2023-11-20, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Att SE "i gatans förlängning" ser en man "i silhuett" avser rimligen inte en observation av GM som vänder sig om efter att ögonblicket innan lämnat mordplatsen och just kommit in i gränden.

Personen i silhuett i gatans förlängning och som dessutom är ung och iklädd blå täckjacka är som vanligt mest sannolikt LJ.
När jag tänker på saken så kanske det är så att två faktiska siluetter uppstår i gränden.

1. 25 m in gränden när GM bänder sig om och springer vidare. Ca 10 s efter dådet.

2. 60 m in gränden när LJ följer GM med blicken och tittar mot brottsplatsen 30-60 s efter dådet.

Vilken av dessa siluetter är det SE beskriver?

Vilka av dessa är han medveten om som GM?

Vilka av dom är han medveten om som vittne framme efter 5-6 sekunder?

Vilka av dessa är han medveten om som sent vittne 40-60 sekunder efter dådet?

Forts följer

Nu Kaffe
Citera
2023-11-20, 14:54
Medlem
Citat:
Din ständigt återkommande poäng i den här tråden är bakvänd.

Att mycket få saker här i tillvaron helt kan uteslutas är ointressant.

Av intresse är istället vad som talar för eller emot att visst förhållande är fallet.

Ja för eller emot..

Men det betyder inget nu 40år senare vad vi tycker är rimligt iallfall inte för att avskriva eller döma
Citera
2023-11-20, 15:57
Medlem
Undrar hur stor påverkan Thomas Pettersson hade på PU?
Om inte TP hade kontaktat PU hade Stig blivit bortglömd då?
Vad hade hänt om någon talför och påstridig person hade lobbat för till exempel Christer Andersson som gm?
Citera
2023-11-20, 15:58
Medlem
Citat:
Din ständigt återkommande poäng i den här tråden är bakvänd.

Att mycket få saker här i tillvaron helt kan uteslutas är ointressant.

Av intresse är istället vad som talar för eller emot att visst förhållande är fallet.

Alltså Engström är inte misstänkt pga vad han vet eller inte vet efter mordet..

Då svarade jag att det inte går att utesluta att han fått info av journalister eller följt media mkt noga..

Du tycker alltså att det är bakvänt att jag inte utesluter detta ?
Citera
2023-11-20, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Pressen hade inte uniform och målade bilar. Jag vet inte varför du är säker på att SE lämnade Skandia 23.55.

Om pressen kom 23.38 och lämnade 23.54 så missade SE dem. 16 minuter är lång tid för de korta referat som hamnade i tidningen.

Jag har svårt att förstå hur du tycker detta är konstigt eller misstänkt.

När gjordes TV inslaget med människor från Bohemia ?

Var verkligen pressen och polisen och TV borta redan 23:50 ?

Tänk nu efter..
Citera
2023-11-20, 17:24
Medlem
Roerligs avatar
I tidigare inlägg (https://imgur.com/a/bTWblkM) med hemma-hos-reportaget hos SE i SvD 2/3 i olika editioner förbigicks visst den långa versionen där SE ser GM i gränden. Där är den:

https://imgur.com/a/j8qTdJF

Även här har SE i bildtexten utfört mun-mot-mun.

Man kan notera att finns fem editioner av den här sidan och det är många. I varje ändras SE:s bidrag, det tycks krympa.

Edit: Här framgår även fotografens namn. Verkar avliden.
Senast redigerad av Roerlig 2023-11-20 kl. 17:33.
Citera
2023-11-20, 17:29
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Alltså Engström är inte misstänkt pga vad han vet eller inte vet efter mordet..

Då svarade jag att det inte går att utesluta att han fått info av journalister eller följt media mkt noga..

Du tycker alltså att det är bakvänt att jag inte utesluter detta ?

Det handlade inte om den specifika saken, utan om att återkommande hänvisa till att ditt och datt inte kan uteslutas.

Ingen kan givetvis utesluta att SE inte fått information från journalister, exempelvis. Det är logiskt omöjligt att göra. Det är inte ett argument för någonting, det är ett tämligen innehållslöst påstående.

Berätta istället varför något förhållande är tänkbart eller inte, är mitt förslag.
Citera
2023-11-20, 17:31
Medlem
Roerligs avatar
Citat:

Tänk nu efter..

När kom TV och radio dit, undrar jag.
Citera
2023-11-20, 17:32
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Sorry. Självklart!

Det enda jag har är samma artikel. Enligt den var han där iaf.

Roger var tidigt på plats i hörnet Sveavägen/Tunnelgatan och fick även ta emot beskedet om Olof Palmes död av en läkare på Sabbatsbergs sjukhus.

– Det var iskallt ute minns jag. Vi journalister fick inte komma in utan fick beskedet utanför sjukhuset av läkaren. När jag fick höra att han var död var det bara att rusa iväg till närmaste telefonkiosk och meddela redaktionen, det fanns ju inga mobiler då. Man var beroende av att ha några kronor på fickan också för att kunna ringa, säger Roger Magnergård.

Ok! Jag har hänvisat till just den där artikeln ett otal gånger, men tydligen missat/inte lagt denna detalj på minnet.

Då vet man att den person som kanske troligast var den som besökte SE 1/3 varit på mordplatsen och på stan mordkvällen.

Lika stor enighet torde inte råda om huruvida detta är relevant på något sätt eller inte.
Citera
2023-11-20, 17:38
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

Tänk nu efter..

De intervjuades på Frejgatan. Det klipptes som om han stod vid mordplatsen men tittar du har han ingen jacka på sig och det är becksvart i bakgrunden.

Han berättar själv att han gick ned på gatan.
Citera
2023-11-20, 17:40
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Kändes väldigt ensidigt. Tyckte inte titeln representerar innehållet.

Bra gjord ändå.

Titel som:

Var SE bara ett vittne?

Var SE oskyldig?

Hade varit mer rättvisande.

Tunnelbanan från Hötorget 23:32

Mot Mörby 23:48

Men det var inte nytt för oss?

Mässat ett otal gånger om den här saken...

(FB) Skandiamannen

Saken som väl får betraktas som en av grundpelarna i KP:s argumentation. Den att SE lämnar oriktiga uppgifter om vart han var på väg när han går ut från Skandiahuset.
Citera
2023-11-20, 17:54
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Om det är sanning det Engström säger ang Lisbeth och deras pratstund...

Tycker du att Lisbeth kanske skulle nämnt detta när hon blir förhörd om vad hon gör efter skotten ?

Ok..
Det vore självklart bra och angeläget att samtliga vittnen berättade allt om vad de gjort och sagt på mordplatsen.(Och det hade varit bra om polisen också hade visat det intresset och inte bara på iakttagelserna av gärningsmannen)

Lisbeth borde även ha nämnt att Söderström och Leif L. försökte få in henne i polisbilen, att Karin J. gjorde försök att trösta henne, likväl som Ersson. O.s.v.
Att hon sprang ut i gatan och försökte få hjälp.

Så med det sagt är det för mig ingen konstighet att inte heller detta nämns.

KP tar ju upp detta på presskonferensen också med rätt tveksamma formuleringar:
"Såvitt känt, och vi har gått igenom det här ordentligt, så har Lisbet Palme aldrig nånsin omtalat att hon pratat med en man, en civil man, alltså icke polis, på brottsplatsen och definitivt inte lämnat något signalement till honom."

Det är fullt korrekt att Lisbet aldrig omtalat ett samtal, men det betyder inte att vi kan säkerställa att det aldrig förekommit något sådant.
Så därför blir ordet "definitivt" i meningen efter falskt och direkt missledande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in