Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-11-22, 00:36
Medlem
Sjukt överskattad, varmluftsugnen fungerar tillräckligt.
Citera
2023-11-22, 00:42
Medlem
SvampDamp.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krakatoa
Jag upplever precis tvärtom. Har aldrig fått så fin och saftig kyckling som i Airfryern.

Jag använder min ganska ofta, ett par gånger i veckan. Visst, den sparar tid absolut men behållningen är, tycker jag, en liten smidig varmluftsugn som blir varm supersnabbt. Jag får ofta bättre resultat i den än i traditionell ugn.

Nja, en airfryer är ju just en varmluftsugn, vad många gör fel är att de tror att det enkom är en fritös, vilket är felaktigt. Jag behandlar den som en liten, mer effektiv varmluftsugn. En ugn som blir varm på nån minut, man inte behöver plåtar och grejer till och som ger (enligt mig) ofta ett bättre resultat än vanlig ugn/varmluftsugn.
Exakt! Airfryer är bland det bästa som finns. Har ju till och med kommit mindre ugnar med airfryer-teknik nu. Fortfarande airfryer men i storleken av en liten ugn. Får plats mycket mer i den vilket är superbra. Då kan man laga pommes och proteinet samtidigt dessutom
Citera
2023-11-22, 00:59
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liberationfront
Det är ju nyttigare än att oljefritera. Men personligen föredrar jag standard fritös, friterar ändå så jävla sällan så då funkar vanlig fritös.

Tveksamt, inte värt byta fett mot cancer.
https://worldofbuzz.com/warning-food-cooked-in-40-of-air-fryers-may-contain-high-levels-of-cancer-causing-agents/
Citera
2023-11-22, 01:25
Medlem
TattooedFuckers avatar
Vi har en airfryer . Vi köpte den förra året och Vi har använt den 2 ggr

Grymt besviken otroligt nog på bägge .

Första gången var de lökringar ( otroligt torra vart dom ] och andra gången va de kyckling. .... kycklingen gick o äta men 10 ggr godare i ugnen. .
Citera
2023-11-22, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Logique88
Har för mig att de används i matprogrammet "Sveriges mästerkock" eller vad det heter.

De ligger förmodligen på en högre nivå än oss båda. Men jag har, som många andra, svårt att motivera ett köp med en bra ugn här hemma redan.
Eller så använder de en sådan eftersom någon tillverkare sponsrat programmet rejält.
Citera
2023-11-22, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Använder den för att rosta bröd i och tillaga köttbullar och dylikt. Mest för att det är smidigt och man slipper diska en stekpanna.
Behöver inte airfriern diskas?
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Resultatet är väl inte alltid lika bra som med andra metoder, men man får ju i sig mindre fett också som en bonus.
Det brukar förespråkarna påpeka, men blir resultatet verkligen bra? Eller handlar det om att de som anser ugnspommes är gott anser att det blir bättre än i ugnen?

Det finns två typer av matnördar, jag tillhör Julia Child-typen. Konstigt kombinerat med att det ska vara enkelt.
Citera
2023-11-22, 02:41
Medlem
Liberationfronts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Tveksamt, inte värt byta fett mot cancer.
https://worldofbuzz.com/warning-food-cooked-in-40-of-air-fryers-may-contain-high-levels-of-cancer-causing-agents/

Friterat typ 2-3 ggr per år då är det lugnt
Citera
2023-11-22, 02:43
Medlem
Liberationfronts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crusade
Menar du halogenugn?
https://swe.grandado.com/products/1pc-1300w-halogenugnar-12l-turbougnar-220v-konventionell-infrarod-supervagsugn?variant=UHJvZHVjdFZhc mlhbnQ6Mjc4NDQ0ODEy&gad_source=1&gclid=CjwKCAiAx_G qBhBQEiwAlDNAZh4WxWNYb3trIf01gv43yCXYAwiQzHR1uEP62 TB-YIWy5mncBZmSHBoCM14QAvD_BwE

Den är riktigt bra, den använder vi ofta, grilla kyckling blir perfekt.
Pommes gör vi bara i en gryta med olja.

Vi funderar på att skaffa en airfryer, kanske mest för att den är lättstädad, energisnål och tidsbesparande.
Inget man drar fram för finmiddagen…

Halogen ugn ja. Tack.
Citera
2023-11-22, 03:38
Medlem
Kluffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Det finns mikrovågsugnar med inbyggd varmluftsfunktion och grill. Det känns som en smartare produkt; mikro behöver man ändå, och då får man extrafunktioner inbyggda i samma pryl. Kanske blir en sådan när mikron går sönder. Men de kanske blir extremt varma?

Min fullstora varmluftsugn har inbyggd mikro . Och wifi av någon jävla anledning – man ska visst kunna koppla telefonen till den för att ha koll på tider, temperatur osv. Fullständigt onödigt enligt mig, men mikron funkar väldigt bra. Dock ingen roterande platta i så klart, men det har aldrig varit något problem och inget läskigt händer om man har i ugnsgallret.
Senast redigerad av Kluff 2023-11-22 kl. 03:40.
Citera
2023-11-22, 04:34
Medlem
Tycker inte man ska jämföra airfryer med en fritös eller en dyr och bra varmluftsugn. Jämför airfryer med micro istället, där vinner den ju med hästlängder.
När jag köpte min airfryer trodde jag att jag mest skulle använda den till pommes frites och sånt, men det har blivit att jag använder den till i princip allt. För mig som bor ensam och mest lagar mat åt mig själv så är airfryer perfekt. Har slutat använda micro för att värma matlådor exempelvis. Det går ju i princip lika snabbt att värma i airfryern som i micron, med jämnare värme dessutom. Visst, ska man laga en middag till en hel familj så kanske den mest är en gimmick för att göra luftfriterade tillbehör. Och ja, om man har en bra ugn så blir det lika bra i den, men om man bara ska laga mat åt sig själv så är det supersmidigt. Kan verkligen rekommendera. Sparar disk också!
Citera
2023-11-22, 04:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VinkelSleep
Tycker inte man ska jämföra airfryer med en fritös eller en dyr och bra varmluftsugn. Jämför airfryer med micro istället, där vinner den ju med hästlängder.
När jag köpte min airfryer trodde jag att jag mest skulle använda den till pommes frites och sånt, men det har blivit att jag använder den till i princip allt. För mig som bor ensam och mest lagar mat åt mig själv så är airfryer perfekt. Har slutat använda micro för att värma matlådor exempelvis. Det går ju i princip lika snabbt att värma i airfryern som i micron, med jämnare värme dessutom. Visst, ska man laga en middag till en hel familj så kanske den mest är en gimmick för att göra luftfriterade tillbehör. Och ja, om man har en bra ugn så blir det lika bra i den, men om man bara ska laga mat åt sig själv så är det supersmidigt. Kan verkligen rekommendera. Sparar disk också!
Varför värmer du matlådor hemma? Eller menar du att du har en airfryer på arbetet?
Citat:
Ursprungligen postat av VinkelSleep
Sparar disk också!
Behöver en airfryer inte rengöras?
Citera
2023-11-22, 04:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Varför värmer du matlådor hemma? Eller menar du att du har en airfryer på arbetet?
Jag gör storkok och fryser in lite då och då eftersom jag inte orkar laga middag från grunden till bara mig själv varje dag. Finns inget tråkigare än att laga mat åt bara sig själv. Använder matlådor i glas från ikea som går att värma i ugn. Överbliven pizza blir också sjukt mycket godare i airfryer jämfört med micro. Osten får liksom en gyllenbrun crust som jag aldrig lyckats få till i vanlig ugn.
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Behöver en airfryer inte rengöras?
Jo, men man kan laga hela måltiden i den istället för att använda massa olika redskap, kastrull och stekpanna som behöver diskas. Bara att slänga in det man vill ha på sin tallrik. I med lite lyftpotatis, frysta grönsaker, fryst schnitzel, eller halloumi eller vad man nu vill ha. 8 minuter senare är det klart. Det fina är att det liksom inte bara blir uppvärmt utan det får verkligen en fin krispig yta. Själva "korgen" går bra att diska i diskmaskin. Brukar ha ugnspapper i botten, så diskar den inte mellan varje användning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in