2023-11-21, 14:56
Medlem
stamfaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Inte alls. Avtalet fastställer en lägstanivå. Utöver den kan man ha rejält spann även inom avtalet.
Säg att kanske hälften av potten går ut generellt, resten skall förhandlas. Naturligtvis inom aktuella lönesystem osv., men sedan kan man som arbetsgivare skjuta till pengar utöver det, och dessa får man förstås bestämma alldeles själv över, om man inte kommit överens om annat.
Ja, det var ju det jag skrev.
Om Berra, Klasse och Roffe är slashasar och det är Adam som löser allt så kanske den slöa trion inte ens förtjänar denna lägstanivå. Allt borde gå till Adam, varenda krona.

Men detta tillåter alltså inte kollektivavtalet -- om jag förstår dig rätt.
Citera
2023-11-21, 14:58
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stamfader
Om Berra, Klasse och Roffe är slashasar och det är Adam som löser allt så kanske den slöa trion inte ens förtjänar denna lägstanivå. Allt borde gå till Adam, varenda krona.

Ja det är ju riktigt.
Du är alltså emot att löner regleras i kollektivavtal, är du emot kollektivavtal generellt också?
Citera
2023-11-21, 15:07
Medlem
stamfaders avatar
Citat:
Citat:

Ja det är ju riktigt.
Tack. Det var just det jag undrade.
Då är det alltså främst de som är mest lågproduktiva som tjänar på att ett kollektivavtal finns. För de högproduktiva är det kanske bättre utan, så slipper de dela med sig.

Citat:
Du är alltså emot att löner regleras i kollektivavtal, är du emot kollektivavtal generellt också?
Är jag? Det visste jag inte.
Nädu, jag har ingen åsikt i frågan.
Citera
2023-11-21, 15:14
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Tack. Det var just det jag undrade.
Då är det alltså främst de som är mest lågproduktiva som tjänar på att ett kollektivavtal finns. För de högproduktiva är det kanske bättre utan, så slipper de dela med sig.

Är jag? Det visste jag inte.
Nädu, jag har ingen åsikt i frågan.
Jaha, nähä. Jag tyckte det lät som problemet plötsligen var att lågproduktiva får för mycket i lön, istället för att man inte kan ge högproduktiva tillräckligt mycket, för det kan man om man vill.
Men visst är det förstås den svage som har mest att tjäna på att kollektivavtal finns, åtminstone kortsiktigt.
Citera
2023-11-21, 15:17
Medlem
Thyrells avatar
Citat:

Då får företaget göra rätt. Om nu Berra, Klasse och Roffe är slashasar och inte sköter sitt jobb. Då kan företaget först prata med dem och om det inte räcker, begära en förhandling om deras dåliga attityd. Så är saken ur världen sedan. Att hålla på, som du gör, och hitta på olika fanatasiscenarion där din idé om hur dåligt det är med facken/kollektivavtalen, visar väl mer på vad du är, i stället för vad kollektivavtal inte är.
Citera
2023-11-21, 15:29
Medlem
stamfaders avatar
Citat:
Jaha, nähä. Jag tyckte det lät som problemet plötsligen var att lågproduktiva får för mycket i lön, istället för att man inte kan ge högproduktiva tillräckligt mycket, för det kan man om man vill.
Det går förstås, men antalet kronor som delas ut är oftast begränsat. Efter att den slöa trion har fått sitt så blir det mindre kvar till den som bär lasset.
Citat:
Men visst är det förstås den svage som har mest att tjäna på att kollektivavtal finns, åtminstone kortsiktigt.
Kanske. Kanske även långsiktigt. Det beror på hur man resonerar.
Eller som Thatcher sade
Pennies do not come from heaven. They have to be earned on earth.
Just detta verkar dock vara en oerhört känslig fråga för de som är starka anhängare av kollektivavtal. Det blir svårt att vara neutral och balanserad när man har starka känslor åt ena eller andra hållet.
Citera
2023-11-21, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thyrell
Då får företaget göra rätt. Om nu Berra, Klasse och Roffe är slashasar och inte sköter sitt jobb. Då kan företaget först prata med dem och om det inte räcker, begära en förhandling om deras dåliga attityd. Så är saken ur världen sedan. Att hålla på, som du gör, och hitta på olika fanatasiscenarion där din idé om hur dåligt det är med facken/kollektivavtalen, visar väl mer på vad du är, i stället för vad kollektivavtal inte är.

Wow! Du har aldrig varit chef eller hur?
Citera
2023-11-21, 17:04
Medlem
Mullrets avatar
Mer stök för Tesla. Men, de kan ju enkelt ge jobben till icke KA anslutna leverantörer.

Från DI, citat.

” Samtidigt växer konflikten. På tisdagen inleddes Svenska Målareförbundet sympatiåtgärder vid ett femtiotal billackeringsverkstäder. Ytterligare femtio billackeringsverkstäder omfattas från torsdagen.

På torsdagen inleds blockad av arbete med produkter på Tesla på företaget Hydro Extrusions i Vetlanda, som tillverkar aluminiumprofiler som är en insatsvara i Teslabilar. Totalt 50 av bolagets drygt 600 anställda berörs.

Kommande måndag, den 27 november, startar IF Metalls strejk och blockad vid två serviceverkstäder och dagen efter träder Byggnads sympativarsel i kraft på Teslas serviceverkstäder.”

Vad gör Hydro med 50 gubbar, får de sparken? Bättre Tesla bett de 6 som strejkar fara åt helvete.

Sedan lär Hydro bli av med Tesla som kund.
Citera
2023-11-21, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Vad gör Hydro med 50 gubbar, får de sparken? Bättre Tesla bett de 6 som strejkar fara åt helvete.

De 50 fr givetvis ingen lön medan de strejkar. Om Hydro blir av med kontraktet så blir det ju arbetsbrist. Skäl för avsked finns ju inte.
Citera
2023-11-21, 17:29
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
De 50 fr givetvis ingen lön medan de strejkar. Om Hydro blir av med kontraktet så blir det ju arbetsbrist. Skäl för avsked finns ju inte.

Uppsägning pga arbetsbrist kan det ju bli. De får tacka IF Metall. Hydro kan ju sparka några dagdrivare från jobbet. Blir ju en positiv årgärd för Hydro.
Citera
2023-11-21, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Uppsägning pga arbetsbrist kan det ju bli. De får tacka IF Metall. Hydro kan ju sparka några dagdrivare från jobbet. Blir ju en positiv årgärd för Hydro.

Ja, uppsägning. Inte avsked (som brukar bara det man menar med "sparken"). Och de som blir uppsagda behöver inte nödvändigtvis blinde som strejkat.
Citera
2023-11-21, 17:43
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Ja, uppsägning. Inte avsked (som brukar bara det man menar med "sparken"). Och de som blir uppsagda behöver inte nödvändigtvis bli de som strejkat.

Vådan av sympatistrejker. De som sköter sig kan blir av med jobbet. Och Hydro kan tacka IF Metall att de fick tillfället reducera arbetsstyrkan.

Tesla skaffar bara ny leverantör eller ber någon befintlig öka produktionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in