Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-12-23, 07:28
Medlem
Hackenbush55s avatar
Har lagar kyckling, kött, fisk, pommes, varma mackor i min luftfriterare och allt har blivit jättebra och gott, mycket bättre än att göra i ugn.
Citera
2023-12-23, 11:07
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Det pratas mycket om pommes och kvaliteten på dem här.
Jag lägger märke till att många hatar pommes i ugn.

Det gjorde jag också tills jag träffade på de lite tjockare (typ 12x12mm)mm halvfabrikatet som finns på de stora butikerna. Minns varken märke eller om det är dubbelfriterat eller ej osv just nu

Men, jag tycker de blir väldigt bra i ugn.
Går inte att jämföra med de där sladdriga, räfflade och mjuka fritesen.
De blir krispiga och lagom torra enligt mig och jag saknar då aldrig ”riktiga” hemgjorda fritöspommes.

För er som minns de där sladdriga ugns-pommes fritsen, testa!

Jag TROR efter en googling att de jag talar om heter Aviko Pommes Frites Superchrunch.
Men det finns säkert massa varianter på dem
Senast redigerad av christer-ulfbaage 2023-12-23 kl. 11:12.
Citera
2023-12-23, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Det pratas mycket om pommes och kvaliteten på dem här.
Jag lägger märke till att många hatar pommes i ugn.

Det gjorde jag också tills jag träffade på de lite tjockare (typ 12x12mm)mm halvfabrikatet som finns på de stora butikerna. Minns varken märke eller om det är dubbelfriterat eller ej osv just nu

Men, jag tycker de blir väldigt bra i ugn.
Går inte att jämföra med de där sladdriga, räfflade och mjuka fritesen.
De blir krispiga och lagom torra enligt mig och jag saknar då aldrig ”riktiga” hemgjorda fritöspommes.

För er som minns de där sladdriga ugns-pommes fritsen, testa!

Jag TROR efter en googling att de jag talar om heter Aviko Pommes Frites Superchrunch.
Men det finns säkert massa varianter på dem

Det där märket har de minst dåliga färdiga pommesen. Har dock bara testat dem än gång och då friterade jag dem som vanligt. Att köra i ugn har ju egentligen ganska få fördelar då det tar längre tid och blir sämre resultat. Enda nackdelen med att fritera på vanligt sätt är man måste ta reda på oljan efteråt, men med en tratt och sil går det ganska smidigt.
Citera
2023-12-25, 15:27
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko
Det där märket har de minst dåliga färdiga pommesen. Har dock bara testat dem än gång och då friterade jag dem som vanligt. Att köra i ugn har ju egentligen ganska få fördelar då det tar längre tid och blir sämre resultat. Enda nackdelen med att fritera på vanligt sätt är man måste ta reda på oljan efteråt, men med en tratt och sil går det ganska smidigt.

En annan fördel är ju att man slipper en till pryl i köket. Så är man inte pommes-perfektionist så skulle jag säga att de duger till biffen så att säga.

Hur blev de i fritösen då?
Citera
2023-12-25, 16:00
Medlem
Strömförbrukningen mellan varmluftsugn och Airfyer är försumbar.
Att tillreda råvarorna är det som är avgörande för resultatet.
Har man redan en bra Ugn vilket de flesta har är det som att slänga stålarna i sjön.

Eller som när Electrolux fick erbjudandet att sälja engelsmannens Dyson dammsugare,
-Varför då? när Vi tjänar mer på Damsugarpåsar än sälja Er produkt.
Citera
2023-12-25, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
En annan fördel är ju att man slipper en till pryl i köket. Så är man inte pommes-perfektionist så skulle jag säga att de duger till biffen så att säga.

Hur blev de i fritösen då?

Äger ingen fritös, men friterar dem i kastrull, och använder termometer. Skulle säga att de blev OK. Inte fantastiska, men absolut inte dåliga. Vet inte exakt vad de använder för potatissort men blev som sagt ok.
Citera
2023-12-25, 22:18
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Går att göra det mesta i en sådan och sparar både tid, kalorier och el. Men allt blir inte bra i den. Sen är det en maskin till i skåpet
Citera
2023-12-25, 22:19
Avstängd
Fantastisk att göra pommes i.
Citera
2023-12-25, 22:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hackenbush55
Har lagar kyckling, kött, fisk, pommes, varma mackor i min luftfriterare och allt har blivit jättebra och gott, mycket bättre än att göra i ugn.

Jaså, går det med en ryggbiff på 150g att göra i air fryer?!
Citera
2023-12-26, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nextlife
Fantastisk att göra pommes i.

Vad blir så fantastiskt i jämförelse med att fritera dem på vanligt sätt?

Citat:
Ursprungligen postat av nextlife
Jaså, går det med en ryggbiff på 150g att göra i air fryer?!
Nej. En så liten/tunn ryggbiff steker du från början till slut i en vanlig gjutjärnspanna, vilket går både snabbare, smidigare och framförallt med ett betydligt bättre slutresultat.
Citera
2023-12-26, 00:58
Medlem
SchrodingersPizzas avatar
Citat:
Vad blir så fantastiskt i jämförelse med att fritera dem på vanligt sätt?

Det mest fantastiska är att det blir nästan lika bra som i en fritös, om man använder rätt pommes, men man slipper allt skit som har med olja att göra. Hatar lukten av olja i hela huset sen en massa jobb med att filtrera och spara den.

Citat:
Nej. En så liten/tunn ryggbiff steker du från början till slut i en vanlig gjutjärnspanna, vilket går både snabbare, smidigare och framförallt med ett betydligt bättre slutresultat.

En airfryer är så mycket mer än vad en fritös är, vilket inkluderar att göra kött på nästan samma sätt som sous vide, fast utan vatten eller cirkulator. Stoppa in en 150g ryggbiff på 55c i 30 minuter, sedan stek den väldigt hastight i en väldigt varm gjutgärnspanna. Garanterat bättre resultat än att bara använda pannan.

Finns även en massa annat man kan göra som många inte tänker på, eftersom dom tänker på den som en fritös. Tex kan man "koka" ägg perfekt varje gång, eller varför inte "koka" korv på 95c, så det inte är någon som helst risk att korvarna spricker. Eller sugen på lite mackor? Släng in ett par djupfrysta nästan färdiga bullar på 5-6 minuter och få ett perfekt resultat väldigt snabbt.

Pommes är bara en av väldigt många saker man kan göra med en bra airfryer, men visst, köper man något billigt skit med analoga inställningar från Kjell o Company, då är den inte lika bra som en dyrare digital variant av ett bra märke. Väldigt stor skillnad mellan olika airfryers.
Citera
2023-12-26, 01:09
Medlem
Kiddieoxos avatar
Varför i helvete gör man en hel jävla kyckling i airfryer?
Den är till för fries och panerad kycklingfilé-nuggets och sånt.
Idiotiskt smaktest.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in