Flashback bygger pepparkakshus!
2023-11-21, 14:39
Medlem
Ska börja med att säga att jag måhända har ganska stora fördomar mot användandet av airfryer. Trots det så äger jag en av de vanligaste modellerna från Philip som jag köpte i ett svagt ögonblick.

Har testat att göra både fisk, kyckling och olika former av potatis/pommes i den men i jämförelse med mer traditionella metoder är den alltid underlägsen när det kommer till resultat.

Enda fördelen är att vissa rätter går snabbare, men så bråttom har jag sällan eller aldrig i köket.

Gjorde själv ett experiment med två hela kycklingar av bra kvalitet (gröna gårdar) inför en middagsbjudning. Den ena tillagade jag i airfryern och den andra i ugnen.

Marinerade båda på samma sätt med en marinad av vitt vin, lättbrynt smör och citron. Saltade och pepprade generöst, stoppade in en halv vitlök, den urkramade citronen och färsk rosmarin i skrovet och trycke in vitlök och smör under skinnet.

Därefter körde jag den ena i airfryern enligt tillverkarens instruktioner och den andra i ugnen på 200C varmluft i ca 1 timme och 10 minuter. Avslutade med att dra på grillfunktionen en stund och lät den sedan vila drygt en kvart.

Kyckligen som tillagades i ugnen hade mycket krispigare skinn, såg betydligt vackrare ut, var saftigare och smakade mer än den jag tillagde i airfryern.

Middagsgästerna var av liknande uppfattning även om alla menade att båda varianterna var goda.

Om airfryer enbart handlar om att tjäna några minuter i köket och det är viktigare än allt annat förstår jag om någon använder den, men att påstå att den minst lika bra eller bättre resultat än att använda traditionella redskap och metoder är uppenbart felaktigt.

Ska skänka bort min till någon som är mer stressad i köket än jag, men helt seriöst? Hur kan denna manick blivit så jäkla populär?
Citera
2023-11-21, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko
Hur kan denna manick blivit så jäkla populär?
Kul. Har funderat på om den kan vara så fantastisk som vissa hävdar. Har dock ingen själv, och har heller aldrig ätit något från en sådan.

Ska bli spännande att följa tråden.
Citera
2023-11-21, 14:54
Medlem
Vem har jämfört airfryers med en varmluftsugn med grillfunktion? Om man tänker så förstår jag att den förstnämnda kan tyckas överskattad. Men då har man ju inte koll på vad det är för något.

Om man vet att airfryers finns som ett alternativ till fritöser, så blir det ju mest sådan mat man använder den till. Dvs, det som du hade gjort i ugnen om du hade en fritös blir fortfarande bäst tillagad i ugn. Men om du ska fritera grönsaker som kvällssnacks kan du lika gärna använda airfryer, för ett nyttigare men lika gott slutresultat.
Citera
2023-11-21, 14:57
Medlem
YP4XQs avatar
Har en Airfryer, Philips tror jag, men den rymmer ju typ bara 4-5 frusta kycklinglår men lägger jag dem på långpanna får jag dubbelt så många, och lite knaprigare!

Är en varmluftsugn lite mer "torr" i jämförelse med en airfryer? Alltså får man lite mer knaprigt resultat?
Citera
2023-11-21, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MundoAzul
Om man vet att airfryers finns som ett alternativ till fritöser, så blir det ju mest sådan mat man använder den till. Dvs, det som du hade gjort i ugnen om du hade en fritös blir fortfarande bäst tillagad i ugn. Men om du ska fritera grönsaker som kvällssnacks kan du lika gärna använda airfryer, för ett nyttigare men lika gott slutresultat.
De jag pratat med som köpt en airfryer, har aldrig friterat pommes i olja. De brukar mena att det blir bättre i airfryern än att köra fryst (kanske tinad) pommes i ugnen.

Och pommes i ugnen petar jag bara åt sidan om det bjuds.

Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Är en varmluftsugn lite mer "torr" i jämförelse med en airfryer? Alltså får man lite mer knaprigt resultat?
Tänker mig att det blir fuktigare i en ugn. Om man inte kör tricket att i slutet på grillningen köra med öppen ugnslucka.

Har man stängd ugnslucka så slocknar grillelementen. Alltså missar man grilleffekten.
Senast redigerad av Pillerarm 2023-11-21 kl. 15:02.
Citera
2023-11-21, 14:58
Medlem
Sun Rulers avatar
Vi har kört med både airfryer och en stor fritös av traditionell modell. Den sistnämnda gav upphov till betydligt bättre fritering men var desto mer besvärlig att göra ren och byta olja på.

Idag använder vi ingen av dem.
Citera
2023-11-21, 15:00
Medlem
Shitnuggets avatar
Underskattade. Jag lagar allt i aifryer, steker större partier i stekpannan och ugnen använder jag ett par gånger i månaden numera tack vare den.
Smakar bättre, går snabbare och framför allt: den drar mindre ström. Det är banne mig huvudskälet till att köra den över spisen.

Det är ju dock i princip en varmluftsugn i mindre format, så att säga att den skulle vara "bättre" än en reguljär varmluftsugn känns lite fel.
Citera
2023-11-21, 15:12
Bannlyst
De med Airfryers är en ovanligt frälst grupp. Deras maskiner lagar både kycklling, skiftar vinterdäck och lägger ungarna, om man ska tro deras fantastiska utsagor.

De gånger jag fått Airfryer-mat har det sällan varit något att skriva hem om. Jag är dock en sådan som mer än gärna lägger en hel dag i köket och lagar min mat till vad jag anser vara perfektion (eller så nära jag förmås komma).
Citera
2023-11-21, 15:15
Medlem
auruns avatar
Verkligen överskattad. Aldrig lyckats få det bra hemma och aldrig fått det serverat bra hos folk som minsann "vet hur man gör det riktigt bra!". Nej, skitsak.
Citera
2023-11-21, 15:31
Medlem
Rätta mig om jag har fel men en airfryer är ju en varmluftsugn med betydligt mindre volym samt att den saknar en hel del funktioner från varmluftsugnen. Finns väl egentligen ingen anledning att skaffa en om man redan har en varmluftsugn. Om man kanske har en vanlig ugn så kan jag förstå att det kanske lockar.
Citera
2023-11-21, 15:31
Medlem
Liberationfronts avatar
Det är ju nyttigare än att oljefritera. Men personligen föredrar jag standard fritös, friterar ändå så jävla sällan så då funkar vanlig fritös.
Citera
2023-11-21, 15:32
Medlem
fjollciggs avatar
En präktig matsnobb är betydligt äckligare än nåt jag nånsin har tillagat i min luftfritös

I synnerhet bacon/stekfläsk blir otroligt bra vid luftfritering. Knaprig och saftig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in