2023-11-22, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nora2002
Håller med dig. Jag håller på med en JO-anmälan på åklagaren. Fortfarande inte helt färdig och skickad än eftersom jag ville ha åklagarens svar på vissa frågor. Men dags att skicka snart. Gör det du också, om du kan och har möjlighet. Det kanske inte gör skillnad men det kan göra det. Flickan förtjänar korrekt dömda förövare. Ifall någon funderar på att också göra en, vilket vore bra, säg till om ni behöver hjälp i PM.

Bra jobbat av dig!
Ska du inte benämna förmodad våldtäkt som förmodad sexuellt övergrepp mot barn istället? Eftersom det handlar om barn säger man väl sexuellt övergrepp mot barn? Bara ett förslag till dig.
Senast redigerad av Braskamin58 2023-11-22 kl. 00:40.
Citera
2023-11-22, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Ja resursbrist ger jag inte något för, det ÄR utrett (även om det kan utredas mer.)
Att nå åkl per telefon tror jag är lönlöst så vill du maila henne så är det förnamn.efternamn@aklagare.se

Bra jobbat!
Sant. Saken är utredd då det är konstaterat att flickan blivit våldtagen, men åtalspunkten är inte korrekt. Skevt säger jag bara. Hoppas nu folk (och rätten) vågar ifrågasätta för flickans skull och inte bara lita på att åklagaren tänkt rätt
Citera
2023-11-22, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Bra jobbat av dig!
Ska du inte benämna förmodad våldtäkt som förmodad sexuellt övergrepp mot barn istället? Eftersom det handlar om barn säger man väl sexuellt övergrepp mot barn? Bara ett förslag till dig.
Fattar nog vad du menar. Men i juridiska termer är det ju (grov) våldtäkt mot barn. Sedan innefattar sexuella övergrepp mer än våldtäkt, så för att undvika missförstånd som lätt kan bli på Flashback säger jag våldtäkt här. Ledsen om ordet låter hårt, men det är verkligheten.
Citera
2023-11-22, 00:50
Medlem
eightyfivers avatar
Citat:
Okej tack för du kollade upp. Som alla här borde veta vid det här laget spelar motivet för våldtäkt inte roll för om en person kan dömas för våldtäkt eller ej. Åklagarens formulering kan dock missuppfattas då våldtäkt automatiskt är ”av sexuell karaktär”.

Kan tänka mig att det har att göra med att synnerligen grov misshandel och grov våldtäkt har samma maxstraff, 10 år, och att åklagaren anser sig ha tillräckliga grunder för att få dem BÅDA fällda för synnerligen grov misshandel. Personligen kan jag nog tycka att ett åtal för mordförsök med likgiltighetsuppsåt är på sin plats, men bland det första vi fick lära oss på juristlinjen var att vara återhållsama med synpunkter på andras juridiska bedömningar utan att ha hela bilden klar, och det har jag definitivt inte.
Citera
2023-11-22, 00:56
Medlem
Citat:
Fattar nog vad du menar. Men i juridiska termer är det ju (grov) våldtäkt mot barn. Sedan innefattar sexuella övergrepp mer än våldtäkt, så för att undvika missförstånd som lätt kan bli på Flashback säger jag våldtäkt här. Ledsen om ordet låter hårt, men det är verkligheten.

Ja, allt som har hänt Z är bara så fruktansvärt. Man trodde aldrig att något sådant här kunde hända. Föräldrarna var troligtvis ute efter pengar till sina knarkbehov. Så därför tror jag att de tog Z:s barnbidrag till droger samt de pengar som skulle gå till mat till Z tog de också till droger. Någonstans måste de ju få pengar till sina knarkbegär.
Citera
2023-11-22, 01:06
Medlem
Det verkar ju som att de vill få ut pengar på försäkringar för barnen. att de ska vara sjuka så de kan få ut pengar....då Z föddes förtidigt hade de ett "case" att bygga på så blev hon syndabocken? när det sedan inte fick ut pengar på henne så tog de ut det över henne?

vidriga föräldrar stackar barn och i synnerhet Z då såklart. Det borde gjorts mer när föräldrarna inte tillät henne gå i skolan. Samhället som svikit henne...
Citera
2023-11-22, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eightyfiver
Kan tänka mig att det har att göra med att synnerligen grov misshandel och grov våldtäkt har samma maxstraff, 10 år, och att åklagaren anser sig ha tillräckliga grunder för att få dem BÅDA fällda för synnerligen grov misshandel. Personligen kan jag nog tycka att ett åtal för mordförsök med likgiltighetsuppsåt är på sin plats, men bland det första vi fick lära oss på juristlinjen var att vara återhållsama med synpunkter på andras juridiska bedömningar utan att ha hela bilden klar, och det har jag definitivt inte.
Jag tycker man glömmer Z i detta fall när man utesluter våldtäktsrubricering. Har själv erfarenheter av våldtäkt och det är inte så bra som man kan tro när alla försöker låtsas som att det inte hänt för de tror de skyddar en. Då man också ofta själv som utsatt har en tendens att förneka så står man där sedan med grov PTSD .

Vet att flickan varit med om ännu värre saker nu utöver de grova våldtäkterna, men just den typen av trauma kan vara väldigt svårt att bearbeta då det kan sätta sig väldigt djupt. Speciellt om våldtäktsmännen fortsatt när man sagt ifrån, tror jag, vilket flickan gjort.

Sedan känns det bara fel i hela min kropp också, när grov våldtäkt rubriceras som grov misshandel. Så gör man väl inte i andra fall? Du som är juriststudent (?). Tror inte du rubriceringen har ett symboliskt värde? För flickan. Som också garanterat vill ha korrekt dömda förövare. PS. Du borde läsa FUP. Då kommer du förstå bättre vad jag menar med
Senast redigerad av Nora2002 2023-11-22 kl. 01:23.
Citera
2023-11-22, 01:09
Medlem
eightyfivers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loveletter666
Jag har väl läst som högst 20fups som mestadels gäller vuxna, och dessutom så har vi här en målsägande som är en liten flicka, så ser det som fullt rimligt att en inte förstår, eller kan räkna ut, vad som står bakom det svarta.

Sen kan man nog med all rätt ifrågasätta varför å det ena och andra

Ett bra exempel är aktbilaga 198 sid 214. Där finns det en helt obegriplig maskning.
Citera
2023-11-22, 01:09
Medlem
Citat:

varför kan man inte använda alla åtalspunkter? jag menar man kan ju både ha misshandlat grovt, mordförsök och våldtagit? eller det spelar ingen roll, straffet blir det samma fast våldet är det dubbla?
Citera
2023-11-22, 01:17
Medlem
Citat:
Ett bra exempel är aktbilaga 198 sid 214. Där finns det en helt obegriplig maskning.
Tack för exempel. Sedan att inte ens maska barnets namn. Kom igen. När det handlar om en 6-åring som blivit torterad och utsatt för omfattande sexuella övergrepp. När det också är uppmärksammat fall. Sedan så maskar man föräldrarnas hemska SMS och annat som skyddar dem
Senast redigerad av Nora2002 2023-11-22 kl. 01:30.
Citera
2023-11-22, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olleph
Det verkar ju som att de vill få ut pengar på försäkringar för barnen. att de ska vara sjuka så de kan få ut pengar....då Z föddes förtidigt hade de ett "case" att bygga på så blev hon syndabocken? när det sedan inte fick ut pengar på henne så tog de ut det över henne?

Vad tänker du på för slags försäkringspengar är det från Försäkringskassan eller?

Hade de någon barnförsäkring på Z i något försäkringsbolag eller?
Senast redigerad av Braskamin58 2023-11-22 kl. 01:34.
Citera
2023-11-22, 01:53
Medlem
Citat:
Tack för exempel. Sedan att inte ens maska barnets namn. Kom igen. När det handlar om en 6-åring som blivit torterad och utsatt för omfattande sexuella övergrepp. När det också är uppmärksammat fall. Sedan så maskar man föräldrarnas hemska SMS och annat som skyddar dem

Åklagaren borde ha maskat Z namn redan i stämningsansökan men eftersom hon inte gjorde det var den skadan redan skedd iom det. Men vad som til råga på allt händer efter det är ju att tingsrätten släpper igenom en nästan helt omaskad och utelämnande FUP!!

Otroligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in