2023-11-21, 20:58
  #41545
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Sverige har inte spelare bakåt som håller för ett tremannaanfall. Tillbaka till Bob Houghton:s 4-4-2 som grunduppställning. Det har fungerat i många år och även gett oss medalj. S
Ja, först och främst har vi inte spelarmatieralet för 442 längre - det är väl ganska så uppenbart och har så varit i två år nu.

Sen ser jag inte alls ditt resonemang om att 442 är bättre defensivt. Ett problem som länge varit vår akilleshäl är ju att vi ständigt och jämt blir överkörda centralt då dom allra flesta länderna spelar med tre centrala mittfältare, vilket ibland leder till att våra centrala mittfältare hamnar i knäet på våra egna mittbackar.

Dessutom behöver vi balans på vårat innermittfält även om det bara är två spelare där. En tredje spelare är ju snarare bara ett plus, då kan vi laborera med två mer defensiva spelare ibland och ibland med två mer offensiva.
Citera
2023-11-21, 21:09
  #41546
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av znorlax
Nyheter just nu om att Potter tackat nej (givet, otroligt naivt att tro att han skulle tacka ja men jag respekterar försöket) och att Högmo är nästa namn i listan och aktuell.

Ser många första reaktioner på social media som är negativa till Högmo. Många är dock otroligt okunniga fans från motståndar-skaror i Allsvenskan. Och jag har sedan länge förstått hur blåögda dem är i sin fotbollssyn, för det mesta.


Personligen gillar jag Högmo. Och då är jag endå en av dem som inte vill se en till gubbe vid sidlinjen. Men Högmo är endast en gubbe i åldern. Hans fotboll är modern men samtidigt är den väldigt pragmatisk. Och det är exakt vad som behövs i tidslimiterad landslagsfotboll. Han har även väldigt mycket erfarenhet att arbeta med allt från U15 och uppåt, steg för steg. Och är inte för feg med yngre.

Det är ganska många "boxar" han checkar av för mig personligen.

Det sägs även att SvFF överväger en tidigare spelare som assisterande. Misstänker att de har spelare som Thern/Mellberg/Ljungberg/Henke etc på listan.

Jag gillar även detta och helst hade velat se Mellberg då men tror han vill ha ett störra jobb än assisterande. De övriga hade nog varit möjliga. Ljungberg har varit imponerande ungdomstränare i Arsenal så det hade nog kunnat vara bra att ha i den pågående föryngringen. Samtidigt ett lite mer internationellt perspektiv.

Henke har inte skitsnyggt CV tyvärr. Så jag vågar inte säga antingen eller där. Thern ska vara väldigt bra men han är också lite gammaldags och speciell personlighet så vet inte hur han klaffar i SvFF haha.


Nej.. jag är nyfiken helt klart. Och jag tror folk som skriker efter tränarprofiler som är EXTREMT mycket Klubb-tränare som t.e.x Rydström etc och klankar ner på Högmo är nog lite förvirrade i vad som efterfrågas i landslagsträning. Det är väldigt limiterat med tid osv. En relationism-tränare á la Rydström är en riktig misfit. Inte för han är dålig, men för att det är en typ av tränare och fotboll som vill gnugga detaljer varje dag för att få ut sin filosofi och fotboll. Inte en bra "fit" för ett landslag som ses för några träningar var 3e månad.



EDIT:




Ser ut som vi är inne på samma spår Tror också Högmo/Ljungberg är en trolig duo. Och en jag verkligen ser och förstår tankegången i.
Jag gillar också Högmo och som du är inne på så tickar han en hel del boxar. Succéerna i Häcken och DIF smäller högt

Lite trist att det ska hängas upp sig vid att han är en "gubbe". Som om ungdomlighet i sig är ett värde för en fotbollstränare. Tvärtom skulle jag snarare säga. Att få in Högmo som redan tränat ett landslag och som vet hur man förbereder spelarna, lägger upp passen och planerar allting är ett enormt plus i min bok. Thelin, Rydström, Tolle och gänget saknar den erfarenheten.

Jag gillar tanken på att plocka Högmo nu, medan han fortfarande är aktiv, och låta han få en period att köra med landslaget. Sen när han väl tackar för sig eller får kicken så kommer dom unga tränarna vara troligtvis ännu mer erfarna och ännu vassare, och kanske mer redo för uppdraget.
Citera
2023-11-21, 21:38
  #41547
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av znorlax
Den intervjun missade jag faktiskt. Ganska avslöjande som du säger!

Ska tilläggas att han är också den enda förbundskapten för Norge som var okej. Kom ju till playoffs med otroligt fattigt spelarmaterial om man jämnför med dagens Norge.
Blev tvungen lyssna ett varv till nej nej nog har han fått förfrågan i ett tidigt skede men vill slutföra säsongen där och då, För han försöker slingra sig ur frågeställningen på ett sätt men lyckas inte riktigt fullt ut!

Om det är Högsmo som blir känslan är det man sitter och väntar på är Ass till han och få ett ja från den personen, Är det Ljungberg lär det visa sig till helgen om han sitter som expert med Holmgren i England om inte vet man vem man jobbar på!
Citera
2023-11-21, 21:47
  #41548
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mushymushy
Jag gillar också Högmo och som du är inne på så tickar han en hel del boxar. Succéerna i Häcken och DIF smäller högt

Lite trist att det ska hängas upp sig vid att han är en "gubbe". Som om ungdomlighet i sig är ett värde för en fotbollstränare. Tvärtom skulle jag snarare säga. Att få in Högmo som redan tränat ett landslag och som vet hur man förbereder spelarna, lägger upp passen och planerar allting är ett enormt plus i min bok. Thelin, Rydström, Tolle och gänget saknar den erfarenheten.

Jag gillar tanken på att plocka Högmo nu, medan han fortfarande är aktiv, och låta han få en period att köra med landslaget. Sen när han väl tackar för sig eller får kicken så kommer dom unga tränarna vara troligtvis ännu mer erfarna och ännu vassare, och kanske mer redo för uppdraget.

Precis. Högmo är en ganska unik "träffsäker" profil faktiskt när man väl zoomar ut lite. Sen håller jag med om "gubbe" grejjen. Yngre är inte alltid bättre, speciellt i landslag. Sålänge det inte är en gubbe på så sätt att de inte kan modern fotboll och blir en dramatisk misfit för nyare spelprofiler/material. Men där är ju Högmo redan bevisad dessutom.

Sen håller jag med om timingen. Bra timing att ta Högmo. Och sedan när han lägger av kanske den där assisterande som det sägs kan vara en ex-spelare á la Mellberg/Ljungberg ta över ELLER så kanske 1 av de där 3-4 unga spännande namnen som Bäckström, Hiljemark, Hellberg eller Johnsson (FCK U19, aktuell för Rosenborg) är aktuellt?


Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Blev tvungen lyssna ett varv till nej nej nog har han fått förfrågan i ett tidigt skede men vill slutföra säsongen där och då, För han försöker slingra sig ur frågeställningen på ett sätt men lyckas inte riktigt fullt ut!

Om det är Högsmo som blir känslan är det man sitter och väntar på är Ass till han och få ett ja från den personen, Är det Ljungberg lär det visa sig till helgen om han sitter som expert med Holmgren i England om inte vet man vem man jobbar på!
Jaa. Om det blir han hoppas jag man försöker på Mellberg som duo/assisterande. Har gillat hans fotboll mycket, han har utan tvekan respekt från spelarna och har en efterfrågad mentalitet. Kan ryta lite fint på backlinjen hehe




Suger något otroligt att vi missade EM, men jag ska inte ljuga med att säga att jag föredrar att vi missade det och gick vidare från Janne OCH fick ordentlig med tid för näste man att starta sitt i lugn och ro. Känns betydligt bättre långsiktigt.
Citera
2023-11-21, 21:53
  #41549
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av znorlax
Precis. Högmo är en ganska unik "träffsäker" profil faktiskt när man väl zoomar ut lite. Sen håller jag med om "gubbe" grejjen. Yngre är inte alltid bättre, speciellt i landslag. Sålänge det inte är en gubbe på så sätt att de inte kan modern fotboll och blir en dramatisk misfit för nyare spelprofiler/material. Men där är ju Högmo redan bevisad dessutom.

Sen håller jag med om timingen. Bra timing att ta Högmo. Och sedan när han lägger av kanske den där assisterande som det sägs kan vara en ex-spelare á la Mellberg/Ljungberg ta över ELLER så kanske 1 av de där 3-4 unga spännande namnen som Bäckström, Hiljemark, Hellberg eller Johnsson (FCK U19, aktuell för Rosenborg) är aktuellt?



Jaa. Om det blir han hoppas jag man försöker på Mellberg som duo/assisterande. Har gillat hans fotboll mycket, han har utan tvekan respekt från spelarna och har en efterfrågad mentalitet. Kan ryta lite fint på backlinjen hehe




Suger något otroligt att vi missade EM, men jag ska inte ljuga med att säga att jag föredrar att vi missade det och gick vidare från Janne OCH fick ordentlig med tid för näste man att starta sitt i lugn och ro. Känns betydligt bättre långsiktigt.
Freddie Ljungberg är ett bättre option iom han är baserad i London har koll på PL och kan ta sig snabbt ut i Europa för scouting av spelare, Mellberg vill jag har på tillväxt ännu ett tag och få ett uppdrag i en större klubb än BP är liksom!
Citera
2023-11-21, 22:15
  #41550
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Freddie Ljungberg är ett bättre option iom han är baserad i London har koll på PL och kan ta sig snabbt ut i Europa för scouting av spelare, Mellberg vill jag har på tillväxt ännu ett tag och få ett uppdrag i en större klubb än BP är liksom!
jaa jag är inte negativ till Ljungberg alls där och tror t.o.m han är mer trolig och sugen på en assisterande roll än Mellberg skulle vara.



-------------------


Förövrigt så hoppas jag nästa tränare kikar på Eric Smith(26) i ett starkt gående St.Pauli. Spelfördelande mittback där och gjort det bra under en längre period. Kan vara väldigt bra förstärkning.

Även 20 åriga Casper Widell i Excelsior har en fantastisk start i Holland. Fysisk och intelligent som fan som stannar lägre när partners går upp. I teorin perfekt profil att kombinera med Lindelöf/Smith/x bolltrygg passande mittback.

Värd att hålla koll på.
Citera
2023-11-21, 23:58
  #41551
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av znorlax
jaa jag är inte negativ till Ljungberg alls där och tror t.o.m han är mer trolig och sugen på en assisterande roll än Mellberg skulle vara.



-------------------


Förövrigt så hoppas jag nästa tränare kikar på Eric Smith(26) i ett starkt gående St.Pauli. Spelfördelande mittback där och gjort det bra under en längre period. Kan vara väldigt bra förstärkning.

Även 20 åriga Casper Widell i Excelsior har en fantastisk start i Holland. Fysisk och intelligent som fan som stannar lägre när partners går upp. I teorin perfekt profil att kombinera med Lindelöf/Smith/x bolltrygg passande mittback.

Värd att hålla koll på.

Smith har jag varit inne på tidigare, hoppas hans lag grejar BL-uppflyttningen. Widell låter väldigt lovande om man är en 20-årig mittback som gör det bra i Eredivisie, sen finns även Isherwood som kan vara med lite i snacket om han tar startplats i Darmstadt.

Sjukt nog fick Helander förtur framför alla trots att han har spelat kring 10 matcher på 2 år och till råga på allt fick starta mot Belgien, Azerbajdzjan och Estland. Man märkte på honom att den där långtidsskadan har satt sina spår med extrem långsamhet och tveksam bollbehandling. Han har kommit upp i 30-år nu och varit rejält skadedrabbad under en majoritet av sin karriär, tyvärr tror jag att han bara kommer dala under resten av sin karriär så det är inte värt att fortsätta satsa på honom.
Citera
2023-11-22, 00:31
  #41552
Medlem
Steff83s avatar
Högmo är ju oerhört rutinerad. Redan varit norsk förbundskapten dessutom så den biten kan han. Åldern kan ju tvärtom vara en fördel då inte suktar efter mer i karriären då han redan upplevt det mesta och går in hundra procent.
Citera
2023-11-22, 09:26
  #41553
Medlem
bagarn29s avatar
Oddsen på Svenska Spel: Högmo 2,50, Kim&Tolle, Mellberg, Jens Gustafsson 10.
Citera
2023-11-22, 09:37
  #41554
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Oddsen på Svenska Spel: Högmo 2,50, Kim&Tolle, Mellberg, Jens Gustafsson 10.

Det lutar alltså starkt åt Högmo, som ju gjort det väldigt bra med Häcken och förmodligen är ett riktigt bra val som svensk förbundskapten när laget nu nått denna bottennivå. En stabiliserande kraft. Man bör nog dock inte hoppas på mirakel.
Citera
2023-11-22, 09:59
  #41555
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Det lutar alltså starkt åt Högmo, som ju gjort det väldigt bra med Häcken och förmodligen är ett riktigt bra val som svensk förbundskapten när laget nu nått denna bottennivå. En stabiliserande kraft. Man bör nog dock inte hoppas på mirakel.
Det är ju ett rätt tryggt och säkert val om inte annat. Sen tror jag det är bra att vi provar en utlänning för första gången som ändå har lite fräschare ögon på det svenska spelarmaterialet vill jag tro. Han står ju för en attraktiv passningsorienterad fotboll med. Då är en norrman som redan finns i Sverige ett bra första steg utan att behöva ge sig ut på för djupa vatten. Och som sagt han vet vad jobbet innebär redan med egen erfarenhet.
Citera
2023-11-22, 14:55
  #41556
Medlem
Blir det Høgmo och typ Ljungberg som assisterande hoppas jag förbundet skriver kontrakt över ett eventuellt VM 2026, men inte längre. Våga sluta med de långa kontrakten. En Nations League-cykel och en kvalcykel är absolut tillräckligt långt till att börja med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in