2023-11-22, 12:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av abidazz
vad blir "airfryer" på svenska?
Varmluftsfritös
Citera
2023-11-22, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Är du så petnoga med hur folk redigerar så tror jag inte airfryer passar dig
Håll dig till stekpannan i fortsättningen.
Jag tycker annorlunda och har lång erfarenhet av matlagning vilket innebär att jag inte går på alla tekniska nyheter som lanseras . Bakmaskin är ett sånt exempel men den här fryern är guld.
Förklara istället fördelarna med airfryer.

Hur du stavar eller radbryter skiter jag egentligen i, men sånt brukar ändå handla om ifall någon är korkad eller inte.

Vissa i tråden menar att pommesen blir perfekt, andra menar att de jämför med pommesen i ugn. Men blir den bättre om man gör den i olja? Den eviga frågan.

Pommes i ugn är riktigt vidrig.
Senast redigerad av Pillerarm 2023-11-22 kl. 12:58.
Citera
2023-11-22, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Förklara istället fördelarna med airfryer.

Hur du stavar eller radbryter skiter jag egentligen i, men sånt brukar ändå handla om ifall någon är korkad eller inte.

Vissa i tråden menar att pommesen blir perfekt, andra menar att de jämför med pommesen i ugn. Men blir den bättre om man gör den i olja? Den eviga frågan.

Pommes i ugn är riktigt vidrig.
Jag tycker faktiskt det
Jag sprayar olja på pommes innan jag kör in den .
Det är en smaksak hur mycket.
Citera
2023-11-22, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Jag tycker faktiskt det
Jag sprayar olja på pommes innan jag kör in den .
Det är en smaksak hur mycket.
Har du smakat pommes direkt från en fritös och anser att din från din airfryer är bättre?
Citera
2023-11-22, 13:31
Medlem
Scrip7s avatar
Citat:
Har du smakat pommes direkt från en fritös och anser att din från din airfryer är bättre?
Klart att pommes från en fritös är bättre än från en airfryer, men de blir också mycket onyttigare än från en airfryer. Det är också ett mycket mer omständligt jobb att hantera oljan och tiden det tar om man ska göra ordentliga pommes.

Så man får helt enkelt tänka på tiden jämfört med kvaliteten, jag har både en fritös och en airfryer hemma, och tiden och allt extra jobb med fritösen gör att den aldrig används. Även om de blir bättre så är de inte så mycket bättre att jag tycker att det är värt all extra tid som krävs för att göra det.
Citera
2023-11-22, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scrip7
Klart att pommes från en fritös är bättre än från en airfryer, men de blir också mycket onyttigare än från en airfryer. Det är också ett mycket mer omständligt jobb att hantera oljan och tiden det tar om man ska göra ordentliga pommes.

Så man får helt enkelt tänka på tiden jämfört med kvaliteten, jag har både en fritös och en airfryer hemma, och tiden och allt extra jobb med fritösen gör att den aldrig används. Även om de blir bättre så är de inte så mycket bättre att jag tycker att det är värt all extra tid som krävs för att göra det.
Men vissa menar att pommesen från en aitfryer blir minst lika bra som när man friterar själv.

Jag tror de jämför med att köra pommesen i ugn, och vad som helst blir väl bättre än det. Man kan lika gärna koka skiten.

Vill veta om en airfryer är bra.
Citera
2023-11-22, 13:36
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko
Ska skänka bort min till någon som är mer stressad i köket än jag, men helt seriöst? Hur kan denna manick blivit så jäkla populär?

Det du måste ha i åtanke är att bas idén med airfryer är att fettet som rinner av samlas i botten, så resultatet har något färre kalorier. Dock är ju fett det som gör mycket mat blir extra gott, därav kommer ugnen ofta göra det godare och en fritös är ännu ett steg närmare det för vissa saker.

Nu har jag inte köpt en sån just pga det är mindre kalorier, jag får erkänna det blev också ett svagt ögonblick när en större REAdes ut kraftigt för 2 år sen. En philips XL.
Att den blir varm snabbare ska inte underskattas. Jag kan få till potatisklyftor bakade på ca 12min efter dom skurits upp. Ugnen behöver ungefär ~10 min bara för att bli 200c varm. Det är inget att förkasta när man kommer hem hungrig och måste göra mat varje dag. Sen är det väldigt smidigt att ha två "ugnar" så allt kan hållas varmt samtidigt. Även om det går att använda flera plåtar samtidigt med varmluft i vanliga ugnar.

Använder den främst till:
*Fläskbitar med lite fett
*Kycklingbitar med skinn och panering blir jättefina
*Lägsta temp (60c) och torkar ytan på fina köttbitar som jag saltat.
*Fräschar upp hemmagjort bröd som blivit lite frysskadat eller torkat genom att fukta det och köra i airfryern så blir det som nytt.
*Värmer upp rester som blir mycket trevligare än i mikron
*All typ av potatis
*Snabb-bakat bönor som är blötlagda så dom inte blir så blöta i te.x en sallad
*Rostar hasselnötter
*Bakar brysselkål

Dom stora negativen är klart att en airfryer tar mycket plats och på högsta effekt över längre tid kan det börja spy ut ånga med lite fett i sig som blir en dimma i köket när det samlas i botten. Jag har tyvärr inte möjlighet att rikta den mot min halv-kassa ventilation. Vilket även sätter igång brandlarmet.
Den är även omöjlig(?) att rengöra förutom korgen som man tar loss. Har en del svartbränt fett som stänkt upp mot fläkten och värmeelementet.
Den har även tappat lite effekt, saker tar 1-2 min längre än tidigare.
Stoppa inte in frysta tortillas, när dom torkat så sugs dom upp i värmeelementet och bränns fast

Överskattad? Utifrån all marknadsföring och att den ändå är hyfsat nischad på det den gör bäst så skulle jag säga, ja men inte fruktansvärt överskattad.
Senast redigerad av Sinrath 2023-11-22 kl. 13:39.
Citera
2023-11-22, 13:42
Medlem
Scrip7s avatar
Citat:
Men vissa menar att pommesen från en aitfryer blir minst lika bra som när man friterar själv.

Jag tror de jämför med att köra pommesen i ugn, och vad som helst blir väl bättre än det. Man kan lika gärna koka skiten.

Vill veta om en airfryer är bra.
Ja, en airfryer är mycket bra om man ser den som en varmluftsugn istället för en fritös. Går snabbare, tar mindre tid och är billigare i drift. Sen ytterligare en sak som sällan nämns är att det för många öppnar upp så att man kan ha en sak i ugnen och en sak i airfryern. Lägga en stek i ugnen på låg temperatur och man kan använda airfryern till att göra potatisgratäng, bakad potatis eller pommes utan att kompromissa med temperaturen i ugnen.

Och gör man rätt så får man krispiga pommes i en airfryer också, skulle säga att den blir bättre än vad man får på snabbmatställen, plus mycket nyttigare. Men ska man göra riktiga pommes så krävs en fritös eller olja, men det tar också minst 5x så lång tid som en airfryer.
Citera
2023-11-22, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scrip7
Ja, en airfryer är mycket bra om man ser den som en varmluftsugn istället för en fritös. Går snabbare, tar mindre tid och är billigare i drift. Sen ytterligare en sak som sällan nämns är att det för många öppnar upp så att man kan ha en sak i ugnen och en sak i airfryern. Lägga en stek i ugnen på låg temperatur och man kan använda airfryern till att göra potatisgratäng, bakad potatis eller pommes utan att kompromissa med temperaturen i ugnen.

Och gör man rätt så får man krispiga pommes i en airfryer också, skulle säga att den blir bättre än vad man får på snabbmatställen, plus mycket nyttigare. Men ska man göra riktiga pommes så krävs en fritös eller olja, men det tar också minst 5x så lång tid som en airfryer.
Tack!
Citera
2023-11-22, 13:44
Medlem
Nu har jag inte läst hela tråden men vill flika in att airfryer är min räddning. Trötthet och diagnoser gör att jag inte alltid orkar eller kommer ihåg att planera mat. Med airfriern kan jag slänga in frysta kycklingfiléer, fryst fläskfilé, potatisbullar, lax mm och behöver inte planera att ta fram det. Innan den åt jag sämre för att jag glömde tina saker i tid.
Nu kan jag ha mat i frysen som bara är att slänga in i airfriern när jag kommer hem utan planering.

Har slängt i det mesta i den dessutom..

Jag kan dessutom slänga in något i airfryer och göra något annat samtidigt.
Citera
2023-11-22, 14:16
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liberationfront
Det är ju nyttigare än att oljefritera. Men personligen föredrar jag standard fritös, friterar ändå så jävla sällan så då funkar vanlig fritös.

Man kan använda en airfryer på betydligt fler sätt än att fritera. Det är just det som är fördelen med en airfryer före en vanlig fritös.

Själv använder jag den i stort sett varje dag till precis allting. En jättebra uppfinning som fler borde upptäcka.
Citera
2023-11-22, 14:24
Medlem
Liberationfronts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Man kan använda en airfryer på betydligt fler sätt än att fritera. Det är just det som är fördelen med en airfryer före en vanlig fritös.

Själv använder jag den i stort sett varje dag till precis allting. En jättebra uppfinning som fler borde upptäcka.

Min ugn har den funktionen, upptäckte det efter ett tag, ogillar för mkt maskiner i köket, har inte världens största kök,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in