2023-11-21, 23:50
Medlem
snutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Men garantställning innebär i princip att skydda barnet, naturligtvis även mot våldtäkt, och underlåtelse att anmäla är brottsligt så undrar jag hur f-n åklagaren tänkt…

Ja det var precis det jag menade men du formulerade det bättre!
Jag har aldrig läst något liknande så var åklagaren fått det ifrån hade varit intressant att veta!
Finns ju tyvärr mängder med fall där föräldrar våldtagit sina barn, det har alltid även rubricerats som det av det jag sett, aldrig grov misshandel?? Kan inte släppa det
Citera
2023-11-21, 23:50
Medlem
eightyfivers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snutan
Det kanske redan nämnts men har ni här i tråden fått klarhet i varför det penetrerande våldet i underlivet inte rubriceras som våldtäkt mot barn? Utan enbart som misshandel? Hur kan dom veta det?

Har inte kommit så långt i fup då den är väldigt lång, men jag läste att vaginan skulle vara som hos en vuxen kvinna som precis fött barn. Har man utrett ordentligt att det inte handlar om våldtäkt? Och eftersom det står penetrerande våld är det väl för fan våldtäkt oavsett? Något har dom ju gjort där!

En sakkunnig uttalar sig vid något tillfälle om att våldet mot slidan inte verkar vara av sexuell karaktär, utan endast avsedd att skada. Ska se om jag hittar det.

Edit: Helt fel av mig. Det är förhörsledaren som i förhör med D förtydligar att åklagaren "menar" det.
Senast redigerad av eightyfiver 2023-11-21 kl. 23:55. Anledning: Dåligt påläst
Citera
2023-11-21, 23:51
Medlem
snutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eightyfiver
En sakkunnig uttalar sig vid något tillfälle om att våldet mot slidan inte verkar vara av sexuell karaktär, utan endast avsedd att skada. Ska se om jag hittar det.

Det borde inte spela någon som helst roll. 100% våldtäkt oavsett
Citera
2023-11-21, 23:55
Medlem
Citat:
Bra jobbat!!
Jag tycker det är sinnessjukt att åklagaren ens kommer undan med att rubricera det som grov misshandel. Då ska ju alla våldtäkter av egna barn vara grov misshandel. Alltså på riktigt!!?? Åklagaren ska skämmas och bli av med jobbet
Japp. Jag blir riktigt upprörd. Sedan finns det vissa i tråden som litar blint på att åklagaren gör rätt beslut. Men om man läst FUP förstår man att det finns ovanligt starka bevis för våldtäkt. Det finns även symboliskt värde i att förövarnas brott benämns rätt. Flickan har sagt att hon sa stopp min kropp när mamman stoppade in fingrar i henne och mamman bara fortsatte. Men man märker hur tufft hon har att prata om, orkar liksom inte mer än så. Den sortens trauma sätter ju sig djupt.

Dock fattar man att det är mycket mer än fingrar med tanke på skadorna. Mest troligt har hon blivit utsatt för systematiska våldtäkter, om inte av pappan så av föremål. Hoppas flickan får stöd i att våga berätta om det.
Citera
2023-11-21, 23:56
Medlem
eightyfivers avatar
Citat:

Jag kunde verkligen inte hålla med dig mer om det!
Citera
2023-11-21, 23:59
Medlem
Citat:
Det spelar ingen som helst roll enligt lagen. Det har åklagaren själv sagt. Dessutom så gör många (de flesta) våldtäktsmän det på grund av makt och inte för att de är kåta. Men jag tyckte ändå det var en dålig formulering av läkaren eller vem det var. För en våldtäkt är alltid av sexuell karaktär, för den som utsatts.
Citera
2023-11-22, 00:01
Medlem
snutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nora2002
Japp. Jag blir riktigt upprörd. Sedan finns det vissa i tråden som litar blint på att åklagaren gör rätt beslut. Men om man läst FUP förstår man att det finns ovanligt starka bevis för våldtäkt. Det finns även symboliskt värde i att förövarnas brott benämns rätt. Flickan har sagt att hon sa stopp min kropp när mamman stoppade in fingrar i henne och mamman bara fortsatte. Men man märker hur tufft hon har att prata om, orkar liksom inte mer än så. Den sortens trauma sätter ju sig djupt.

Dock fattar man att det är mycket mer än fingrar med tanke på skadorna. Mest troligt har hon blivit utsatt för systematiska våldtäkter, om inte av pappan så av föremål. Hoppas flickan får stöd i att våga berätta om det.

Så trots flickans berättelse om att mamman gjort så och trots att det syns penetrerande våld så rubriceras det ändå inte som våldtäkt?
Hoppas på en artikel från dumpen rörande denna åklagaren.
Citera
2023-11-22, 00:03
Medlem
eightyfivers avatar
Citat:
Det spelar ingen som helst roll enligt lagen. Det har åklagaren själv sagt. Dessutom så gör många (de flesta) våldtäktsmän det på grund av makt och inte för att de är kåta. Men jag tyckte ändå det var en dålig formulering av läkaren eller vem det var. För en våldtäkt är alltid av sexuell karaktär, för den som utsatts.

Jag tar tillbaka det jag skrev om sakkunnig. Det var fel av mig, förhörsledaren sa vid ett tillfälle i förhör med D att åklagaren menade det. Jag måste ha varit trött när jag läste natten till igår.
Citera
2023-11-22, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Men garantställning innebär i princip att skydda barnet, naturligtvis även mot våldtäkt, och underlåtelse att anmäla är brottsligt så undrar jag hur f-n åklagaren tänkt…
Ska försöka få tag på åklagaren på mejl eller telefon. Var det du som visste hennes mejl? Annars åker jag till Lund (nog bäst) och försöker haffa henne i pausen/efter rättegången för att ställa frågor. För orkar inte hur otydligt detta är (och omotiverat). Det känns som många som inte själva blivit våldtagna tror att de skyddar en genom att inte låtsas som det hänt... Om inte den förklaringen bakom, känns det som det är en resursfråga, bara att hon inte vill erkänna det, och det vägrar jag acceptera. Då är det allvarliga fel på systemet. När detta drabbar ett av Sveriges värsta rättsfall någonsin.
Senast redigerad av Nora2002 2023-11-22 kl. 00:37.
Citera
2023-11-22, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eightyfiver

Edit: Helt fel av mig. Det är förhörsledaren som i förhör med D förtydligar att åklagaren "menar" det.
Okej tack för du kollade upp. Som alla här borde veta vid det här laget spelar motivet för våldtäkt inte roll för om en person kan dömas för våldtäkt eller ej. Åklagarens formulering kan dock missuppfattas då våldtäkt automatiskt är ”av sexuell karaktär”.
Senast redigerad av Nora2002 2023-11-22 kl. 00:36.
Citera
2023-11-22, 00:12
Medlem
Citat:
Så trots flickans berättelse om att mamman gjort så och trots att det syns penetrerande våld så rubriceras det ändå inte som våldtäkt?
Hoppas på en artikel från dumpen rörande denna åklagaren.
Korrekt uppfattat, och det är sjukt. (Läs gärna förhören med flickan själv om du orkar.) Om du hoppas på att Dumpen ska ta upp det, ring och tipsa dem. Man kan också tipsa till exempel olika sociala medier-konton. Jag är verkligen glad att du uppmärksammade detta igen. Bra gjort.
Senast redigerad av Nora2002 2023-11-22 kl. 00:14.
Citera
2023-11-22, 00:21
Medlem
Citat:
Ska försöka få tag på åklagaren på mejl eller telefon. Tänker innan jag skickar JO-anmälan. Var det du som visste hennes mejl? Annars åker jag till Lund (nog bäst) och försöker haffa henne i pausen/efter rättegången för att ställa frågor. För orkar inte hur otydligt detta är (och omotiverat). Det känns som många som inte själva blivit våldtagna tror att de skyddar en genom att inte låtsas som det hänt... Om inte den förklaringen bakom, känns det som det är en resursfråga, bara att hon inte vill erkänna det, och det vägrar jag acceptera. Då är det allvarliga fel på systemet. När detta drabbar ett av Sveriges värsta rättsfall någonsin.

Ja resursbrist ger jag inte något för, det ÄR utrett (även om det kan utredas mer.)
Att nå åkl per telefon tror jag är lönlöst så vill du maila henne så är det förnamn.efternamn@aklagare.se

Bra jobbat!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in