2023-11-21, 13:11
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shuyin
Min tanke var just att skydda den svagare backlinjen genom att hålla försvarslinjen lägre i ett "Elfsborg-aktigt" 4-3-3 där vi inte behöver ha alltför mycket bollinnehav (annat än mot svagare länder) och straffa dem i kontringar.

Vi har testat 4-4-2 med Janne i flera år nu och jag tycker inte att det fungerar eller passar spelarmaterialet. Håller med om att taktisk flexibilitet är bra, men det är mycket svårare i ett landslag där tiden är knapp. Det behöver vara ett enkelt och tydligt spelsystem.

Du nämner några namn jag glömde av men just styrkan med landslag är att ha en stomme spelare som alltid spelar eftersom tiden är knapp finns inte tid att byta ut spelare för mycket. Då kan det vara okej att ta ut en lite formsvagare spelare som varit med länge till förmån för någon som var hetare senaste helgmatchen.

Jag vill inte se en fembackslinje, det blir för baktungt i min mening och vi har inte wingbacks för att kunna spela det systemet.
Idag/framtiden är det väl just det vi har? Emil Holm har vi, med wingbacks så kanske Gudmundsson kan ta en plats där också. Slår också ett slag för Noah Persson som fixar båda varianterna.
Sen menar jag inte att vi ska spela med 5-backslinje, men wingbacks ser jag inte som nått jätteproblem.

Och jag är helt klart med på din tanke. Thelin har ju dessutom nämnts som en av favoriterna till förbundskaptensposten.
Citera
2023-11-21, 14:30
Medlem
Shuyins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Idag/framtiden är det väl just det vi har? Emil Holm har vi, med wingbacks så kanske Gudmundsson kan ta en plats där också. Slår också ett slag för Noah Persson som fixar båda varianterna.
Sen menar jag inte att vi ska spela med 5-backslinje, men wingbacks ser jag inte som nått jätteproblem.

Och jag är helt klart med på din tanke. Thelin har ju dessutom nämnts som en av favoriterna till förbundskaptensposten.

Tja, kanske. Jag är lite skeptisk till Gudmundsson som alternativ. Persson tror jag mer på i så fall men då vill jag se att han presterar först i Young Boys. Holm tror jag är bättre som ytterback än wingback men det kan vara en smaksak.

Jag skulle helst se Högmo men Thelin kanske inte är dumt ändå.
Citera
2023-11-21, 17:50
Avslutad
Citat:
Min tanke var just att skydda den svagare backlinjen genom att hålla försvarslinjen lägre i ett "Elfsborg-aktigt" 4-3-3 där vi inte behöver ha alltför mycket bollinnehav (annat än mot svagare länder) och straffa dem i kontringar.

Vi har testat 4-4-2 med Janne i flera år nu och jag tycker inte att det fungerar eller passar spelarmaterialet. Håller med om att taktisk flexibilitet är bra, men det är mycket svårare i ett landslag där tiden är knapp. Det behöver vara ett enkelt och tydligt spelsystem.

Du nämner några namn jag glömde av men just styrkan med landslag är att ha en stomme spelare som alltid spelar eftersom tiden är knapp finns inte tid att byta ut spelare för mycket. Då kan det vara okej att ta ut en lite formsvagare spelare som varit med länge till förmån för någon som var hetare senaste helgmatchen.

Jag vill inte se en fembackslinje, det blir för baktungt i min mening och vi har inte wingbacks för att kunna spela det systemet.
Holm och Gudmundsson är perfekta wingbacks.
Man kan ju variera 5-2-3 med 4-3-3 beroende på motstånd och matchsituation.
Mellberg kör femback i BP. Tror det blir han som tar över så du får nog vänja dig med tanken...
Citera
2023-11-21, 19:29
Medlem
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/O85Vlw/avslojar-graham-potter-har-tackat-nej-till-jobbet-som-forbundskapten

Høgmo som väntat aktuell. "Samtidigt har också förbundet resonerat kring vikten av att ha två starka profiler som ska ersätta Janne Andersson och Peter Wettergren och leda landslaget framåt och där också resonerat om vikten av att få in en tidigare spelare i ledarteamet."

Undrar om inte Høgmo med Ljungberg som assisterande är en möjligen lösning?
Citera
2023-11-21, 19:32
Medlem
Nyheter just nu om att Potter tackat nej (givet, otroligt naivt att tro att han skulle tacka ja men jag respekterar försöket) och att Högmo är nästa namn i listan och aktuell.

Ser många första reaktioner på social media som är negativa till Högmo. Många är dock otroligt okunniga fans från motståndar-skaror i Allsvenskan. Och jag har sedan länge förstått hur blåögda dem är i sin fotbollssyn, för det mesta.

Personligen gillar jag Högmo. Och då är jag endå en av dem som inte vill se en till gubbe vid sidlinjen. Men Högmo är endast en gubbe i åldern. Hans fotboll är modern men samtidigt är den väldigt pragmatisk. Och det är exakt vad som behövs i tidslimiterad landslagsfotboll. Han har även väldigt mycket erfarenhet att arbeta med allt från U15 och uppåt, steg för steg. Och är inte för feg med yngre.

Det är ganska många "boxar" han checkar av för mig personligen.

Det sägs även att SvFF överväger en tidigare spelare som assisterande. Misstänker att de har spelare som Thern/Mellberg/Ljungberg/Henke etc på listan.

Jag gillar även detta och helst hade velat se Mellberg då men tror han vill ha ett störra jobb än assisterande. De övriga hade nog varit möjliga. Ljungberg har varit imponerande ungdomstränare i Arsenal så det hade nog kunnat vara bra att ha i den pågående föryngringen. Samtidigt ett lite mer internationellt perspektiv.

Henke har inte skitsnyggt CV tyvärr. Så jag vågar inte säga antingen eller där. Thern ska vara väldigt bra men han är också lite gammaldags och speciell personlighet så vet inte hur han klaffar i SvFF haha.

Nej.. jag är nyfiken helt klart. Och jag tror folk som skriker efter tränarprofiler som är EXTREMT mycket Klubb-tränare som t.e.x Rydström etc och klankar ner på Högmo är nog lite förvirrade i vad som efterfrågas i landslagsträning. Det är väldigt limiterat med tid osv. En relationism-tränare á la Rydström är en riktig misfit. Inte för han är dålig, men för att det är en typ av tränare och fotboll som vill gnugga detaljer varje dag för att få ut sin filosofi och fotboll. Inte en bra "fit" för ett landslag som ses för några träningar var 3e månad.

EDIT:

Citat:
Ursprungligen postat av HaconBacon
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/O85Vlw/avslojar-graham-potter-har-tackat-nej-till-jobbet-som-forbundskapten

Høgmo som väntat aktuell. "Samtidigt har också förbundet resonerat kring vikten av att ha två starka profiler som ska ersätta Janne Andersson och Peter Wettergren och leda landslaget framåt och där också resonerat om vikten av att få in en tidigare spelare i ledarteamet."

Undrar om inte Høgmo med Ljungberg som assisterande är en möjligen lösning?

Ser ut som vi är inne på samma spår Tror också Högmo/Ljungberg är en trolig duo. Och en jag verkligen ser och förstår tankegången i.
Citera
2023-11-21, 19:38
Medlem
Høgmo lyckades faktiskt ta Norge till play-off i kvalet till EM 2016. Det har Ståle Solbakken misslyckats med i kvalet till både VM 2022 och nu EM 2024, trots mycket bättre material.
Citera
2023-11-21, 20:01
Medlem
DjPuttes avatar
Det mest intressanta är att då norska VIAPLAY intervjuade Høgmo inför Molde - Häcken så slirdae han som sjutton på frågan om han var intresserad bli Svensk Förbundskapten, Tror nog han fått frågan men vill inte svara på den innan säsongen är slut och SvFF ställt frågan till Häcken också!

För mig är Høgmo enda option som det är nu han har varit förbundskapten på olika nivåer inom Norsk Fotboll är media vänlig samt han klarar av slussa in yngre spelare i truppen, Tror att det kan bli jäkligt bra med han om han väljer hoppa på tåget!
Citera
2023-11-21, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Det mest intressanta är att då norska VIAPLAY intervjuade Høgmo inför Molde - Häcken så slirdae han som sjutton på frågan om han var intresserad bli Svensk Förbundskapten, Tror nog han fått frågan men vill inte svara på den innan säsongen är slut och SvFF ställt frågan till Häcken också!

För mig är Høgmo enda option som det är nu han har varit förbundskapten på olika nivåer inom Norsk Fotboll är media vänlig samt han klarar av slussa in yngre spelare i truppen, Tror att det kan bli jäkligt bra med han om han väljer hoppa på tåget!

Den intervjun missade jag faktiskt. Ganska avslöjande som du säger!

Ska tilläggas att han är också den enda förbundskapten för Norge som var okej. Kom ju till playoffs med otroligt fattigt spelarmaterial om man jämnför med dagens Norge.
Citera
2023-11-21, 20:08
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av znorlax
Kom ju till playoffs med otroligt fattigt spelarmaterial om man jämnför med dagens Norge.

Norge kom före Azerbajdzjan, Bulgarien och Malta i den gruppen.
Citera
2023-11-21, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Norge kom före Azerbajdzjan, Bulgarien och Malta i den gruppen.
Stämmer. Inga tunga namn, men för Norge och det spelarmaterialet, var det faktiskt ok. Sen är inte hans Norge tid något som sticker ut på hans CV. Men generellt, med hur horribelt Norge varit under så många år, så var inte Högmo en katastrof där imo.
Citera
2023-11-21, 20:32
Medlem
Citat:

Belgien, Österrike och Spanien har spelat skjortan av oss, ja t.om. Azerbajdzjan. Då duger det inte med en offensiv uppställning. Läcker det bakåt måste man täppa till direkt. Mot de bästa lagen är en 5-backlinje att föredra, alternativt 5 på mittfältet beroende på spelartillgång. Vi har inga världsbackar idag. Att då ha 3 i anfallet fungerar inte då kampen sker längre bak. Naturligtvis går det mot sämre motstånd. Nu har vi gott om tid att bygga för framtiden då inga mästerskap finns att toppa till. Dags att rensa ut ordentligt och satsa på framtiden bland de unga redan nu för att ha ett slagfärdigt lag längre fram. Många intressanta spelare står redan och bankar på dörren till landslaget!
Citera
2023-11-21, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Belgien, Österrike och Spanien har spelat skjortan av oss, ja t.om. Azerbajdzjan. Då duger det inte med en offensiv uppställning. Läcker det bakåt måste man täppa till direkt. Mot de bästa lagen är en 5-backlinje att föredra, alternativt 5 på mittfältet beroende på spelartillgång. Vi har inga världsbackar idag. Att då ha 3 i anfallet fungerar inte då kampen sker längre bak. Naturligtvis går det mot sämre motstånd. Nu har vi gott om tid att bygga för framtiden då inga mästerskap finns att toppa till. Dags att rensa ut ordentligt och satsa på framtiden bland de unga redan nu för att ha ett slagfärdigt lag längre fram. Många intressanta spelare står redan och bankar på dörren till landslaget!

Jag tycker våran defensiv vart riktigt dålig på sistonde(inklusive individers prestationer) men jag förstår det tills viss del med. Lindelöf har haft absurd rotation både till sina kanter, sin CB partner och framför sig. Riktigt dålig kontinuerlighet där att jobba med. Sen har ju jannes taktik varit gjord för gamla fysiska stelben som Granqvist så det har inte ens passat många. Så även ifall det varit dåliga individuella prestationer tycker mycket landar i svängdörrarna och taktikerna med.

Jag tycker vi har bättre mittbackar idag än 2018, men då passade mycket med varann och blev funktionellt.

Med det sagt, behöver vi utan tvekan bättre/mer defensiv talang inom kort. Speciellt vänsterbakc och kanske en renodlad 6a.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in