2023-11-21, 12:04
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Menar du att fast anställning och semesterlön är dåliga villkor!?

Citat:
Ursprungligen postat av Dicktherick
Frågan har säkert redan avhandlats i denna tråd, men det är på tok för många inlägg för att orka ta sig igenom, och en googling gav mig inte heller svar:

Oaktat Teslas inställning till kollektivavtal,
Vilka nackdelar finns det för en arbetsgivare (i Sverige) att teckna ett kollektivavtal?
Kostar det pengar? På vilket sätt i så fall?

Upplys mig, snälla.

De stora nackdelarna är förstås att det ger facken mer makt och företaget förlorar kontrollen över många personalbeslut. För ett företag som Tesla är också den stora kostnaden att det ger medvind för facken i andra länder, där de har produktion och många anställda.

Sen uppstår det också en del direkta kostnader, förutom saker som lön och pension. Dels en del försäkringar som måste tecknas via facken, som med stor sannolikhet inte hade funnits eller efterfrågats annars, t.ex. omställningsstöd. Dels också avgift till en arbetsgivarorganisation, eller administrativa avgifter till facken vid hängavtal.

Sammanlagt kostar det någonstans 0,5-1% av lönesumman extra att teckna kollektivavtal, jämfört med att erbjuda samma lön och förmåner utan avtal.
Citera
2023-11-21, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scania2018
Varnar på förhand för långtext, men jag kan ge ett par exempel från verkligheten.

Det kostar inte pengar att teckna ett kollektivavtal, däremot kräver det mycket resurser framförallt för större organisationer. Facket kräver full insyn i din organisation och varje chefstillsättning ska MBL-förhandlas med facket.

Det finns egentligen två anledningar till att inte vilja teckna kollektivavtal, för oseriösa företagare som inte betalar sina anställda skälig lön med tillhörande villkor blir det i regel väldigt dyrt.

Men det är även svårt att attrahera och behålla kompetent personal, det är framför allt denna anledningen till att företag som Spotify/Google mfl vägrar att teckna ett kollektivavtal. Hur Tesla förhåller sig till kollektivavtal vet nog vi alla, men varför är inte riktigt tydligt. Jag tror det är en kombination av Elo's förakt mot kollektivavtalsrörelsen i kombination att det är svårt att konkurrera om kompetens ifall man signerar ett kollektivavtal.

Ponera att vi har en avdelning med 10st anställda elektriker med blandad erfarenhet.

Grundlönen för en elektriker ligger på 30 000kr som går dagskift, utöver grundlönen finns det en rörlig(individuell del) del som normalt ligger mellan 5-10% av grundlönen.

På våran avdelning finns det folk som stämplar in och ut och gör bare minimum, dom gör sitt jobb men sällan mer än så.

Sedan har vi Adam med 8 års erfarenhet, han är driven och ambitiös. Han tar stort ansvar för det löpande förbättringsarbetet och ställer alltid upp när nyanställda ska introduceras.

Jag som arbetsgivare är väldigt mån om att behålla Adam, men Adam slog i taket på sin rörliga del för 3 år sedan. Skulle jag höja Adams grundlön behöver jag höja grundlönen för hela yrkeskategorin enligt kollektivavtalet, alternativet som jag har för att få upp Adams lön för att behålla honom är att göra om honom till ingenjör eller chef.

Adam är en otroligt duktig elektriker och det är där han behövs, han är varken ingenjör eller har ambitioner att bli chef. Så vilka alternativ har jag för att lyckas behålla Adam eftersom han ständigt får erbjudande från andra håll?

Det är denna utmaningen som 99% av alla chefer brottas med som jobbar på företag ansluta mot kollektivavtal, arbetstagarna går besviket ifrån löneförhandlingen och cheferna ännu mer besvikna. För det är sällan en löneförhandling såvida inte arbetsgivaren gått med på att höja grundlönen för en hel yrkeskategori. Det är här facket kommer in och lyckas förhandla upp kollektivanställdas lön med några hundralappar per månad.

Ett annat exempel från byggbranschen för många år sedan, jag satt som personalchef för 15 anställda installatörer. Det kom ett krav från våra kunder att vi måste vara anslutna till kollektivavtal för att fortsätta få förfrågningar på jobb.
Sagt och gjort anslöt vi oss till byggnads, i samband med revision uppmärksammades att 4 av våra installatörer hade högre lön(av bra anledningar) än de övriga installatörerna. Vi fick ett par månader på oss att korrigera detta och fick såklart sänka lönen för dessa 4, företaget hade inte råd att höja lönen för resterande installatörer. Det blev såklart väldigt grinigt och två av dom lämnade företaget kort därpå.

Jag tror i grund och botten på kollektivavtal för det håller oseriösa företagare borta från marknaden, däremot behöver det finnas verktyg i kollektivavtalet för att företag ska kunna behålla attraktiv personal.
Inom bygg:

Tillägg lagbas
Tillägg ansvarig montör
Jobba på ackord
Gör upp projekttid själv

Gjort det själv , VET att det fungerar
På bolag MED kollektivavtal
Finns inget som hindrar att du tjänar mer bara för att du har kollektivavtal

KA håller oseriösa borta , blir bara nedåtgående lönsamhetsspiral annars
Finns ingen anställd som tjänar på det i längden
Citera
2023-11-21, 12:29
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Det finns inget kollektivt tak nej, men ett individuellt.
Nejdå. Jag som arbetsgivare kan ge Adam massor av extra påslag, och facket kommer inte opponera sig emot det så länge jag inte tar Adams extrapengar från Bertils, Klas och Rolfs löneutrymme.
Citera
2023-11-21, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Inom bygg:

Tillägg lagbas
Tillägg ansvarig montör
Jobba på ackord
Gör upp projekttid själv

Gjort det själv , VET att det fungerar
På bolag MED kollektivavtal
Finns inget som hindrar att du tjänar mer bara för att du har kollektivavtal

KA håller oseriösa borta , blir bara nedåtgående lönsamhetsspiral annars
Finns ingen anställd som tjänar på det i längden

Det beror helt på hur man är organiserad, i vårat fall hade vi platschefer per bygge som skötte planeringen och samordnade det operativa. Det kan absolut användas som en morot för att höja prestationen hos sina anställda. Däremot är det inget verktyg för att bibehålla duktig personal utan en ersättning för utökat ansvar. Som chef ska man alltid utgå ifrån att gubbarna pratar lön/ersättning på rasterna, det gäller att ha det torrt på fötterna.

Jag kan exempelvis inte hitta på att en installatör jobbar med tidsplanering, samordning av logistik när han har precis samma arbetsuppgifter som övriga inom samma yrkeskategori. Att han har jobbat 10 år längre och är 50% mer effektiv i sina arbetsmoment bryr sig inte facket om.

Förstår du skillnaden?
Citera
2023-11-21, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Nejdå. Jag som arbetsgivare kan ge Adam massor av extra påslag, och facket kommer inte opponera sig emot det så länge jag inte tar Adams extrapengar från Bertils, Klas och Rolfs löneutrymme.

Så länge ersättningen är förenlig med utökat ansvar och arbetsuppgifter, börjar Bertil, Klas och Rolf klaga till facket på att Adam har 3000kr mer i grundlön trots att dom har samma arbetsuppgifter så blir facket inte särskilt glada.
Senast redigerad av Scania2018 2023-11-21 kl. 12:42.
Citera
2023-11-21, 12:58
Medlem
peterpanps avatar
Kommunikation till ägare via mail från Tesla:

Kära Tesla-ägare,

Just nu står det mycket om Tesla i media. Vi skulle vilja ge vår syn på saken direkt till dig. Tesla etablerade sig i Sverige 2013 och har snabbt blivit ett av landets mest populära bilmärken, där Model Y är den mest sålda bilmodellen i Sverige hittills i år. Vi är stolta över att kunna bidra till att påskynda Sveriges omställning till hållbar energi tillsammans med våra ägare, anställda och lokala partners.

Som ägare bidrar du varje dag till denna omställning och stöttar vårt arbete med att göra elbilar mer tillgängliga och ännu säkrare till en större publik. Under Teslas tjugoåriga historia har vi ställts inför många utmaningar, men vi har alltid lyckats tack vare vårt unika förhållningssätt till problemlösning.

Varje dag uppmuntras våra anställda att vara kreativa och samarbeta med andra team i syfte att erbjuda en ännu högre kundupplevelse. I gengäld belönas de med rättvisa villkor och god arbetsmiljö. Vi har dock, likt många andra företag, valt att inte ingå kollektivavtal. Mer än 90 % av våra anställda har valt att stanna kvar på sina tjänster, redo att välkomna dig till våra leveranscenter, servicecenter och butiker.

Vi vill försäkra dig om att vi är djupt engagerade i att fortsätta vår resa i Sverige. Vi öppnade nyligen vår första V4 Supercharger i Sverige och många fler är på gång.

Team Tesla i Sverige
Citera
2023-11-21, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Kommunikation till ägare via mail från Tesla:

Kära Tesla-ägare,

Just nu står det mycket om Tesla i media. Vi skulle vilja ge vår syn på saken direkt till dig. Tesla etablerade sig i Sverige 2013 och har snabbt blivit ett av landets mest populära bilmärken, där Model Y är den mest sålda bilmodellen i Sverige hittills i år. Vi är stolta över att kunna bidra till att påskynda Sveriges omställning till hållbar energi tillsammans med våra ägare, anställda och lokala partners.

Som ägare bidrar du varje dag till denna omställning och stöttar vårt arbete med att göra elbilar mer tillgängliga och ännu säkrare till en större publik. Under Teslas tjugoåriga historia har vi ställts inför många utmaningar, men vi har alltid lyckats tack vare vårt unika förhållningssätt till problemlösning.

Varje dag uppmuntras våra anställda att vara kreativa och samarbeta med andra team i syfte att erbjuda en ännu högre kundupplevelse. I gengäld belönas de med rättvisa villkor och god arbetsmiljö. Vi har dock, likt många andra företag, valt att inte ingå kollektivavtal. Mer än 90 % av våra anställda har valt att stanna kvar på sina tjänster, redo att välkomna dig till våra leveranscenter, servicecenter och butiker.

Vi vill försäkra dig om att vi är djupt engagerade i att fortsätta vår resa i Sverige. Vi öppnade nyligen vår första V4 Supercharger i Sverige och många fler är på gång.

Team Tesla i Sverige

Ett väldigt intetsägande mail, vad var Teslas syn på saken? Hade gärna sett en jämförelse mellan innevarande villkor jämfört med vad som ligger på förhandlingsbordet med facket.
Citera
2023-11-21, 13:09
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ett väldigt intetsägande mail, vad var Teslas syn på saken? Hade gärna sett en jämförelse mellan innevarande villkor jämfört med vad som ligger på förhandlingsbordet med facket.
Deras syn på saken ser ut att vara att de inte skall ha kollektivavtal, och att 90% av deras anställda inte gnäller för det.
Citera
2023-11-21, 13:23
Medlem
Thyrells avatar
Citat:
Så länge ersättningen är förenlig med utökat ansvar och arbetsuppgifter, börjar Bertil, Klas och Rolf klaga till facket på att Adam har 3000kr mer i grundlön trots att dom har samma arbetsuppgifter så blir facket inte särskilt glada.
Du glömde kompetens. En av de viktigaste orsakerna till högre lön. Bla det som facket jobbar för. Att alla anställda skall ha rätt till utbildning på sin arbetsplats.
Citera
2023-11-21, 13:28
Medlem
Citat:
Det beror helt på hur man är organiserad, i vårat fall hade vi platschefer per bygge som skötte planeringen och samordnade det operativa. Det kan absolut användas som en morot för att höja prestationen hos sina anställda. Däremot är det inget verktyg för att bibehålla duktig personal utan en ersättning för utökat ansvar. Som chef ska man alltid utgå ifrån att gubbarna pratar lön/ersättning på rasterna, det gäller att ha det torrt på fötterna.

Jag kan exempelvis inte hitta på att en installatör jobbar med tidsplanering, samordning av logistik när han har precis samma arbetsuppgifter som övriga inom samma yrkeskategori. Att han har jobbat 10 år längre och är 50% mer effektiv i sina arbetsmoment bryr sig inte facket om.

Förstår du skillnaden?
Absolut
Det är ett dilemma
Det blir aldrig helt rättvist
Men KA är ett grundskydd , det svänger upp och ner så även i byggbranschen
Då är du även medveten om hur firmorna tar in utländska arbetare till den lägsta lönen och hur de utnyttjar dras ställning
Kan en seriös firma konkurrera med dessa
Inte en chans
Då blir även Adam lidande i förlängningen
Alla arbetare tjänar på högre priser och lönsamhet
Inte firmor och kunder
Vad vill vi ha framåt?
Det är det det handlar om
Har sett det länge och nu kommer även hela utländska firmor och tar jobben
Till och med inom el som är reglerad i lag

Man kan ställa sig frågan själv:
Tycker jag det skulle vara bra om service kostnaden blev 20% billigare på min tesla?
Svar Ja
Gör det något om mekanikern är duktig och kommer från Lettland och tjänar 140 kr/ timmen utan avtal
Svar nej
Kommer Adam tjäna bra pengar i framtiden?
Svar ja , om han tar in utländska mekaniker utan avtal

Tror du fattar min poäng
Citera
2023-11-21, 13:28
Medlem
stamfaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Citat:
Det finns inget kollektivt tak nej, men ett individuellt.
Men det måste du ju, i så fall, göra. Antalet kronor som ska delas ut är detsamma.
Om Berra, Klasse och Roffe är slashasar och det är Adam som löser det mesta så är det vettigt om den slöa trion inte får något påslag alls, eller kanske rentutav får en sänkning, medan Adam får allt påslag själv.
Citera
2023-11-21, 14:26
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stamfader
Men det måste du ju, i så fall, göra. Antalet kronor som ska delas ut är detsamma.
Om Berra, Klasse och Roffe är slashasar och det är Adam som löser det mesta så är det vettigt om den slöa trion inte får något påslag alls, eller kanske rentutav får en sänkning, medan Adam får allt påslag själv.
Inte alls. Avtalet fastställer en lägstanivå. Utöver den kan man ha rejält spann även inom avtalet.
Säg att kanske hälften av potten går ut generellt, resten skall förhandlas. Naturligtvis inom aktuella lönesystem osv., men sedan kan man som arbetsgivare skjuta till pengar utöver det, och dessa får man förstås bestämma alldeles själv över, om man inte kommit överens om annat.
Senast redigerad av Mr.Woods 2023-11-21 kl. 14:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in