2023-11-20, 05:27
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
De tog sina bilder pratade med vittnen och lämnade skyndsamt platsen. De var tvungna att återvända till redaktionen på den tiden.

Det är nog du som svamlar.

Inte för jag tycker den där saken spelar någon roll för SE-grejen, men ja, det var ett ”stoppa pressarna” -läge. De första tryckningarna saknade nyheten helt.

Så synnerligen bråttom var det.
Citera
2023-11-20, 06:11
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Okej..Hur har det nått oss nu då ?

Vad vet vi vad tidningar eller polis vet redan under mordnatten..

Ska ta ett exempel på att jag visste tidigt att Niklas W var en av personerna på swish listan för 10mån sen..

Hur kunde jag veta det ?

Menar du att rykten om vad som hänt på brottsplatsen spreds sig mellan journalister och polis redan under mirdnatten är omöjlig?

Nu kommer troligen ditt svar att jag antingen gissar eller inte har bevis för det...

Men det är du som utesluter det och frikänner honom så det är faktiskt du som ska bevisa ditt påstående ..
Det spelar ju ingen roll om man bevisar det. Vad han sa till väktarna har med 100% säkerhet inte fått att få reda på någon annanstans än mordplatsen efter bara 20 min. Men då minns ju väktarna tydligen fel.

Annars kan vi ju ta pekandet. AH säger ingenstans i något förhör eller mediaframträdande någonting om detta. Det är långt senare när polisen frågar specifikt om det hon berättar det. Det är också en så ointressant uppgift i sig att det är svårt att tänka sig varför det ens skulle vara intressant att nämna för någon.

Men det lyckas ändå gå hela vägen genom hela journalistikåren och fram till SE redan vid middagstid dagen efter. Det går inte ihop.
Citera
2023-11-20, 07:18
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Så media anländer 23:38 och lämnar 23:50 enligt dig ?

Dom är på brottsplatsen i ynka 12min ?

Du svamlar som vanligt...

Pressen hade inte uniform och målade bilar. Jag vet inte varför du är säker på att SE lämnade Skandia 23.55.

Om pressen kom 23.38 och lämnade 23.54 så missade SE dem. 16 minuter är lång tid för de korta referat som hamnade i tidningen.

Jag har svårt att förstå hur du tycker detta är konstigt eller misstänkt.
Citera
2023-11-20, 07:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Pressen hade inte uniform och målade bilar. Jag vet inte varför du är säker på att SE lämnade Skandia 23.55.

Om pressen kom 23.38 och lämnade 23.54 så missade SE dem. 16 minuter är lång tid för de korta referat som hamnade i tidningen.

Jag har svårt att förstå hur du tycker detta är konstigt eller misstänkt.

Källa på att "pressen" hade lämnat brottsplatsen 23:55? Eller sitter du och ljuger och skarvar till Skandiamannens fördel, nu igen?
Citera
2023-11-20, 08:46
Medlem
Rust-Lees avatar
Någon som har lyssnat än?

https://open.spotify.com/episode/7at2Tyn5f2tuWLPU6hsTP0?si=3238e8a5897043d8

Skandiamannen låter som skådespelargiganten Ernst-Hugo Järegård. När Stig Engström pratar på i de förhör som den nya dokumentärpodden ”Ödestimmen” spelar upp känns Palmeutredningens mytiske mördarkandidat plötsligt väldigt levande.

Det är inte den första, eller sista, podd som släpps om Palmemordet. I den här granskas gamla tidtabeller för tunnelbanans gröna linje som sägs motbevisa åklagarens utpekande av Engström som mördare. Må så vara; det enda jag kan tänka på är den där släpiga Ernst-Hugo-rösten.
Citera
2023-11-20, 11:17
Medlem
Citat:
Mkt intressant fråga...

Varför är det så viktigt att avskriva Engström ..!!

Man kan ju välja alternativet att man inte tror på Engström som GM och chatta i denna tråd oavsett och väga för och nackdelar..
Helt rätt!
Det är ju en sak att man inte tror på SE som GM, det kan ju finnas skäl till det, och det är klart att det finns svagheter i teorin att SE var GM.

Det är dock intressant hur just denna teori av vissa måste slås hål på till varje pris.
Så är det inte gällande andra teorier som t.ex. CA, Sydafrika eller polisspåret.
Det utmärker just SE, vilket är intressant och märkligt.
Vissa ljugereju tom i din iver att fria SE genom att säga att han minsann har alibi ( nä det har han ju inte), att han tex minsann var inne på Bohemia strax efter skotten föll( vilket är en mycket tveksam teori som inte heller har nåt egentligt stöd i materialet).

Det är nåt med SE som gör att han till varje pris måste avskrivas, så till den grad att man tom ljuger för att försöka fria honom.

Jag tror att det kan handla om att den lösningen är " för enkel” för många. Många har skrivit här och på andra ställen läst förhör och utrett och granskat i många år och så fanns lösningen för framför ögonen hela tiden.
Ńä så får det inte vara! Dessutom får mordet nån slags mening om det visar sig att mordet var välplanerat och professionellt genomfört, även om nästan inget i materialet tyder på det

Jag skulle nog våga mig på att säga att jag är rätt säker på vem som låg bakom mordet och ungeför hur det gick till.
Ett visst mått av osäkerhet finns förstås kvar då de konkreta avgörande bevisen saknas och det finns definitivt alternativa GM.
Citera
2023-11-20, 11:20
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee

Skandiamannen låter som skådespelargiganten Ernst-Hugo Järegård. När Stig Engström pratar på i de förhör som den nya dokumentärpodden ”Ödestimmen” spelar upp känns Palmeutredningens mytiske mördarkandidat plötsligt väldigt levande.

Det är inte den första, eller sista, podd som släpps om Palmemordet. I den här granskas gamla tidtabeller för tunnelbanans gröna linje som sägs motbevisa åklagarens utpekande av Engström som mördare. Må så vara; det enda jag kan tänka på är den där släpiga Ernst-Hugo-rösten.
Har lyssnat igenom det, och är inte särskilt imponerad. Proffsigt gjort med bra ljud och så, men innehållsmässigt är det mycket tunt. Verkar handla om ett rent intresse av att tjäna pengar här, snarare än att bidra med någon kunskap om fallet. Så här beskriver företaget sig själv på sin hemsida: "Sedan februari 2023 är Filt är en del av PodX Group som är en internationell aktör inom ljudinnehåll som konsoliderar det snabbast växande segmentet inom mediebranschen, podcastindustrin".
Senast redigerad av Draifos 2023-11-20 kl. 11:22.
Citera
2023-11-20, 11:22
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Har lyssnat igenom det, och är inte särskilt imponerad. Proffsigt gjort med bra ljud och så, men innehållsmässigt är det mycket tunt. Verkar helt klart handla om ett rent intresse av att tjäna pengar här, snarare än att bidra med någon ny kunskap om fallet. Så här beskriver företaget sig själv på sin hemsida: "Sedan februari 2023 är Filt är en del av PodX Group som är en internationell aktör inom ljudinnehåll som konsoliderar det snabbast växande segmentet inom mediebranschen, podcastindustrin".

OK.

Tack.

Jag har inte hunnit lyssna än. Ska försöka klämma in det ikväll.
Citera
2023-11-20, 11:30
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
I just det där fallet är det SE som informerar reportrarna, och inte tvärtom. SE var ju den som var först ut med det här:
(FB) Skandiamannen

Att SE "i gatans förlängning" ser en man "i silhuett" avser rimligen inte en observation av GM som vänder sig om efter att ögonblicket innan lämnat mordplatsen och just kommit in i gränden.

Personen i silhuett i gatans förlängning och som dessutom är ung och iklädd blå täckjacka är som vanligt mest sannolikt LJ.
Citera
2023-11-20, 11:37
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee

Jag har inte hört det, men det är sedan länge i denna tråd tydligt visat, med tabell och allt, att det SE uppger om hemfärden och avgångstider är riktigt. Och att det åklagaren menar gör SE misstänkt gällande detta är vederlagt. Samt att ingen känd anledning (bussar) för SE till svänga höger på Sveavägen fanns. Åklagaren menade felaktigt att man inte vet något om detta.

Det som inte stämmer i det SE uppger angående detta är att han hade (objektivt sett) bråttom när han stämplat ut.
Citera
2023-11-20, 11:37
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Att SE "i gatans förlängning" ser en man "i silhuett" avser rimligen inte en observation av GM som vänder sig om efter att ögonblicket innan lämnat mordplatsen och just kommit in i gränden.

Personen i silhuett i gatans förlängning och som dessutom är ung och iklädd blå täckjacka är som vanligt mest sannolikt LJ.

Finns det på riktigt ingen annan kopia av artikeln som kommer från Gunnar?!

Det ser ut som om han har fotat med en brödrost eller en potatis! Helt overkligt att så dåliga bilder ens existerar 2023.
Citera
2023-11-20, 11:38
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Jag har inte hört det, men det är sedan länge i denna tråd tydligt visat, med tabell och allt, att det SE uppger om hemfärden och avgångstider är riktigt. Och att det åklagaren menar gör SE misstänkt gällande detta är vederlagt. Samt att ingen känd anledning (bussar) för SE till svänga höger på Sveavägen fanns. Åklagaren menade felaktigt att man inte vet något om detta.

Det som inte stämmer i det SE uppger angående detta är att han hade (objektivt sett) bråttom när han stämplat ut.

OK tack.

Det rör alltså vänster/höger grejen....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in