2023-11-22, 14:28
Medlem
Kortare tillagningstid
Nyttigare än fritering/stekning
Drar mindre el än en ugn.
Citera
2023-11-22, 14:52
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liberationfront
Min ugn har den funktionen, upptäckte det efter ett tag, ogillar för mkt maskiner i köket, har inte världens största kök,

Ja fast den mest överskattade maskinen i ett kök är bakmaskinen. Den kan man gott byta ut mot en airfryer.

Vem orkar baka nowadays?
Citera
2023-11-22, 14:55
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkmunk45
Kortare tillagningstid
Nyttigare än fritering/stekning
Drar mindre el än en ugn.

Ja och det är lätt att göra lite mindre laddningar om man inte orkar laga mängder med mat och göra matlådor. Det blir alltid färskt och gott istället varje dag.

Perfekt för den som vill dra ner på skärpmaten och börja laga riktig och god mat på ett proffsigt sätt själv med bra resultat varje gång.
Citera
2023-11-22, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko
Ska börja med att säga att jag måhända har ganska stora fördomar mot användandet av airfryer. Trots det så äger jag en av de vanligaste modellerna från Philip som jag köpte i ett svagt ögonblick.

Har testat att göra både fisk, kyckling och olika former av potatis/pommes i den men i jämförelse med mer traditionella metoder är den alltid underlägsen när det kommer till resultat.

Enda fördelen är att vissa rätter går snabbare, men så bråttom har jag sällan eller aldrig i köket.

Gjorde själv ett experiment med två hela kycklingar av bra kvalitet (gröna gårdar) inför en middagsbjudning. Den ena tillagade jag i airfryern och den andra i ugnen.

Marinerade båda på samma sätt med en marinad av vitt vin, lättbrynt smör och citron. Saltade och pepprade generöst, stoppade in en halv vitlök, den urkramade citronen och färsk rosmarin i skrovet och trycke in vitlök och smör under skinnet.

Därefter körde jag den ena i airfryern enligt tillverkarens instruktioner och den andra i ugnen på 200C varmluft i ca 1 timme och 10 minuter. Avslutade med att dra på grillfunktionen en stund och lät den sedan vila drygt en kvart.

Kyckligen som tillagades i ugnen hade mycket krispigare skinn, såg betydligt vackrare ut, var saftigare och smakade mer än den jag tillagde i airfryern.

Middagsgästerna var av liknande uppfattning även om alla menade att båda varianterna var goda.

Om airfryer enbart handlar om att tjäna några minuter i köket och det är viktigare än allt annat förstår jag om någon använder den, men att påstå att den minst lika bra eller bättre resultat än att använda traditionella redskap och metoder är uppenbart felaktigt.

Ska skänka bort min till någon som är mer stressad i köket än jag, men helt seriöst? Hur kan denna manick blivit så jäkla populär?

Jag förstår inte heller! Tror att det blir så ibland, när nåt blir trendigt. Folk bedyrar hur fantastiskt det är, när det i själva verket är en extra köksapparat som gör ungefär vad en bra varmluftsugn kan göra.

Dessutom är inte alltid snabbare bättre, utan lite långsammare tillagning kan göra att fett renderas bättre, och gör köttet saftigare.

Sen kan visserligen pommes och annat bli gott i både ugn och air-fryer... men att det skulle vara lika gott som friterat är ju lögn.

Folk har en tendens att få får sig att ett sätt att tillaga mat är bäst på allt... Jag är väldigt matintresserad och ser detta fenomen ständigt. Är man med i olika grupper och forum som diskuterar en metod så är den alltid överlägsen allt annat, tycker vissa.
Handlar gruppen om sous-vide är det absolut bästa sättet att tillaga nåt osv... allt annat är kass.

Det gäller att ta allt det där med en stor nypa salt...

Jag använder gärna alla möjliga metoder, och ibland olika beroende på vad som råkar passa bäst. Men, en sak jag inte köpt är air-fryer.
Jag har en bra varmluftsugn, , fritös, en vedeldad smoker, en kolgrill, bra induktionshäll med diverse olika typer av stekpannor mm. Så man använder det som funkar bra, eller blir godast (om man har tid) till olika typer av mat.

Hel kyckling blir allra godast när jag gör den i smoker, men det händer att det blir ugnen ibland... En fin köttbit kan bli riktigt ruskigt god med reverse sear i smoker, men blir ibland sous-vide med avslutning i stekpanna när det passar bättre. Jag gör allra helst pommes frittes förkokta med vinäger i vattnet, sen dubbelfritterade, men det blir ofta i ugn när det passar bättre... osv.
Det finns bara en sak som jag helt slutat tillaga på nåt annat sätt än i smoker, och det är ribs! Det blir helt enkelt så mycket godare väl tillagat i smoker att jag hellre lagar nån annan rätt, än att använda annan tillagningsmetod.
Citera
2023-11-22, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Har du verkligen smakat på riktig pommes?

Som du ser i ett inlägg så skriver jag att fritös blir bäst, men att airfryer blir bättre än i en ugn.
Citera
2023-11-22, 15:14
Medlem
Citat:
Men vissa menar att pommesen från en aitfryer blir minst lika bra som när man friterar själv.

Jag tror de jämför med att köra pommesen i ugn, och vad som helst blir väl bättre än det. Man kan lika gärna koka skiten.

Vill veta om en airfryer är bra.

De lurar sig själva om de menar att det är minst lika bra som friterat.
Jag har friterat många gånger, både i fritös och i gryta. Ugn eller air-fryer har aldrig kunnat slå det. Men det kan bli gott.

Jag stör mig på de som ska överdriva och envist hävda att det är lika bra när alla vet att det är lögn.

Det är lite som att göra "nyttiga" chokladbollar och säga att de smakar precis som vanliga. Nej, det gör de inte. Kanske är de väldigt goda, men det är inte samma sak. Eller att Fejkkött smakar precis som kött... Samma sak där. Det gör det inte, men det kanske är gott... räcker inte det?
Citera
2023-11-22, 15:33
Medlem
Citat:
Men har du då smakat nyfriterad pommes? Alltså inte den som ligger i värmeskåp på någon hamburgerrestaurang?

Alltså, jag har otroligt svårt att förstå att någon kan tycka sådan är god.

Köper jag något på typ McDonalds så ber jag om att få pommesen osaltad, vilket gör att de får fritera min portion. Pommes är något man ska äta a la minute.

Pommes i ugn är riktigt vidrigt.
Smart där. Ska köra på den i framtiden.
Citera
2023-11-22, 16:04
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Man kan använda en airfryer på betydligt fler sätt än att fritera. Det är just det som är fördelen med en airfryer före en vanlig fritös.

Själv använder jag den i stort sett varje dag till precis allting. En jättebra uppfinning som fler borde upptäcka.

Visst vet du att den producerar cancer-framkallande ämnen?
Citera
2023-11-22, 16:14
Avslutad
Tycker det blir torrt och osmakligt. Kan hålla med om att den är överskattad men tror de som har låga krav på hur maten smakar prisar den!
Citera
2023-11-22, 16:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hnes1983
De lurar sig själva om de menar att det är minst lika bra som friterat.
Jag har friterat många gånger, både i fritös och i gryta. Ugn eller air-fryer har aldrig kunnat slå det. Men det kan bli gott.

Jag stör mig på de som ska överdriva och envist hävda att det är lika bra när alla vet att det är lögn.

Det är lite som att göra "nyttiga" chokladbollar och säga att de smakar precis som vanliga. Nej, det gör de inte. Kanske är de väldigt goda, men det är inte samma sak. Eller att Fejkkött smakar precis som kött... Samma sak där. Det gör det inte, men det kanske är gott... räcker inte det?
Ja exakt, de tilltalar sig själva det för att det är lättare och nyttigare 🤣
Citera
2023-11-22, 16:19
Medlem
Krakatoas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvampDamp.
Exakt! Airfryer är bland det bästa som finns. Har ju till och med kommit mindre ugnar med airfryer-teknik nu. Fortfarande airfryer men i storleken av en liten ugn. Får plats mycket mer i den vilket är superbra. Då kan man laga pommes och proteinet samtidigt dessutom

Ja precis. Man kan göra potatisgratängen i air fryern samtidigt som man kanske har en fläskfilé på låg värme i den stora ugnen. Man kan ju göra allt i air fryer.

Citat:
Behöver inte airfriern diskas?
Det brukar förespråkarna påpeka, men blir resultatet verkligen bra?

Jo då, man tar ut allt och lägger det i diskmaskinen.
Citera
2023-11-22, 16:24
Medlem
Krakatoas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MajorGorm
Tycker det blir torrt och osmakligt. Kan hålla med om att den är överskattad men tror de som har låga krav på hur maten smakar prisar den!

Citat:
Ursprungligen postat av dissidentx
Varmluftsfritös

Nej, då borde den ha hetat Airdeepfryer. Fry betyder steka, bryna, fräsa.

Om man går in med inställningen att det är en fritös har man fel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in