Nyheter just nu om att Potter tackat nej (givet, otroligt naivt att tro att han skulle tacka ja men jag respekterar försöket) och att Högmo är nästa namn i listan och aktuell.
Ser många första reaktioner på social media som är negativa till Högmo. Många är dock otroligt okunniga fans från motståndar-skaror i Allsvenskan. Och jag har sedan länge förstått hur blåögda dem är i sin fotbollssyn, för det mesta.
Personligen gillar jag Högmo. Och då är jag endå en av dem som inte vill se en till gubbe vid sidlinjen. Men Högmo är endast en gubbe i åldern. Hans fotboll är modern men samtidigt är den väldigt pragmatisk. Och det är exakt vad som behövs i tidslimiterad landslagsfotboll. Han har även väldigt mycket erfarenhet att arbeta med allt från U15 och uppåt, steg för steg. Och är inte för feg med yngre.
Det är ganska många "boxar" han checkar av för mig personligen.
Det sägs även att SvFF överväger en tidigare spelare som assisterande. Misstänker att de har spelare som Thern/Mellberg/Ljungberg/Henke etc på listan.
Jag gillar även detta och helst hade velat se Mellberg då men tror han vill ha ett störra jobb än assisterande. De övriga hade nog varit möjliga. Ljungberg har varit imponerande ungdomstränare i Arsenal så det hade nog kunnat vara bra att ha i den pågående föryngringen. Samtidigt ett lite mer internationellt perspektiv.
Henke har inte skitsnyggt CV tyvärr. Så jag vågar inte säga antingen eller där. Thern ska vara väldigt bra men han är också lite gammaldags och speciell personlighet så vet inte hur han klaffar i SvFF haha.
Nej.. jag är nyfiken helt klart. Och jag tror folk som skriker efter tränarprofiler som är EXTREMT mycket Klubb-tränare som t.e.x Rydström etc och klankar ner på Högmo är nog lite förvirrade i vad som efterfrågas i landslagsträning. Det är väldigt limiterat med tid osv. En relationism-tränare á la Rydström är en riktig misfit. Inte för han är dålig, men för att det är en typ av tränare och fotboll som vill gnugga detaljer varje dag för att få ut sin filosofi och fotboll. Inte en bra "fit" för ett landslag som ses för några träningar var 3e månad.
EDIT:
Citat:
Ursprungligen postat av
HaconBacon
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/O85Vlw/avslojar-graham-potter-har-tackat-nej-till-jobbet-som-forbundskapten
Høgmo som väntat aktuell. "Samtidigt har också förbundet resonerat kring vikten av att ha två starka profiler som ska ersätta Janne Andersson och Peter Wettergren och leda landslaget framåt och där också resonerat om vikten av att få in en tidigare spelare i ledarteamet."
Undrar om inte Høgmo med Ljungberg som assisterande är en möjligen lösning?
Ser ut som vi är inne på samma spår

Tror också Högmo/Ljungberg är en trolig duo. Och en jag verkligen ser och förstår tankegången i.