Citat:
Ursprungligen postat av
Fcuko
Ska skänka bort min till någon som är mer stressad i köket än jag, men helt seriöst? Hur kan denna manick blivit så jäkla populär?
Det du måste ha i åtanke är att bas idén med airfryer är att fettet som rinner av samlas i botten, så resultatet har något färre kalorier. Dock är ju fett det som gör mycket mat blir extra gott, därav kommer ugnen ofta göra det godare och en fritös är ännu ett steg närmare det för vissa saker.
Nu har jag inte köpt en sån just pga det är mindre kalorier, jag får erkänna det blev också ett svagt ögonblick när en större REAdes ut kraftigt för 2 år sen. En philips XL.
Att den blir varm snabbare ska inte underskattas. Jag kan få till potatisklyftor bakade på ca 12min efter dom skurits upp. Ugnen behöver ungefär ~10 min bara för att bli 200c varm. Det är inget att förkasta när man kommer hem hungrig och måste göra mat varje dag. Sen är det väldigt smidigt att ha två "ugnar" så allt kan hållas varmt samtidigt. Även om det går att använda flera plåtar samtidigt med varmluft i vanliga ugnar.
Använder den främst till:
*Fläskbitar med lite fett
*Kycklingbitar med skinn och panering blir jättefina
*Lägsta temp (60c) och torkar ytan på fina köttbitar som jag saltat.
*Fräschar upp hemmagjort bröd som blivit lite frysskadat eller torkat genom att fukta det och köra i airfryern så blir det som nytt.
*Värmer upp rester som blir mycket trevligare än i mikron
*All typ av potatis
*Snabb-bakat bönor som är blötlagda så dom inte blir så blöta i te.x en sallad
*Rostar hasselnötter
*Bakar brysselkål
Dom stora negativen är klart att en airfryer tar mycket plats och på högsta effekt över längre tid kan det börja spy ut ånga med lite fett i sig som blir en dimma i köket när det samlas i botten. Jag har tyvärr inte möjlighet att rikta den mot min halv-kassa ventilation. Vilket även sätter igång brandlarmet.
Den är även omöjlig(?) att rengöra förutom korgen som man tar loss. Har en del svartbränt fett som stänkt upp mot fläkten och värmeelementet.
Den har även tappat lite effekt, saker tar 1-2 min längre än tidigare.
Stoppa inte in frysta tortillas, när dom torkat så sugs dom upp i värmeelementet och bränns fast
Överskattad? Utifrån all marknadsföring och att den ändå är hyfsat nischad på det den gör bäst så skulle jag säga, ja men inte fruktansvärt överskattad.