Citat:
Ursprungligen postat av
eightyfiver
Kan tänka mig att det har att göra med att synnerligen grov misshandel och grov våldtäkt har samma maxstraff, 10 år, och att åklagaren anser sig ha tillräckliga grunder för att få dem BÅDA fällda för synnerligen grov misshandel. Personligen kan jag nog tycka att ett åtal för mordförsök med likgiltighetsuppsåt är på sin plats, men bland det första vi fick lära oss på juristlinjen var att vara återhållsama med synpunkter på andras juridiska bedömningar utan att ha hela bilden klar, och det har jag definitivt inte.
Jag tycker man glömmer Z i detta fall när man utesluter våldtäktsrubricering. Har själv erfarenheter av våldtäkt och det är inte så bra som man kan tro när alla försöker låtsas som att det inte hänt för de tror de skyddar en. Då man också ofta själv som utsatt har en tendens att förneka så står man där sedan med grov PTSD .
Vet att flickan varit med om ännu värre saker nu utöver de grova våldtäkterna, men just den typen av trauma kan vara väldigt svårt att bearbeta då det kan sätta sig väldigt djupt. Speciellt om våldtäktsmännen fortsatt när man sagt ifrån, tror jag, vilket flickan gjort.
Sedan känns det bara fel i hela min kropp också, när grov våldtäkt rubriceras som grov misshandel. Så gör man väl inte i andra fall? Du som är juriststudent (?). Tror inte du rubriceringen har ett symboliskt värde? För flickan. Som också garanterat vill ha korrekt dömda förövare. PS. Du borde läsa FUP. Då kommer du förstå bättre vad jag menar med