2023-11-21, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nora2002
Hon har definitivt blivit utsatt för grov misshandel, synnerligen grov misshandel (tortyr) och våldtäkter. Sedan möjligtvis mordförsök eftersom föräldrarna på något sätt väl nästan måste förstått att det kan innebära livsfara att ge henne mycket ättika (likgiltighetsuppsåt). De måste åtminstone ha tänkt tanken. Sedan förstår jag inte riktigt varför de inte åtalas för människorov/olaga frihetsberövande då hon suttit bunden väldigt lång tid ensam. Kan någon förklara?

Precis, hon har valt bort det olaga frihetsberövandet med, av väldigt oklar anledning. Kan bara anta att åkl tycker att ”det räcker så här.” Slappt.
Citera
2023-11-21, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snutan
Det kanske redan nämnts men har ni här i tråden fått klarhet i varför det penetrerande våldet i underlivet inte rubriceras som våldtäkt mot barn? Utan enbart som misshandel? Hur kan dom veta det?

Har inte kommit så långt i fup då den är väldigt lång, men jag läste att vaginan skulle vara som hos en vuxen kvinna som precis fött barn. Har man utrett ordentligt att det inte handlar om våldtäkt? Och eftersom det står penetrerande våld är det väl för fan våldtäkt oavsett? Något har dom ju gjort där!
Nää just det är helt sjukt. Det har vi diskuterat mycket i tråden, att åtalet är skevt. Åklagaren rubricerar de skadorna som grov misshandel (??!!) istället vilket gör mig väldigt arg. På grund av att grov misshandel innefattar garantställning vilket inte våldtäkt gör. Samt att händelseförloppet ej är helt uppklarat. Men borde helt klart vara grov våldtäkt mot barn. Flickan har vittnat om våldtäkt också. Vill starta uppror.
Citera
2023-11-21, 23:25
Medlem
eightyfivers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loveletter666
mig veterligen så får man inte se motiveringen till maskningen

Möjligen att om man skulle sett den dessutom så är poängen med maskningen förstörd

Men vad vet jag

Nej det är ju rimligt. Men jag har läst en oherrans massa förundersökningar och vanligtvis kan man se att avsikten är att exempelvis skydda en identitet, en minderårig eller ta bort en utlämnande bild. Då är motiveringen sas uppenbar. Men här är det till synes lösryckta meningar. Det reagerar jag på.
Citera
2023-11-21, 23:26
Medlem
snutans avatar
Citat:
Nää just det är helt sjukt. Det har vi diskuterat mycket i tråden, att åtalet är skevt. Åklagaren rubricerar de skadorna som grov misshandel (??!!) istället vilket gör mig väldigt arg. På grund av att grov misshandel innefattar garantställning vilket inte våldtäkt gör. Samt att händelseförloppet ej är helt uppklarat. Men borde helt klart vara grov våldtäkt mot barn. Flickan har vittnat om våldtäkt också. Vill starta uppror.

Men garantställning bör ju även gälla att man inte våldtar sitt barn. Annars skulle ju alla pedofiler som våldtar sina egna barn åka på grov misshandel? (Om det har med garantansvar att göra) Eftersom det står att det är penetrerande våld så spelar det ju ingen roll om man använt en kroppsdel eller ett objekt.
Åklagaren verkar vara dum i huvudet.
Citera
2023-11-21, 23:27
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Precis, hon har valt bort det olaga frihetsberövandet med, av väldigt oklar anledning. Kan bara anta att åkl tycker att ”det räcker så här.” Slappt.

Människorov kräver att det funnits ett konkret uppsåt med frihetsberövandet. Det står så här på lagen.nu

För att räknas som människorov ska gärningsmannen ha ett särskilt syfte med sitt agerande. Gärningsmannen tar herraväldet över offret med ett särskilt uppsåt att skada, tvinga, utpressa eller senare våldta offret.

Olaga frihetsberövande har upp till 10 år i straffskalan och lär konsumeras av synnerligen grov misshandel.
Citera
2023-11-21, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Men eller hur. Åklagaren har sagt att hon måste begränsa utredningen, men varför om det innebär en mindre rättvis dom? Det handlar om enorm utsatthet här. Det här är exakt det jag i alla fall vill betala skattepengar till. Också skylls det på resurser. I detta fall. Hallå, fatta hur mycket av våra pengar som slösas på annat skit då (och förlåt att jag säger det, men även brottsmål som inte är lika viktiga).
Citera
2023-11-21, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Människorov kräver att det funnits ett konkret uppsåt med frihetsberövandet. Det står så här på lagen.nu

För att räknas som människorov ska gärningsmannen ha ett särskilt syfte med sitt agerande. Gärningsmannen tar herraväldet över offret med ett särskilt uppsåt att skada, tvinga, utpressa eller senare våldta offret.

Olaga frihetsberövande har upp till 10 år i straffskalan och lär konsumeras av synnerligen grov misshandel.
Tack för svaret, men fattat fortfarande inte riktigt. Mer konkret, vad är skillnaden på frihetsberövandet i detta fallet och fallet i Västmanland (rubricerat människorov)? Någon som vet? Andra bevisade omständigheter eller bättre åklagare?
Citera
2023-11-21, 23:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av eightyfiver
Nej det är ju rimligt. Men jag har läst en oherrans massa förundersökningar och vanligtvis kan man se att avsikten är att exempelvis skydda en identitet, en minderårig eller ta bort en utlämnande bild. Då är motiveringen sas uppenbar. Men här är det till synes lösryckta meningar. Det reagerar jag på.
Jag har väl läst som högst 20fups som mestadels gäller vuxna, och dessutom så har vi här en målsägande som är en liten flicka, så ser det som fullt rimligt att en inte förstår, eller kan räkna ut, vad som står bakom det svarta.

Sen kan man nog med all rätt ifrågasätta varför å det ena och andra
Senast redigerad av Loveletter666 2023-11-21 kl. 23:35.
Citera
2023-11-21, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snutan
Men garantställning bör ju även gälla att man inte våldtar sitt barn. Annars skulle ju alla pedofiler som våldtar sina egna barn åka på grov misshandel? (Om det har med garantansvar att göra) Eftersom det står att det är penetrerande våld så spelar det ju ingen roll om man använt en kroppsdel eller ett objekt.
Åklagaren verkar vara dum i huvudet.
Håller med dig. Jag håller på med en JO-anmälan på åklagaren. Fortfarande inte helt färdig och skickad än eftersom jag ville ha åklagarens svar på vissa frågor. Men dags att skicka snart. Gör det du också, om du kan och har möjlighet. Det kanske inte gör skillnad men det kan göra det. Flickan förtjänar korrekt dömda förövare. Ifall någon funderar på att också göra en, vilket vore bra, säg till om ni behöver hjälp i PM.
Senast redigerad av Nora2002 2023-11-21 kl. 23:36.
Citera
2023-11-21, 23:37
Medlem
snutans avatar
Citat:
Eller hur. Jag håller på med en JO-anmälan på åklagaren. Fortfarande inte helt färdig och skickad än eftersom jag ville ha åklagarens svar på vissa frågor. Men dags att skicka snart. Gör det du också, om du kan och har möjlighet. Det kanske inte gör skillnad men det kan göra det. Ifall någon funderar på att också göra en, vilket vore bra, säg till om ni behöver hjälp i PM.

Bra jobbat!!
Jag tycker det är sinnessjukt att åklagaren ens kommer undan med att rubricera det som grov misshandel. Då ska ju alla våldtäkter av egna barn vara grov misshandel. Alltså på riktigt!!?? Åklagaren ska skämmas och bli av med jobbet
Citera
2023-11-21, 23:41
Medlem
Citat:

Men garantställning innebär i princip att skydda barnet, naturligtvis även mot våldtäkt, och underlåtelse att anmäla är brottsligt så undrar jag hur f-n åklagaren tänkt…
Citera
2023-11-21, 23:45
Medlem
[quote=HowLongIsNow|86474990]Människorov kräver att det funnits ett konkret uppsåt med frihetsberövandet. Det står så här på lagen.nu

Olaga frihetsberövande har upp till 10 år i straffskalan och lär konsumeras av synnerligen grov misshandel.[/

Spelar ingen roll att det konsumeras enligt min mening, allt som går att belägga ska med!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in