2023-11-20, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Visserligen kommer inte Z att närvara vid rättegången men allt annat hon har fått utstå och så landar det i detta??
Kanske mannen i ”snippamålet” heller inte hade något sexuellt syfte? Hur fan tänker man?
Eller hur. Det mannen i det fallet gjort kanske inte ens är straffbart eftersom han ej orsakade barnet fysiska skador (misshandel). Detta fallet med Z är ju objektivt mycket grövre våldtäkt än i det kritiserade fallet (fler bevis här också). Men här tror jag det handlar om lathet då åklagaren säger att det är av juridisktekniska skäl. Det där med sexuellt motiv är en dålig bortförklaring utan juridisk grund.
Senast redigerad av Nora2002 2023-11-20 kl. 11:22.
Citera
2023-11-20, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Jag ser det som helt uteslutet.

Dels satt hon fastspänd och kunde inte nå och dels som du skriver, omöjligt att svälja frivilligt, bristen på frätskador i munnen och mosterns vittnesmål om deras barndom att hon råkade ut för samma sak. J har sett och lärt.
Självklart har hon tvingats i ättikan , hade hon kunnat nå glaset hade hon kunnat nå kranen och kunnat druckit vatten istället , hade hon kunnat gå runt fritt hade hon kunnat druckit vatten från kran i kök eller badrum
Citera
2023-11-20, 11:24
Medlem
Det måste ju gå att plocka isär föräldrarnas version av saken. Läkare och psykologer borde gör mos av deras lögner.
Aftonbladet:
"– De har från början och genomgående gjort gällande att flickan inte är som alla andra. Att hon har en hjärnskada som medför intellektuell funktionsnedsättning med ett självskadebeteende och att hon äter och dricker vad som helst.
Pappan ska ha sagt det här direkt på sjukhus till personalen och mamman sa så under den första häktningsförhandlingen."
Citera
2023-11-20, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Jag hittar inget i FUPen om de tidigare orosanmälningarna. Är det någon som har hittat dem och kan peka på i vilken bilaga de finns?
Vet inte vilken bilaga just nu tyvärr men en av förskolelärarna pratade om socanmälning i sitt förhör.
Citera
2023-11-20, 11:46
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruEckel
Men alltså, INGEN vet idag om det kommer vara öppna dörrar. Det är ordförande som bestämmer det.
De berörda kan även yrka på stängda dörrar, sen är det upp till ordförande som sagt.

Imorgon håller åklagaren sakframställan, är det inte stängda dörrar så kommer säkerligen delar av sakframställan hållas bakom stängda dörrar, bilder på underliv m.m.

Ang. vilka dagar förhandlingen kommer vara och hur den är upplagd så är det bara att kontakta tingsrätten och be om huvudförhandlingsplanen.

Nej det brukar bara vara stängda dörrar om det begärs och det görs av försvaret eller målsägarbiträde sen beslutar domaren. Domaren begär inte stängda dörrar.
Citera
2023-11-20, 11:49
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolineMM
Jobbar som barnmorska, den finns inte!
Slidkransen är slemhinneveck runt slidmynningens kanter, alltså en slemhinna! Finns ingen "hinna" som spricker vid samlag, det är en gammal myt

Fast nu använder ju läkarna ordet mödomshinna i sina journaler.
Det står ju klart och tydligt.

Samt att de illustrerar det som en klocka för att visa att skador vid fall mot underlivet oftast ger skador kl 6 medan Z har skador i övre delen.
Citera
2023-11-20, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nora2002
Ifall de hävdar att hon kan ha gjort det frivilligt anser jag att de borde testa själva

Jag är ju dum nog att jag var tvungen att känna bara hur ättika känns på läpparna. Tog en 1/5:s klunk i munnen, en bråkdel av en centiliter alltså. Otänkbart att jag skulle svälja det, och då drack jag ändå en klunk äppelcidervinäger varje morgon för några år sen (nåt dumt jäkla husmorsknep för att hjälpa förbränningen eller förhindra förkylningar eller nåt sånt)
Citera
2023-11-20, 11:58
Medlem
Lyckadmutations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallamakaronen
Mamma är svensk. Pappa är syrian.

Jag reagerade också på att tolk erbjöds.

Kanske rutin på förhör.

Nu känner jag mig otroligt fördomsfull, tycker pappan har ett ytterst svenskt utseende. Kvinnan däremot skulle jag kunna ta för ha utländskt påbrå.
Citera
2023-11-20, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckadmutation
Nu känner jag mig otroligt fördomsfull, tycker pappan har ett ytterst svenskt utseende. Kvinnan däremot skulle jag kunna ta för ha utländskt påbrå.

Ja, mamman är halvsyrier eller syrian.
Citera
2023-11-20, 12:01
Medlem
McGorbas avatar
"Föräldrarna har även hävdat att flickan har en hjärnskada som gett henne en intellektuell funktionsnedsättning och ett självskadebeteende, något som inte någon annan har kunnat se tecken på."

Nog för att jag hade grus i ögonen när jag läste FUP. Men bekräftar inte samtliga i hennes närhet vad föräldrarna säger?

Utifrån det jag läst i FUP tror jag bokstavligen inte Z "know her ass from a hole in the ground". Tror lätt hon kan ha ätit eller druckit vad som helst. Dock är det ju en riktig jävla red flag med att J's pappa straffade hennes syster med just ättika. Vad fan är oddsen..

Jag är orolig att Zs ord kommer väga för lite. Utifrån FUP är hon ju lätt efterbliven och jag ifrågasätter henne förmåga att kunna återberätta något. En normalt begåvad vuxen individ kan ju drabbas av false memory. Det man kan gå på är ju konkreta fysiska skador - men då kommer de ju slå emot med självskadebeteende-kortet.
Citera
2023-11-20, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag skrev "när man misstänker våldtäkt". Om en man har rövat bort en främmande flicka och polisen tagit tillbaka henne, så är våldtäkt naturligtvis den första tanken. Då kontrollerar rättsläkaren flickan mellan benen. Och även om en flicka påstår att hon har blivit våldtagen av sin lärare t.ex., så kontrollerar läkaren först och främst om mödomshinnan finns kvar. Finns den det så ljuger hon, och då kan mannen frias. Men om den inte finns kvar så är det ändå inget bevis, för hon kan ha legat med en annan kille frivilligt.

Men visst, hinnan kan brytas även om man för in ett annat föremål än en penis med våld. Alla sådana brott rubriceras dock inte som "våldtäkt".

Snälla människa, är du religiös och tror på den sagan? Vet du hur många hedersrelaterade fall som finns på grund av människor som tror som du. Vi andra har gått vidare och förstår att det inte finns någon täckande hinna som man kan avgöra om någon haft samlag eller inte
Citera
2023-11-20, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McGorba
"Föräldrarna har även hävdat att flickan har en hjärnskada som gett henne en intellektuell funktionsnedsättning och ett självskadebeteende, något som inte någon annan har kunnat se tecken på."

Nog för att jag hade grus i ögonen när jag läste FUP. Men bekräftar inte samtliga i hennes närhet vad föräldrarna säger?

Utifrån det jag läst i FUP tror jag bokstavligen inte Z "know her ass from a hole in the ground". Tror lätt hon kan ha ätit eller druckit vad som helst. Dock är det ju en riktig jävla red flag med att J's pappa straffade hennes syster med just ättika. Vad fan är oddsen..

Jag är orolig att Zs ord kommer väga för lite. Utifrån FUP är hon ju lätt efterbliven och jag ifrågasätter henne förmåga att kunna återberätta något. En normalt begåvad vuxen individ kan ju drabbas av false memory. Det man kan gå på är ju konkreta fysiska skador - men då kommer de ju slå emot med självskadebeteende-kortet.

Har du inte läst nånting?! Z ÄR inte alls efterbliven, även det är ett påhitt från hennes onda ”föräldrar”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in