Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-11-22, 05:01
Hälften för, hälften mot på ett ungefär. Har funderat länge på en airfryer men nu vet jag inte. Gillar ju inte riktigt plastgrejer i matlagning. Det skulle vara för att det går enkelt och snabbt att fixa krubb.
Citera
2023-11-22, 05:51
Moderator
MondoBizarros avatar
Jag köpte en när de kom ut, Tefals större variant, men hur jag än gjorde så blev jag aldrig nöjd med den.
Jag testade alla recept jag kunde hitta, men stripsen blev mest kletiga - givetvis eftersom de till skillnad mot en fritös ligger direkt på en oljad yta - och kycklingen blev som bäst färdig, men utan någon direkt yta som man får i ugnen...och nu menar jag vanlig ugn, inte ens varmlufts.
Bacon blev okej, men det tog sån tid innan den var klar att jag i vanliga fall redan hade hunnit diska stekpannan, dessutom får man bara plats med tillräckligt mycket för en person och att tillföra mer är inte det lättaste iom den begränsade ytan.

Så jag sålde den, eftersom den till slut bara stod och tog plats. Jag köpte en större fritös istället, vilket gör suveräna strips, men det går ju precis lika bra med en större kastrull, en termometer och en dunk olja för de som har ont om plats.
Citera
2023-11-22, 06:19
Medlem
Peppermills avatar
Skulle nog också ställa mig till skaran som säger att det är överskattat.

Har "airfryer" läge på min Eletrolux-ugn. Testade det när den var ny på klyftpotatis. Det är ett ugnsgaller med som är som ett nät att använda när man skall köra ugnen i det läget så var ju svårt/omöjligt att ha någon olja och krydda på i förväg. Blev rätt bra krispig yta, men den blev så glatt så var inga kryddor som fastnade efteråt heller.

Testade engång efter det att göra det i en vanlig form men tycker resultatet blev bättre när man kör vanlig över-undervärme eller vanliga varmluftsläget.
Citera
2023-11-22, 07:13
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Eller så använder de en sådan eftersom någon tillverkare sponsrat programmet rejält.
Kanske det.
Citera
2023-11-22, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VinkelSleep
Jag gör storkok och fryser in lite då och då eftersom jag inte orkar laga middag från grunden till bara mig själv varje dag. Finns inget tråkigare än att laga mat åt bara sig själv. Använder matlådor i glas från ikea som går att värma i ugn. Överbliven pizza blir också sjukt mycket godare i airfryer jämfört med micro. Osten får liksom en gyllenbrun crust som jag aldrig lyckats få till i vanlig ugn.

Jo, men man kan laga hela måltiden i den istället för att använda massa olika redskap, kastrull och stekpanna som behöver diskas. Bara att slänga in det man vill ha på sin tallrik. I med lite lyftpotatis, frysta grönsaker, fryst schnitzel, eller halloumi eller vad man nu vill ha. 8 minuter senare är det klart. Det fina är att det liksom inte bara blir uppvärmt utan det får verkligen en fin krispig yta. Själva "korgen" går bra att diska i diskmaskin. Brukar ha ugnspapper i botten, så diskar den inte mellan varje användning.
Det kanske är jag som är korkad, men airfryer passar ju inte för storkok enligt många.

Och sedan när du gör en schnitzel, så ska du väl ändå diska pannor du har för paneringen, eller menar du att du panerar i airfryern? I så fall låter det ju som ett underverk.
Citera
2023-11-22, 08:37
Medlem
Gladiators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko
Ska skänka bort min till någon som är mer stressad i köket än jag, men helt seriöst? Hur kan denna manick blivit så jäkla populär?
Ja det har jag frågat mig många gånger. Gav bort min efter att den i några månader stått och tagit upp plats i köksskåpet. I mina ögon kan den jämställas med bakmaskinen som under en ytterst kort period på 80-talet blev kolossalt hyllad/hypad men som sedan hamnade på diverse soptippar runt om i landet.
Citera
2023-11-22, 08:40
Lagar 90 % av min mat i en airfryer, skönt enkelt och hyfsat gott blir det. Typ bara ta lite kyckling och pommes, olja och kryddor och köra. Skaka till 2 gånger och det blir nice
Citera
2023-11-22, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Lagar 90 % av min mat i en airfryer, skönt enkelt och hyfsat gott blir det. Typ bara ta lite kyckling och pommes, olja och kryddor och köra. Skaka till 2 gånger och det blir nice
Är du ett ensamhushåll? Hur är det med rengöring? Lagar du exempelvis kyckling och pommes i en batch, alltså slänger in allt på en gång?

Blir pommes lika bra som om du friterar hemma? Alltså inte mjuk som på McDonalds.

Att de på hamburgerställena inte ännu fattat att man ska salta vid servering, är för mig en gåta. Men okej, lite off topic.
Senast redigerad av Pillerarm 2023-11-22 kl. 08:47.
Citera
2023-11-22, 08:48
Medlem
zombie-nations avatar
Funderade på att skaffa en då folk påstår att pommes blir bättre än i ugn. Och vi är periodvis pommesätare. Men ska jag inte skaffa en då?
Citera
2023-11-22, 08:49
Medlem
Lånade airfryer av föräldrarna för att få en uppfattning om jag skulle köpa egen.

Dock testade jag bara pommes av all typer (potatis, sötpotatis och färdiga frysta). Men alla blev otroligt dåliga. Ugnen ger bättre resultat.

Så vill man köpa för pommes så är svaret nej.

Sen tror jag varmluft på ugnen kan tillgodose de mesta andra behoven. Det är ju nästan samma sak, bara att airfryern är en kraftigare ”varmluftsugn”.
Citera
2023-11-22, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Funderade på att skaffa en då folk påstår att pommes blir bättre än i ugn. Och vi är periodvis pommesätare. Men ska jag inte skaffa en då?
Gört! Skaffa en och sedan berättar du för mig.

Du verkar ha skaplig koll på mat.
Citera
2023-11-22, 08:52
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Gört! Skaffa en och sedan berättar du för mig.

Du verkar ha skaplig koll på mat.

Har JAG? Sjitt, jag hatar att laga mat. Men tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in