra ägd bostad.
Även om jag skulle idag få för mig att sälja min nuvarande bostad och få loss en relativ hög summa pengar skulle jag ha svårigheter att hitta en direktavkasning som skulle täcka skillnaden mellan mina idag faktiska boendekostnader kontra en hyresrätt med motsvarande standard.
Nu pratar jag knappast om några känslomässiga band etc, ren ekonomi.
Jag skulle nog säga att detsamma gäller för majoriteten av sveriges bostadsägare trotts att vi idag har hamnat i en period med vad jag skulle kalla normlaränta.
Sen om mina idag bundna kapital i min bostad(Som jag skulle kunna realisera om jag säljer) kommer att öka eller minska med tiden vet vi inte mycket om, men detsamma gäller för en person som hyr ut sin fastighet.
Är dett atydligt för herr gangster.
Påminner mig mycket om den diskusion jag hade i slutet av 80talet med en kompis som då pluggade nationalekonomi i Uppsala.
Han ansåg att man som hyresbolag kunde räkna in framtida värdeökningar på fastighetsbetåndet i företagets rörelseresultat.
Vilket fick ett snabbt facit ibara några år senare.