2023-11-20, 18:07
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Ok! Jag har hänvisat till just den där artikeln ett otal gånger, men tydligen missat/inte lagt denna detalj på minnet.

Då vet man att den person som kanske troligast var den som besökte SE 1/3 varit på mordplatsen och på stan mordkvällen.

Lika stor enighet torde inte råda om huruvida detta är relevant på något sätt eller inte.

Det är (så som det ser ut just nu) troligtvis inte relevant alls.

Men jag behåller att jag stör mig på att Engström har suttit med RM 1 mars (på förmiddagen?) och kanske käkat MEs kända tigerkaka och snackat MOP.
Citera
2023-11-20, 18:19
Medlem
Citat:
Det handlade inte om den specifika saken, utan om att återkommande hänvisa till att ditt och datt inte kan uteslutas.

Ingen kan givetvis utesluta att SE inte fått information från journalister, exempelvis. Det är logiskt omöjligt att göra. Det är inte ett argument för någonting, det är ett tämligen innehållslöst påstående.

Berätta istället varför något förhållande är tänkbart eller inte, är mitt förslag.

Dock så har jag enbart svarat på inlägg som handlat om just hur Engström kan veta saker kring brottsplatsen och svarat..

Engström är ju misstänkt på helt andra orsaker som kvarstår...

Man kan inte ta bort dom misstankarna pga att han påstår att han pratat med LP...
Citera
2023-11-20, 18:20
Medlem
Citat:
När kom TV och radio dit, undrar jag.

Jag svarade på ett inlägg där det skulle påvisas att brottsplatsen var tom på media och polis vid 23:50
Citera
2023-11-20, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
De intervjuades på Frejgatan. Det klipptes som om han stod vid mordplatsen men tittar du har han ingen jacka på sig och det är becksvart i bakgrunden.

Han berättar själv att han gick ned på gatan.

Dom filmade även brottsplatsen...lägg ner snälla du
Citera
2023-11-20, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ok..
Det vore självklart bra och angeläget att samtliga vittnen berättade allt om vad de gjort och sagt på mordplatsen.(Och det hade varit bra om polisen också hade visat det intresset och inte bara på iakttagelserna av gärningsmannen)

Lisbeth borde även ha nämnt att Söderström och Leif L. försökte få in henne i polisbilen, att Karin J. gjorde försök att trösta henne, likväl som Ersson. O.s.v.
Att hon sprang ut i gatan och försökte få hjälp.

Så med det sagt är det för mig ingen konstighet att inte heller detta nämns.

KP tar ju upp detta på presskonferensen också med rätt tveksamma formuleringar:
"Såvitt känt, och vi har gått igenom det här ordentligt, så har Lisbet Palme aldrig nånsin omtalat att hon pratat med en man, en civil man, alltså icke polis, på brottsplatsen och definitivt inte lämnat något signalement till honom."

Det är fullt korrekt att Lisbet aldrig omtalat ett samtal, men det betyder inte att vi kan säkerställa att det aldrig förekommit något sådant.
Så därför blir ordet "definitivt" i meningen efter falskt och direkt missledande.

Nej men det lägger ändå lite vikt i att hon inte nämner Engström..

AH nämner inte heller Engström vid livräddning..

Söderström nämner inte heller Engström eller sett någon språngmarsch...

Jag tycker att kvar blir bara Engströms ord att han är varandes..

Sen kan man såklart tolka in vad hans ord betyder när han säger korrekta saker....Men det blir bara spekulativt..

Skulle det hjälpa om man samlat in alla vittnen från brottsplatsen idag och fråga om någon minns Engström ?
Citera
2023-11-20, 18:50
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Jag har inte hört det, men det är sedan länge i denna tråd tydligt visat, med tabell och allt, att det SE uppger om hemfärden och avgångstider är riktigt. Och att det åklagaren menar gör SE misstänkt gällande detta är vederlagt. Samt att ingen känd anledning (bussar) för SE till svänga höger på Sveavägen fanns. Åklagaren menade felaktigt att man inte vet något om detta.

Det som inte stämmer i det SE uppger angående detta är att han hade (objektivt sett) bråttom när han stämplat ut.

Well, det finns ju en tunnelbanenedgång även till höger, om än en bit bort. När stängde den?

Om det inte duger med buss till Östra station, vill säga ...

Man kan ju ha bråttom om man vill hinna med något efter vägen.

Eller så var han inte i skick att prata, p.g.a. sinnesstämning eller annat.

HO:s minnesbild är en ganska tunn tråd att hänga upp den blytunga friskrivningen från misstanke på.
Citera
2023-11-20, 18:57
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Dom filmade även brottsplatsen...lägg ner snälla du

Mannen från Bohemia filmades på Frejgatan. Sedan klippte de ihop det. Det har han själv berättat i ett förhör.

Titta på inslaget så ser du att bakgrunden inte stämmer med Sveavägen och att han inte har någon jacka på sig då han bara gick ned på Frejgatan för intervjun. På Frejgatan är det märkbart mörkare i bakgrunden då det saknas skyltfönster och trafiksignaler.

Det var detta sällskap som ringde polisen 02.05 på mordnatten om SE inne på Bohemia.
Citera
2023-11-20, 19:00
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Nej men det lägger ändå lite vikt i att hon inte nämner Engström..

AH nämner inte heller Engström vid livräddning..

Söderström nämner inte heller Engström eller sett någon språngmarsch...

Jag tycker att kvar blir bara Engströms ord att han är varandes..

Sen kan man såklart tolka in vad hans ord betyder när han säger korrekta saker....Men det blir bara spekulativt..

Skulle det hjälpa om man samlat in alla vittnen från brottsplatsen idag och fråga om någon minns Engström ?
Fast AH nämner en man som kan vara SE som är framme och hjälper till med livräddningen. Söderström nämner också en man som kan vara SE.

Det går att få in SE som varande på plats utan att det stöter på problem i de övriga vittnesuppgifterna.
Citera
2023-11-20, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Mannen från Bohemia filmades på Frejgatan. Sedan klippte de ihop det. Det har han själv berättat i ett förhör.

Titta på inslaget så ser du att bakgrunden inte stämmer med Sveavägen och att han inte har någon jacka på sig då han bara gick ned på Frejgatan för intervjun. På Frejgatan är det märkbart mörkare i bakgrunden då det saknas skyltfönster och trafiksignaler.

Det var detta sällskap som ringde polisen 02.05 på mordnatten om SE inne på Bohemia.

Går ett rykte att du själv satt på Bohemia den natten och såg Engström...

Stämmer detta ?
Citera
2023-11-20, 19:09
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Jag svarade på ett inlägg där det skulle påvisas att brottsplatsen var tom på media och polis vid 23:50

Ok. Och jag undrade om man vet när tv och radio dök upp där. Apropå ingenting.
Citera
2023-11-20, 19:25
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Well, det finns ju en tunnelbanenedgång även till höger, om än en bit bort. När stängde den?

Vilken menar du då, närmare bestämt? T-Hötorget har tre entréer, eller vilket ordval som nu är korrekt. Och till varje sådan finns flera nedgångar från gatan. Hela den entré med tillhörande nedgångar som ligger omkring Tunnelgatan stängde kl. 19.

Citat:
Om det inte duger med buss till Östra station, vill säga ...

Man kan ju ha bråttom om man vill hinna med något efter vägen.

Eller så var han inte i skick att prata, p.g.a. sinnesstämning eller annat.

HO:s minnesbild är en ganska tunn tråd att hänga upp den blytunga friskrivningen från misstanke på.

HO har inget att göra med detta, då missförstår du. Relevant för saken är istället att det SE uppger om sin tänkta hemfärd stämmer i relation till avgångstider längs den resväg han berättar om. Åklagaren påstår att dessa inte stämde, men det är helt enkelt felaktigt. Det är den enkla poängen.
Citera
2023-11-20, 19:29
Medlem
Citat:
Ok. Och jag undrade om man vet när tv och radio dök upp där. Apropå ingenting.

Jag har ingen aning men Ursprungligen vet säkert..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in